Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpärlor-tråd
Läst 2303 ggr
MaMaMade
0

Fråga flätat o knutet

Jag är sugen på att knyta, det var ett tag sedan sist. Har för mig att jag läste ngnstans att man inte ska använda äkta läder om man tänker knyta knutar, är det så?

Fläta går väl däremot bra med läder? Det blir ju inte samma sträckning på banden då.

Innan jag köper en massa som jag inte får användning för… Tungan ute

(Vet inte riktigt var jag ska lägga det här inlägget?)

Cessy
0

Jodå det går utmärkt att knyta med läder, men bomull eller satintråd blir ju billigare. Jag har knutit med 1mm, 1,5mm o 2mm men grövre läder än så tror jag inte blir snyggt. Nu beror det ju på vad det är för typ av knutar du skall göra o om det är något mönster. Personligen föredrar jag 1,5mm läder, men om det är ett mönster som kräver tätare eller smidigare läder för att bli bra, så ska du nog ner till 1mm, men fläta bör funka med 1,5 mm också. Problemet är ju snarare att få in alla trådarna i någon form av avslut o därför kan de heller inte vara för grova, men man kan ju alltid vira wire o på så sätt göra egna avslut istället för dem man köper.

Mmadeit
0

skall man knyta HÅRDA tajta knutar är grovt läder (typ 2 mm) ej att rekoemndera då det kan krackelera/spricka i ytbehandlingen och bl riktigt fult när man drar och sliter i det  och drar man inte och sliter så finns risken att lädrets styvhet knyer upp knuten… men har man tur så kan det ju funka ändå lixom beror på VAD man skall knyta, fläta går hur bra som helst och lösa knutar typ i fru pärla armbandet…

MaMaMade
0

Mmm, ungefär som jag misstänkte. Tack tjejer! Kyss

Smyckestillbehor
0

Jag har gjort en hel del knutna armband där jag knöt dubbel läder rem, 2mm. I olika färger. Det gick jättebra. Kanske varierar det från rem till rem.

www.smyckestillbehor.se - missa inte allt nytt och intressant!