Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpärlcaf-et
Läst 9004 ggr
maneki
0

Verktygsgalen

Så, det finns alltid nåt verktyg jag så gärna vill ha. Pappas fel för han är också förtjust i att köpa verktyg efter verktyg (men till skillnad från vissa så kan ha ju också använda dem).

Vilket gjorde mig nyfiken: hur är det med er andra? Får upptäckten av nya verktyg er att sukta? Har ni en imponerande uppsättning eller är det enbart minsta möjliga o enklaste som gäller?

O framför allt: vilka verktyg har ni på er önskelista just nu?

maneki
0

Min egen lista kommer, var så säker på det. Den är bara lite lång så den får vänta ett tag. Skrattande

Emo
0

Först och främst tänger med plastskydd, så de inte gör märken i min silvertråd, sen en del specialverktyg.

Eftersom jag inte skickar efter och nästan aldrig är hemmaifrån, hoppas jag kunna handla en del på PUSS.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

maneki
0

Man kan tejpa sina tänger med maskeringstejp också, eller doppa käftarna i Plastidip/Tool Magic också om man inte vill investera i nya tänger. Flört

OK, min lilla lista. Saknas en del dock…

Lödstation

Ringmått i stål samt dorn

vaxpinnar (t ex perfect positioners -- för allt pilligt)

gummihammare

guldsmedssåg

guldsmedsborr (gammeldags handborr)

puckelanka

trumla

pärlfil

mässingsborste

polerstål

penhammare

bracelet bending pliers (ev. ring bending pliers)

metal hole punch pliers eller screw down hole punch

Mönsterhammare (inte minst denna)

verktyg för handgravyr

Jag hittar alltid intressanta tekniker o projekt som kräver verktyg jag inte äger typiskt nog. Obestämd Tyvärr är verktyg inte helt billiga så har jag inte tillräckligt med pengar är det lätt hänt att de går till pärlor först… För nåt nytt att inspireras av vill jag ju ha. Flört

BitteS
0

Här är en verktygstok till. Inte så att jag nödvändigtvis måste köpa allt jag ser. Men däremot så "fönstershoppar" väldigt gärna. När jag går in i t ex Järnboden där det finns allehanda varor så hamnar jag alltid vid hyllorna med tänger och små skruvmejslar. Jag måste bara pilla och känna på dem. Där står jag oftast kvar tills Kalle hämtar mig. Och borrmaskiner och slipar mm ska man inte tala om, där vaknar ha-begäret. Det konstiga är att jag har inget större behov att använda dessa fantastiska verktyg, för mig räcker det att få titta på dem.

Till pärleriet så har jag bara de allra nödvändigaste UTOM en tång med plastskydd på käftarna. Den står på tur att införskaffas. Men jag säger som Maneki: Det är mycket roligare att handla pärlor för pengerna än att köpa verktyg.

Något som jag däremot förstör på löpande band, är nålar. Jisses hur de ser ut efter ett tag när man sytt peyote med dem. De vrider sig åt alla håll och kanter. Att räta ut dem är inte så lätt då de bara vrider sig när man försöker.

Cessy
0

Emo: Kan du inte be ditt barn-barn att visa o lära dig hur du kan handla via nätet, för då får du tag i allt mycket lättare. Eller om du inte fixar detta - helt enkelt be henne att handla åt dig, (hon som bokade tågbiljetterna åt dig) för att vänta ett helt år mellan gångerna är ju tämligen inspirationshämmande.

maneki: OojFörvånad Inser att jag tydligen inte alls är någon verktygsfreak, för jag är inte i närheten av att ens veta vad allt på din lista är bra tillSkäms 

Visst jag har väl 3 olika avbitartänger (för olika grovlekar på wire, 4 olika former av plattänger o skulle vilja ha ta i bättre (smalare ) plattång med böjd nos, En rundtång o 4 olika klämpärletänger en sorts tång som jag inte vet vad den heter med nylonkäftar som man skall dra typ artistic wire genom för att räta ut den o för att härda wiren. Visst sedan lånar jag ibland diverse verktyg från min sambo, men de har jag inte ens koll på vad de heterSkäms o det är sällsynt, för de tänger jag beskriver ovan täcker mitt vardagsbehov. Visst kanske en rundtång o plattång (modell små o smidiga) som har nylonöverdragna käftar skulle också vara användbart, men då håller jag alltså mig ff. inom samma område som jag redan har en massa verktyg inom. Andra behov uppstår väl inte förrän jag börjar syssla med andra områden där andra verktyg krävs helt enkelt.Skrattande

Bimse
0

De som vill ha en ett polerstål kan försöka polera med en Hematit eller agat pärla, det är så att man har i vissa polerstål ofta hematit eller agat. Jag gör så ibland.

leja
0

Oj vad det finns verktyg. Än så länge har jag inte mycket. Men jag suktar efter flera. Det är dock inget som finns i mina planer(pga penga brist). Men visst skulle jag vilja ha och pröva på diverse hjälp medel. Men än så länge klarar jagmig med de verktyg jag har(allt för få och inte allt för bra).

Vad ska man ha som signatur tro?

SusannAlg
0

Jag skulle vilja ha en liten glasugn… håller ju på med glasfusing, och har bara Artbox….. men en sån ugn jag vill ha går på 10-12 tusen …..

Klämpärletång… det ska jag nog investera i härnäst. (lite humanare pris på om man jämför med en glasugn…)

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Cessy
0

Kapar tråden lite - sorry manekiSkäms men det är i alla fall en verktygsfrågaFlört

Är det någon som vet var man kan köpa en spetsig liten smidig plattång med böjd nos? Heter tydligen spetstång på svenska o alla jag hittar är för klumpiga. Har en liknande den på bilden, men skulle helst vilja ha en steget smidigare, men vet i tusan inte var jag skall hitta en sådan. De de har på biltema m.fl. butiker är ju dessutom dubbelt så stora som beadsmiths (den på bilden) o jag är ju ute efter en lite mindre o smidigare. Vet någon var jag kan hitta en sådan?

Emo
0

Verktyg är viktiga :-)

Bra att ha hemma när man behöver dem :-)

Allting som sparar arbete och gör det lätt att fixa det som behövs, är bra att ha.

För min del är problemet med tiden. Så mycket, som jag skulle göra och tiden bara försvinner.

Jag har (och har alltid haft) för många intressen och för mycket på gång. Filmen på Shelly är inte publicerad ;-)

Hoppas på PUSS när det gäller smyckestillverkning.

nyborjare08
0

Oj vad duktiga och kunniga ni är! Skrattande Själv känner jag knappt igen namnen på nån i listan som #3 gjorde Skäms Själv håller jag mig till avbitartång, rundtång och plattång. Köpte klämpärletång för några år sen men har knappt använt den.

maneki
0

Det är ju stor skillnad också på hur mycket verktyg som man "behöver": så länge man håller sig till sydda tekniker, trätt o länkat t ex så behöver man ju egentligen inte mycket verktyg. Själv är jag mer o mer intresserad av metall o s k cold connections, vilket kräver mer verktyg o då blir det att man snubblar över nya, tidigare okända verktyg, vissa mer nödvändiga än andra.

Ta bracelet bending pliers: absolut inte nödvändiga egentligen, men fiffiga o lite tidsbesparande -- o är man verktygsgalen så gör sånt en förtjust i tanken att ha en. Såg en video med Lisa Niven Kelly när hon använde den o tyckte det så så smidigt o fiffigt ut. O en hole punch, ja, det är väl först o främst latmansalternativet till att borra hål. Så klart det blir intressant. Oskyldig

Förresten, om man är nyfiken på hur mycket specialtänger det finns, kolla in Eurotools katalog, avsnittet tänger (pdf-fil). Förvånad Börjar med vanliga tänger, men sen…

Cessy: Den lilla böjda spetstång jag äger är en som kom i ett kit elektroniktänger från Jula. Ganska korta skaft dock o som sagt ett 5-pack olika tänger. Men nätta käftar.

Cessy
0

OK då får jag be Göran (hm…brukar aldrig funka så braObestämd) att titta på Jula i Malmö sedan när han börjat jobba igen, för det elektronikset som biltema hade var alldeles för klumpigt. Förvisso litet (små tänger) men ändå väldigt klumpiga. Jag vill ju ha den där smala lilla böjda spetstången som kan komma precis intill i knepigt trånga situationer. Tack för tipset manekiGlad o vet någon annan också var man kan hitta små o smidiga böjda spetstänger, så skriv gärna var - Tack!

BitteS
0

Eurotools tängerTungan ute. Där fanns mycket smått och gott.

[kissidor]
0

hmm, jag är nog faktiskt snarare verktygs-skeptisk än verktygs-galen Skrattande. livrädd för att skaffa mig en massa totalt oanvändbara idiotverktyg för hutlösa pengar som ligger och samlar damm! självklart är det en till viss del erfarenhetsmässigt grundad farhåga… Obestämd

jag säger tex "eazy knotter" Skrikandes! uppfunnen av onda varelser  - antagligen från rymden! - för att plåga godtrogna människor!

men wigjig tex är det säkert inget större fel på, det är bara det att hos mig ligger den oanvänd - det är ju så djäkla mycket enklare och smidigare med rundtången Flört!

och wire whacker - tja vad var den egentligen bra för

och en vanlig crimping plier mosar jag personligen till klämmisarna till värre styggelser med än vad jag gör med en plattis.

men här har ni mina nödvändor:

plattång med böjda avsmalnande käftar, "bentnose" (heter på svenska…?)

avbitare som kommer ända intill, typ denna från xuron: http://www.beadaholique.com/p-10546-xuron-sharp-flush-cutter-pliers-wiresoft-flex.aspx eller denna minst lika bra fast klart billigare från biltema Flört: http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=80291

rundtång

och tja en plattis med avsmalnade raka käftar är väl också ok att ha

en trådsax eller dylikt för fireline etc

pärlmattor (om det nu räknas)

nytta har jag också haft av dessa:

avbitare som gör raka snitt

magical crimping plier (som gör runda fina "pärlor" av klämtuber)

sen får jag erkänna att jag kan sukta på alla möjliga saker tillfälligt, men jag är sist och slutligen misstänksam och skriver inte upp dom på nån önskelista!

nisse23456
0

JAg har köpt min tång hos pärlerian.

JAg älskar den!

Det är bead smiths blå/svarta tång :)

NeedfulThings
0

De på Harald Nyborg, de har ett set för 89 kr, har för mig att de är fina. Kan kolla om jag ska dit där, snart läge för en ny avbitare för min del ändå (biltema ligger typ bredvid)

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

maneki
0

Plattång med avsmalnande käftar=spetstång. Den finns i en böjd variant också, som kallas bentnose eller bentnose chain pliers på engelska. Flört

Jo, även här hemma ligger den en så gott som oanvänd mönsterjig. De gånger jag faktiskt använt den kan jag nog räkna på en hand… Jag föredrar också rundtänger, som ger större möjligheter till att själv välja storlek. Men som nybörjare tyckte jag den var kul. O jag har använt den som underlag för en makraménål när jag knöt pärlhalsband.

Knotter vill jag testa, men numer har jag lyckats få upp både fart o precision när jag knyter utan andra verktyg än en makraménålen jag nämnde så den behövs nog inte för min del.

I kategorin verktyg-som-egentligen-är-tänkt-till-annat så funderar jag på att leta upp nån gammal oanvänd nagelklippare -- de ska tydligen funka bra att klippa t ex smyckesvajer o fireline med.

NeedfulThings
0

JO, en nagelklippare ligger bland mina pärlverktyg, den är bra till mycket..

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Cessy
0

nisse: Jo det är en sådan jag har, men jag skulle vilja ha en till som är steget mindre i tången/käftarna, så att man kan komma åt där det är verkligt trång o komma ända intill o att den är smal nog för att kunna komma under o ibland bryta upp saker med.

När jag jobbar med motringar o med att länka m.m. så använder jag ju dels en ergonimisk spetsig plattång. (Den ligger underbart stadigt i hö. handen o är fantastisk att sluta motringar, länkar m.m. med o i vä. handen har jag den spetsiga plattången (spetstång) med böjd nos, för med den kan man hålla fast även där det är svårt o komma åt, men som sagt var ibland skulle den behöva vara lite smalare i nosen, men om du tror att Harald Nyborg har små böjda spetnostänger Needful, så skall jag def. kolla där, för Harald Nyborg finns i Kristianstad liksom Biltema, men tyvärr inte Jula. o biltemas spetsnostänger har jag faktiskt en av, men den har jag laggt undan för den känns som den är gjord för elefanter.Obestämd

Till fireline o dylika trådar använde jag rakblad eller rättare sagt en tapetkniv/hobbykniv, men för något år sedan fick jag ju tag i fru pärla´s rakbladsmedaljong o den känns ju oändligt mycket säkrare att jobba med än dessa klumpiga rakbladsknivarna gjorde. Dessutom kommer man ända intill knuten med en sådan medaljong, så den är nog den bästa trådkapare jag någonsin köpt. Till Accu-Flex o liknande wire, så använder jag däremot den suveräna biltema avbitaren (artikelnr: 12-100 ) för även där kommer man ju ända intill avslutet o får inga otrevliga stumpar.

Ja vem har inte en wig-jig som bara samlar damm. har även en coiling Gizmo som också samlar damm, för jag coilar ju alltid för hand.

Emo
0

Verktygsgalen kan man nog säga att jag är.

När jag röjde upp bland mina verktyg i gamla huset hittade jag en alldeles ny Bacho spetstång (enligt Manekis beskrivning) kvar i originalförpackningen. Troligen har jag köpt den förmånligt någongång, så nu passar den bra bland mina andra smyckesverktyg.

En tång med nylon-(plast-)överdrag, har min man letat länge efter men ännu inte hitat, så mitt hopp står till PUSS.

[kissidor]
0

maneki skrev: "Plattång med avsmalnande käftar=spetstång. Den finns i en böjd variant också, som kallas bentnose eller bentnose chain pliers på engelska."

jomen det vet jag ju mycket väl maneki - den står ju faktiskt som nr 1 under "mina nödvändor" *pekar uppåt* Skrattande

men ok, den borde kanske stå som nr 3 - avbitaren och rundtången vore lite svåra att klara sig utan Skrattande.

fast mina första örhängesförsök (typ 2 pärlor på en hattpinne Skäms) gjorde jag faktiskt utan rundtång, visste inte bättre då Skäms - ah, nostalgi… Skrattande! (men jag hade mjuka hattisar iaf så det gick ju. men hur dom såg ut förstås… Skäms)

Levethia
0

Började med e avbitare och rundtång :) Gickjätte bra( när man ändå gjorde det mesta för hand OUCH)

Och igår fick jag mina saker jag beställt, inklusive mina nya verktyg… första anblicken …. *Obestämd Uhm va e det här för ngt ???* Haha dem va såå småå, damn jag måste lära mig cm systemet Tungan ute

Men efter att testat dem igår så e jag överlycklig även om dem e små och skulle passa en 8a åring än mig så e dem en guda gåva, kan inte första hur jag har kunnal leva utan dem :D

Och här har vi en hel lista med verktyg som bara e ett måste, men det är i för måna områden för å ta upp :P

Medarbetare på Science Fiction

Cessy
0

Emo: Att du inte ber ditt barn-barn lära dig hur man handlar över nätet (hon som beställde tågbiljetterna till dig) eller om du inte fixar det - ber henne att handla åt dig. Att vänta ett helt år på att få köpa sådant du behöver (pärlor, smyckestillbehör, verktyg m.m.) verkar väldigt inspirationshämmande o inte kan du asa med dig allt du behöver för ett helt år på tågetFörvånad Dessutom är det ju stört omöjligt att veta vad man behöver för ett helt år. Det gör ingen.

Fru pärla har olika lösa nylonhylsor, men om de passar till dina verktyg vet jag inte.

Myllra har ett helt set med mini-verktyg o där ingår en nylonkäftad plattång.

Pagoni  (Gå till övriga tillbehör o klicka sedan på rubriken verktyg) har samma miniset, men även ett set med tängerna i normalstorlek o även där är det plattången som har nylonkäftar.

Även pärltorget har mini-setet o de normalstora tängerna o i dessa ingår nylonkäftad plattång

Hittar ingen nylonkäftad rundtång någonstans i Sverige, men det beror säkert på att sådana inte fungerar speciellt bra (hylsorna trillar av tången) men nylonkäftad plattång hittar du hos dem som säljer smyckena i set (mini eller normal) eller om du köper de lösa hylsorna som Fru Pärla har - ja om de passar i storlek till din plattång. Min stora tång med nylonkäftar har jag inte köpt i Sverige (Den jag använder till att "räta ut" t.ex. artistic-wire o härda den med) o den har jag inte heller sett i Sverige någonstans. Du kan säkert hitta mer o singelverktyg med nylonkäftar om du går utomlands, men så långt orkar jag inte söka/leta. Dessutom tror jag inte du är intresserad av utlandshandel. Ta hjälp av ditt barn-barn Emo o lär dig handla över nätet, för du kan ju inte sitta o vänta ett helt år mellan gångerna som du kan handla.

53goran
0

Cessy, setet på Jula har jag och det är oftas dom tängerna jag använder. http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp Artnr: 149088. Den böjda använder jag nästan mest.

Maneki, tack för länken, hittade stämplar för silversmidet. Fast mycket roligt där.

Cessy
0

Åh tack för länken 53goran. Tänkte ju inte så långt att jag kunde kolla på nätet efter setetSkäms Jaha det setet såg ju väldigt prisvärt ut, men den böjda spetstången ser ju lika stor ut som den jag har. Jag har sett ännu mindre sådana böjda spetstänger, men kanske är de inte elektroniktänger. Är de möjligen guldsmedstänger eller urmakartänger jag måste leta efter då???

Cessy
0

På Conrads hittade jag en böjd spetstång med mindre käftar, men jösses vilket pris, men det är mer en sådan storlek som jag är ute efter.

Men då jag provade o lägga den i varukorgen o såg vilken eländig frakt det skulle bli på en enda stackars liten tång (85 kr) så får det nog vara, för det tänker jag i alla fall def. inte betala för den.

maneki
0

Ja, det var rejäl frakt. Slöjd-detaljer har också en del tänger just för silversmide o elektronik som nog är nätta, men samma sak där: inte budgettänger, 60 kr i frakt o 300 kr minimum (själv väntar jag på att syrran ska köpa en stentrumla så vi kan dela på fraktkostnaden Skrattande).

53Goran: Beaducation är en spännande sajt, absolut, både shoppen o videokurserna. Glad Har du sett att FusionBeads också säljer motivstämplar (om än mindre utbud), blanks, texture hammers etc. De har ju jämförelsevis bra porto till Sverige också, om man inte köper mycket. Flört

Levethia: jo, vissa tänger som sälj i pärlbutiker är riktigt små. Vilket kan vara både positivt o negativt. Som du upptäckt kan de vara jättebra för pilliga saker som smycken, speciellt om man inte har så stora händer.

Nu när jag gått tillbaks mer till metall så funderar jag på om det är värt att investera i ergonomiska tänger i framtiden. Men än så länge sitter jag inte med tänger dagarna i ända så det är inte aktuellt för tillfället.

Cessy
0

Åh - där har jag glömt o kolla. Får allt surfa en runda o titta på slöjddetaljers sortiment lite. De brukar ju ha mycket spännande men tack vare den vansinniga frakten så är det ju minst 2 år sedan jag beställde därifrån sist, men de har rätt mycket roligt o användbart där, så det är kul o fönstershoppa i alla fallFlört

maneki
0

Jo, Slöjd-detaljer har rätt kul grejer -- gillar att bläddra i deras papperskatalog. Jag har haft ögonen på metallsidorna, men även mosaiken för där var några platta, oregelbundna stenar jag tyckte skulle vara fint att ha som hängen eller infatta. Flört

Jag hittade den här -- känns som ett kul verktyg säger jag som gjort några (halvlyckade) försök med att "knacka nitar". Det är inte helt lätt att lyckas med. Försökte faktiskt med att hamra ut en kula på tråd, som de gör, men med bara ett skruvstäd som stöd blev det inte snyggt alls…

Paerlugglan
0

Jag har inte så många verktyg till mitt pärlande, en rejäl avbitare från Biltema för wire och den där lilla fina avbitaren ni nämner, också från Biltema. Ett litet set med pärltänger från Panduro har jag också, sådana där små, de är bra i vissa fall, då det känns bra att hela verktyget får plats i handen, när man försöker öppna motringar t ex.

Men jag skulle nog vilja ha några nylonskodda tänger, för inte blir hattpinnar och silvertråd så snygga när man använder metalltänger. Men jag kanske skall testa maskeringstejp, det har jag ju en rulle, nästa gång.

Sen står en lödstation högt upp på listan, eller åtminstone en lödpenna, och inte skulle jag tacka nej till mer avancerade saker som slipmaskiner, borrar, brännugnar, och stentrumlare heller, men det får väl stå på önskelistan så länge. Och de där specialsakerna som man coilar med eller en wig-jig skulle jag vilja testa.

Tänkte också på elektronikverktyg, när du efterlyste en fin spetstång Cessy, ja, det skulle jag inte ha något emot att äga några, kan komma till pass vid pilljobb. Följer ditt letande med intresse.

Och sen har jag hört er prata om magical crimp plier och klämpärletång, som jag först trodde var samma sak. Men så blev jag tvungen att googla för det lät som om ni talade om två olika saker och så var det juGlad. En klämpärletång har jag, men jag vet inte för vilken storlek på klämpärlorna, jag bara klämmer de jag har, vad nu det är, men man kanske skulle kolla upp det. Till saken, när jag googlade magical crim plier så blev jag ju väldigt intresserad, tänk att den gör små pärlor av tuberna, verkar som trolleri. En sådan vill jag ha!

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Cessy
0

Paerlugglan: Magical Crimpplier är suverän, men bara på äkta metaller. Den fungerar utmärkt till Sterling Silver, men också till Goldfilled/Vermail (om än jobbigare än SS) o den fungerar också på koppartuber, men där får man slita rätt bra för att få det o fungera. Har ännu inte hittat några SP/GP-tuber som magical crimppliern fungerar ihop med - tyvärr.

Jo det var bara att när jag gick o tittade på min beadsmiths spetstång med böjd nos så är den ju väldigt mycket mindre klumpig än de jag har sett, så att hitta en spetstång som är ännu finare lär nog ta väldigt lång tid, för de elektronikspetstänger jag har sett är klumpigare än den jag har. Tror inte jag kan köpa en sådan här på nätet utan måste nog se den IRL för att kunna avgöra om den är steget mindre än de jag redan har.

Jo maskeringstejp borde ju fungerar ett tag i alla fall. Problemet är ju bara att sådant blir rätt snabbt slitet o vad händer då? Blir inte tången vansinnigt klistrig o likaså tråden/hattpinnen man försöker jobba skonsammare med?

Paerlugglan
0

Ahh, vad synd att Magical Crimp plier inte funkar på SP/GP då, jag har ju inte riktigt råd att ägna mig åt äkta vara. Kollar ibland på sådana där tuber i SS, de är väldigt dyra om man jämför med SP etc. Men det är bra att veta att verktyget finns, den dag man kommer på lite bättre bestånd och kan gå över till mer äkta material. Skrattande

Cessy
0

Jo jag vet precis vad du menar paerlugglan.Det är därför jag använder 1,5 mm runda SP/GP klämpärlor o en mini-klämpärletång. Sedan täcker jag vid behov dem med en klämpärlegömma, men oftast syns de så pass lite o rivs ju inte så då kör jag utan klämpärlegömman. Fast fördelen med de små 1,5mm runda är att sätter man 2 st. tätt o "crimpar" dem så får båda plats i 1st 3mm klämpärlegömmaOskyldigSkrattande

Emo
0

Jovisst blir tängerna klistriga och visst slits tejpen fort. Därför vill jag ha tag i bättre grejor. Får hoppas att både sådana och de andra tängerna, ni snackar om, finns att köpa på PUSS. Jag kommer att ha en lista på viktiga saker att köpa med mig, sen får vi se hur duktiga affärerna på plats är med att sälja grejor till mig.

Jag har ingen brådska. Det finns så mycket annat viktigt att göra.

Fru-Parla
0

Jag har både rundtång och plattång med nylonhylsor. Även lösa hylsor, men jag är osäker på om dom passar andra tänger.

Min bästa tång är min lilla rundtång från Lindström, helt suverän. Och så avbitaren jag fick av min man, en gammal Bacho, den hänger med. Köpte en annan avbitare i Florida, från Beadsmith, jag tror att det är en sådan som kissidor länkade till. Den fick bra beröm på Facett, för den kommer väldigt tätt intill.

För tillfället är jag nog rätt nöjd med mina tänger, skulle möjligtvis vara en sån böjd spetstång som Cessy efterlyser.

Fast ändå, nagelklipparen är bästGlad

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

Emo
0

Fru Pärla, kommer du till PUSS?

Dumt av mig att fråga Skäms

Jag har ju deltagarlistan Flört

Fru-Parla
0

ja, jag kommer på PUSS om allt går dom det skaGlad

Här hittar du det mesta!

maneki
0

Ibland tycker jag de "magiskt klämda" klämtuberna är så små att jag föredrar att använda oädla vanliga klämpärlor med en gömma över istället, om det matchar designen bättre. Flört

Cessy: jag tycker det kan vara skillnad mellan elektroniktänger också. Vissa är betydligt klumpigare än andra. Om jag fotar i helgen så ska jag passa på att fota mina två elektronikspetstänger sida vid sida så kan jag visa.

En sak till med maskeringstejp: ni vet väl att den finns i tre varianter? Vanlig beige, den blå som inte fräter fast i underlaget (som standardtejpen gör) samt lila som inte fäster lika mycket som de andra. Tittar man på wireworkers som använder sig av maskeringstejp för att hålla fast metalltrådarna så brukar de använda den blå.

Tool Magic/Plastidip kan bara gnuggas av tängerna, men är å andra sidan en dyrare lösning så det får man väga mot kostnaden att köpa ytterligare tänger istället. Obestämd

maneki
0

Mer från mig. Ett tag har jag funderat på att köpa en Dremel Versatip, som kan både det ena o det andra. Iställed för en mer traditionell lödpenna/lödstation. Nån som testat den?

Speciellt intresserad är jag ju att göra s k soldered pendants (blyfritt lod på koppartejp a la tiffanyteknik, som håller ihop två glasskivor med ett motiv emellan). Så för mig är det viktigast att jag kan använda min lödpenna till det.

maneki
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blev en bild. Båda dessa två tänger säljs alltså som elektroniktänger, men det är stor skillnad i storlek o hur nätta käftarna är.

Cessy
0

Ok det där var ju allt lite skillnad maneki. Nå jag får väl göra så att jag har med mig min böjda spetstång i väskan o så besöka affärerna IRL - jag vet ju åtminstone att inte Biltema har en mindre. Alltid en liten start i alla fallSkrattande

Paerlugglan
0

Det var en väldans skillnad på de tängerna!Förvånad

Den där Dremel Versatip såg ju intressant ut, säkert ett lika intressant pris.Obestämd Nja, inte så farligt som jag trodde 399:- på Slöjddetaljer. Fast det där med kostnad är ju relativt, just nu är 399:- en förmögenhet, hi hi.

Smyckestillbehor
0

har också sådana tänger någonstans i högen Glad (de större)

www.smyckestillbehor.se - missa inte allt nytt och intressant!

Cessy
0

hm………undrar om det var denna Göran kom hem med idag - DREMEL® VersaTip - i alla fall något liknande. Han skulle ha den till en form av svetsning/lödning på sin trial motorcykel o sa något till mig att om du någonsin vill prova att göra gravyr så kan du använda denna, så jag borde väl skaffa lite billiga tags o testa på nu när verktyget finns gratisOskyldig Fast de som prövat säger ju att det är attans svårt, men det kunde ju vara kul o prova. Någon som vet var de säljer någon form av billiga tags (ograverade)?

Alex05
0

Jag har provat nån gång med att gravera med Dremel, men det var svårtObestämd Fick inte det att bli snyggt, väldigt darrigt o ojämt. Men det kanske är som med allt annat….Övning ger färdighet.

Jag provade på annan tunn metall, typ aluminium, ville inte köpa tags i fall att det inte gick, men det var kanske fel metall jag använde?

Emo
0

Cessy, du kan väl testa på vilka plåtbitar som helst.

Finns det inte lite grejor att testa på någonstans i närheten?

Emo
0

Nu gör ni ju mig sugen på att eventuellt köpa den nya Dremeln. Den jag har är ganska gammal, första modellen som gick att köpa här och verktygsgalen som jag är har jag köpt alla tillbehör jag kunde få tag i. Det är inte så många av dem, som jag har använt men det är bra att ha dem hemma om och när man behöver något.

maneki
0

Cessy: VersaTipen kan göra mycket, men tyvärr inte gravera i metall så vitt jag vet. Den är mer för lödning, glödritning på trä, krympning, smältning etc, funktioner som bara kräver (rejäl) värme. Inte borrning, fräsning, kapning o gravyr som kräver en maskin med motor.

Alex: Jo, allt sorts finlir med maskiner brukar kräva en del övning för att behärska. Använder du gravyrpenna eller vanlig dremel (med eller utan böjlig axel)?

Du får bli miljonär så du kan investera i en sån där datoriserad gravyrmaskin, som vissa juvelerare har. Bara att knappa in text eller bild på datorn så fixar maskinen gravyren av sig själv. FlörtSkrattande Kan flukta på såna i Sargentas katalog, del 2 s. 60.

Man kan gravera för hand också, det vill jag lära mig (önskan om en guldsmedsborr o hole punchers ovan kanske ger en hint om att jag föredrar handverktyg framför bullriga o kraftfulla maskiner).

Alex05
0

Jag testade med en vanlig Dremel utan böjlig axel.

maneki
0

Då kan jag tänka mig att det blir lite klumpigt att jobba med. Har du funderat på att köpa en böjlig axel (flexishaft) för det är mycket behändigare o lättare när man slipper hålla i själva maskinen. Flört

Alex05
0

Det kanske inte vore nån dum idé, problemet är bara att Dremeln var lånad för ett kort tag. och då passade jag på att provaSkäms vilket inte gav så bra resultat. Som du säger, för klumpig att hålla i.

Cessy
0

Ja då är det nog inte en sådan, för denna som Göran kom hem med skulle sättas på hans dremel o kunde fungera som detta. Fast jag tror att det blir väldigt klumpigt att gravera med den på dremeln o som du sa Alex05 - väldigt darrigt o ojämt.

Jo Emo det skulle man kunna göra - ville bara prova på något som har samma egenskaper som det man sedan skall försöka gravera på, men ju mer jag tänker på hur kulmpigt o tungt det måste bli o därmed ännu mer darrigt o ojämnt, så känns det inte så stort lönt att bry sig om att pröva. Får nog vänta några månader i vilket fall som helst innan jag investerar i fler pärlor ändå.

Vroncis
0

Hej Maneki och alla andra!

Jag är i nybörjarstadiet och har precis beställt tillbehör för en smärre förmöghenhet! Skrattande Tidigare gjorde jag mest enklare pärlsmycken. Nu har jag hittat massor spännande tillbehör på nätet. En helt ny värld öppnade sig! När jag väl beslutade mig för att göra smycken som JAG tycker om (och inte bara vad jag tror andra gillar Obestämd) så bara strömmar det fram idéer. *är SÅ glad*

Jag är lite osäker på om min fråga får plats här.. men på din lista över verktyg såg jag att du har en lödstation och jag undrar om det är möjligt att löda silvertråd?

Jag måste bara få säga att jag varit inne på din pärlblogg och den är helt fantastisk!! Tack för alla tips. Den är bokmärkt!!

Må så gott alla!!

maneki
0

Så kul att du gillade min blogg! Glad

Silver löder man vanligen inte med lödpenna/lödstation. Man använder sig av silverlod, som kräver betydligt högre temperaturer än tennlod, men som å andra sidan är betydligt starkare. Småsaker i silver kan lödas med en butangasbrännare medan det krävs propan eller liknande för större arbeten då en större mängd silver måste hettas upp.

Däremot brukar lagningar av silversmycken ibland göras med tennlod som nödlösning, speciellt om reparatören är osäker på vad för lod som använts när smycket tillverkades. Det finns nämligen olika hårdhet på silverlod, som smälter vid olika temperaturer. Detta för att man ska kunna löda på samma arbete flera gånger utan att tidigare lödningar börjar smälta. Har ett smycke lödats samman med vekt lod så är risken större att reparatören råkar skada smycket om han också försöker använda silverlod som smälter vid samma eller närliggande temperatur.

Så går gör det, men det är inte något som är särskilt vanligt av flera skäl.

Tennlödning används på oädel metall i smycken och det märks om man har otur. Jag antar jag inte är den enda som äger billiga bijouterier som gått i bitar eftersom den svaga fogen inte klarade av belastningen. Flört

(Det sagt så måste jag väl framhålla att även om jag kan löda med lödpenna och tenn så har jag aldrig egentligen sysslat med silverlödning. Jag är mer en bokläsande, teoretisk silversmed.)

Fallen-angel
0

Idag har jag varit och köpt en dremel, ska bli kul att prova.

Gick en silversmideskurs nu i sommar och då måste man ju köpa lite mer verktyg :) (mannen bara skakar på huvudet).

Annars är det smal rundtång, plattång och avbitare som används flitigast vid "vanligt" pärlande.

SusannAlg
0

Tittade i Slöjd-detaljers nya katalog idag…. där fanns det mycke verktyg att dregla över……

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Fallen-angel
0

Ja usch ja, ska nog beställa en butangasbrännare därifrån.

Nån som har någon erfarenhet? Det drar fort ihop och blir en massa pengar när man vill prova på något nytt… men roligt är det Skrattande. Någon som har koll på "must have" saker för silverarbete/smide?

Paerlugglan
0

Men nu förstår jag inte, har jag drömt eller har ni inte pratat om guldsmedssåg i någon tråd? Det var någon som sa att det fanns en billig på Clas Ohlson, tror jag att det var (hittar ingen där). Men någon annan svarade att de inte var bra och tipsade om ett annat firmamärke, men jag hittar ju inte inläggetFörvånad. Vid sökning på Google så hittar jag den (sågen) bara på Slöjd-Detaljer. Men jag vill ju jämföra lite.

maneki
0

Är man intressserad av verktyg för t ex guld- o silversmide är också Sargentas kataloger bra att ha (de skickar ut dem gratis, precis som Slöjd-detaljer). Flört

Fallen-angel: Jag har handlat från Slöjd-detaljer, men det blir ju inte så ofta pga av frakten o minimigränsen. En bra sak med frakten är om man ska ha skrymmande saker: då är det väl värd sitt pris så därför blir det ju enbart när man ska köpa annat än pärlor, som man shoppar där. Jo, de är bra. När jag gick i skolan så var det ju alltid Slöjd-detaljer som slöjdlärarna handlade hos så det är ett företag som på sätt o vis alltid varit lika med pyssel o hantverk för mig.

Butanbrännare o butangas har jag -- eller var det pappa? Oskyldig -- köpt på Jula, favoritstället. Slöjd-detaljer säljer bara brännarna tror jag, inte själva gasen så då måste man ändå åka nånstans o köpa den. Eller… de verkar ha en propan-/butangasmix till brännarna på silversmidessidorna, men den vet jag inte om den passar butangasbrännare.

Pärlugglan: Minns inte tråden, men det kan ju ha varit "före min tid" eventuellt. Kan inte ha varit något annat forum? Just omdömet om CO:s såg har jag också hört.

Paerlugglan
0

Maneki: Då skall jag skicka efter en katalog från Sargenta, jag är lite av en katalogfreak, älskar att bläddra i sådana. Tungan ute

Men jag tror att det var en alldeles ny tråd, jag läste det häromdagen. Ehh.. fast tråden behöver ju inte vara ny bara för att jag läste den, he he. Men det var ett namn på två ord och jag vill minnas att det var typ ett mansnamn och ett efternamn och ett av dem började på W. Kan det vara någon hjälp? Eller så var jag inne på någon annan sajt här på iFokus. Mycket möjligt.

ommok
0

Jag känner också igen det, och har sökt runt lite. Här har du inlägget jag tror du letade efter: Inlägg #17 i "Att såga och göra ringar" av Kjellsangel - det ligger i grupp 14, Silver och chaimamille. Lyckades tyvärr inte få till länken direkt till inlägget.

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Paerlugglan
0

Hi hiSkrattande tack Ommok, jag snubblade precis över det själv, vad konstigt att den tråden inte kommer med när man söker på guldsmedssåg  på sajten. Och det var Konrad Wahlström, så något fastnade i min förvirrade skalleFörvånad.

Paerlugglan
0

Maneki, nu såg jag att det var en Pdf-katalog, inte lika roligt, men helt ok ändå, men tyvärr så är det ju inga priser i den och det är kanske så att man måste ha ett företag för att handla. Men man kan ju alltid titta i katalogen och bli suktad lite. Skrattande

maneki
0

Pärlugglan: de har "riktiga" papperskataloger de skickar ut gratis också, med priser. Jag antar att de inte har priser i pdf-katalogerna för att de ska slippa gör om dem så fort priserna ändras. Flört

För visst är det kul att ha riktiga kataloger att bläddra i.Vilka har jag tro? FMG, R&T, Kernowcraft, 21st centuary beads (gammal), Rish Ashay, Shipwreck, Slöjd-detaljer, Panduro etc.

Ja, det var ju ingen lastgammal tråd… Var nog bara att det var länge sen jag själv tittade i den, att det kändes som det var en gammal tråd.

Paerlugglan
0

Maneki: Jaha, då kanske jag skall försöka få tag i en sådan och gotta mig i, om de nu skickar ut till privatpersoner. Men samtidigt så kanske man skall vänta för då tror jag att man kommer in på så dyra skaer att testa, dyra verktyg som behövs etc.

Hm, jag har bara Fire Mountain Gems katalog och Panduros, har fått Slöjd-Detaljers förut, men nu har jag inte sett till någon, det var länge sedan jag beställde något där. Man skall kansek göra en räd på några ställen och skicka efter kataloger. Sen har jag ju förstås Julas, Clas Ohlson och Biltemas, men de räknas ju inte riktigt dit, men de är inte fy skam att bläddra i heller. Uppepå det så har jag ju kataloger från de stora Postorderföretagen när det kläder, men de har jag inte bläddrat så flitigt i på sista tiden.

Skall ju egentligen inte köpa en såg heller, men jag blev lite nyfiken tänkte att det kunde ju vara bra med en sådan så man kan göra egna ringar till chainmaile. Jag har testat att göra en byzantinsk länk eller vad det heter. Kollade på en videokurs på Beaducation, jättebra instruktioner, har kollat tre av deras gratiskurser, mycket bra.

Men de ringar jag använde var nog lite för stora jämfört med tjockleken på tråden de var gjorda av, så den såg så gles och tråkig ut på mitten liksom. På bilder jag sett så är det lite glest just där, men inte fullt så glest. Och den silverplätterade tråd jag har är så tunn så det blir så väldigt små ringar om man skall göra rätt proportion. Och jag tycker att ringar är fasligt dyra att köpa, men man kanske skall testa det istället. Ja ja, det är som sagt var så mycket man vill testa, men det kostar så mycket pengar att pröva allt.

maneki
0

Jo, Sargenta skickar ut till privatpersoner. Glöm bara inte att alla priser är exkl. moms. Flört

Ska kanske nämna att alla kataloger ovan inte är gratis. R&T får man ju t ex när man handlar. Shipwrecks kostar, men man får igen pengarna med första beställning. Kernowcrafts, som dock är tunn, är däremot helt gratis.

För ett tag sedan satt jag med syrrans kompis o fick henne att beställa lite kataloger. Tror det var fyra, men jag kan för mitt liv inte komma på vilken den fjärde gratiskatalogen var… --Kom på det: CC Hobby (Creativ Company).

(Hehe, jag vet att katalogsnacket är lite OT, men eftersom det är jag själv som hjälp till att kapa min tråd så gör det ju inget.)

Levethia
0

Hittat en ny dremel, ny och ny vet jag inte. Men en Dremel Stylus, ser så fin och underbar ut :)

sen om jag kan hålla på med en sådan vet jag inte alls men den e så fin :D

Medarbetare på Science Fiction

Paerlugglan
0

Jag har gjort en egen liten mapp bland bokmärkena, för kataloger jag skall försöka få tag i, hi hi, en regnig dag kanske det blir av. SkrattandeTungan ute

MaMaMade
0

Jag är sugen på en wig jig, gillar inte jag den kommer säkerligen min 7-åriga tös att älska den! Nu är frågan; finns de bara i plast i svenska butiker o i vilka förutom Slöjddetaljer? Såg reklam för en i metall i en pärltidning nämligen, vill att den ska hålla för lite grövre dimensioner på tråden om möjligt. Annars kan jag gärna köpa en beg om ngn har en som bara ligger, för test o lek för tösen om inte jag gillar den.

Skulle också vilja ha en sådan där stickomojäng…som man stickar "kabel" med…men var finns de (o vad heter det)?

Apropå avbitartänger så är jag förb####d…köpte en billig på Jula…som sprack bitar ur! Köpte en jättedyr (på Beijers) med smala, spetsiga skänklar som klippte snett åt ena ledden o rakt åt den andra…blev djupa hack när jag klippte 1 mm koppartråd. Vill inte veta vad som skulle ha hänt med t ex mem wire!

maneki
0

Du ska absolut inte använda vanliga avbitare till memorywire! De är inte gjorda för det. Alla avbitare har en gräns för hur tjocka dimensioner av olika material de klarar o de flesta avbitare vi smyckesmakare använder är gjorda för mjuka metaller som koppar o silver.

Ja, snittet blir inte rakt om du inte investerar i en flush cutter. Det märks speciellt om du använder grövre tråd. Vill du att båda sidorna ska bli raka så ska avbitaren ha double flush. Det vanligaste är dock att avbitaren ger just ett rakt eller rakare snitt på ena sidan o en v-format på andra. Så funkar avbitare.

När det gäller mönsterjiggar så är jag ingen stor vän av dem. Var roligt när jag var nybörjare, men nu används den väldigt sällan. Man är dessutom så begränsad till hålen o kan inte forma tråden på samma sätt som med en rundtång. Utöver det så är kvaliteten väldigt varierande o man får vara beredd på att piggarna sällan håller sig i hålen. Med min jig är det också så att några hål är för små för piggarna… Så för egen del känner jag att det knappt var värt pengarna att köpa en jig. Speciellt inte en som kostade lite mer. Du kan också göra en egen jig med en träbit o metallpinnar eller spik.

maneki
0

Wyr Knittr tror jag förresten det är du tänker på. En plastig version av en påtdocka med en vev.

Påtning ger ung. samma resultat som vikingastickning. Det är samma grundteknik, men olika sätt att få fram "snoddarna" på.

Mmadeit
0

MaMaMade biltema har en elektronik avbitar tång som är underbar för runt 35:-

har en wig jig i plast liggande kan inte påstå att jag är imponerad av den vet att jag sett i metall men minns ej vart.

(kan tillägga att även jag har julas set med elektronik tänger helt beroende av den med böjd nos tex och även rundtången är en favorit… dock har jag dödat avbitar tången det var rätt lätt gjort)

MaMaMade
0

Har funderat på att spika ihop en egen men jag *orkar* inte tänka på det just nu! 

Påtdocka var ordet jag sökte! Har sett en som använde en i trä (youtube?), ganska grov med metallpinnar. Får väl söka mig tillde utländska sajterna, el göra en själv!

Mmadeit; låter som ett kap! Fixar den 1½-2 mm koppartråd månntro?

Vad rekar ni till mem wire då? (Nu kan jag ju använda min gamla ett tag till…måste ju se till att "avliva" den ordentligt! Skrattande)

Mmadeit
0

påtdocka finns iallaflal på panduro så mycket vet jag :)

ja *ooops* inte rekomenderar jag den fina avbitaren i jula kittet till mem wire iallafall ;)

har en "plåt sax" till mem viren lite overkill säkert men den verkar iallafall överleva misshandeln.

mitt nästa "dröm verktyg" är nog en gasolbrännare med stativ för flamework ;) var sååååååååå kul att forma glaspärlor att jag redan har lite abstinens.

Fru-Parla
0

Wyr knittr finns hos mejGlad

Här hittar du det mesta!

MaMaMade
0

Sorry, bidde fel i hjärnkontoret, för tidigt o ingen frukost än!

maneki
0

Det finns speciella avbitare för memory wire med korta käftar. Jag har en kraftavbitare för pianotråd, men jag har inte testat den på memory än. Har man ingen passande avbitare är ett alternativ som jag hört många gånger att man ska böja memory wiren fram o tillbaks tills den bryts av.

Påtdocka kan man också göra själv. Här är en bild på min (fast trätrådrullar är sällsynta idag). Där på bloggen har jag ju så klart skrivit lite om avbitare också… Är det överdrivet att äga fem avbitare? Oskyldig

Jag kan ju förlänga min vill ha-lista:

hammare för nitning (riveting hammer)

armbandsregel i järn (så man kan hamra till stela armband av metall)

Fnyfniken
0

Jag använder en slags hemmagjord jigg med spik i en bit planka. Jag behöver böja väldigt många likadana fram och tillbaka böjar som jag sen formar om, när jag sätter hängen och cabochoner i Claw-fattning. Det spelar stor roll att de blir lika stora. Jag böjer wiren 5-6 gånger mellan spikarna, sen flyttar jag wiren, böjer 5-6 st till, etc. Mycket kraftbesparande.

I övrigt har jag ganska lite verktyg. Panduros billiga tänger, några från Clas Ohlson, ett gammalt städ från biltema, några billiga hammare från clas ohlson, nålfilar från ditto, och det allra viktigaste, en elektrisk bead reamer! När jag började snackade alla om att man måste ha "flush cutters" avbitartång med en rak sida. Det har jag aldrig behövt, och är glad att jag inte köpt någon. Men att kunna förstora hålen på mina stenpärlor, är helt nöfvändigt. 200:- från någonstans, minns ej var.