Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettandra-sätt-att-sy
Läst 4454 ggr
Fnyfniken
0

Storögd nål - Funkar det?

Har hört om att använda en nål med stort elastiskt öga som trycks ihop när man syr men är lättare att trä. Någon som vet något om det?

MaMaMade
0

Jag köpte sådana där som har "öga" längs med hela nålen…en sådan här…men är inte så jätteimpad. Den är för vek när man ska sy med pärlor typ kablar od. Passar nog bara till att trä längder. Annars är jag novis på nålar, använder en vanlig mkt tunn synål men skulle gärna ha en lite längre.

[kissidor]
0

ja antingen är det big eye needle du tänker på som är som ett öga längs nästan hela nålen och bara sitter ihop i ändarna, och den måste ju ha sina anhängare eftersom den marknadsförs och säljs - mig har den svikit några gånger för mycket genom att antingen gå av själv eller vad värre är skära av tråden för mig Skrikandes. jag vet att det är fler som råkat ut för det också, men prova själv föralldel, den finns ju både här och var. eller så tänker du på den twistade nålen med ett stort runt öga. den har jag bara provat nån gång och gillade den aldrig riktigt, tyckte den var för tunn och sladdrig - men det var iofs efter att jag hade lärt mig att trä en vanlig pärlnål med pytteöga. hemligheten är att platta till trådänden ordentligt med plattång eller med naglarna, då går det Flört

tillägg: förresten båda sorterna finns tex hos frupärla, zionesse och pärltorget om du vill testa dom

Fnyfniken
0

Det är nog den andra du beskriver, Kissidor. Om den inte är för dyr och om jag hittar en ska jag prova. Jag hatar att sitta och försöka få in tråden, gah!

Cessy
0

Jag har också provat båda sorterna du pratar om Kissidor o Big Eye var bra till en början tills man skurit sig både i fingrar o skurit av tråden ett ental gånger Skrikandes o insåg att det var bättre o lära sig att trä de vanliga nålarna som ju finns i flera storlekar o som du säger kissidor att plattar man änden antingen med naglar eller plattång så blir det ju inte så svårt att trä igenom vanliga nålar längre. Den tvistadade nålen med stort flexibelt öga var ett rent elände. Den var alldeles för mjuk för att jag skulle trivas med den.Obestämd

[kissidor]
0

jag tror du skrev medan jag redigerade in mitt tillägg fnyfiken, så jag tar det igen så du inte missar det:

tillägg: förresten båda sorterna finns tex hos frupärla, zionesse och pärltorget om du vill testa dom

men då är vi överens cessy - big eye = trådslaktare och twistad = sliddersladder

men som sagt fnyfi, det måste ju finnas folk som trivs med dom eftersom dom efterfrågas och säljs så prova och bilda dig en egen uppfattning

NeedfulThings
0

Det finns ett suveränt användningsområde till nålar med stort öga - om man har liite väl kort tråd kvar och nästan är klar så är jag så lat att jag hellre använder den storögda sista biten istället för att ta ny tråd eller trä om det lilla nålsögat stup i kvarten. Till exempel när man fäster tråden menar jag..

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Fnyfniken
0

Big eye verkar uteslutet by impopular demand men den där mjukare twistade kan jag nog prova.

Mmadeit
0

gillar bigg eye vid ett enda tillfälle och det är när man skall virka med pärlor och skall trä upp sisådär 2 meter på anchor garn för den sviktar lagom att man lixom kan rulla upp pärlorna istället för som med en hård nål lyfta dem.

Allamej
0

Big eye är ett måste när man syr elastiska armband. Funkar inte på nåt annat sätt.

Den tvistade nålen gör mig fortfarande så upprörd att jag inte ens klarar av att tänka på den… Fine, bra tänkt men den var det vedervärdigaste jag nånsin testat… Så jag slängde allihopa jag hade köpt ca 10 minuter efter att jag testat den första gången..

Däremot ska man aldrig använda big eye till vanlig tråd. Den är inte skapt för att ha med sådan att göra.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

maneki
0

Big eye använder jag också mest till elastiskt om jag inte gör en egen nål. Har dock tagit sönder för många av dem för att gilla dem till något annat…

Tvistade är för mjuka för sydda tekniker även om det går, men bra till att trä sötisar på pärlsilke om man inte köper de där korta tvåmeterslängderna. När de blir för böjda o krokiga kapar jag helt enkelt yttersta biten o fortsätter använda dem tills de blir för korta.

Ett tips är dock att göra sina egna tvistade nålar av lite grövre tråd (som jag beskrivit här). Då blir de lite styvare, men med samma "collapsable eye".

Men ännu mer är att lära sig trä nål på tråd -- för det gör man. Viktigaste är att hålla tråden i vänsternypan (om du är högerhänt) med väldigt lite som sticker fram o sen trä nålen på tråden, absolut inte tråden på nålen.