Vad för tråd?
Hejsan!
Jag älskar att sitta och pyssla ihop lite olika armband, mest som jag har för mig själv. Jag undrar vilken "tråd" som är bäst att använda, skulle bli glad om ni kunde berätta vad ni har. Jag pärlar med alla slags olika pärlor och storlekar, med berlocker och utan!
Tack! :)
beror på vilket resultat jag vill ha, men plastad smyckes wire typ accuflex etc till enkla trädda och fireline D till sydda är favoriterna hos mig sen finns det andra alternativ som funkar när man vill ha andra resultat (mjukare/stelare osv)

Till vanliga trädda pärlarmband använder jag också smyckesvajer, oftast SoftFlex eller AccuFlex. Tänk dock på att tyngre pärlor kräver tjockare vajer. Till armband använder jag gärna den tjockaste för det känns säkrast, armband får ju ta lite mer törnar än t ex halsband.
Har gjort några knutna armband med mac cord o vaxad lintråd etc också.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Tack för lite tips! Tar emot så mycket jag kan få :) Denna sidan är verkligen hur bra som helst när man försöker lära sig att göra fina smycken! Det är så många som är duktiga!!
det är ju svårt att ge ett någorlunda kortfattat svar eftersom det beror helt på vad man ska göra - men om du huvudsakligen trär smycken så är det en plastad wire som accuflex eller softflex som är det bästa tycker jag med, och vad jag vill tillägga då är att det gör stor skillnad vilken kvalitet du väljer.
sån där wire består av flera tvinnade ståltrådar i ett plasthölje, och ju flera trådar desto smidigare och följsammare och motståndskraftigare mot veck och knyckar - och dyrare - wire. det finns 3, 7, 21 och 49 trådars och den med 49 är verkligen mycket dyrare än den med 3, men ändå tror jag vi alla härinne som hållt på ett tag använder den numera - därför att när man har sett ett av sina verk på billigare wire ihopknycklat och totalförstört så tycker man det är värt det.
#4: Ja okej. Jag ser ju detta som min hobby, men jag värdesätter ändå kvalitén på sakerna som används. Det skulle vara roligt att kunna ge bort armband till vänner och familj som faktiskt håller ett tag och inte bara går sönder :)
Vet du någon sida med en bra wire? behöver inte vara det bästa än sålänge då jag fortfarande testar mig fram lite! :)

Jag har lite olika wire i olika prisklasser, färger antal strands-trådar
www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.
Här hittar du det mesta!
#6: Jag ska kika in och se vad jag hittar :)