Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettproblemhörnan
Läst 5141 ggr
AnnikaMargareta
0

Vad är Size D Nymo ?

Godmorgon och god allahjärtans dag! Jag skulle behöva lite hjälp. Vet ni vad Size D Nymo tråd är ?  Jag skulle vilja göra ett halsband http://img2.tapuz.co.il/CommunaFiles/9625382.pdf  men förstår inte beskrivningen. Vad är Går det bra med elastisk tråd eller vanlig plastöverdragen koppartråd som jag har hemma istället? Undrar just om jag kommer klara ev det här, är mönstret är för svårt för en nybörjare. Jag har nog bara en 4-5 halsband bakom mig. Dvs jag har inte köpt nån "beeding needle". Är nödvändigt med en "beading needle" tror ni?

Mmadeit
0

nymo D ären mjuk tråd typ "sytråd" men anpassad för att hålla och inte skavas av så lätt utav pärlorna. beeding needle är generellt rätt lång och har ett smalt öga så att den skall kunna gå igenom hålen i pärlorna flera ggr trots att tråden kommer och minskar platsen. samt att ofta liiiite mindre vassa i spetsen än en vanlig synål för att inte skada tråden..

AnnikaMargareta
0

Aha, tack ! Då passar nog inte mina trådar så bra. Jag får nog köpa mig en sån.

Mmadeit
0

Alternativ till nymo är bland annat C-lon, silamide, K.O , Fireline mm så inte helt låst till att använda just nymo men en tråd av de egenskaperna bör det vara dvs flexibel och STARK

[kissidor]
0

många av oss skulle nog säga att nymo är bland dom sämsta valen för framförallt en nybörjare bland dom alternativ som mmadeit räknar upp. c-lon gör inte heller någon glad, men titta efter nån av dom andra. vi är väl rätt så många som oftast använder fireline, men ta en titt i den här artikeln innan du bestämmer vad du ska köpa: http://smyckestillverkning.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=8fa4aec9-c1f7-4a70-8cce-b6d46a02174b&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup 

vi har diskuterat saken i flera trådar också, men jag minns inte var. du kan ju pröva sökfunktionen om du vill leta upp fler av våra diskussioner i ämnet Flört

AnnikaMargareta
0

oj, det finns mycket att lära sig, jag har ingen aning om hur de olika trådarna ser ut eller fungerar, är men det gör inget, det finns gott om tid kvar för mig att lära mig och prova, jag har inte ens kommit halvvägs i mitt liv. Har bestämmt mig för att ta firewire den här gången eftersom det står size D på den plus att jag gillade benämningen fire. De andra får vänta lite.

AnnikaMargareta
0

Tack Kissidor, jag bokmärker den där

Mmadeit
0

fireline är min personliga favorit ;-) mycket pga finns ingen risk att man sticker nålen genom tråden + att det går att bränna knutarna (har ett spcial verktyg men vet en del som använder dels lödgolv och dels en metall pinne som värmts ett tag i en ljuslåga.)

Allamej
0

Jag säger ju SoNo elller K.O i trådval. Men det kan ha mycket att göra med att all fireline jag har använt och köpt har blivit bräcklig med tiden och då hålloer den ju inte alls.

Pärlnålar trivs jag bäst med storlek 11 och 12. 10 har jag inga problem med heller. Jag har ett intensivt hat mot Ponys pärlnålar men det är för att dom blir korkskruviga i formen direkt och sen släpper plätteringen så att dom blir skarpa och skär av tråden.

Att sy med pärlor är det roligaste jag vet, man kan göra så otroligt mycket :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

AnnikaMargareta
0

Trist med nålar som inte håller…  jag valde ett märke som hette Pebbles som nål, har ingen aning om vad jag tycker än eller om jag gillar trådarna, kan höra av mig sen när jag kommit igång Glad

Mmadeit
0

mina favoriter när det gäller nålar är en serie som heter gold eye märke clover. de är väll egentligen till för quilting men jag gilalr dem skarpt till pärlarbeten kunde varit liiiiiiiiite längre dock men inte mycket.

maneki
0

O jag gillar engelska pärlnålar, John Smith. Longs o inte sharps, som främst används till pärlbroderi även om vissa föredrar de kortare hårdare nålarna till sytt också. Men var beredd på att nålar går åt, ingen nål varar för evigt även om den är bra.

Du kommer nog att märka att du antingen dras mot Fireline eller de mer "sytrådsaktiga" som K.O., SoNo, C-Lon, Nymo. Jag tillhör K.O-sidan medan många andra aldrig skulle kunna använda annat än Fireline.

[kissidor]
0

fast jag tror nog att KO och SoNo till skillnad från nymo och c-lon är helt ok för dom flesta firelinevänner Flört

vad beträffar nålar så har jag försonats med jj för länge sen, men i början hatade jag dom för dom har mindre öga än dom japanska (miyuki, zohata)

maneki
0

Ja, jag skrev fel namn på nålarna där va? JJ -- John James ska det ju vara (lätta att känna igen på förpackningarnas färger).

Jag började ju med John James nålar efter halvt misslyckade försök med collapsilbe eye o big eye-nålar så jag hade inte mycket att jämföra med. Men man vänjer sig snabbt vid att trä nål på tråd.

Mmm, men helt överger de nog inte sin Fireline ens för K.O. o SoNo, eller? Flört

Cessy
0

maneki: Helt rättFlört Skrattande Fireline är min huvudtråd o sedan kan jag ibland använda SoNo o K.O. men def. inte Nymo eller C-lon *ryser*

maneki
0

Måste säg att jag nu mer faktiskt lärt mig samsas mycket bättre med C-Lon med tiden. Nu går det att sy med den, men den är ju inte på långa vägar så smidig o problemfri att arbeta med som K.O.

[kissidor]
0

nix det gör "dom" inte maneki Flört. men i andra hand eller vid speciella tillfällen går det bra med KO eller SoNo Glad

flower1
0

Här är en till som helst använder Fireline, men sedan workshopen i pärlbroderi på PUSS-träffen i höstas har jag även blivit kompis med SoNo-tråden. Den är smidig och skön att jobba med. Guldpaddan och Karton som höll i kursen tipsade om att först trä på nålen och sedan klippa av den, för att få trådsnurrningen i rätt riktning när man syr (hoppas att ni förstår hur jag menar). Tro mig, det gör verkligen stor skillnad. Syr man på "fel" håll med tråden, strular den ihop sig, men syr man på rätt håll är den hur smidig som helst att använda.

Bland nålarna gillar jag Beadsmiths och John James bäst. Tror dock att det är samma nål, men olika namn på de väldigt lika förpackningarna.

Här är min hemsida.

Mmadeit
0

du menar att man skall ha nålen i den ände som är närmast rullen eller längst ifrån? (altså om man rullar ut 1 meter som amn tänker använda skall man ha nålen i den ände som "sitter fast i rullen eller den man håller i?

flower1
0

Längst ifrån. Dvs du trär pärlorna ner mot där rullen skulle suttit om du inte klippt av tråden Flört.  Ja, usch, det är inte lätt att skriva lättbegripligt samtidigt som man lagar sjömansbiff Skrattande. Nålen skall alltså vara i den ände man håller i, längst ifrån rullen.

Här är min hemsida.

Fru-Parla
0

Klipper man inte av tråden innan man trär, så finns det bara en ände att trä ifrån, så enkelt är det. Alltså, tänk på att trä nålen innan du klipper av. Dra sedan inte ner nålen så långt efter att du klippt av tråden,  så att den trädda änden kommer längst ner, så att det blir den du börjar sy med.

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

Mmadeit
0

ahh ok men då har jag omedvetet gjort rätt jämnt :-) Tack!

tycker det är svårt att veta hur lång tråd som är behaglig att jobba med utan att nålen är på plats :-D

AnnikaMargareta
0

Ok, det var ju bra tips det här me att träda nålen. an ni utveckla det här med att bränna knutarna? Är det bra? Vilken temperatur ska man upp i? Kan man köra med en varmluftspistol tror ni? Min sambo har en lödkolv annars jag kankse ska låna den. Menar ni att man ska bränna startknuten innan jag börjar trä på pärlorna? Min plan var att jag tänkte sätta en klämpärla ( heter de så? ) som start. Är det bättre att bränna en fireline som start?

Mmadeit
0

klämpärla skulle jag ej rekomendera när det gäller fireline det är som sagt inge vire utan en nylån tråd typ fiskelina. varmluftpistol är nog inte helelr så bra då det skulle smälta all omkringliggande tråd. jag har som en liiiten penna med glödtråd på spetsen som jag använder när jag slagit en knut så kapar man överflödig tråd ett par mm från knuten håller pennan nästan emot så smälter tråden ihop sig ner till knuten och blir som en liten atom svamp i formen som förhindrar att knuten går upp man kan även emälta ihop knuten lite men får vara väldigt försiktig så man inte bränner av tråpden BREDVID knuten samtidigt.

Beroende på vad jag skall göra för smyce/teknik så antingen låter jag bara starttråden hänga där som en liten svans och fäster in när jag kommit en bit eller om det skall fästas ett lås så använder jag en såkallad stop pärla som tas bort när det är dags att fästa låset.

om du går in på youtube och söker på aunties beads eller carla cam så gör hon en hel del saker med just fireline så kan du se vad jag manr svårt att förklara med ord.

Pitepaerlan
0

Verktyget som är som en penna är tex.

Thread Zap Skrattande

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

maneki
0

Det finns de som smälter trådändarna in till knuten med hjälp av tändare, men det kräver verkligen is i magen o reaktionsförmåga för låter man det smälta bara lite för mycket så går knuten sönder. Jag har aldrig vågat testa -- jag är duktig på att bränna sönder rattail o andra betydligt större saker när jag försöker smälta ändar…

Det vanligaste är att fästa tråden genom att som sagt börja o sluta med att sy in trådändarna, som du lämnar kvar i början o slutat. Så som diskuterats i denna tråd. Trådar för sydda tekniker lämpar sig inte för vassa klämpärlor.