Diameterbekymmer på Cu-tråden
Pga felklipp har jag för lite 1 mm-tråd kvar till det beställda halsbandet. 1,5 mm-tråden går inte igenom pärlorna o den ser dessutom alldeles för grov ut mot länkarna i halsbandet. 0,7 mm ser OK ut *men* tror ni att den håller som länk i ett halsband? (Ska fästa in mindre pärlor på "utdragen" S-länk mellan pärlburarna.)
Hade gärna sett att jag slipper beställa efter en hel rulle tråd just nu. Dessutom; var kan jag få tag i likadan tråd som från Slöjddetaljer!? Kan inte beställa för 300 kr bara för att jag behöver 30 cm koppartråd!
Hur fort behöver du tråden? Ska jag skicka ett kuvert? Kom på att min tråd inte är från slöjddetaljer.
Använder du slutna länkar håller de vad som helst. Öppna länkar i koppar håller ganska dåligt…
Tjockleken på tråden kan nog mer tråderfarna svara dig på härinne, men jag tänkte tipsa dig om att Slöjddetaljer har återförsäljare runtom i Sverige.
Jag som bor i Skåne kan handla från Syzzla i Södra Sandby. Så här skriver hon på sin hemsida: "Som de flesta av er känner till kan man genom Syzzla beställa varor från Slöjd-detaljer. Du mailar, ringer eller beställer vid besök i vår "fysiska" butik i Södra Sandby. Vi beställer måndagar i jämna veckor - din beställning ska vara oss tillhanda senast kl 9 måndag morgon. Varorna finns sedan att hämta i S. Sandby-butiken i slutet av samma vecka. Du behöver inte förhålla dig till någon "minimi-ordergräns" och du betalar ingen frakt när du själv hämtar i S. Sandby. Om du vill ha varorna via Posten betalar du den faktiska frakten enl Postens tabeller. Du kan hämta Slöjd-detaljers katalog i S.Sandby-butiken - den kostar ingetenting.''
På Slöjddetaljers hemsida kan du se om du har någon återförsäljare i närheten av dig. De kanske har samma fina service? Skadar inte att kolla…
Här är min hemsida.
#1 Det är därför jag har gått på lite grövre dimensioner (förutom att det blir så mkt läckrare). Tänker testa att göra en sluten länk o se hur det blir. Kan ju bli snyggt med ngt som bryter av också. Annars hör jag av mig…kan det skilja mkt på tråden tror du?
#2 Jo, jag vet. Trodde att det bara fanns en i närheten men det verkar som om det finns en i Umeå också. (Gynnar ej längre den första butiken av personliga orsaker.) Men det spelar liksom ingen roll för det tar lika lång tid för dem att beställa o det är tiden det hänger mest på. Helst vill jag ha det klart för ivägskickning på onsdag o jag ska inte ner till Umeå förrän tidigast på fredag o Guben har sådana tider att han missar öppettiderna.
Jag tror inte det skiljer mycket. Min tråd kan vara mer oxiderad än din, men det är ju lätt attt råda bot på.
Det fixade sig, fick tag på en stump idag. Borde plocka pärlorna ur pärlburaran, fixa de länkar som fattar o lacka idag men…åkte på ett kort men ytterst massivt gallanfall (dåligt te + 2 skivor gurka *med skal*) så jag är helt slut med nu. Tar det imorgon, då är töserna i skolan dessutom!
Ajabaja! Inga gurkskal, inga gröna äpplen och inga druvor! Stackars dig! Lär dig uppskatta rött te, det får man inga gallanfall av. Och det är gott! Tur att det löste sig.
Jag har börjat medicinering idag och mår sedvanligt illa. Men jag har varit med om värre. Gallanfall, tex.
Jo, gurka utan skal går bra, levde ju mer el mindre på det i sommar med den jätteskörd jag fick i växthuset. Äpplen går också bra…utan skal. Inte rå paprika tyvärr, älskar rå paprika. Te är inga problem om det är bra kvalité o inte blir för mkt. Rött te fixar jag inte, smakar oftast *apa*!
Är det ngt som är övergående el kan du byta medicin? Låter inget vidare tycker jag. 
Nej, den här medicinen är den som funkar bäst och har minst biverkningar, så jag får hålla i mig lite. Det är över på några dagar.
Och jag som tycker rött te är så gott! med en gräddeskvätt! Grön paprika äter jag i princip aldrig. Den är ju omogen! (OBS! Kockskämt)
På tal om gurka:-) har ni sett en film ?
Detta ska se bättre ut Samma film på pärlkonst.se lite snyggare men funkar bara i Explorer.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Haha! Innan Tassa skulle äta en grönsak! Frolic ja, mackor ja, köttbullar osv…helst en älgskånk, mus eller möjligen bita lite i en levande, sprattlande fisk…men gurka…*nej*! 
min svärmor har en hund som är vegitarian och det är INTE hon som gjort honom så han äter bara inte kött trots att det serveras, gnaga märgben är det enda köttiga han uppskattar, favoriten är potatis skal. koooooooonstig voffe