Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketttävlingar
Läst 2715 ggr
Smyckestillbehor
0

Tävling Vintersaga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fram till den 28 februari tar www.smyckestillbehor.se emot bidrag till vinterns stora tävling.

Vinter är en magisk årstid full av mysterium och präglad av skönhet som är lika storslagen som den är återhållsam. Visst är ingen annan årstid vitare och kallare än vintern, men aldrig annars är frostbitna rönnbär så röda, brasan - så varm, kinderna - så blossande och norrskenshimmel - så levande. Låt dig inspireras av vintern när du skapar ett smycke som återspeglar denna årstids magi.

Läs mer om tävlingen  

[

](http://www.smyckestillbehor.se/getpage.asp?do={5C3E45BE-A182-4250-A5C3-BB99FB39F05C})

www.smyckestillbehor.se - missa inte allt nytt och intressant!

SofiaDalarna
0

Jag tycker att tävlingen verkar jättespännande, och kul tema! Men det är synd att det nästan inte finns några "vintriga" pärlor i webshopen!.. I och med att hälften av pärlorna i bidraget skulle komma från webshopen så blir det lite svårt!.. :/

Mmadeit
0

Håller med SofiaDalarna kände mig jätte inspirerad när jag läste om tävlingen men trots flera besök i shopen så går jag bet på att hitta något material till 50% av ett smycke som ger mig vintersage vibbar…

BitteS
0

Jag tycker det verkar ganska fånigt att man ska vara tvungen att köpa en viss mängd pärlor från shoppen för att få vara med och tävla.

Ordnar man tävlingar enbart för att få sälja pärlor då eller? Om man sedan inte har några pärlor som passar för temat man valt, så verkar hela idén lite märklig.

Nu är det här inget påhopp på just den här butiken  utan jag har sett det här på flera andra ställen också. Hur ska de kunna veta att pärlorna är köpta just där? Måste man skicka med kvitto på köpet för att bevisa det då? Eller kollas det upp vad man handlat just där?

Inträdesbiljetten i just den här tävlingen är då att man betalar för minst hälften av bidragets kostnad till tävlingsarrangören (i form av det påtvingade pärlköpet). Används sedan tävlingsbidragen för att göra reklam för dessa pärlor?

Det blev många frågor och funderingar. Jag är bara nyfiken på hur det fungerar.

Fnyfniken
0

Jag tänkte göra ett bidrag först. Men då jag såg detta med hälften av pärlorna från webbshopen ändrar jag mig och struntar i det. De har inte det jag vill använda, och jag har en jättefin idé, men den får komma till något annat ställe. Jag gillar inte alls såna där förbehåll.

Smyckestillbehor
0

Vi får ofta liknande frågor, det är helt OK.

Alla våra tävlingar arrangeras för kundernas nöje och är ett trevligt sätt för både oss och kunderna att hålla kontakt, utbyta synpunkter och stimulera skapande.

Att ca hälften av använt material måste komma från vår butik är ett rimligt krav med tanke på att det är vår butik som arrangerar tävlingen, det är vi som lägger mycket planerande och tid på den och det är också vi som står för hela eller största delen av vinsten. Det hjälper också till att våra stammisar och nya kunder tar sig en extra titt i butiken, bekantar sig med nyheter och inspireras av varandras ideer.

Tittar du på liknande tävlingar i andra butiker, andra länder länder (även inom annat pussel) så är liknande och oftast strängare krav vanliga.

Att tänka att sådana tävlingar är ett sätt för butiker att tjäna pengar är inte helt rätt. Självklart får butikerna i samband med tävlingar litet extra uppmärksamhet, några nya kunder och ökad besöksstatistik. Men med tanke på att vi inte har någon min. order gräns är det inte ett sätt att öka omsättningen… Glad 

Det är inte svårare än så: vi tycker det är roligt att göra något extra roligt för kunderna. Det är ett sätt att visa att vi uppskattar dem och den fina kontakten med dem. Och kunderna tycker att det är spännande att tävla mot andra och dra litet extra uppmärksamhet till eget skapande. Vad gäller bilderna så har vi hittills inte använt en endaste bild i reklamsyfte. Skulle vi börja med det så frågas kunden alltid först. Så gör vi till ex med marknadsföringen av tjänsten "egendesignade tags".

Vinsten samt en spännande jury gör det hela litet extra roligt tycker vi.

Angående material så är det väl olika för alla Glad Alla jobbar vi i olika tekniker, använder olika material och har olika stilar. En och samma butik kan inte inspirera alla lika mycket. Men vi försöker. Och att döma av den feedbacken vi får via mail lyckas vi också rätt bra Flört

Och angående "påtvingat köp"… Det var väl litet att ta i… Glad Ingen tvingar en att köpa en Trisslott… Man köper den för att det är roligt att skrapa den med en tia. Sedan är det bara bra om köpet lönar sig också ibland. Sedan finns det ju alltid de som tycker att Trisslotter är bara strunt. Och inte är det något fel med det heller. Men jag älskar att skrapa lotter! Skrattande

Fnyfniken
0

Jag har hittills bara varit med i tävlingar där det inte finns några krav för att vara med, men vinnaren går med på att bilder av smycket används i marknadsföringssyfte. Sånt blir ju ofta en win/win situation, då många kommer att se smycket och kanske leta sig fram till ens Etsy.com-shop samt att tidningen (som det då varit fråga om) har kunnat välja och vraka vad de vill bland redan fotade bilder och använda istället för att betala dyra royalties. Men smaken är som baken, och de som vill kan ju vara med ändå. Jag tänker i alla fall göra mitt smycke (fick en jättebra ide) och se vad det blir av den iden sen. (Tips! Ta in lite extra vita och genomskinliga pärlor till butiken…)

Smyckestillbehor
0

Tips uppskrivet! Flört

maneki
0

O jag deltar nästan bara i tävlingar där man ska använda butikens pärlor, tror jag. Nu räknar jag alltså bara tävlingar som hålls av just butiker, inte forumtävlingar etc. Just nu sitter jag med bidrag till Your Designs Rock o där gäller i princip att allt material ska om inte vara köpt hos dem så ska de åtminstone ha samma vara i sortimentet. Samma sak gäller i t ex FMG:s tävlingar. Vintajs utmaningar kräver också att deras material används osv. När jag tävlat hos Sirlig o Pagoni har mer övergripande krav om att använda några pärlor från butiken funnits (dessa fanns inte i deras första tävlingar, vad jag minns). Sen har jag varit med i kittävlingar där kit säljs av den som också står för vinsterna, men de är ju specialare.

Det här med hur det kollas kan nog variera. Hos t ex R&T måste man ange deras artikelnummer till det material man använt eftersom som allt använt material ska redovisas (när de vinnande alsterna läggs upp i galleriet så länkas direkt till de olika materialen i ens text om alstret).

Oavsett vad är det ju självklart att butikerna anordnar tävlingar för att marknadsföra sig -- de måste ju på ett eller annat sätt få in kostnaderna från vinsterna. Som företagsekonom har jag aldrig haft problem med såna krav. Tja, utom de gånger jag gärna velat tävla men inte haft råd att köpa nya pärlor. I princip får jag alltid idéer som kräver pärlinköp så om de pärlorna kommer från en butiker eller annan är nästan hugget som stucket. Tungan ute

På sätt o vis kan det ju också ge lite "rättvisare" förutsättningar: alla utgår från samma sortiment. Då blir fokus mer på tekniker, design, förmåga att komponera ihop olika delar osv. Inte bara att hitta några speciella pärlor som står ut över de andra bidragens. Dessutom är alla former av "begränsningar" -- vare sig det är kit, teman, tekniker eller vad som -- en del av den utmaning som gör tävlingar intressanta.

När det gäller vinter så har den väl ganska många sidor så vad som är vintriga pärlor kan ju variera. Alla tänker väl inte arbeta i enbart kristallklart, vitt, en gnutta ljusblått o silver? Flört

BitteS
0

Tack smyckestillbehör och Maneki för innehållsrik info. Bra information utifrån olika synvinklar.

Med påtvingat köp menade jag inte som du skrev. Självklart så väljer man ju själv om man vill vara med i tävlingen, men samtidigt så "måste" man ju handla pärlor från den butiken för att få vara med. Självklar också att du som företagare har något att vinna på att ordna tävlinger för inte gör du det "bara" för att vara snäll mot dina kunder.

Det är ju som de här strump- och tros-försäljarna som ringer och säger att man ska få ett par strumpor/trosor GRATIS, sen när man pressar dem lite så kryper det ju fram att man "bara" behöver betala frakten och avbeställa framtida leveranser.

Mmadeit
0

förtydligar att jag har inget emot att man måste ha butikens varor det är helt rimligt även ur min synvinkel tycker bara det är tråkigt att jag absolut inte kan finna 50% av ett för mig "vintersage" smycke i sortimentet för hade gärna varit med annars men lyckas bara inte… ack hade det bara funnits tex vita seed beads hade det ju varit så lätt *hihi* lycka till iallafall alla ni som lyckas delta…

MaMaMade
0

Mmm, vet precis vad jag hade velat göra men…det fanns inte tillräckligt av de pärlor jag har fått inetsat i hjärnan. Skrattande

Gör nog ett sådant halsband ngn ggn i framtiden men inte just nu. Har varken pengar el tid till det…o när skulle jag bära det! Min bild är *maffig*! Tungan ute

Cessy
0

Tja att vara hänvisad till den butiken som anordnar tävlingen o dess sortiment, är ju på någotvis en del av utmaningen. Att skapa utefrån det som finns givet. Sedan kan det vara mer eller mindre hårt styrt, men jag anser nog att det där får varje butik bestämma själv. Ju hårdare de styr ju färre deltagarer, men de måste ju faktiskt få utnyttja tävlingen som de anordnar o sponsrar som reklam o för att få igen det de satsar.

Så för mig är det helt ok att butiker väljer göra så här, men sedan kan ett tema o en butiks sortiment inspirera mig mer eller mindre. Förr gick jag mer igång på tävlingar, men av olika skäl så har jag inte fått någon kick av teman/sortiment. Fast en sak som gör att jag def. inte deltar i en butik är när något avgörs av röstningar från andra o att det går ut på ragga röster. Det kan vara ett ok sätt på en sajt, om det är kopplat till någon form av bedömningsskala, men inte hos en butik, för då handlar det inte längre om bidraget är "värdigt" utan mer vem som är bäst på att röstragga o sådant får mig att inte delta. Jag vill i alla fall hoppas att ALLA bidrag skall bedömmas mer grundligt o mer rättvist än genom röstraggeri.

Slutklämmen är att varje butik kan göra som den själv vill det är deras egen tävling, men vi tilltalas alla av olika faktorer o butikens kvitto på att de har lyckats är ju om de får många deltagare o får de inte så många så bör de ju på något sätt se över vad det var som gjorde att folk inte deltog. OBS! Detta riktar sig inte till tävlingen Vintersaga utan är bara en förklaring till hur jag ser på butiker o deras tävlingar i allmänhet helt enkelt.

MaMaMade
0

Det är väl som med allt annat. Visst är det en utmaning att jobba med det som gives men jag funkar liksom… Tja, jag ser en sak framför mig…smycken, lapptäcken el scrapping…samma sak gäller; jag ser en bild o så vill jag ha det. Hittar jag inte det jag vill ha lägger jag det åt sidan tills jag hittar det jag vill ha…el så struntar jag i det. Sedan kan ju bilden komma att ändra sig…det kan dock ta flera månader…upp till några år o så länge håller ju oftast inte tävlingarna på. Skrattande

Smyckestillbehor
0

Tack alla som skickade in era underbara kreationer
och grattis Helen!

[kissidor]
0

ett otroligt vackert vinnarbidrag verkligen Glad! och jag passade för första gången på att ta en titt på även dom övriga bidragen, vilket ljuvligt ögongodis att förlora sig i!

Fru-Parla
0

Ja, Helens krona är bara så vackerKyss förresten det är de andra bidragen med, Grattis till Helen och alla andra

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

Cessy
0

Ja Helens krona var outstanding o där var ju jättemånga fina bidrag - Grattis till 1:a priset Helen

leja
0

Verkligen fin krona. Grattis till vinsten.

Vad ska man ha som signatur tro?

Pitepaerlan
0

Grattis!! OutstandingSkrattande

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

Alex05
0

Grattis till vinsten! En riktigt vacker kronaSkrattande

mialycktman
0

Ja en underbar krona, grattis!Skrattande

Lyckomia