Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: off-topic
Läst 3159 ggr
Smyckestillbehor
0

Jobba med epoxy resin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni provat? Vad tycker ni? Jag är helt kär i materialet och alla möjligheter den ger.

Diamond Glaze är så klart lättare, men resin slår den utan tvekan med hållbarheten och utseende tycker jag.

Hittade ingen passande grupp för tråden, sätter den i OT.

www.smyckestillbehor.se - missa inte allt nytt och intressant!

maneki
0

Ja, epoxiharts är kul -- o så mångsidigt. Glad

Senaste jag försökte mig på var "resin plique a jour", som går ut på att man fyller färgad harts i hålen på t ex filigrandelar. Baksidan täcks med tejp som sedan tas bort så att ljus kan skina genom hartsen. Från början en väldigt svårbemästrad o tidskrävande emaljeringsteknik.

Jag gillar UV-härdande epoxiharts (Gel du Soleil, Magic Glos) eftersom man inte behöver blanda ihop den som med tvåkomponentsharts. Så smidigt att bara droppa på. Men självklart blir det inte lika mångsidigt eftersom hartsen inte stelnar av sig själv: man kan t ex inte lägga utsmyckningar ovanpå den för då skyddar det harten under mot UV-bestrålningen. Har man ingen UV-lampa hemma så blir det lite extra utgifter för tillbehör dessutom. Men användarvänligt som sjutton o perfekt för den som vill göra fotoberlocker/collagesmycken där man bara ska ha en skyddande "hinna" över. Precis som med t ex ICE kan man skapa en snygg välvd yta.

"resin powders", som är mer besläktat med embossingpulver än harts namnet till trots, är också kul -- det har jag visat exempel på tidigare (sök på UTEE här på forumet för den tråden) -- men jisses så lätt att spilla pulvret innan man satt det i ugnen…

Smyckestillbehor
0

Jag gör så pass mycket med resin nu att jag jobbar på en arbetsbeskrivning med en massa bilder så att andra kan lära sig. Tycker det visade sig vara mycket lättare än vad jag trodde från början. Det var inte alls lika tidskrävande, dyrt, kladdigt och omständigt som jag befarade :) Och jag ÄLSKAR resultaten.

www.smyckestillbehor.se - missa inte allt nytt och intressant!