Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettmedlemsgalleriet
Läst 6966 ggr
maneki
0

Etsade glas- och stenpärlor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag nämnde det i privata tråden och här kommer de första bilderna på några av de pärlor jag lekt med etskräm (Etchall etching cream) på.

Som "resist" testade jag lite olika saker för att skapa motiv: peel-off stickers (efter Melinda Barta), lim (som Etchall tipsade om) o gummi arabicum. Det senare hade jag svårt att pensla på tjockt nog så mitt träd blev nog ett av de mer misslyckade… Men både vitt hobbylim och stickers fungerade mycket bra.

Ignorera ev. vita märken vid hål o repor: det är etskräm jag inte lyckats få bort helt eftersom jag var så ivrig att se resultatet o fota. Liksom några flammiga partier så ska jag rengöra dem noggrannare snart. O som vanligt ser ju allt mycket värre ut i förstoring…

Först en bild på hur (några av) pärlorna såg ut före etsning. Där finns både glas- o stenpärlor.

maneki
0

Så lite svarta stenpärlor. Bladmotiven är gjorda med peel-off stickers, som fästs på dem. Tassavtrycket gjorde jag med lim (Panduros hobbylim) o trädet var ett misslyckat test med gummi arabicum (används bl a vid akvarellmålning).

Tyvärr riktigt svårt att få med motiven på foto -- de syns bättre IRL.

maneki
0

Klicka gärna på "visa bild" även om jag lägger bilderna direkt i inläggen -- iFokus skalar ned dem automatiskt om de är för breda o då blir de lätt suddiga…

Iaf, etsade glaspärlor, kvartsglas "tiger cherry quartz" o en annan sten som jag inte minns vad den är. Gillar speciellt att etsa silverfolierat glas, som annars inte är en favorit, då det ger en viss glans eller "kall glöd" inifrån pärlan. Stenen blev inte så lyckad, ser mest dammig ut…

maneki
0

O än mer glas: några pärlor är inte på "före-bilderna" antingen för att fotona inte blev bra (fota klara pärlor mot vitt är inte enkelt) eller för att det var en sista-minutengrej.

Även här en pärla med silverfoil (och rosmotiv). Blompärlorna har jag stöpplat tunt med etskräm på så de är halvt om halvt lätt etsade. Ger nästan en känsla av opalglas.

Försökte också få effekter på löven/dropparna genom att lägga på etskräm ojämnt o i ränder, men vet inte hur mycket det syns i slutresultatet…

maneki
0

O så min enda riktigt stora pärla. Här fick en hel fågelsticker plats. Tyvärr är ametist silverfoil lite för ljus för att motivet ska synas bra: tvärtemot de svarta pärlorna syns här motivet bättre på bild än IRL.

maneki
0

Fågelstickern släppte lite nere i hörnet därav att grenen "försvinner" bakom fågeln…

Den här stenen nedan blev jag rätt nöjd med. Kan ni gissa vad det är bara genom att se den här bilden?

Det är mörkblå guldsten (goldstone) -- se det matta metalliska glimret av kopparpartiklarna. Tror faktiskt jag föredrar stenen/glaset matt.

maneki
0

Det saknas bild på den runda ljusa jaspisen i #0. Det beror på att jag inte lyckades mattera den särskilt bra. Den var nog för hård. Glashjärtat försökte jag stöppla med en svamp, men pärlan var för liten för att få en bra effekt. Nu ska jag etsa den helt istället.

Min trillion (trekantig donut) i blackstone var lite fult halvmatt från början så den var perfekt att etsa så den blev riktigt matt.

Allamej
0

Jag vill verkligen testa :) Det ser otroligt roligt ut och resultatet är ju underbart :)

Jag gillade verkligen trädet :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[kissidor]
0

men ÅH så läckert det blev Glad! dom där mönsteretsade svarta, vem skulle inte vilja ha dom Tungan ute? och även jag långt ifrån delar din uppfattning om silverfolierat rent allmänt så håller jag helt med dig om vad etsningen gjorde för den fyrkantiga ramen. jag blir plötsligt väldigt nyfiken på att se vad det skulle göra med en grön glittrig dichro cab som jag råkar veta att du har i din ägo… Oskyldig

och du maneki, jag undrar just om det inte skulle finnas visst intresse för om du hade några av dina helt unika egenhändigt altrade superexklusiva smyckedelar till försäljning i en liten webbshop, i form av ett bihang till bloggen kanske… Flört

maneki
0

Tack, tack! Glad

Ja, roligt är det absolut! Med stickers är det dessutom väldigt enkelt att skapa fina motiv -- även på små pärlor, som är svåra att själv rita på.

kissidor: Jag funderade lite på hur det skulle se ut att etsa en dichrocab, men samtidigt vågade jag inte riktigt utsätta en handgjord cab som jag fått i gåva för en sån behandling. Skulle ju kännas som att säga att den inte dög som det var. FörvånadSkäms Inte utan medtycke iaf. Flört

Ett tips till andra som vill använda etskräm på pärlor: försök plugga igen hålen först för det är lite svårt att få ut krämen o stelnar den kan det bli ännu lite svårare även om krämen är rätt mjuk. Obestämd Det finns ju en mer tunnflytande variant för pärlor (bl a Dip n etch), som troligen inte korkar igen hålen på samma vis, men den har jag inte testat.

Det stod så mycket varningar om att krämen inte skulle hällas direkt på pärlan utan bredas ut jämnt i ett tjockt lager o bla, bla, bla. För att vara säker på att täcka hela ytan samtidigt hällde jag helt sonika upp en tjock liten pöl på ett passande underlag av metall o doppade pärlornas framsidor i det. Sen täckte jag baksidorna med mer kräm -- utom i de fall jag ville ha en blank baksida. Skulle tro att de flesta pärlorna på bilderna är etsade längre än de 15 min som stod på burken.

[kissidor]
0

tja man kan väl tolka det som att medtycke finns nu då Flört? och dessutom finns det säkert fler där den kom från så det är ju inte som en hädisk förstörelse av den sista relikten från en svunnen kultur precis… Skrattande

Cessy
0

Åh ser att jag glömt o skrivaSkäms Det här med etsning blir ju riktigt läckert men jag föredrar det nog på pärlor där kontrasten blir ordentligt framhävd som de 4 första svarta stenarna som ju blev riktigt snygga. Pippin på silverfoiledpärlan var också jättefin, men synd om den syns mindre i verkligheten än på bilden för där var den jättefin.Glad

MaMaMade
0

Läckert! Mest förälskade jag mig i goldstone´n…

maneki
0

O här kommer ett sent tack för kommentarerna. Glad

Har inte hunnit etsa mer än, men här kommer en bild på en sten som inte kom med förra gången. Brun goldstone den här gången o ett exemplar med väldigt mycket kopparskimmer så resultatet blev lite annorlunda än med den mörka stenen. Här är det mer som ett sidentyg: matt yta men mycket skimrande.

maneki
0

Svårt att fota bra…

Här är en av de två mörkare sidorna på stenen.

MaMaMade
0

Hur snygg som helst…min färg! Glad

53goran
0

Jättefina pärlor med etsning. Tänk vad man kan leka med olika tekniker och få så olika resultat.

Cessy
0

ÅhFörvånad den sidenmatta guldglittriga kopparfärgade goldstonen blev ju mycket vackrare så här än i orginaltappningen. Hög vill ha faktor på denSkrattande

Bimse
0

Jättesnyggt, det måste jag testa vid tillfälle. Hur fungerar etsningen vid slitage tro?

maneki
0

Ja, testa -- det är jättekul! Glad

Etsningen fungerar genom att "luckra" upp den blanka ytan (typ) så den kan ju poleras upp igen o slitage är ju en sorts mild polering. Men den lär inte vara lika känslig som frostfärg o dyl som bara ger en illusion av matterad yta.

Själv tänker jag bara godis när jag tittar på min goldstone. Inte för att godis glittrar, men det blev ju riktig kolafärg på den. Tungan ute

Det är nästan bud på att köpa mer goldstone nu när jag kan etsa den. Undrar hur den där fula gröna varianten blir? Eller brun-blå goldstone? Tror mina 4 mm runda är liiite för små för att testa på tyvärr…

Är det nån annan som blivit sugen på att testa på får ni gärna också lägga in bilder i den här tråden. Vore kul att se andras försök också. Flört

shigne
0

Annorlunda och härliga!! En helt ny värld för mej…Snyggt!