Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: silver-chainmaille
Läst 5010 ggr
MaMaMade
0

Jobba i silvertråd?

Har ju än sålänge bara jobbat med koppar. Nu har jag gjort ett par diamantnätskablar som def skulle bli snygga att göra avslut i stil med de Fnyfiken gjort; trä en tråd igenom o sedan ett lås i silver.

Frågan är; vad ska jag använda för slags silvertråd? Diameter? Kan jag få en rekommendation från ngn som kan det här med silver är jag mkt tacksam! Kyss

noora
0

Jag brukar använda vanlig hård tråd till det mesta.

Val av tjocklek beror mycket på hur små detaljer du ska göra. Ju mindre detaljer, dess tunnare tråd. Det är inte helt lätt att ge mer exakt svar än så, speciellt som jag är ny i detta forum och inte har sett de avslut du hänvisar till :) Tjocklekar upp till 0,8 mm är okej att arbeta med även när man gör små detaljer, i alla fall om man har bra tänger. Tjockare än så börjar bli styvt om du inte har möjlighet att mjukglödga silvret först.

maneki
0

Noora: Hej! Är du medlem här? Glad

Armbanden MaMaMade tänker på finner du i den här tråden, #87 o #113 speciellt. Filled net/diamantnätkabel med egentillverkade kroklås.

noora
0

Hej Maneki Glad

Jag reggade mig på iFokus för länge sedan för att läsa om fusing på glaskonst.ifokus. Jag noterade detta forum nån gång senare (tror jag fick en sponsringsförfrågan) men har inte haft tid att hänga med på ytterligare ett forum. Nu skulle jag egentligen bara slå upp vad det var det hette för att kunna hänvisa till "forumen" då en kund frågade efter en pryl jag inte vet var man kan få tag på… Men det ser ju ut att vara rätt mycket aktivitet här nu, så jag var tvungen att kolla vad som skrivs Cool

För att återgå till ämnet tror jag att 0,8 mm normalhård silvertråd blir alldeles utmärkt för den typen av lås.

[kissidor]
0

ja det är rätt mycket aktivitet här - vi är några som har fastnat för detta som vårt favvoforum pga den trevliga stämningen Glad. som även gynnas extra av den privata forumdelen.

Emo
0

Hej Noora, välkommen hit. Så fint att vi nu kan få expertråd när det gäller silver också. Du ska veta att detta är ett toppenforum, med mycket god stämning och hög aktivitet och här finns många du känner sen gammalt.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[kissidor]
0

förresten…  sorry mamamade  Skäms

Cessy
0

Fortsätter trådkapningenSkäms Sorry MaMaMade, men säger Hej tilll Noora - Kul o se dig här!Glad

noora
0

Hej alla Glad Ja, det var många bekanta ansikten här. Kanske dags att rycka upp sig och lägga till en profilbild och info… och sätta sig in i hur man bäst hänger med på ifokus-forum…

MaMaMade
0

Tackelitack! Var hittar jag bäst o billigast tråd då? Hmm, dum jag är…kollar Slöjddetaljer, behöver lite annat därifrån…en massa koppartråd bl a, min 2 mm är helt slut! Förvånad Skrattande

Emo
0

MaMaMade Jag handlar av Noora Silvergrejs och är mycket nöjd med vad hon har. Jag har även köpt en hel del pärlor av henne. Kolla hemsidan, så ser du.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MaMaMade
0

Oki, kollar in. Tack Emo! Glad