Silverlera i glasugn
Hej,
jag har fått möjligheten att peta ner mina silversaker tillsammans med en som fusar glas, men funkar det? temperaturen är ju den samma, men glaset är ju där längre tid. och kan glaset eller silvret ta skada av att brännas tillsammans? Någon som har provat?
nu vet jag tyvänn väldigt lite om silverlera, men lite mer om glas - men normalt bränner man väl glaset på högre temp än silverleran, men det kanske är så att silvret tål lika hög temp som glaset och inte tar skada av att ligga kvar? ja det hoppas jag nån annan vet för jag har ingen aning.
när man infattar en glascab med silverlera bränner man ju glascaben först och sen med silverleran på lägre temp - det finns väl silverlera med olika bränningstempar också, vilken använder du?
jag fusar iaf mitt glas lite beroende på glassort och fusningsgrad nånstans i runda slängar mellan 750-810 grader.
en sak att tänka på är att silvret "förorenar" sättplattan så att glaset kan gulna när man lägger det där - det brukar därför rekommenderas att man har en särskild sättplatta man använder bara för silvret - men ni ska vad jag förstår köra samtidigt så då funkar ju inte det. men det kanske finns nåt lite tjockare fiberunderlag eller så som du kan lägga under dina grejer som inte släpper igenom nåt till sättplattan

I förpackningen för silverleran ska det följa med tider och temperaturer för bränning. Det gör inget om du bränner längre tid, men du ska inte bränna kortare tid än den angivna tiden för temperaturen du har valt.
Låt inte silvret och glaset komma i kontakt med varandra, då vissa glas reagerar med silver och får fula fläckar (samma anledning som man helst inte ska använda samma platta för silverlera och för glas som kissidor säger här ovan). Alla glas reagerar inte på silver, det går ju t.o.m. att infatta glas i silverlera, men om du inte har koll på vilka det är som reagerar är det säkrast att inte ha någon kontakt mellan dem.
hejhej noora
!
bra tips om vilka glas som kan förväntas reagera med silver eller nåt annat får man här om det är bullseyeglas som din ugnskompis använder greenworm: http://www.bullseyeglass.com/education/glasstips/

Hej,
Tack för svaren, lät ju positivt nog att pröva och fick precis resultatet, inga problem:) Glaset brändes vid 800grader och tiden är ju betydligt längre än för silverleran.
Så nu kan vi samköra våra bränningar:)
Jag använde art clay slow dry som ju kräver 650grader så min fundering var just vad som hände vid så höga temperaturer under så lång tid, men ingen fara (silver har ju ca 900 grader som smälttemp)