Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpärlor-tråd
Läst 2636 ggr
MaMaMade
0

Massiva trådproblem

Nu har mitt andra sydda armband gått av!

Båda armbanden är sydda med rökgrå Fireline D 0,008 tum´s tråd från samma rulle. Det som gick av nyss gick dessutom av i början av det sydda så den är inte trädd genom pärlorna mer än ca 3-4 varv (diamantnätkabel).

Har jag användt för tunn tråd? Kan det vara fel på just den trådrullen? Jag har inte böjt kabeln med våld ed.

Har nyligen köpt en rulle med likadan Fireline i vitt. Den känns mkt stelare o grövre trots samma märkning.

Tror ni jag måste klippa upp armbanden o sy om dem? Skulle bara sätta dit lås idag o sedan skicka iväg till hon som ska visa upp dem i affären. *#/=#/¤)=*!

Mmadeit
0

låter som något konstigt med just den rullen alternativt att du har "vassa" pärlor som skär av tråden annars brukar aldrig fireline gå av tycker jag…

Spacegirl31
0

Vad trist, prova med nya rullen och se om det går bättre. Jag tycker bättre om den vita Fireline, jag syr med den just nu och det går fin-fint.

* ~* Ha en bra dag *~*

MaMaMade
0

Guben åkte för att köpa pellets i Umeå så jag slängde mig in i bilen tillsammans med ett par armband o tittade in hos Pearlized (där jag köpt tråden).

Hon hade aldrig varit med om att tråden gått av men sa att jag kanske skulle testa o vaxa när jag syr, även om hon själv aldrig gjort det. Fick en ny rulle iaf, hon är snäll hon!

När man tittar på ett av de andra armbanden som är sytt från samma rulle ser man att tråden är ovanligt fransig fast det är fästtråd som aldrig blivit sydd genom mer än 2 st pärlor. Helskumt!

Tappade sugen på sytt så jag tror att jag skickar iväg länkade stenar istället, såhär i första omgången.

Cessy
0

Tycker det verkar som du fått en felaktig tråd, för så där ska inte fireline bete sig. Däremot vet jag att jag har en för grov fireline för att sy med (också grå - felköp i min pärlkarriärs börjanSkäms) som legat i många år o som jag brukar använda till hänga upp kransar o dekorationer med o i år när jag skulle hänga upp lite dekorationer på verandan igår, så kunde jag plötsligt dra av trådenFörvånad Vet att man lätt kan skära av fireline med vassa pärlor, men inte att man skulle kunna dra av tråden, så jag börjar undrar om det är så eländigt att firelinen helt enkelt åldras o blir skör med åldern o i så fall kan det ju vara så att du fått en rulle som legat i ett antal år o därför blivit gammal. Vet inte heller om det är skillnad mellan vit o grå, men vit fireline D har jag aldrig kunnat dra av. Däremot har jag alltid kunnat dra av typ K.O. o SoNo när jag använt dessa i typ en diamantkabel. Antagligen för att jag är lat o använder för lång tråd o därmed kör den igenom arbetet väldigt mycket o så att säga franssliter upp den, men detta har som sagt var aldrig hänt med min vita fireline.

Bimse
0

hmmm… låter skumt, men det är ju som Cessy säger att tråden kanske har åldrats och blivit skör. Vad är det för pärlor du syr med? Om innerpärlorna är större än ung 4 mm blir arbetet styvt och tjockt, svårt att böja och därmed sträcks tråden för mycket och går av. Ta en bild och visa oss så kanske vi kan komma med fler synpunkter.

MaMaMade
0

Det konstiga är ju att tråden gick av i början av arbetet. Den har således inte gått igenom flera pärlor. 4 mm firepolished tror jag såhär på rak arm… Har inte dragit åt så jättehårt o försökt "forma" arbetet lite medan jag syr.

Fotar imorgon, sängen kallar.