Krympplastproblem
Jag har köpt s.k. klar krympplast o innan man lägger den i ugnen så har den ju en matt sida o en blank sida. Sedan har jag ju sett folk som gör fina saker av krympplast men då när de är färdiga så verkar krympplasten vara helt klar o genomskinlig, men när jag tar ut mina krympplastbitar från ugnen så är ena sidan ff. matt o andra sidan klar, men biten ser alltså ff. matt ut eftersom det inte har försvunnit.
Jag har en varmluftsugn o jag har försökt både höja temperaturen såväl som sänka den o bara köra med övervärme, men jag blir inte av med den matta ytan. Hur gör ni som får helt klara krympplastbitar. Vilken temperatur har ni använt o hur länge har ni den inne i ugnen?
Vi har nog inte samma sort… Min krympplast, som är köpt på Panduro, är transparent och blank på båda sidor redan från början. Klar och genomskinlig. Det som händer i ugnen med "min" krymplast är att den blir mindre och tjockare. Jag använder en vanlig hushållsugn, 175 grader C, Tiden varierar nog utifrån storlek på alstret. Först böjs/bubblas ju allt så man nästan blir orolig, men sedan går formen tillbaka till sitt ursprung, men mycket mindre. När bitarna är helt plana igen är de färdiga att tas ut ur ugnen.
Jag köpte ju hem för att testa hemma efter att barnen experimenterat i skolan. Skolans variant var matt på ena sidan och mjölkig i färgen. Tror det går att rita med vanliga tuschpennor på den varianten, medan den helt transparenta kräver permanent penna.
Här är min hemsida.
Jag har köpt min på slöjddetaljer o den ser ut som den ni har i skolan. Likaså har jag köpt 1 ark på Pysseltagen o deras ser likadan ut som slöjddetaljers så jag trodde alla såg likadana ut, men det gör de tydligen inte. Slöjddetaljer säger 140 grader i ugnen o då beter den sig precis som du beskriver o första gången får man ju nästan panik när den börjar krylla sig, men slutsatsen jag drar av det du skrivet flower är att jag måste ha tag i sådan krympplast som panduro har - sådan som är helt klar o jag som dessutom köpte på mig ett lager från slöjddetaljer när jag ändå beställde (frakten är ju inte o leka med därifrån precis) Permanentpennor är däremot inget problem, men alltså då verkar mitt lager krympplast vara tämligen värdelöst. Innebär att jag dels får hålla på o färga den jag har o dels måste ha tag i Panduros variant av krympplast (eller om någon annan butik har helt klar krympplast - någon som vet fler än Panduro?) Tack för svaret flower, för nu vet jag ju att jag får leva med min mjölkiga krympplast *Stooooor suck*
Nå min krympplast kan alltså tyvärr inte bli icke-mjölkig har jag ju fattat nu eftersom jag ju har råkat köpa fel sort, så vad jag än gör förblir den ju tråkig o tyvärr inget vidare som tags. Har försökt färglägga dem för att göra fjärilarna o blommorna roligare, men som ni ser så fäller de färg då, så ifall de ska vara tags så måste dessutom lackas.
Glömde skriva att både blomman o fjärilen är gjorda med en punch o i mitten ser ni hur stora blomman o fjärilen är innan de krympts i ugnen.
Ja de ovan i #3 är ju gjorda av punchar o dessa nedan har jag ritat o klippt ut, men skulle de ha fungerat som tags, så går det inte att hålla på o klippa ut så punch är en nödvändighet o så skall det def. inte vara den mjölkiga krympplasten ifall man ska försöka göra tags. Man lär sig så länge man lever.
tror du mentalt fastnat för vad du ville ha för resultat (klart) för iallafall jag tycker det där mjölkiga nästan frostade/opaliserande är skitsnyggt!!!
De ser ju bra ut Cessy. Skickar dig lite klar krympplast tror jag. Punsen som du inte kommer igenom med kan du kanske förlänga skaftet på så att hävstångseffekten blir större.

Vill du absolut ha klar krympplast från Panduro sen när du testat den så känner du någon som kan langa. 
* ~* Ha en bra dag *~*
Ja, och om du känner att du vill bli av med den mjölkiga så kanske jag kan köpa den av dig. Vega skulle säkert tycka den var kul :)
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!
Oki-doki. Mer än gärna Needful, - Vill du också ha o prova Mmadeit?
Ni får i så fall var sitt ark, så behåller jag 1 om i fall att jag ändrar mig o gillar det, men jag tror nog att jag vill att min krympplast ska vara klar o då är det ju bra om den jag har inte bara blir liggande.
Space - låter bra inför framtiden, för helt fel känns ju inte krympplasten - bara mjölkaktigheten som jag inte gillade.
cessy ja det skulle kunna vara skoj att testa låter ju dessutom på gradtalet och den ungefärliga tiden som om de går att "bränna" samtidigt som cernitlera i ugnen (gillar att samköra saker.)
Jag har oxo köpt krympplast på Slöjddetaljer, men jag ville ha just det mjölkiga utseendet. Har gjort lite HelloKitty-berlocker till stortrollet, som är gaaaalen i Kitty. Dem har jag dock inte fotat, bara de påskpynt vi gjorde. Ritade av påskägg från målarbok, målade o gjorde hål med håltången. Jättefina! Fjärilar, hjärtan o nallar är avritade från kakmått. De kommer få bli smycken med tiden.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Mmadeit jag tar med mig lite till dig på Facett så kan du prova lite om du har lust så slipper Cessy portot.
Tror ju att du måste ta en sak i sänder, när det är inne i ugnen måste du sitta och titta för den rör sig och ska ut illa kvickt när den är klar. Läste någon stans att man kan ha ett bakplåtspapper på biten så blir den jämnare och värmen går
Åh …. jag har precis kommit hem efter varit iväg en runda o då la jag kuvert på posten till Needful o Mmadeit, så det är redan på G.
Jag har haft mina "tags" på bakplåtspapper o vet inte om det gör det bättre, men jag ville ju inte få något som var giftigt på plåten. Vet inte om bakplåtspappert gjort något bättre eller sämre, men det verkar i alla fall funkat o precis som Bimse säger så bör man hålla koll på krympplasten för när den curlat sig klart skall man ju ta ut den direkt.
jagga-ewe: Jo men om man färglägger den som du har gjort -heltäckande - så tror jag def. att det ska vara mjölkig krympplast, för den är ju mycket lättare att färglägga än den klara är, men jag var ju inte ute efter att färglägga eg. utan bara rita någon krumelur (läs typ ett litet hjärta eller blomma eller något dito) o så mitt namn o bitarna ska ju vara ganska små just för att de skall fungera bra som tags. Men att göra som du/ni gjort blev ju perfekt att dekorera med. Dina fåglar var ju kanonsnygga on äggen var jättesöta

Fina tags.
Tycker inte heller det ser illa ut med mjölkig plast, men det är ju klart att om man vill ha transparent resultat så blir det ju fult om den blir mjölkig.
Om inte annat så kan den vara bra att ha när du vill testa nån ny form el dyl o då slippa "slösa" på den heltransparenta krympplasten.
Repor borde ju synas lite mindre på mjölkig plast också, känns det som.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

Så söta de blev!
Har någon av er redan testat att använda sådana tags? Jag har gjort liknande tidigare och blev tyvärr besviken - de höll inte alls länge. Fastän jag skrev med permanent penna, bleknade färgen med tiden (eller liksom smetades ut) och tagsen började se smutsiga ut.
Jag undrar om lack eller annat skydd skulle förlända livet på dem
www.smyckestillbehor.se - missa inte allt nytt och intressant!
Håller med om att de blev väldigt söta.
Ang lack. tror inte att lack är något vidare, lacken åldras tråkigt och blir gulaktig. Är lite tveksam till att använda detta som tags trots att det hade varit alldeles förträffligt lättvindigt och billigt, men jag har inte avfärdat det helt.
decupagelack kanske? finns ju sådan som inte SKA gulna…
Tack Bimse!
Nu blev det precis som jag ville o fotosignaturpennan fungerade perfekt på den helt genomskinliga krympplasten. Nu återstår det o se hur sådan tag reagerar för tidens tand o om man måste försöka skydda namnet på något sätt. Ja sedan återstår ju att bli mer säker på att skriva, men jag skriver ju inte vackert ens på vanligt papper, så det får väl visa att det är handgjort helt enkelt