sydda elastiska armband?
Hej hopp! Jag har sett jättefina sydda armband (i peyote kanske?) som är "hela", alltså saknar lås och därmed måste vara elastiska. Min fråga är om någon här har testat att sy med elastisk tråd, hur det fungerat och vilken tråd ni i så fall har använt. Jag tycker att det verkar svårt med trådspänning om tråden är elastisk :-/
/Linda
har sytt dels med en elastisk tråd från panduro det var HELT å *piiip* omöjligt att få snyggt reesultat det drar sig och knorvar i hop sig när man sträckt ut det…
sen har jag testat med en platt elastik tråd från cc hobby, det går jätte bra så länge man ej behöver gå igenom varje pärla mer än 2 ggr.
Köpte strech magic i helgen då många rekoemederat den till just denna typ av armband men ej prövat ännu.
även fått rekoemnderat att testa att inte göra HELA arbete elastiskt utan bara en lagom stor bit så man precis kan dra det över handen. (typ 2-3 cm elastiskt och resten med "stel tråd"
att sy med elastisk tråd låter förskräckligt 
det finns ju även vissa tekniker som i sig ger ett elastiskt resultat. som den här diamantkabeln tex som ju är nästan som bäst när man gör den som ett helt ihopsytt armband utan lås: http://www.parlplatsen.se/sidor/monster/sy/crystal_bangle/crystal_bangle.shtml

Elastiska armband i netting har jag sett men minns inte vart…

Tja, jag svarade ju inte på din fråga…
Det står inte vilken tråd hon använt men om jag skulle testa så hade jag använt stretch magic
När jag gör elastiska armband så använder jag stretch magic 0.5. Har testat att göra stretchigt peyotearmband med 0.3 elastisk tråd utan namn men jag gör verkligen inte om det… att sy peyote elastiskt är en mardröm… + att pärlorna lägger sig inte alltid rätt igen när man tar av och på sig det.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jättetack för alla era svar! Ni är riktiga klippor! 
Sammanfattningsvis har jag lärt mig:
* använd stretch magic för sydda, elastiska armband
* sy inte peyote med stretch
* jag skall nog försöka mig på ett nettat armband med stretch magic
En fråga till: tror ni att man kan köra raw istället för netting? För netting vet jag inte riktigt hur man gör… 
/Linda
Jag har gjort ett elastiskt armband i netting, och det verkade bli bra, men när tråden tog slut, så kunde jag inte skarva så det blev bra
Så nu ligger det som ett UFO

Detta armband är elastiskt och sytt med vanlig fiskelina i sama teknik som man använder till vissa pärldjur:

Exempel på enkelt elastiskt RAW-armband.
O ett "dubbelt" raw-armband.
Så, ja, visst verkar det gå bra. 2-needle RAW/cross-weaving går man ju inte igen varje pärla med tråden flera gånger som vissa andra sydda tekniker.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
här är oxå ett elastiskt dubbel needle Raw armband funkar aldeles utmärkt detta är sytt på cc hobbys platta elastiska tråd.