Stansa/stämpla
Jag är alldeles ny på detta och stansade mina första tags idag och tänkte höra om det är någon annan som pysslar med detta och har lite tips?
Vad använder ni er av för verktyg? Vart kan man beställa lite roligare tags, som hjärtan m.m? Hur får man bäst resultat?
Stansar inte så vansinnigt mycket, tror faktiskt inte direkt det är någon av de aktivaste här som gör det men kan ju ha fel :-)
mina favorit butiker när det gälelr tags är Fru Pärla Pagoni och pärlfynd.
sen ahr lilla pärlan en hel del vackra motivstansar och så har även fru pärla hon har dessutom rabatt på sina just nu.
ett tips om man ej vet om det man vill stansa går in på tagen är att ta hushållskartong typ sån som är på flingor ,ris paket makaroner etc som är lite vaxartig till ytan och stansa på den då ser man lätt hur det ser ut och slår man ej tokhårt så går det ej igenom den typen av papp.
sen är såklart ett flackjärn guldvärt om du inte redan har ett sådant pagoni har ett prisvärt.
slår med en vanlig snickar hammare och det funkar bra.
Lycka till!!!

Jag använder en lite mindre hammare. För att få bästa resultat finns bara ett sätt….. att öva och öva och åter öva…..
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
jo men ni är nog våra stansningsexperter på det här forumet iaf mmadeit och susann 
jag är inget vidare på att stansa själv, för jag har helt enkelt inte övat särskilt mycket. egentligen borde man nog köpa sunkiga billiga tags och bara öva på och spara dom lite dyrare i fin kvalitet med slät och fin plätering, men det är svårt att hitta en bra tid att banka på när man jobbar hela dagarna och familjen vill sova på nätterna
.
ang köp av tags förresten så är det i princip så att du får vad du betalar för, visst kan det skilja lite mellan olika butiker i prissättningen men i stort sett så är det så att kvalitet kostar och sunkiga tags gör ingen glad.
men hursomhelst, eftersom jag är dålig själv så vet jag också några saker som åtminstone underlättar - flackjärnet tycker jag nog är i stort sett oumbärligt, och det var ett kanontips jag såg nånstans att sätta fast tagen på flackjärnet med dubbelhäftande tejp. dels sticker den ju inte iväg när du slår och dels ger tejpen också en lite dämpande effekt som minskar genomslaget på baksidan.
och hammaren ska helst vara lite tyngre. minst 16 oz är en rekommendation jag sett nånstans. det är bättre att tyngdkraften får göra jobbet än att du måste anstränga dig för att slå hårt också och inte bara rätt. jag slog med en liten hammare först och var skeptisk till en tyngre eftersom jag har klena handleder, men skaffade en 16 oz och nog tyckte jag det gick påtagligt lättare. man får inte vara för feg när man slår, det är lätt att man slår mesigt i början - men man ska ju inte dänga till så allt hoppar heller. slå "bestämt", som om du visste vad du höll på med
är den bästa beskrivning jag kan ge - men du märker själv om du övar lite vad som är lagom.
ibland står det ju i beskrivningen om tagen är lite hårdare eller mjukare, som nybörjare själv tycker jag det är svårt med en hårdare tag. jag tycker också att det var svårare med dom annars supersnygga fyrkantsstavarna. man slirar ju mer på placeringen som nybörjare också, så det kan vara klokt att köpa lite bredare tags även om det är snyggt med långsmala - ja överhuvudtaget kanske man ska ha lite större marginaler på utrymmet för texten i början.
eeh … jag stansar ju inte alls, men ett tips som inte nämns ovan o som jag fick på PUSS i fjol, var att sätta en tejpbit på tagsen så har du en kant att följa där du skall sätta ner stansen/arna efterhand för att få texten rak, fast om man kan göra detta beror ju på hur stora tagsen är som man stansar på.
Fråga: Vet någon var man kan köpa en stans som man kan få gjord med typ sina initialer? Antar att det är svindyrt men om man sedan har just den stansen så kan man ju göra pyttesmå tags själv o fästa i sina smycken eller kanske är det billigare att helt enkelt beställa färdiggjorda tags?
#4 Jag också funderat på att märka mina smycken med en liten platta med mina initialer. Vad *jag* undrar över är var man kan hitta lite mindre, diskreta, ovala plattor med hål i båda sidor för att länka in i smyckena. Ett hål skulle också kunna gå. Det ska rymmas 3 bokstäver på den.
inte undersökt saken själv men man skall vist kunna få hjälp på stampline.se att göra egen stans dock ej med i standardutbudet på sidan utan att man fick kontakta dem.
Är det lättare el svårare att stämpla med ett större motiv än med ett mindre? Tänkte om man lät göra en med 3 bokstäver på en stans. Jag tycker att det borde vara svårt att slå jämnt, å andra sidan kan det ju bli ojämt med små också. Svårt det där, har iofs aldrig provat annat än för hundra år sedan när man stansade i läder på slöjden…just ja, vi märkte våra arbeten på tekniken också!
mjo på "välvda" tags är små deffinitvt lättare men på platta så skall det nog funka rätt bra med en "logga stans" sett en del inne på PG som skaffat just den typen för att slippa kina bestälal egna tags.
Ja Mmadeit - det är något sådant jag är ute efter. Att kunna få en stans med initialslinger för att få hela Cessy på en stans är nog inget som går eller skulle vara otroligt dyrt att få tillverkat, men en slingrig initial (altså att man själv skrivet initialen) borde ju inte vara omöjligt. Nåja jag har ändå inte råd med några sådana tilltag just nu, men skulle mest vilja veta vart man vänder sig o ungefär vad det kostar att få en sådan stans gjord, för att kunna göra detta senare i framtiden.

Min erfarenhet av att stansa smycken sträcker sig tillbaks till -93 o skolans träslöjd, men sen dess har jag bara stansat några få gånger så några direkta experttips har jag inte.
Beaducation har två bra gratis instruktionsvideor av Lisa Niven Kelly som är värda att kolla in: Stamping on Metal respektive Stamped Jewelry Design Ideas. (Hon har även en bok+DVD i ämnet som snart ska komma ut -- missa inte förhandstitten lite längre ned på sidan.) Beaducation har också tips t ex på hur du stansar ringar samt en intressant webbutik.
Var du kan köpa olika tags/hängen beror också på vilket material du söker. Normalt sett är jag inte förtjust i tanken att stansa på pläterad metall, men några lite annorlunda hängen jag fallit lite för är de här. Finns äv. i antiksilver o kopparplät. av Nunn Design. (Hela butikens utbud av blanks o hängen hittar du här.) Observera dock att jag inte är helt säker på om de är nickelsäkra.
Solida metaller som silver, koppar o mässing kan man mjukglödga innan man stansar på dem. Det gör dem betydligt mjukare o därmed enklare att hamra in ett mönster i. Dessutom betyder det mindre stress på själva stansen.
Vill man stansa mönster behöver man inte bara förlita sig till färdiga stansar. Bits, spik o mycket annat som man har hemma i snickarlängan eller kan köpa billigt i byggvaruhandeln kan användas istället. Det har jag bl a skrivit om i min bloggartikel om stansning.
Med en kulhammare kan du också göra mönster på dina tags, t ex göra en "kullrig" kant.
En kul grej att göra är att inte använda svart färg eller oxideringsmedel för att framhäva texten, utan istället använda andra färger. Använd t ex akrylfärg, metallfärg (s k emaljfärg), alcohol inks, märkpenna, nagellack el liknande. Ev. behöver du spraya hänget med matt skyddslack.
Ett riktigt stålhårt underlag är viktigt. Själv har jag inget flackjärn utan pappa snickrade ihop en grej av tjock stålplåt o riktigt hårt trä, som jag använder när jag hamrar. Nån gång har jag använt den platta biten på vårt skruvstäd. Har även hört talas om några som vänder en gjutjärnspanna upp o ned o använder det som underlag.
Tänk på att underlaget måste vara helt slätt, annars kan märken överföras på tagsen. Ska du hamra direkt på metall så gäller på samma vis att hammaren måste vara helt slät (om du inte med vilje använder ett fult hammarhuvud för att skapa mönster).
Använd inte "finhammaren" för att slå på stansar.
Cessy: Tror en del företag i Sverige gör det utan att det står utsatt på deras hemsidor också. Finns nån gammal tråd på PP med några namn. Annars finns där alltid USA med Beaducation, Indian Jewelry Supply Co o allt vad de heter. Även om du inte vill ha nån just nu kan det vara värt att fråga. Beror ju en hel del på storlek o hur komplext mönstret är (o hur mycket de måste bearbeta din skiss), men de kan ju säkerligen ge nån form av uppskattning så du kan fundera på det. Det var länge sen jag frågade om priser så jag har tyvärr inte själv nån prisbild du kan jämföra med.
Sen finns ju även alternativet att köpa färdiggraverade tags från företag (Charm factory i USA är de jag kan säg på rak arm).
MaMaMade: Samma fråga till dig -- vilket material? Silver är nästan enklaste att hitta såna typer av tags eftersom det är relativt vanligt att använda tags för att stansa in silverhalten på.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Silverfärgat samt koppar.
Wow vilken respons! Tack alla för fina tips!
Jag kör amatörmässigt på gjutjärnsspisen, fungerar för syftet än så länge. Det jag har lite besvär med är att tagen blir böjd när jag har stansat in bokstäverna och jag tycker det är lite svårt att rikta tillbaka den så att den blir någorlunda rak efteråt…
Hur tjock tag har du? har du en ring i hålet när du stansar? är där verkligen helt plant under?
nämligen aldrig varit med om att tagen blir böjd. skulle jag råka ut för det skulle jag dock inte kklara mig utan mitt helt släta flackjärn samt nylon/plasthammaren som ej lämnar märken för att räta ut det…

Du kanske tar i lite för mycket om tagen böjs?
Att metall böjer sig är nåt jag mest råkar ut för när jag hamrar, då kröker speciellt tråd sig uppåt. Eftersom man pressar ihop metallen på en punkt behöver den ta vägen nånstans. Men det är lätt att korrigera bara genom att vända på tråden/metall o sen knacka försiktigt med en hammare tills det blir plant igen (med flackjärn el. motsvarande som underlag).
# Ring i hålet? Näej.. ska man ha det? 
Plant under är det dock… men det kanske är som maneki säger, jag kanske tar i för hårt?
Jag har försökt räta ut genom att hamra på baksidan försiktigt men är lite feg…
hihi nej man skall INTE ha det, men vet en del som gjort missen med att inte ta bort den som ibland sitter monterad i tagsen när man köper dem som fått problem med stansning därför jag frågade.

Vad är du rädd ska hända om du knackar rätt tagsen? Det är ingen fara att hamra så länge metallen inte är så bearbetad att den blivit hård o därmed lätt bryts. Med plätering kan det också vara bra att undvika att böja metallen för mycket så ytskiktet tar stryk. Man behöver bara knacka lite lätt mitt på "böjen" o inte använda den tyngsta hammaren.
MaMaMade: På rak arm skulle jag tipsa om FusionBeads för små koppartags. Även t ex Beaducation, R&T m fl har samma typ av tags, vet inte vem som är billigast att köpa av. De små har bara ett hål, men eftersom de inte är pläterade är det inga problem att själv borra (el. stansa ut) ett extra. De har även sterlinglänkar med två hål, men inte pläterat. Deras pläterade hängen från Nunn Designs är större. Silverpläterat/-färgat har jag sämre koll på.