Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettoff-topic
Läst 2443 ggr
[linda-pinda]
0

Var/hur säljer ni?

Hej!
Ni som säljer smycken, var och hur säljer ni mestadels? Färdiga grejer som ni säljer eller beställningar?

Jag har sålt en del till arbetskamrater, men mestadels ger jag bort smyckena till vänner och familj. Kunde vara kul att få in lite pengar för materialkostnader också ;-)

Fast å andra sidan pärlar jag ju för att det är roligt och avslappnande och inte för att tjäna pengar, så … Men jag vet inte. Hur tänker ni?

Jag brukar säga att min ena hobby (frilansar som översättare) finansierar mina andra hobbies (pärlor och papperspyssel). Men det blir ju lite dyrt ibland ;-)

drutten2
0

Fört och främst pärlar jag för att det är roligt,

tar även upp beställningar av vänner och bekanta.

Har nu lagt till en lite shop, då det är synd

att alla fina smycken bara blir "liggande".Glad

Cessy
0

Jag säljer hos min frissa, men skulle behöva lite andra butiker att sälja via o helst inte frisörer, för smyckena löper alltid en risk att bli fördärvade av kemikalierna i luften o ju längre de hänger där ju större är risken, så jag säljer mest väldigt enkla smycken där (typ, kedjor, enkelt trädda eller läderremssmyckena)

Sedan har jag då o då smyckesparty för vänner, f.d. arbetskamrater o.s.v. Smyckesparty är det som säljer absolut bäst, men det är lite olika hur det som jag har med mig säljer. Ibland går det som jag har med mig åt som smör i solen o ibland blir det bara några sålda men destu fler beställningar. (De vill antingen ha en exakt kopia *stön* av något som en av de andra smyckespartydeltagarna köpte eller ett visst smycke men i en annan färg.) Smyckesparty brukar jag begränsa deltagarantalet till mellan 6-10 st, för fler är det svårt o hinna med o serva o fånga upp vad de är intresserade av.

Marknader har jag stått på men de är lynniga tillställningar. Ena gången säljer man bra o andra gången får man knappt ihop till bordshyran o då har man ändå haft allt böket att ta sig dit packa upp o stå där en hel dag o sedan packa ner allt igen, så jag är inte förtjust i marknader eftersom det är mycket jobb men ingen säker inkomst. Däremot smyckesparty är kanonbra.

Självklart gör jag också på beställningar från släktingar o vänner o givetvis är det så att de dyrare smyckena (sådana som tar lång tid o göra) säljer inte hos min frissa eftersom de är för dyra o ändå är de eg. alldeles för billigad'oh! men sådana smycken kan ibland sälja på smyckespartyn eller att släkt o vänner får syn på dem hemma hos mig, men vanligast är att jag antingen använder dem själv eller ger bort dem som födelsdagspresenter, examenspresenter m.m.

O visst pärlar även jag för att det är roligt, men det är ju nice om man i alla fall får in så pass att man har råd o köpa nya/fler pärlor o kan fortsätta o pärla med i alla fall lite bättre samveteFlört

Alex05
0

Jag pärlar allra mest för att det är roligt Skrattande Har provat sålt på Tradera, och visst får man det sålt men inte ens till inköpspris, så det gör jag inte längre.

Har haft turen att få en ny frissa som är jätteintresserad av mina alster och jag har börjat sälja lite hos henne. Visst blir kedjorna förstörda, men faktiskt har jag sålt ett halsband som var missfärgat, kunden tyckte det var jättehäftigtSkrattande Annars så har jag det som "skyltnings-ex".

Marknader vågar jag mig inte på, Är alldeles för …ja inte folkskygg, men ändå. Har svårt att göra reklam för migFlört

Några beställningar här o där bland släkt o bekanta.