Söker glashantverkare
Hejsan! Jag planerar att beställa en specialdesignad pärlbroderat armband/bangle och behöver en rund eller oval cabochon i fusat (dichroic) glas till armbandet. Cabochonen ska bli en del av Ras öga. Nu söker jag en hantverkare som kan tillverka en sådan cabochon åt mig. Då blir jag glad :) Beställningen blir aktuell under sommaren. Jag vill jättegärna se exempel på tidigare utförda arbeten och prisförslag beroende på storlek Vänligen skicka förslag till lillatrollka@gmail.com
…och tack på förhand! /Irina
www.smyckestillbehor.se - missa inte allt nytt och intressant!
hur stor har du tänkt dig?
precis vad jag hade tänkt skriva, du kan väl berätta lite mer om cabben du söker så blir det lättare för dom av oss härinne som fusar glas att bedöma vad vi kan stå till tjänst med
.
storlek?
form skriver du rund eller oval - rund är lättast men oval går ju, men vilket föredrar du? (fast är det en riktigt liten cab du söker så är det vilket som.)
och du skriver att det ska vara en del av ra´s öga - ska själva cabben vara enfärgad eller vill du ha en pupill i den? när du skriver ra´s öga förresten, menar du då det som jag kallar horus öga: http://sv.wikipedia.org/wiki/Horus_%C3%B6ga och är det i såfall tänkt att dichrocabben ska utgöra det svarta i ögat? fast det alltså inte ska vara svart utan någon dichroisk färg.
och vilken färg? alternativt färgspel?
och söker du några särskilda effekter eller ska det vara en helt "simpel" enfärgad dichroisk cab?

Precis, det är den symbolen jag menar, och det är det runda svarta i mitten som cabochonen ska stå för.
Designen på armbandet är inte riktigt klart ännu, därför skrev jag också att det blir aktuellt först till sommaren. Färgskalan ska gå i vit, turkos, blå, kobalt och svart. Eventuellt beige eller guld i bakgrunden.
Jag gillar ju dichroglas för dess färgspel, men cabochonen måste nog vara ganka mörk. Mörkblå eller svart om dessa färger ändå tillåter någon vacker effekt i glasets djup. Kanske mörkast i mitten som pupillen och någon skimrande effekt längre mot kanterna.
Här är en variant som jag gillar, eventuellt litet mörkare
Storleken kan jag bara gissa just nu, men inte mindre än 15mm. Kanske 20mm.
okidoki, det finns dichroglas som i sig har ett färgspel eller ett lite diffust mönster som på en såpass liten cab inte framgår som ett mönster utan mer som en effekt, och det är nåt sånt dom har använt i exemplet du visar. man kan ev också tänka sig att testa med att strö i lite micastoft ut mot kanterna.
det kan vara bra att veta dock att det finns ett begränsat utbud av färger och nyanser och glaset ändrar färg när det bränns på ett sätt som bara är i grova drag förutsägbart - så man kan aldrig välja på förhand exakt hur det ska vara utan man får ta ställning till den färdiga cabben om det funkar eller ej.
hursomhelst så tror jag nog att du kan sova lugnt om nätterna, nån av oss får säkerligen till en cab du kan använda
. jag kör ett par provex nästa gång jag sätter ugnen för en fullfuse, den storleken är ändå nåt jag tänkt göra ett gäng för lite egna projekt.

Nice! :) Då fortsätter jag med skisserna