Egna tags
Jo jag vet att frågan varit upp tidigare o olika butiker har nämnts men problemet för min del har varit att det oftast handlar om runt 3500 - 5000 kr man skall ut med o det är ju ganska häftigt att lägga upp den summan när inkomsten inte är så stor
Läste på pärlguiden om ett tips på egna tags från Lilla Pärlan o att man kan beställa t.o.m. den 25 juni. Det är givetvis den tunnare varianten eftersom 1000 tags kostar 1500 kr inklusive allt men de från förra beställningen ser ju helt ok ut i mina ögon o eftersom man betalar hälften då omkring den 25:e juni o hälften när de väl kommer med sjöfrakt i sept. så känns det ju verkligen överkomligt med 1,50 per tags o äntligen få egna att slösa lite mer med.
Jag har ju köpt jättefina stämplade tags av Mmadeit men dessa har jag reserverat till mina mer arbetade smycken för de är ju jättefina, men sådana här kina-producerade har man ju råd att verkligen sätta på allt o nu längtar jag verkligen till hösten - för då är det både tags o PUSS på ingång o eftersom jag vet att det är många som vill ha egna tags men precis som jag har baxnat lite för priset så kändes detta som något som kunde vara värt o tipsa om.
Tja även här är jag i valet o kvalet hur det ska se ut - precis som på mina visitkort o eftersom ni varit så snälla o kommit med era råd o åsikter angående dessa, så kanske ni även kan säga vad ni skulle föredra på mina tags.
Jag har skrivet in mitt namn (för det ska stå Cessy på mina tags) på ett foto, för jag gör helt enkelt detta lättast i Picasa o därför har jag gjort fotot sv/v för det är ju inte fotot som är det viktiga utan namnet/stilarna. Man kan välja att ha tagsen med svart text som det är på bilden här, men man kan även låta texten vara ofylld o då blir tagsen lite blankare.
Om ni tittar på min bild så skulle jag eg. vilja ha textstilen till vänster (den snirklaga) o då för att synas så bör den ju vara i svart, men frågan är ju hur det blir, för jag tror att texten har svårt att bli helt ifylld eftersom den just är så snirklig. Frågan är om inte stilen är så pass tunn att den "försvinner" att om den inte är ifylld.
I så fall borde jag ju hellre ta den mellersta eller den högra, men även där har jag mina dubier angående hur dessa blir om de blir ifyllda (att det blir en hel del mistor i ifyllningen) o eftersom dessa båda är grövre så syns de ju bra på en tags även om de är ofyllda, så just nu lutar jag faktiskt åt att ta den stilen som är längst till höger på mitt foto o låta den bli blank (alltså inte ifylld med svart), för den borde synas bra ändå.
Igår var jag så säker på att jag skulle ha den vänstra snirkliga i svart men efter att jag fått fortsätta o fundera så har jag alltså ändrat mig o tror faktiskt att den högra blir betydligt snyggare o då i blankt utförande. Sedan slog det mig ju att jag kan fråga er vad ni tror/tycker för jag har ju lite tid på mig innan jag måste ha bestämt mig o det vore kul o höra vad andra säger om detta
Den i mitten är mest lättläst. Den till höger är snyggast. Bäst att jag inte yttrar mig om den till vänster 
Som du vet brukar jag försöka ta hänsyn till så mycket som möjligt. Därför använder jag helst text, som så många som möjligt klarar av att läsa.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Tänk på att ha en sammanhållen layout för alla dina saker, hoppa inte från det ena teckensnittet till det andra, det ger ett rörigt intryck.
Det i mitten var snyggast av dessa tre förslag.
Välj inte mörkt, du kan göra dem mörka själv, men svårare att få de blanka om du skulle vilja.
Om jag vore dig skulle jag kolla upp vad tagsen är gjorda av, tex skulle det inte vara bra om de innehåller något järn, då skulle de kunna rosta och ev kunna dra till sig magneter om du använder magnetlås någon gång.
Jo ska jag ha fler saker/pärlor med text så bör jag ju tänka på att hålla ihop det så att det blir samma textstil, men ett visitkort fäster man ju inte i ett smycke så det spelar i mina ögon ingen roll om de inte är likadana.
När det gäller materialet så är det enda jag vet att de är nickelfria, men man kan ju alltid fråga butiken om de vet innehållet för övrigt i tagsen.
Jo jag lutar ju åt utan svärta för det ser ju inte ut som det är en lätt sak att få svärtan jämn på dem o då blir det def. snyggare utan o som du säger Bimse så kan man ju i så fall svärta dem själv. Fast nackdelen nu när man ser texten svart som på min bild, är ju att det är lite svårt o föreställa sig hur den blir bara ipräglad i tagsen utan svärtan o jag niger o tackar för era synpunkter Emo o Bimse.
jag tycker bäst om den till höger. lättläst tycker jag inte det finns nån särskild anledning att det ska behöva vara i detta fall, det är ju inte så mycket en information som en logga.
Kissidor - Vad anser du om svärta? Ska den högra vara blank eller svärtad. Själv är jag ju inne på den men osvärtad, så det är därför jag frågar
tja jag försökte slippa svara på det cessy för att jag inte vet
. men ok jag tror jag håller med bimse på den punkten.
Jag är på väg att ta reda på vad en stämpel kostar med min namnteckning och/eller en tillverkarstämpel. Kanske ska ta reda på vad en sådan kostar för din del också. Har funderat på om det vore en bra idé, man skulle kunna ha den för flera typer av material och underlag.
Ok, vi har olika uppfattningar om att man ska ha en sammanhållen grafisk stil.
Bimse: Jo men ska man ha en stämpel, så är det mer självklart att en sådan isåfall skall rimma med ens visitkort eftersom den kommer man använda i ett vidare sammanhang än en liten tags o då håller jag def. med dig om att stilen på en sådan stämpel bör vara samma som på visitkort o andra detaljer som man använder sin namnteckning på.
Däremot tackar jag o niger för ditt erbjudande om att höra om vad en sådan stämpel skulle kosta för min del, men säger alltså nej tack. Min namnteckning är så ful så den vill jag absolut inte visa om jag inte måste
Kissidor: Aha var det på det lilla viset
Jo men jag velar också, för hade man bara kunnat vara säker på att svärtan var snyggt svart o heltäckande så hade jag def. velat ha namnet i svart, men eftersom jag inte tror på detta, så är det ju i så fall bättre o göra som Bimse föreslår o svärta den själv i de fall man vill ha den svart.
Jag tycker nog den i mitten och som Bimse säger, så är nog blank att föredra. För man kan ju som sagt det går ju att mörka ner dom.
Låter intressant med stämpel, men är inte det väldigt dyrt, Bimse. Vad ligger priset på ca?

Av egen erfarenhet vet jag att enkla typsnitt blir snyggast på tags, och vi har tillverkat många sådana :) Jag röstar på den i mitten, speciellt om dina tags ska vara små. Med svärta kan den högra varianten bli fin, men åter igen - tänk på storleken. Snirkliga bokstäver blir mycket mer svårlästa på små tags.
Nu spekulerar jag bara helt vilt, med utifrån foton verkar Lilla Pärlans tags vara av den litet rustika, opolerade sorten - ytan kommer alltså vara en aning vintageaktig, inte spegelblank. Vilket är också snyggt, men med tanke på de små ojämnheterna är det extra viktigt med tydliga bokstäver.
Har du svårt att välja typsnittet - hör med butiken själv. De har väl tillverkat en hel del sådana tags och kan säkert avråda dig från de tvivelaktiga varianterna.
Lycka till med dina nya snyggisar! :)
/Irina
www.smyckestillbehor.se - missa inte allt nytt och intressant!

Jag håller nog med Bimse om en sammanhållen grafisk stil: även om visitkortet inte sitter på smycket så hör det samman med din image o din produkt. Typsnittet ska idealt säga nåt om produkten. Det finns en anledning till att exempelvis åkerier ofta har "stabila" fetade typsnitt o advokater kör en klassisk ren stil medans en presentbutik kanske föredrar moderna "småbusiga" typsnitt. För stor skillnad mellan olika representationer av företagsnamnet kan ge upphov till förvirring hos kunden, som inte riktigt vet vilken av stilarna som säger nåt om företaget. Så stilen som passar på tags borde därför även vara samma som passar på visitkortet. Men absolut gör skalan sitt till o man kan inte alltid ha exakt samma. Snarare att man exempelvis undviker Helvetica på visitkort, ev. hemsida o annat material om man kör Edward script på andra delar. För det är två så olika budskap de sänder ut.
Fast en fråga som dyker upp är då kanske om du ska satsa mer på en logga eller "monogram"? Jag har ju ett halsband som jag vann från Vintaj. Deras smyckeskollektion heter Vintaj Earth, vilket inte får plats på en tag, så deras tag är stansad med ett sammanflätat VE i liknande typsnitt som deras namn skrivs med på hemsida o i övrigt material. Nackdelen är förstår att det är svårare för nån som ser tagsen, men inte känner till företaget, att hitta dem t ex genom googling. O gör man det som en logga snarare än bokstäver så brukar det bli dyrare om man vill beställa en stämpel/stans. Men å andra sidan kan färre bokstäver betyda att man kan göra dem större o därmed lättare att "läsa".
En not också, som inte är riktad specifikt till dig, Cessy: om man inte väljer standardtypsnitt så är det inte alla typsnitt man får lov att använda i kommersiella syften (t ex som del av sin grafiska profil) om man inte köpt just den rätten. Men det gäller som sagt bara specialtypsnitt av den sort man t ex kan ladda ned från nätet. Kan dock vara bra att känna till innan man fastnar för nån häftig stil som inte är freeware/public domain.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries