skydda sterling silver mot oxidering
Hej allesammans, nu har jag kravlat upp ur träsket.
Jag har ett litet problem som jag inte har haft tidigare. Jag ska göra några silverhalsband med facetterade bergskristallpärlor. Nu är det så att jag vill att silvertråden precis där den löper igenom hålet i pärlan inte ska bli oxiderad. Resten kommer jag att oxidera på gängse sätt med svavel. Hur ska man göra? Jag har funderat på genomskinligt nagellack, men det kanske inte håller så bra? Det behöver ju inte vara något snyggt för det är ju som sagt inuti pärlans hål, och nagellack kommer ju inte att synas där. Däremot kommer det ju att synas om tråden som löper igenom är svart eftersom det är bergskristall. Har någon en smidig lösning på detta?
Klor gör att silver mörknar. Du kanske kan ta klorin med en tunn pensel där det ska bli mörkt, skölj genast med mycket vatten. Testa först, vet ej hur klorin blir på bergskristall, det kanske skadar. Tänk också på att patineringen ofta slits av med tiden och slitage.
Jag menade tvärt om, Bimse. Jag vill skydda vissa delar (för alltid) eftersom man ju inte kan putsa silvertråden inuti pärlorna. Jag vill inte att den biten ska bli svart med tiden. Bergskristall klarar lite klor. Bättre än jag i alla fall ;-)

Skyddslack (matt akryllack/cellulosalack, Zaponlack), mikrokristallint vax (t ex renaissance wax) eller jade oil är varianter jag sett. Zaponlack säljs av bl a Sargenta o Slöjd-detaljer. Gemensamt för alla metoder är att skyddet nöts med tiden, men hur snabbt beror på hur utsatta delarna är för slitage (inuti så håller det förstår mycket, mycket längre än på t ex en armbandslänk).
Ingenting varar "för alltid", men förhoppningsvis kan lack el. vax på ett skyddat ställe vara lika länge som smycket.
Annars finns ju argentiumsilver, som inte oxiderar. Även finsilver lär oxidera mindre än sterling.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

Jag har en bit finsilver-tråd som jag fick när jag gick på silverlera kursen, den har börjat bli missfärgad nu. (Det är ett år sedan jag var på kursen).
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
sen eftersom samma tråd som inte ska vara oxiderad där den löper genom bergkristallen ska vara det mellan bergkristallen så är ju ändå inte ett silver som inte oxiderar alls lösningen.
jag skulle nog ta mina chanser med lack jag. hur bra det klarar sig beror väl mest på hålens storlek jämfört med tråden. om det är så trångt att det i princip skavs av i samma ögonblick som man för i tråden - eller om det är så löst att det skramlar omkring och smånöter hela tiden. men om det inte är supertrångt så antar jag också att du kanske kommer att "låsa" bergkristallerna i ändarna med nån liten knorvla och då borde dom ju inte åka runt och nöta nämnvärt.
lycka till iaf! (och vi vill gärna se halsbandet när det är klart…
)
Tack, kissidor. Jag ska ju låsa pärlorna med en liten knorvla (bra ord!) så jag funderar på att få in så mycket lack det går i hålet och på pinnen så de lackar ihop när de torkar! Antagligen bästa lösningen. Turligen har jag redan sånt lack hemma. Vi pår se hur resultatet blir. Jag visar det här. Jag har ännu ingen kamera…

#5 Missa den detaljen. 
Borde inte epoxy funka? det är genomskinligt så tråden syns men 1: pärlan far ingenstans när det har torkat och 2: tråden borde verkligen vara skyddad där :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Hmm, epoxy. Är det superlim eller vad? I så fall låter det hu "super" 
Det är ett dunderlim. Det håller nog för det mesta
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

S k superlim är cyanoakrylat o bra på sitt sätt, men oftast för hårda o sköra för att passa i smyckessammanhang (undantag finns). Epoxilim är tvåkomponentslim, som du finner i de flesta butiker. Används bl a för att limma samman material, imitera emalj, gjuta hängen osv. Men se upp för många epoxilim gulnar med tiden. Läs noga på förpackningen för att se om de är icke-gulnande.
Fast jag måste säg att limma eller lacka fast pärlorna mot tråden o limma ett så dyrt material som silver… Visst kan man lösa upp limmet igen, men varför inte bara lacka på tråden innan den träs genom pärlorna, på just den biten som sitter inne i pärlan sen. Dessutom: risken är att man får lim utanpå pärlorna o det är inte snyggt. Speciellt inte på en genomskinlig pärla som bergkristall.