Sälja via ombud
Jag har fått erbjudande om att lämna in mina alster till försäljning i sommar, det är på en sommarmässa för hantverkare.
Men jag känner mej lite kluven att lämna in smycken med silverplätering - är orolig för att de kommer att bli missfärgade medan de "hänger" på mässan, dvs 2 månader.
Hur gör ni som säljer hos frissor etc.? Finns där risk för missfärgning?
Just nu försöker jag ha så mycket sydda smycken som jag kan…..
Hjälp mej!
Det som missfärgar smycken hos frissor är ju alla kemikalier som de har i luften. Hårspray o fukt är ju rena döden för smycken o då är det faktiskt så att när sådant finns i luften (som hos frissor) så är det ännu värre att ha SS för de missfärgas med en gång. Förvisso så går ju SS att putsa upp igen, men det är inte alltid så lätt o göra det för det beror ju på hur SS detaljerna sitter i ett smycke (sitter mitt bland pärlor o annat material)
Har man bara pläterade detaljer av vettig kvalité så ser jag ingen större anledning till oro för missfärgning såvida inte miljön där de skall hänga är väldigt aggressiv ur fukt o kemikaliesynpunkt. Lycka till o jag håller tummarna för att du får mycket sålt!

Signe Det är nog ingen fara på ett sådant ställe, tänk bara på att inte hänga dina smycken på en träställning…. för då kan smyckena bli missfärgade! (Hängde själv ett beställt smycke på träknoppen på mitt skåp… å det dröjde inte alls lång tid innan halsbandet missfärgades.)
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
Då kanske jag kan chansa lite….
Ja trä är inte alls bra, det är också min erfarenhet. Eftersom jag varit lite nere vad gäller kreativiteten ett tag, så har mina smycken fått stå bara. Upptäckte nu när jag satt igång igen att mina örisar som hängt på en sån där display i plast, och den hänger jag på kanten av ett högt glas - krokarna där har blivit väldigt fula!!!
Jag tänkte jag skulle ta min smyckestavla (porös massonite) som är klädd med svart kross.sammet. Kan det vara nått? Eller annat förslag.
Shigne om det är Vormsele vi pratar om så är det inga problem med missfärgningar, men ta med ditt egna displaymaterial för dom är… inte jättehaj på att visa smycken
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Helt rätt Allamej - det är Vormsele!
Tack, nu känns det genast bättre! För vad vore värre än att sitta timtal med pärlorna, för att se missfärgas under "visningen"…

Jag har haft mina smycken utställda så och dom blev inte missfärgade alls, varke pärlorna eller smyckesdelarna, jag hade mestadels silverpläterat då.
* ~* Ha en bra dag *~*
Va bra Spacegirl! Jag kör på det….lämnar in de smycken jag hunnit göra.
Ser i mitt föregående inlägg - jag skriver som en kratta!!! Tror jag är ordblind, eller så har jag för bråttom!
Är det ångor från träet/träfibrerna (tänker då på t ex spånplattor o tretex mm) som missfärgar metallen?
Hur fungerar det med plast? Jag har gjort en platta av en tjock skiva frigolit med dubbelt tyg över. Behändig då den är lätt att bära samt lätt att nåla i.
Kul shigne! Jag är i stånd att visa upp mina saker för ordföranden på Slöjdarnas Hus i Vännäsby. Först o främst lapptäckena men det kan nog bli lite sydda halsband också. Vet att där finns en som syr halsband men jag tänkte göra färdigt o lämna in mina mer "maffiga" armband o infattningar.
Det är alltid kul när det händer nått - man får lite skjuts på skapandet!
Håller tummarna för dej MaMa…