nybörjare :)
hej. tänkte börja tillverka halsband. har ingen aning vart och hur man börjar. köpt på mig lite pärlor o verktyg. har nylontråd hemma. är mest sugen på att mixtra olika stora ringar o ovala ringar med pärlor. men vet inte hur man gör. några tips??
Det är alltid svårt att förklara genom att bara skriva - om du letar på youtube som kan du hitta en hel del att lära av. Detsamma gäller olika webshops, de kan ha inspirationsgalleri och även tips och tricks som de lär ut via bilder.
Känner du ingen i din närhet som pysslar med pärlor och smyckestillverkning? Kanske du kan haka på någon grupp någonstans som träffas och pysslar?

Som jag tolkar det är det ett s k länkat halsband du vill göra där pärlor fästs i större metallringar. Stämmer det? Då behöver du ett set med tänger, metalltråd (eller öglepinnar), pärlor, ringar samt smyckeslås. För att göra enkla öglor behöver du en avbitare och en rundtång. En spets- eller flacktång används för att öppna öglorna. Det finns många olika sorters öglor, men till en början räcker enkla öglor. 0,8 mm metalltråd är lagom tjocklek för det. Tunnare tråd är för svag om du inte gör s k snurröglor.
Vill du göra trädda halsband ("pärlor på tråd") så är det vanligaste att använda smyckesvajer, vilken avslutas med klämpärlor. Förutom pärlor och lås behöver du en tång för att klämma klämpärlor. Antingen en spets- eller flacktång eller så använder du en klämpärletång.
Här på Smyckestillverkning iFokus har Allamej skrivit en artikel om material du bör ha om du vill börja tillverka smycken. Själv har jag skrivit en artikel för nybörjare på min blogg, som har en del länkar till olika sajter, som visar hur man gör grundtekniker som att länka/göra öglor, klämma klämpärlor osv. På svenska finns också ett bra referensverk i form av Burnham & Withers bok Pärlteknik.
Som shigne är inne på kan det för vissa kännas lättare att lära från videor (t ex på YouTube) och det är relativt vanligt att både pärlbutiker eller -tidningar så väl som privatpersoner lägger upp gratisvideor på nätet. Kräver dock att du lär dig vilka ord du ska söka på -- kika gärna på min förteckning här.
Om du inte har nån vän som pärlar, men pengar att gå en kurs så brukar de olika studieförbunden också ha grundkurser i smyckestillverkning/pärlande. Även några pärlbutiker håller egna kurser. Kräver dock att du bor på "rätt" ort.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

Kolla på biblioteket om dom har böcker om pärlor och smyckestillverking. Jag har t.ex. nån gång lånat boken Pärlteknik som Maneki tipsar om här ovan