Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketton-the-wire
Läst 3403 ggr
MaMaMade
0

Fråga om trådlängder

Hej!

Har fått en förfrågan om att göra några smycken. Har en ide om att göra ett enkelt "flätat" armband av koppartråd med påträdda fyrkantiga glaspärlor, ev facetter i svart.

Frågan är; hur långa tåtar behöver man när man flätar en "klassisk" 3-trådsfläta? Man får väl lägga till lite extra då metallen är styvare så flätan blir lösare.

maneki
0

Apropå några tenntrådsflätor läste jag att man skulle lägga till ca 30 % till önskad färdig längd. i SbS Wire Jewelry flätas en luftig rund 8-fläta i silvertråd o där är varje tråd är 12", vilket ger en 8" fläta (så ca 50% x färdig längd).

Hur lång tråd du behöver beror också på hur tätt du flätar: med en fläta som den i SbS Wire Jewelry så behövs mer tråd för en tätare fläta eftersom trådarna då inte går lika rakt.

Några projekt med angivna trådlängder: Braided Wire Jewelry o Braided Wire Bangle. Observera dock att de använder dubbla eller tredubbla trådar. I WigJigs instruktioner ges olika längder beroende på trådens tjocklek. För ett armband på 7½" så används antingen 10" 26 G tråd el. 12" 22 G.

I alla fallen viks tråden dubbel: jag anger längder efter tråden vikts.

MaMaMade
0

Tack maneki! Du är min husgud när det kommer till bling! Kyss