Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: problemhörnan
Läst 3468 ggr
shigne
0

Lim på SP-delar?

Undrar ifall man kan limma på bindringar och andra metalldelar?

Har haft bekymnmer med att de går upp alltför lätt - tänkte då att man kanske kunde limma? Eller andra tips?

Cessy
0

Njae jag hade inte vågat lita på att det löser problemet för lim åldras. Jag använder antingen ovala motringar eller hela slutna motringar (sådana som är ihoplödda), så jag har väl eg. aldrig funderat på att limma. De ovala motringarna använder jag till 95% o så använder jag de slutna motringarna då jag kommer ihåg att jag har sådanaSkäms 

De ovala motringarna finns ju i många storlekar o i många olika pärlshopper, men just hela slutna motringar är svårare o hitta i SP men Fru Pärla har dem i 5, 6 och 8 mm o det är därför båda länkarna går till hennes motringar. Sedan har jag också hittat hela slutna SP motringar hos beadaholique, men de är som sagt var inte så vanliga i SP men däremot vanligare i sterling silver.

maneki
0

Nej, inte limma om det inte är absolut nödvändigt. På motringar skulle limmet täcka så liten yta att man behöver väldigt starkt lim, vara väldigt noggrann när man limmar o täcka äv utsidan.O även då är jag rädd att limmet bara hjälper i begränsad utsträckning. Risken är stor att det bara blir fult, men limkluddar på motringarna.

Jag skulle också föreslå ovala motringar eller lödda ringar.

Det finns en variant också med motringar som är sågade för att sluta helt tätt. Åtminstone enligt reklamen, jag har inte använt dem själv. De säljs under namn som Jumplocks (sterling, gf) o Snapeez (sterling, gf, pläterat). Dessa är mer precisionssågade, ungefär som de dyrare chainmailringarna. O för att de ska sluta helt tätt så stänger man dem på ett "speciellt sätt". Enligt min kontakt på Beadsmith är de förra populära i USA, men hittills inte nån stor produkt i Europa [vilket är anledningen till att jag nyligen översatte en annons om just dessa].

I silver o 9 k guld finns även en typ av motring med "låshylsa", som man klämmer ut. Lokrings är ett varumärke.

En lösning jag sett, men som inte såg vidare snygg ut är att klämma fast en klämpärla på skarven på en motring. Lite en billigare hemmagjord variant av lokrings. Kanske funkar bättre utseendemässigt med miniklämpärlor eller magical crimpers. Slipringar är ju klassikerna, men de är så fula…

Tänk också på att en motring i hårdare metall, dvs som inte är lika mjuk/mjukglödgad håller formen bättre om det är problemet. Men det hjälper inte om man har en tunn tråd, som kan leta sig ut genom en tunn, tunn springa. En annan bra sak att tänka på är hur man stänger motringarna, att man försöker få ihop ändarna så tätt som möjligt, inte överlappar med heller inte glipar. Kan vara svårt med slarvigt kapade/billiga ringar, som en har en helt rak snittyta.

Ibland är det också bra att motringar inte håller för allt: smycken bör ha en svag punkt på ett strategiskt ställe. Detta är viktigt om en person fastnar med ett smycke i något och det finns en risk att personen skadas om smycket inte ger vika efter en viss belastning. Vet t ex en silversmed som sysslar med chainmail o lödar alla ringar -- utom de två på varsin sida låset, speciellt på armband, just för att de ska ge vika vid en olycka.

shigne
0

Hmmm misstänkte nästan att det var en dålig idé!

Ovala ringar kan vara nått att prova. Lokrings var ett bra tips - men de finns tydligen inte att köpa i Sverige!

Får börja testa mej fram - börjar med ovala ringar!

Kram till Er tjejer för hjälp!