Bärnsten och eng. jet
Hejsan.
Vet att det ren finns rätt mycket skrivet om bärnsten.
Det är inte den jag är ute efter, utan "jet" (vet inte svenska namnet). Har försökt hitta detta utan resultat, har även googlat efter webbutiker. Skulle villa ha ett armband/halsband av bärnsten+jet (även stenar med hål går bra, bättre egentligen).
Har ni några tips på varifrån man skulle få dessa (att de är inte är av plats o dylikt)?
Tack på förhand! 
eeh …… är jet en sten? För mig är jet en färg d.v.s. svart, men kanske någon annan vet om det är en sten/pärla också
Det är inte en sten, likaså är juh inte bärnsten heller en sten (va jag har förstått). Jet är inte (enbart) en färg utan det ska finnas en sk. sten, den jag är ute efter. 
Oki-doki, men jag har tyvärr ingen aning om var du i så fall kan hitta denna pärlan, men hoppas att någon annan här kan hjälpa dig. Det enda jag kommer tänka på är att det finns en sten som heter blackstone (manmade) o den kan kanske ibland kallas för jet. Du kan ju försöka söka på blackstone o se om du får upp den pärlan du är ute efter.
Jo, jet är en sten, det är av få sorter som är helt naturligt helsvart. Firemountaingems har en del
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!
Joo, no problem Cessy.
Googlade och hittade på Wikipeda att jet heter på svenska beckkol (eller som där står även svart bärnsten).
NeedulThings (eller nån annan), vet du om det är äkta jet-stenar på Firemountaingems (hört att det inte alltid är äkta, samma problem som med bärnsten)?
Har surfat på denna sida, men inte säker på kvalitet o om det är äkta jet och/eller bärnsten.
Har du någon aning om varför man kallar jet för svart bärnsten, finns det inte bärnsten som är svart till färgen?
Har juh ingen aning om prisklassen, är det dyrt eller normalt pris..
Om du köper på Firemountaingems och det står Natural, så kan du lita på att det stämmer. Det är en pålitlig sida. De har även bärnsten, förresten. Kvaliteten anges i A-grade. b-grade osv.
Jag tror att den kallas för svart bärnsten eftersom det är fossiliserat trä. (och bärnsten är ju fossiliserad kåda) Jetpärlorna är ganska lätta och känns lite varma att känna på, liksom bärnsten.
Vet inte om detta är anledningen, utan det är min gissning 
Tänk på att jet är en relativt känslig(mjuk) sten, som kanske den lämpar sig bäst till halsband och örhängen, ett armband är ju mer utsatt för stötar etc..Blackstone som Cessy skriver om är ett jättebra alternativ, som dessutom är betydligt mer ekonomiskt att jobba med.
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Vi har 2st kvar av den här pärlan. Kan tyvärr inte skryta med större sortiment av beckkol än så 
www.smyckestillbehor.se - missa inte allt nytt och intressant!

Även Rings & Things, som är en mycket pålitlig sida, säljer jetpärlor. Där kan du även läsa mer om "stenen". Som med det mesta är jeten som säljs i pärlbutiker idag kinesisk snarare än nån famös dyr Whitbyjet.
Gagat är också ett gammalt svenskt ord för jet, från tyskan. Lignit kan också förekomma.
Jet kallas svart bärnsten eftersom den delar vissa karaktäristiska egenskaper med just bärnsten: den kan bli statisk, är lättviktig/kan flyta, samlas upp på stränder osv. För såg man sällan skillnad mellan olika material om de uppvisade liknande egenskaper (och vice versa, som t ex är fallet med nefrit/jadeit) utan liknade de varandra så ansågs de "höra ihop". Sen med fler o fler vetenskapliga metoder så kunde man börja separera olika material, men "folknamnen" lever gärna kvar. Äkta bärnsten kan vara svartaktig, färgad av växtdelar/mull, men den ser man inte så ofta eftersom den anses mindre värd.
Den europeisk gagaten var populär o därför började man redan på 1800-talet skapa kopior i glas, vilket blev speciellt viktigt när gagaten blev mindre tillgänglig. Sen användes också antracit o vulcanite för att imitera jet i billigare smycken, som fler hade råd med. Numer är det stora problemet kanske det Cessy var inne på, att jet ofta används som färgnamn (precis som ametist, peridot o många andra stenar) o därför kan ge upphov till missförstånd. Men med vintagepärlor så finns där alltså en hel del som kallas jet/gagat fortfarande då det är glas som på sin tid såldes som jetimitationer.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Oj, va intressant att läsa.
NeedulThing, såg att Firemountaingems har bärnsten oxå, va bra att få reda lite mer om hur kvaliteten ges där.
Maneki, finns det någon webbutik som säljer just Whitbyjet?
Förstod jag dig rätt så säljer båda de större butiker som nämnts den icke så äkta jet stenen, eller..?
Vet du något om just kombinationen bärnsten+gagat?
Jag har köpt för några år sen en liten jet-sten utan hål, så har fått möjligheten att känna på den. Verkar svårt att även få tag på jet utan hål.
Det är det just det där med lättheten jag gillar i både bärnsten och jet. Undrar när det gäller "att tåla stötar", hur stor skillnad är det mellan bärnsten och jet (är bärnsten mycket mer tålig än jet)? Använder för tillfället ett bärnsten armband som verkar tåla dagligt bruk. Har juh ingen aning om hur många av vardera jag ska använda, har aldrig förut lagat ett eget smycke (men är lite tvungen till det när det gäller denna kombination tyvärr).
Sen är jag totalt ny med att köpa nåt "over-see"=shipping.
Är det mycket dyrt i detta fall?
maneki, när jag läste förrästen här på forumet lite mer om bärnsten (när jag sökte) kom där fram nåt inlägg där du pratat om "bärnstenschips med rå yta". Vad betyder detta? Har formen på bärnstenen nån skillnad?
Glömde fråga av er, vad är det jag borde tänka på när jag funderar på från vilken webbutik jag beställer ifrån (både bärnsten och jet)?

Rå yta innebär att pärlorna inte polerats utan har den där naturliga ojämna ytan som bärnsten (o andra stenar för den delen). Eftersom bärnsten kan "trumlas" naturligt på havsbottnen kan den vara lite mjukare än mineral är tagna direkt från naturen. Inom kristallterapi är ibland råa stenar extra populära eftersom de anses ha mer "naturliga energi" än mer bearbetade kristaller/stenar. Medans andra vill ha råa pärlor bara för att det är snyggt -- o har varit ganska trendigt i ädelstensvärlden ett par år.
Tja, jet är ju jet så på så vis är den äkta vare sig den kommer från England eller Kina. Båda är beckkol/lignit. Det är väl bara att Whitbyjet anses har speciellt hög kvalitet o vissa därför söker enbart efter just den varianten, men sånt beror ibland delvis på PR, att ett visst område förknippas med ett material o ses som "det bästa". Eftersom det ligger i ett höglöneland är det inte så troligt att det görs pärlor av Whitby jet idag som säljs lösa (eller till ett humant pris: det behövs låglöneländer som Kina o Filippinerna för det; dit skickar USA sin turkos t ex). Säljs nog mest som färdiga smycken och ev. cabochoner/slipade stenar från lokala hantverkare. Men jag har inte direkt sett det på nätet o jag vet att frågan om just Whitby jet varit uppe på ett annat forum utan svar. Nog enklast i så fall att köpa ett (trasigt) antikt halsband o använda pärlor från det.
Kikade på GemRocks o där anges hårdheten på jet till 2-4 (bärnsten har hårdheten 2-2,5 ung enligt samma sajt). Så vissa gagatstenar tål lite mer än bärnsten, men det är ändå mycket som kan repa o skada dem.
Kombinationen gagat/jet o bärnsten har jag inte läst så mycket om: de verkar mest kombineras just för att de har liknande ursprung o egenskaper, den som attraheras av bärnsten gillar jet av samma anledningar ung. Ett exempel där bärnsten o jet används i samma hängen finns här. Wicca/pagans/nyhedendom etc verkar dock gilla mixen för både det som är gemensamt o det som skiljer materialen åt. Snackas om dag-natt, ljus-mörker, sol-måne, feminint-maskulint, guden/gudinnan o att det är en klassisk kombo för en överstepräst/översteprästinna. De menar att kombinationen även användes av "högstående"/vise män/överstepräster i det förkristna Europa.
Aldrig handlat från USA, tja, det är inte bara frakten du bör tänka på då utan även tullkostnad etc tillkommer. En bra tumregel många använder är att kalkylera slutkostnaden som summan du betalar till butiken + 50% (=moms/tull o adm.avgift speditören tar ut). En annan sak att tänka på är att utanför EU finns inte samma konsumentskydd med ångervecka etc. Oftast inte så stort problem med stora seriösa butiker, men bra att känna till. Sök på t ex tull så finns det nog några gamla trådar här på forumet. Jag har också skrivit om det i min blogg.
Ingen av de två amerikanska butiker som nämnts är kända för att ha billigast frakt, tyvärr: de passar kanske bäst att handla från om man vill ha lite mer grejer än bara nåt enstaka.
Saker jag glömde nämna i mitt förra inlägg: glasimitationer kallas ofta french jet -- ett bra ord att känna till. Ännu en likhet med bärnsten, som jet har är att båda två kan man sätta fyr på.
(Jupp, jet/gagat/beckkol/lignit är ett av de material som står på tur att bloggas om, därav att jag har källorna nära till hands.
)
Maneki (eller nån annan) råkar du veta nån europeisk webbutik som säljer både bärnsten och jet? Har nämligen inte hittat det, eller har jag missat månne nån… Det är juh som du säger alltid både risken och dyrt att köpa från USA…
Det finns en orsak till just denna kombination, som du ren tangerat (förra inlägget). Skriver mera senare när jag hinner, det är intressanta texter du skriver, info rika. Ahaa, det förklarar den så ingående infon om jeten. tihii.
Ahaa, bra o veta skillnaden på dessa. För mig så spelar det sist o slutligen ingen roll, kanske till o med mera för polerade iom jag ska ha dem vid hyn, tar inte sjukt o så, kniper inte lika mycket till. Det är sant det där med "naturlig energi", men det verkar vara rätt svårt att hitta såna jet- och bärnstenar vad det verkar. Eller har jag inte hittat de rätta ställena?
Mjoo, på sätt o vis är det så joo, med äktheten. Kanske mera känslomässigt äkta när kommer från Whitby och sen när man tar i beaktande energi, pagans, o dylikt. Och sen verkar juh priserna på kombinationen vara skyhöga på Whitby-länken du gav jämfört me va man annars kollat på webbutikerna. Tyvärr har jag inte en aning varifrån man skulle kunna hitta ett gammalt antik smycke me denna kombination. Verkar vara ett evighetsprojekt att hitta en sånt. Tihii. ;o)
Ahaa, bra o veta det där me hårdheterna (jet, bärnsten) och att det finns nån sån sida annars oxå. Har försökt hitta nå info om just denna kombination annat än pagan-delen, men hittat inget annat. Har läst om just pagan-förklarningen. Bra att du påminde mig igen.
Bra och veta om glasimitationer faktiskt. Tackar. Heh, om mans kulle tänka på det så skulle man juh kunna tänka sig det, att man kan sätta fyr på både två, nåt man faktiskt inte tänker på. Ska kolla in bloggen din, va för text du skrapar ihop sen slutligen!
Hmm.. ääsch då. Aldrig att jag kan ha tur me nåt alls då. Jag har i så många år sökt denna kombination, och inte hittat nån webbutik inom EU som skulle ha båda kombinationerna (och dessutom såna stenar jag vill ha (helst chips som du pratade om och/eller pärlor, eller kanske nåt annat "motiv" om plånboken skulle ge efter…).
Som jag skrev i förra inlägget ren, vet du några webbutiker inom EU (borde juh finnas tycker jag…)??
När det står kristallpärlor av jet, vad är det?
Vad för pärlor är Swarovski (jet speciellt)?
Det är juh helst inte glaspärlor jag är ute efter…
Tackar!!!

Tyvärr är jet inte den vanligaste stenen pärlare använder så den finns inte i så många pärlbutiker.
Och ofta är det svårt att googla efter källor då träffarna oftast handlar om svarta pärlor i andra material. "Jet black" är ju också ett uttryck för att något är kolsvart så därför används det ofta om många olika material som är opaksvarta. M a o kan det vara klurigt att finna pärlorna på närmare håll. Jag kikade lite snabbt på daWanda för att istället dra nytta av det mer specifika tyska ordet för jet, gagat, men fann inte så mycket mer än det här. Men den lär också med 99% säkerhet vara kinesisk/mongolisk.
Bärnsten är vanligare -- du kan finna det t ex här, här eller här inom EU -- men också det en sten som inte tillhör standardutbudet, kanske främst pga av priset för äkta vara. Så vill du shoppa på bara ett ställe så är nog USA som gäller. Det är inget "farligt" att handla från USA -- jag gör det hela tiden -- bara man är beredd på de kostnader som tillkommer o så.
Vill du ha specifikt Whitby jet så skulle jag nog säg att du kankse kan få mer svar om du kontaktar nån i England, t ex via någon whitbysajt. Även om de har dyrare smycken etc på sina hemsidor kan det vara möjligt att försöka få kontakt med någon som säljer enstaka pärlor el dyl till lägre priser, men det är inte säkert. Tyvärr tror jag dock att de flesta hellre gör hängen än pärlor idag, pga av arbetskostnaden pärltillverkning involverar. Men det kan ju vara värt ett försök. Ev kanske du kan få napp om du frågar på ett engelskt pärlforum (UK Beaders Forum heter ett jag är medlem på). Men som sagt, priserna för nåt som görs i England av en enskild konsthantverkare är helt annorlunda än priserna för massproducerade kinesiska pärlor…
Glas- och kristallpärlor som kallas för jet -- eller jais på franska -- är gjorda av svartfärgat glas (definitionen av helkristallglas är att det ska innehålla minst 30 % blyoxid). Att glas o kristall ofta får färgnamn från ädelstensvärlden kan kan bero på att kristallpärlor skapades som ett billigare alternativ till dyra slipade ädelstenar: peridot, olivine, ruby, jet, black diamond, sapphire, emerald osv. Swarovski är ett världsledande företag inom tillverkningen av kristallglaspärlor och allt annat som rör kristall.
Det där med gamla smycken då tänkte jag att om du köper ett äldre med jetstenar så kan du komplettera med nyinköpta bärnstenar. Tyvärr är antika smycken och lösa pärlor oftast inte billiga så risken är att om man har tur o hittar nåt billigt så det kanske inte äkta.
Joo, har märkt det (jet, vanligaste stenen) och jag gav upp för cirka två år sen när jag senast försökte hitta just jet, bärnsten hittar man ändå rätt lätt (åtminstone lättare) .
Har märkt det där med att googla. Känns helt hopplöst. Det andra som är hopplöst är att hitta endera chippade eller runda jet-stenar/pärlor.
Det jag har blivit så fundersam och känner mig lite yr av, är när det är pärlor som det pratas om istället för stenar osv..
Är dessa "pärlor" lika äkta som en jet-sten eller är de av plast?
Va är skillnaden mellan jet-pärlor och jet-stenar?
Och vilket är det jag borde söka efter?
Kollade runt lite på sidorna du gav o här hittade jag nåt om Jet när jag sökte. http://en.dawanda.com/search/search?q=jet&fields=product&commit=Search
Kan du säga om de är "äkta" jet eller är det fusk, hur vet man skillnaden?
Dessutom hittade jag här på denna sida jet och bärnsten på denna sida, men är inte säker på om de är "äkta" vara eller inte.
http://www.helmitaulu.fi/UIL/Haku.aspx (sök (haku) på "meripihka" (=amber) och" jet").
Vad är detta? Är detta fusk-jet-pärlor?
http://www.idanhelmi.net/matte-seed-beads-p-1127.html
http://www.helmiliina.fi/advanced_search_result.php?keywords=jet&x=0&y=0
Här kommer exempel på en sida jag inte fattar om det är "bra" jet eller inte.
Det finns Swarowski, Japanese toho och nåt tcheckiskt (hmm. hur skriver man detta…)
http://www.beadsdirect.co.uk/advanced_search_result.php?quicksearch=all&keywords=jet&sort=3a&page=2
Här är en annan sida jag hittat, men är verkligen osäker på om det ens finns det jag söker efter, när det hela tiden kommer opaque jet, är detta nu bara färgnamnet jet och inte materialet jet?
http://www.i-beads.eu/
Som du märker så blir man rätt lätt tokig. Som du säkert märkt… ;o)
Om jag fattade dig rätt lite tidigare så är det ändå äkta vara de där kinesiska/mongoliska, för det behöver inte vara whitby-jet, den kan vara liiite väl svår att få tag på…?
Mjoo… det är där det kommer emot, att inte ha pengarna som krävs för att shippa från USA, när jag såg lite så skulle de bli närmare 160 kr när jag skulle ta detta (http://shop.rings-things.com/cart/pc/viewPrd.asp?idcategory=1375&idproduct=5566) plus alla andra kostnader. Fattig arbetslös som jag är så… Synd att man inte hittar chips av jet, så som för bärnsten. ;o) Dock
inte säker på om jag skulle få från detta ställe också bärnsten-chips…?
Ska kolla om jag kommer in på forumet, har försökt registrera mig men har inte fått nåt mail tillbaka… =o( Väntar o ser lite…
Joo, vet att det är en möjlighet att köpa ett gammalt jet-smycke, men har ingen aning om varifrån man skulle kunna hitta såna. Jättesvårt sen att veta om det är jet eller inte… =o)
Okej, ska sluta fråga nu för denna gång… ;o)
Tack på förhand igen, blir juh massvis klokare hela tiden!!

Pärlor (engelskans beads), som vi använder ordet här, är små dekorativa föremål med hål i. De kan göras av många material, som sten, glas, metall osv. Så ordet pärla i sig säger inget om vad den är gjord av, bara hur den ser ut och ska användas. När vi pratar om stenar som pärlare menar vi dels bara det som material (onyx, agat, jet, porfyr, granit osv), men ibland används också det för att beteckna att något bara har trumlats och inte har borrats. Så en sten som inte borrats hål i kallas ibland för sten för att särskiljas från stenar som har borrats hål i och därmed är (sten)pärlor. Jetpärlor betyder alltså jet som har bearbetas så den kan användas att trä på tråd.
Den första finska sajten säljer kristallglaspärlor i färgen jet och glaspärlor i färgen bärnsten/amber/meripihka. Opaque jet är som du är inne på ett färgnamn, opak svart. Seed beads/rocaillepärlor (varumärken som Toho, Miyuki, Ornela, Jablonex) görs i glas så även där är jet ett färgnamn. Även övriga exempel är glas eller kristall. Liksom Swarovski/Crystallized är Preciosa ett varumärke för kristallglas.
Vill du söka efter just halvädelsten så är det bäst att kolla upp om pärlbutiken har en avdelning som heter halvädelsten (semi-precious stones), sten, gemstone beads el dyl och se om det finns någon jet under den kategorin. Då kan du sålla bort allt som är glas, kristall, plast osv. Oftast funkar det också bäst om man vill söka efter bärnsten på engelska då amber är ett väldigt vanligt färgnamn, som används inte minst på glaspärlor.
Jo, visst är det dyrt med frakt (jag är också arbetslös utan a-kassa o soc så jag vet hur det är), men vill man ha lite ovanligare saker så får man tyvärr räkna med det. Man får se det som en del av materialkostnaden: skulle man hitta pärlorna denna sidan Atlanten så skulle priserna säkert vara högre. Sen är som sagt ställen som FMG och R&T kanske inte de platser man först går till om man inte vill lägga nån lite större order, men å andra sidan är det ett par av få sajter -- som dessutom är välrenommerade -- som har jet…
Jag hittade de här, som enligt säljaren är jet (men känner inte till säljare o har sett liknande pärlor i svart horn så jag kan inte svära på om de är äkta eller ej). Men där är frakten från Turkiet billigare, 3 USD för just de pärlorna. Dock har säljaren bara mosaikbärnsten, men bärnsten finns ju som sagt på närmare håll också med billigare frakt (se länkarna till exv. Ziddharta, Emma Ralph m fl i mitt förra inlägg).
Annars återstår nog bara "substitueringsprincipen", som de flesta av oss nog fått använda några gånger. Dvs: fundera på om det finns nåt annat billigare och/eller mer lättåtkomligt material som skulle fungera lika bra (eller nästan lika bra). 
Oj, tackar o bockar. Nu fattar jag äntligen skillnaden. Att de ska ta lång tid emellanåt, men när man lär sig nåt nytt så kan de ta sin lilla tid emellanåt. 

Om jag fattade dig rätt så är det fortfarande enbart de sidorna från USA som har den "äkta" jet jag vill ha? Det är av pagan-orsaker jag just vill ha denna kombination, ingen annan. Annars skulle de va lätt att hitta nåt annat snyggt och billigare. =o)
Undrar om det skulle bli billigare om jag skulle beställa tillsammans med nån från tex Sverige (bor i Finland) än att endast själv beställa från USA…?
Vet du om det är nån skilland på från vilken webbutik (firemountaingems, rings & things) man tar från i USA prismässigt (förutom deras egna priser)? Vilken av dessa två är billigare om vi säger tex runda 8mm jet (firemountaingems?)?Fattar inte riktigt deras prissättning… 
Jag har juh aldrig hållt på med sånt här och inte har jag annars heller tänkt fortsätta, bara göra detta smycke (armband och/eller halsband); vet inte vilken storlek på stenarna (funderat på 8mm) och vad för "band" jag ska använda. Några tips?

Firemountaingems har olika priser beroende på hur många enheter du beställer sammanlagt. Enheterna behöver inte vara av samma vara. För att få maximal rabatt ska du hanlda 200 enheter, vilket kan vara allt från ett exemplar vardera av 200 olika varor till 200 exemplar av samma vara. Om du kan slå ihop dig med någon så att du kommer upp i 200 enheter är det definitivt värt att handla tillsammans med någon även om denna bor i Sverige.
Hur mycket jet behöver du och vilken form/storlek? Jag köpte lite jet-pärlor från Firemountaingems för ett par år sedan men har inte använt dem.
Du kan få köpa dem av mig om de passar. Jag har blanka runda 8 mm, 6 mm och 4 mm, en sträng av varje.
Jag har även ett litet urval bärnsten i min webbshop, http://www.silvergrejs.se (titta under "pärlor och hängen").
Kan det vara detta du skriver om?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#18 Är intresserad. Kan du maila mig (pagan@bluechalo.com) bilder och/eller ge länk (Firemountaingems) till vilka pärlor det är frågan om? Skriver du i mailet lite va för pris du har tänkt dig?
Det är alltså i första hand de runda 8mm jag har funderat på och sen kanske 6mm (4mm är jag osäker på), om jag sen skulle själv beställa kanske jag skulle ta nåt annat oxå på samma gång. Att börja med så låter dina jet-pärlor bra. Detta är dessa riktiga jet-pärlorna/jet-stenarna jag är ute efter…?
#19 Jo, det är den jet jag är intresserad av. Vad för smycke är detta frågan om? Nåt till salu?