OT: Goda kakrecept
Råkade göra några i privata tråden kaksugna och receptet nedan efterfrågades. Tänkte att det kanske fanns intresse även utanför den tråden för enkla o smaskiga somriga kakrecept så jag gör en liten tråd här med. 
Själv välkomnar jag gärna andra recept att inspireras av. (Har också några till jag gärna delar med mig av.)
Sega hallonrutor
Det är en "gammal" Allt om Mat-favorit. Kakan får inte så mycket färg utan ska vara gulvitaktig i ton när den är färdigbakad.
200 g smör eller margarin
6 dl socker (minska lite om det känns för sött)
4 ägg
6 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
ev. 1 påse mandelspån (jag kör utan)
2-3 dl färska hallon eller ½-1 paket frysta -- eller mer om man vill
Sätt ugnen på 175 gr. Lägg bakplåtspapper i en långpanna.
Smält smöret i en kastrull (stor nog att blanda smeten i sedan, ca 2 l). Låt svalna något och rör sedan raskt i socker, ägg, mjöl och vaniljsocker. Mjölet kan siktas ned för att undvika klumpar. Rör till en jämn smet, men bearbeta inte den för länge.
Bred ut smeten i långpannan. Strö över hallon och ev. mandelspån. Grädda mitt i ugn ca 30 min. Ta sedan ut kakan och lägg den på köksbänken el dyl. Lägg långpannan över kakan och låt den svalna på detta vis. Ytan blir lätt frasig medan resten av kakan är saftigare och segare. Skär i rutor.
Kakan går mycket bra att frysa. Lägg smörpapper mellan lagren när du lägger kakbitarna i en burk så klibbar de inte samman.
Jag har ett recept på en liknande kaka, som görs i rund kakform o där röda vinbär används i smeten istället. Funkar så klart även till andra bär. Med söta bär så är det kanske lämpligt att minska sockermängden jämfört med att använda syrliga bär.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

Hi hi, känner mig lite skyldig.
Nu har jag skrivit ut receptet men det är i senaste laget att sätta igång nu. Har hållit på och målat tills nu.
Hoppas regnet gör ett uppehåll så jag kommer ut i hallonlandet i morgonförmiddag.
Tack Maneki för att du delar med dig av receptet. Har inget recept just nu att återgälda, men man vet aldrig när man dyker på någon läckerhet.