Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketterglasfusingsilverlera
Läst 4411 ggr
Lindali
0

Radialborstar

Jag funderar lite på att köpa radialborstar (som man sätter på en slipmaskin) och använda till att slipa upp mina brända silverlera-alster… Är det någon som har erfarenhet inom området??

Hur gör ni för att så smidigt som möjligt putsa upp era verk? (Jag vill ha bort det "knottriga" så de blir helt släta och högblanka). En trumlare har jag, och den gör att silvret blir högblankt, men tar inte bort "knottrorna"… Knottrorna försvinner såklart med slippapper, men det är tidskrävande när man ska göra många smycken….

www.lgsmycken.webs.com

www.mittlivsomlinda.blogspot.com

BitteS
0

En bra regel som jag fick lära mig på kursen är att ju noggrannare du slipar silverleran innan den bränns desto slätare resultat får du när du bränt leran och därmed också mindre efterarbete för att få den slät och blänkande. Det går att få silvret otroligt blankt på det viset. Så det är bara att gnida på innan du bränner leran.

Smyckestillbehor
0

Är det inte ganska skört innan man bränner? Hur slipar man då?

(har ingen aning, bara nyfiken)

www.smyckestillbehor.se - missa inte allt nytt och intressant!

Bimse
0

Vet egentligen inget om att slipa leran innan bränning, men det låter ju ganska logiskt tycker jag.

Sådana där borstar/slippapper på en maskin tror jag man ska vara mycket försiktig med om man är nybörjare, det är lätt att man tar för mycket och man har inte så stor kontroll helt enkelt.

På Konrad Wahlström i Sthlm har de massor av filar, bla en väldigt fin guldsmedsfil. Man kan ringa dem och få råd.

BitteS
0

Det beror ju lite på hur tunna föremål man har men om man låter leran torka helt så är det mindre skört (man kan kolla om det är helt torrt genom att lägga det varma föremålet på en spegel och sedan snabbt flytta det i sidled. Finns det fukt kvar visar det sig som ånga på spegeln där föremålet legat). Plana föremål kan man med fördel lägga plant och slipa ovanifrån. då blir påfrestningen inte lika stor som om man håller det i handen. Det finns väldigt fina slippapper i olika grovlekar. Man slipar från grovt till finare och finare korn. Kan köpas på samma ställe som man köper silverleran. Sen är det bara att slipa på. Ju noggrannare man är desto bättre slutresultat. Man kan säga som så att det är alltid mer jobb med att få en slät och blank yta efter att man bränt leran.

Det finns maskiner som man kan använda så man slipper slipmomentet (på det brända föremålet) men jag har ingen erfarenhet av hur det resultatet blir. Kan tänka mig att det på sätt och vis måste vara lättare att få en slätare yta om man tex har använt mönsterark när man kavlat leran, så man har en mönstrad  yta att bearbeta, eller har många snirklar och vrår på smycket.

noora
0

Försök få smycket så slätt som möjligt innan du bränner det. Använd små filar m.m för att fila på den torra leran. Du kan köpa ett set nålfilar på Clas O för nån tia eller två och på t.ex. Biltema kan du hitta billiga diamantfilar om det skulle behövas. Till slut kan du putsa den obrända silverleran med en fuktad sminksvamp (sån som man har för att sätta på foundation, köpes i närmsta sminkbutik) för att få den riktigt slät.

Det vita skrufset som blir på ytan när du bränner silverleran går bäst bort med en stålborste eller en mässingsborste. Om du använder mässingsborste måste du ha på lite diskmedel och borsta under rinnande vatten för att inte mässingen ska fastna på silvret.Till hål och andra knepiga ställen kan du använda stålull. Själv tycker jag att det går rätt fort att borsta för hand. Det kan dock vara skönt att ha trädgårdshandskar på sig när man borstar så att man slipper borsta sig på händerna…

Om du vill använda maskin så finns det radialborstar i mässing. Du måste fortfarande arbeta under rinnande såpat vatten, så du behöver nån sorts kran över och kar under. (Sen ska du ALDRIG försöka putsa kedjor med en sådan. Kedjan kan fastna i den roterande trissan/borsten och du kan göra dig ritkigt illa när kedjan slits ur händerna på dig.)

Efter att du har borstat det brända smycket är det matt (det har helt enkelt ett "borstat" utseende) och då kan du polera för hand med ett polerstål eller en agatpolerare eller stoppa smycket i trumlaren.

Smyckestillbehor
0

Jaha… Då blev man sugen på det också…

Vad ska jag ta mig till… Skrattande

www.smyckestillbehor.se - missa inte allt nytt och intressant!

noora
0

Prova på allt? Det är så jag har gjort ;) Jämfört med t.ex. lampwork, glasfusing och silversmide är verktygen till silverlera i alla fall billiga. Dock brukar jag rekommendera att man börjar med att gå en kurs eftersom materialet är såpass dyrt att man inte gärna prövar sig fram på egen hand igenom alla nybörjarmissarna.