skära akryl
Hej! Jag är helt jätteny när det kommer till smyckestillverkning, har gjort några hängen med cernitlera som jag sen målat. Saken är att jag vill skapa formerna helt själv, och så såg jag att en tjej har gjort ett jättefint halsband som hon skurit ut i vit akryl, se här,
och jag blev jättesugen på att prova på det!
Är det någon som har en aning om hur hon kan ha gjort? Jag har letat på webshoppar men hittar ingen akryl som man kan skära i..

Akrylskivor och verktyg kan du hitta hos Slöjd-detaljer. Skivorna kan t ex sågas i olika former, men även svarvas, böjas och borras. Projekt kan du t ex hitta hos DIY Network. (plexiglas, Perspex o lucite är alternativa namn på akryl.)
Ett alternativ till akrylskivor är krympplast, som kan klippas med vanlig sax eller skäras med pappersskärare innan den hettas upp o tjocknar/hårdnar. Krympplast kan även stämplas, målas etc. Lite andra metoder o lite annat resultat jämfört med akrylskivor, men också ett tips om man vill arbeta i plast. Ett fint exempel på smycke i krympplast hittar du i Beads & Beyond (bläddra fram till s. 8). Några fler länkar har jag samlat i min blogg.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Tack så jättemycket för alla tips! =)
krympplast lät ju enkelt och bra..

Det där såg ju otrolig kul ut, jag har sparat alla länkar för framtida exprimenterande. Hi hi, det har blivit en låååång lista där nu. 
Medarbetare på Smyckestillverkning
Nytt Alias: Pugglis 

Jag har även hittat akrylplast i välsorterade byggbutiker och hobbybutiker (t.ex. Kreatima på Sveavägen i Stockholm).
Man kan såga i akryl med t.ex. en guldsmedssåg och även fila, slipa och polera det. Dock ska man ta det lite lugnt, för om man sågar för fort börjar akrylen smälta av värmen så att sågen börjar klibba fast.