Smycken av häst hår?
Hej jag undrar om ni kanske vet nåt man kan göra av häst hår alltså svans håret jag har gort ett flätat armband men det är svårt att fästa (eftersom det lätt går av) Jag har limmat ihopp det men eftersom det är på min arm så slits det och det är jobigt att helatiden laga.
så till min fråga vet nån kanske nåt sätt som man kan göra ett armband av det?
"Ni får säga till om detta är fel sida att fråga detta på"
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Har aldrig testat själv, men bloggade om det en gång: Smycken av tagel. Där finns länkar till en del olika projekt, men som sagt är de flesta bara flätade armband som du redan gjort. Två böcker nämns där tagel bara används som accent i halsbandshängen, men det blir ju inte riktigt samma sak. Men utöver det är det närmaste jag är bekant med hästhår att jag ett tag hade en säng med tagelstoppning…
Enligt en tillverkare av flätade hästarmband ska armbanden hålla i flera år, men det beror dels på hur smycket sköts och hur starkt hästens tagel är till att börja med. Där står även:
The enemies of braided horsehair are abrasion, heat and chemicals. These are things that would damage your own hair or skin. The worst for braided horsehair is probably abrasion. If you are going to be working around cinder blocks be sure and take off your braided horsehair jewelry item! If a hair does break and starts to poke out, get a pair of fingernail clippers and very carefully cut back the offending hair so it is level with the rest of the braiding. Obviously if this happens a lot it can start to weaken the braid, so try to avoid abrasion.
Är det själva taglet som nöts sönder eller menar du att det är limningen som inte håller? För att lim ska hålla är det nämligen dels mycket viktigt att rengöra noga först och dels viktigt att välja rätt lim. Eller är det så att taglet går av vid avslutet, att smyckesdelarna har för hårda/vassa kanter kanske?
Har du tillräckligt långa hårstrån skulle skulle du ju kunna försöka göra ett halsband istället för de slits inte lika mycket som armband. Annars kanske göra som med tenntrådssmycken: göra en tunn fläta och sedan brodera fast den på ett underlag. Vet inte hur mycket det faktiskt skulle skydda, men armbandet skulle iaf bara slitas på ena sidan då.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Tack sååå mycket för bra tips och lämkar 
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .