Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpärlsorter
Läst 8069 ggr
virkmaja
0

Egna pärlor?

Vilka här inne gör sina egna pärlor, och vilka material använder ni er av?

Själv har jag just börjat med det, och använder mig av Fimo-lera (som finns på bl a på Panduro), och tycker att det är riktigt roligt, helt enkelt att mer bestämma över hur pärlan ska se ut. Brukar göra egna pärlor när jag har kommit på en design som kräver pärlor av lite olika utseenden.

Förresten, jag yrkar på en julträvling, jag fick blodad tand för dessa tävlingar :)

SofiaDalarna
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har också börjat göra egna pärlor, i cernitlera. Ibland blandar jag även in lite glitter i degen. Min ekonomi räcker för tillfället inte till att köpa så mycket pärlor, och kom även på att med cernitlera kan man ju få pärlor i de färger eller former man vill! Bifogar en bild på några av de pärlor jag gjort. Dessa var av det enklare slaget, nästa steg blir att göra mer avancerade pärlor. :) Ska försöka göra pärlor som liknar lampwork, eller med små blommor på eller i lite andra former… Det är riktigt kul att pyssla med cernitlera, tycker jag! (gör även änglar, små tårtor och liknande…)

virkmaja
0

#1 Vad jag har förstått det som så är cenitlera och Fimolera, inte helt olika varandra. Och jag håller med dig, man är mycket mer friare när man gör egna pärlor.

På Panduro hittade jag en pärlrullare till en billig peng, som är rätt trevlig att använda. Bifogar en länk.

http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=049850

Evahelene
0

Jag  har nappat på ett erbjudande på en gratis e-prenumeration av Beads Etc.

I några av numren finns det beskrivningar på både hängen och pärlor av polyclay - alltså Fimo, Cernit och vad-dom-nu-heter.

En variant liknar sättet man gör kakorna "Schackrutor" på…

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

SofiaDalarna
1

#2 Tack för länken. Vilken fin pärlrullare! En sådan skulle man kanske köpa!.. =)

Ja, cernit- och fimolera är ungefär detsamma. Jag köpte ett paket vitglittrig "fimo soft" på panduro, som jag har blandat med min cernitlera. Det är samma gräddningstider och så… Skillnaden tycker jag är att cernitleran är hård från början så man måste arbeta den mjuk först… Fimo soft var lika mjuk som häftmassa/tuggummi… =) Anledningen till att jag använder cernitlera är att jag köpte på mig ett stort antal paket för halva priset i en affär som höll på att stänga.

Ett tips är att googla på t.ex. "polymer clay beads" så kommer det upp en massa fina exempel och tips som inspiration.

Evahelene, du råkar inte ha någon länk till det erbjudandet? =) Är det en tidning alltså? Låter kul…

SofiaDalarna
0

#2 Tack för länken. Vilken fin pärlrullare! En sådan skulle man kanske köpa!.. =)

Ja, cernit- och fimolera är ungefär detsamma. Jag köpte ett paket vitglittrig "fimo soft" på panduro, som jag har blandat med min cernitlera. Det är samma gräddningstider och så… Skillnaden tycker jag är att cernitleran är hård från början så man måste arbeta den mjuk först… Fimo soft var lika mjuk som häftmassa/tuggummi… =) Anledningen till att jag använder cernitlera är att jag köpte på mig ett stort antal paket för halva priset i en affär som höll på att stänga.

Ett tips är att googla på t.ex. "polymer clay beads" så kommer det upp en massa fina exempel och tips som inspiration.

Evahelene, du råkar inte ha någon länk till det erbjudandet? =) Är det en tidning alltså? Låter kul…

Evahelene
0

#5 Satt och funderade på hur 17 jag snubblade över det erbjudandet….Nu kom jag på det! Kanske… Möjligen så poppade erbjudandet upp i en sidoruta när jag googlade  på nån teknik+tutorial, eller så var det inne på någon about.com-sida. Mest troligt det senare.

Att det var en reklamannons är jag säker på! Att jag inte har länken kvar är jag också säker på - satt och letade en kvart bland sparade mail innan jag kom på….Skäms

SofiaDalarna
0

Oj, det råkade på nåt sätt bli två likadana inlägg ovan…

Okej. Tack ändå, Evahelene! kanske jag snubblar över nåt liknande nån gång.. =) Hoppas att du får glädje av prenumerationen!

Evahelene
0

#7 Ja det får jag säkert! Dreglar över en grej som jag SKA göra - bara jag får tag på en sån där rund platta med en massa hål (minns inte vad det heter) som är 15 mm stor…har bara hittat större än så länge Rynkar på näsan När jag har fått tag på en sån och gjort grejen så ska ni få se nåt läckert!

SusannAlg
0

Låter spännande!!!!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

SofiaDalarna
0

Vad gör man med den plattan då? Vad handlar det om? Det enda jag kan komma på som är runt med hål i är en sådan där stomme till en ring…  Så ja, du får minsann visa oss vad det blev sen när du är klar! =)

Evahelene
0

Jaha! NU har jag hittat den där plattan i rätt storlek! INTE när jag sökte den - och jag kan inte skicka efter bara en grej för några kronor heller! Har ju beställt grejer så jag får "suga på ramarna" en vecka… Så här ser den ut http://www.crystaldrops.nu

SofiaDalarna
0

Oj. Ja, det blir som sagt spännande att se vad det är du ska göra med den!..

Paerlugglan
0

Hej!

Jag hittade länken där man kan prenummerera på Beads etc, det fanns några andra magasin att välja på också: http://www.beadsetcmagazine.com.au/

Har själv startat en pren, men man får tydligen bara 6 mån gratis så det återstå att se vad som händer efter det.

Kunde ha fått 6 mån extra om jag tipsat minst två vänner hos dem, så fixa ett par adresser innan du reggar, vet inte om det går att lägga till vänner senare.

Lycka till!

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Paerlugglan
0

Ojsan!

Såg nu att det fanns en egen tråd för detta, min länk är inte exakt likadan, men det verkar vara samma tidning i alla fall.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Plastmugg
0

Hej!

Läste att någon här använt "Pärlrullaren" från Panduro.

Hur får ni rent den? Min blir alldeles matt i plasten och leran sitter kvar, även om jag börjar diska den direkt efter användning..

Alex05
0

Jag gör också en hel del pärlor själv av bl a fimolera. Det är otroligt roligt. Man kan ju få till pärlorna precis som man vill ha dem.

När jag har använt en "pärlullare" så tar jag på liiiite olivolja innan jag rullar pärlorna, det har gått bra hittills och då är det lätt att göra rent den med diskmedel o varmt vatten.

maneki
0

Testat t-sprit? Det brukar lösa det mesta. På engelskspråkiga pc-sajter brukar "rubbing alcohol" vara det som mest används för rengöring av redskap som skärblad, pastamaskin osv.

SusannAlg
0

Håller på att beställa från cchobby Dom har en lera som heter Pardo Smyckelera… den ska jag testa!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken