Silver smycken Svartnar
jag har gjort ett antal silver halsband (925) Namnsmycken
som vissa av dom blir väldigt matta och med många svarta prickar. efter bara en veckas användning.
Jag själv har klagat hos min återförsäljare men han säger att hos vissa personer oxiderar silver väldigt lätt.
Men på bara en veckas användning. Jag tycker det är jätte tråkigt när det blir så.
Vad ska jag ge mina kunder för råd?
För att halsbanden ska hålla längre?
Ett halsband provade vi med att folie bada. ( lägga folie i botten hälla i ljummet vatten och salta rikligt.) Dom blev någorlunda fina men inte alls samma glans som när dom var nya.

Ja, silver oxiderar olika snabbt på olika personer, det är helt normalt. Det är bara att putsa upp med silverputs, som finns i olika varianter som putsdukar och dip.
Sen beror det också på hur smyckena förvaras när de inte används. Förvara i t ex zippåsar med anti-tarnishremsor eller åtminstone i ett smyckeskrin. Absolut inte i badrum som vissa gör för där är för fuktigt och inte lufttätt. Sen gäller de klassiska råden att inte spreja parfym, hårspray etc på smycket (spraya först, ta på smycken sen) och att inte ta på smycken om man precis smöjt in huden med body lotion eller andra krämer. Vanligt "smyckesvett" med andra ord.
Se också till att du själv alltid avslutar ett smycket med att putsa det så inte dina fingeravtryck etc blir en "grogrund" för oxidering redan innan smycket når kunden. Och förvara smyckena i lufttäta påsar.
Annars måste du lacka eller vaxa alla dina smycken så de inte kan oxidera, men det är en behandling som måste upprepar med vissa mellanrum eftersom lack liksom allt annat nöts när smycket används.
Alternativt köpa någon dyrare silverlegering som argentiumsilver, som inte oxiderar lika lätt.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries