Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketterevenemangtillställningar
Läst 13533 ggr
maneki
0

Grupprojekt Berlocker: diskussionstråd

Detta är en fortsättning på den diskussion som påbörjades i International charm day. Jag hoppas jag inte bryter allt för mycket mitt i en diskussion genom att separera ICD från idén kring ett grupprojekt som växte fram. Läst gärna den tråden först, men här kommer en kort resumé:

Det verkar finnas intresse för att starta ett grupprojekt i en liknande anda som UK Beaders Anniversary Bracelet Project eller A Charming Exchange.

Tanken är att vi tillverkar berlocker (ej färdigköpta), som sedan monteras på ett armband -- eller ej, öppet för diskussion -- vilket i sin tur lottas ut till förmån för ett välgörande ändamål. Cancerfonden är ett förslag som kommit upp då många av oss direkt eller indirekt via vänner och familjemedlemmar drabbats av detta. Givetvis kommer även andra förslag att beaktas om något har ett annat alternativ, inget är ristat i sten än.

Armband eller ej är en fråga. Mitt argument för detta är att det blir mer ett grupprojekt med ett gemensamt resultat då samt att det kan attrahera lottköp från icke-pärlare. Argument mot armband är att pärlare föredrar lösa berlocker, som de kan använda fritt utan att känna att de "slaktar" ett smycke. Finns även ett förslag på "gyllene medelväg" om antalet berlocker räcker: berlockarmband som första pris och lösa berlocker som mindre priser.

Just nu är kanske framför allt det viktigaste att kunna enas om tema och materialkrav. För att kunna få ihop en enhetlighet är ett förslag att vi utgår från en gemensam färgkombo. Jag anser att vi bör hålla kombon enkel: två färger eller analog mix eftersom det annars blir svårt att skapa berlocker som ser bra ut tillsammans utan att detaljstyra allas bidrag.

Materialmässigt handlar det främst om att (självklart) respektera nickelbestämmelser samt undvika material som har dålig kvalitet eller attraherar väldigt få (t ex barnplastpärlor, ben). Samtidigt ska kraven inte vara så höga att pärlare inte känner att de kan delta av ekonomiska skäl -- sterling silver lär därför inte blir ett krav t ex.

Ett förslag är att alla berlocker ska förses med karbinhake för att enkelt gå att montera på ett armband samt även likså med enkelhet kunna tas av för att användas i andra smycken.

Men tillbaks till färgerna för när vi väl började snacka om det så började jag fundera på några förslag för era att reagera på. Självklart öppet för att lägga till egna förslag så väl som att såga mina.

Är intresset stort kanske det t o m skulle finnas möjlighet att ha två färgkombos för två olika armband/berlockmixar? Vissa kanske har svårt att arbeta i den färgmix majoriteten väljer först.

Mina förslag med kort motivering är:

Lila o grön -- snygg kombo som många gillar.

Gul, orange o röd -- citrusfärger med energi o värme.

Svart o "silver" -- enkelt och stilrent. Med fantasi behöver det inte bli tråkigt.

Turkos o sand -- somrigare kan det inte bli.

Blå o koppar (brunt) -- koppar är så snyggt till såväl kobolt som turkosblå.

Blå o grön -- Inkl. turkos, aqua, teal. Mer sommar o hav. Blåa o gröna nyanser gifter sig lätt, vilket är en fördel.

Lila o rosa -- det feminina alternativet. Tänk blommor.

Ljusgrön o "guld" -- vår o sommar, friskt o glänsande. Minus för att många svenskor anser sig passa bäst i silver (pyttsan!).

Något av de förslagen som lockar? Någon mix som bör läggas till? Vilka förslag vill ni se i en omröstning.

PS! Hojta gärna till i tråden om ni är intresserade av att delta så vi kan se hur många som vill vara med!

Evahelene
0

Jag har skummat igenom ICD-tråden och kan direkt säga: jag är med!

Alla färgkombo-förslagen tycker jag låter bra (utom det sista…eftersom jag inte gillar guld öht). Vill se alla dom  i en omröstning!

Allt annat som du nämner låter alldeles förträffligt!

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Bimse
0

Jag är med och fogar mig till majoriteten betr färgval.

MaMaMade
0

Slutdatum?

Har ju inte pallat med att sy lappar pga nacken, måste ägna krafterna till det som ska iväg för att säljas. Men berlocker är en annan sak! Har ju en del udda pärlor som blivit över, kanske ngt passar in.

En per deltagare el flera?

Cessy
0

Självklart är jag med om jag bara fattar hur många berlocker man skall bidra med? o rösta om färgkombo låter bra, för då blir det ju majoritetens val som gällerSkrattande

SusannAlg
0

Jag vill vara med! Håller med om att vi kan rösta fram färgvalet.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

[kissidor]
0

antal är väl helt enkelt en om det inte är så att man hinner och orkar och vill göra flera?

jag är väldigt svag för kombon av lila och grönt, men kanske blir blå/grön/turkos som ju älskas av nästan alla allra bäst timad nu inför sommaren? och jag skulle ju även älska blått och kopparbrunt men vet inte om alla är lika förtjusta i det. men som sagt, vi kan ju rösta helt enkelt.

hmm, har jag sagt att jag är med Skrattande? inte här kanske, men jag tror det gått fram att jag ville det Flört

Mmadeit
0

Jag vill absolut vara med.

om intresset blir stort nog kanse vi till och med kan ha 2 eller 3 olika färgkombosar? altså fler priser, iallafall jag köper hellre en lott till något där det finns fler vinstchanser än bara en…

donerar gärna även till armband någon föreslog i andra tråden fru pärlas berlockarmband något som jag tycker är ett väldigt ok alternativ.

sen pratades det om manekis blogg som marknadsförare, jag skulle vilja föreslå att ja bloggen står som huvudplats för projektet/lotteriet men även andra webshoppar skulle kunna vara säljare av "lotterna" om de vill…

[kissidor]
0

ja såna färdiga berlockarmband som noora kunde donera har jag också ett par till överlopps, så om vi nöjer oss med det som en ganska neutral men ändå snygg bakgrund till berlockerna så är ju den saken klar.

jag håller med dig om att vi kunde välja mer än en kombo om vi bara blir tillräckligt många berlockmakare mmadeit. huvudsaken är ju att det garanterat räcker till ett armband i nån kombo, och det behöver man ju inte ens bestämma vilken från början utan den kan få bli den som det kommer in mest berlocker till helt enkelt. eller så röstar man fram en huvudkombo och dom som vill kan skicka in berlocker även i andra kombos och så får lotteriledaren komponera ihop små och stora vinstpaket som det passar bäst. tror också det vore mycket roligare att vara med i lotteriet om det fanns mer än en vinst, det är alltid roligt att vinna även om det bara är lite.

NeedfulThings
0

Jag är med!Glad Färgkombo spelar ingen roll för min del, jag är med på allt Skrattande

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

noora
0

Hur många berlocker kan var och en tänka sig att göra? Jag kan göra rätt många om det behövs, lite beroende på om dom ska ha samma färger allesamman.

Jag kan ju avslöja att jag hade tänkt göra berlocker av mina "orphans", dvs lampworkpärlor som jag bara gjorde en av eller som har blivit över när jag har gjort ett set. Om jag ska köra på den tanken så är det inte säkert att det passar in i färgtemat, det beror helt på vilket färgtema det blir (grönt och lila kan jag t.ex. stå till tjänst med eftersom det är en av mina favoritkombinationer).

Sen är frågan det här med lotterilagen. Om vi hade varit en "sammankomst", t.ex. en pärlträff eller en välgörenhetsgala, så verkar det som att det enligt lotterilagen är okej att anordna ett lotteri till förmån för "allmännyttigt ändamål". Däremot är lotterilagen lite för gammal för att ta hänsyn till internet och virtuella "sammankomster". Det är mycket tveksamt om vi kan ha ett lotteri där lotterna säljs i pärlbutiker m.m.

Det går kanske att komma runt det genom att säga att vi lottar ut grejerna bland dem som skänker pengar till en viss insamling och sen får folk skänka pengarna helt på egen hand. Tyvärr är lägsta summan 50 kr när man skänker till Cancerfondens insamlingar, annars hade det varit perfekt att använda en sådan.

"Tävlingar" är ju det vanligaste sättet att komma runt lotterilagen, men då får man inte ta betalt för deltagande i tävlingen vad jag förstår.

Ett alternativ är att ta projektet på längre sikt och ha ett välgörenhetslotteri på en pärlträff, t.ex. Puss i höst. Då behöver man inte tillstånd och då behöver vi heller inte göra armband av berlockerna ;)

Cessy
0

mm … jag hade 2 sådana armband som jag fick i godispåsen på PUSS men tog dem till frissan o tyvärr höll de inte för att vara där - blev gula, så jag har inga sådana att donera, men förvisso har jag nog någon meter kedja liggande som jag kan sätta ihop med lås o så att säga skänka 2-3 stommar (kedjor) om det behövs.

Tja jag tror att det är bra om vi enas om 2-3 kombos för då blir det lättare att sätta ihop berlockerna till något mer enhetligt sedan. Fast å andra sidan så är ju färgkombon "färgglatt" (d.v.s. alla möjliga färger) också något som hör sommaren till *party-party*Skrattande

Cessy
0

Jo men det där med att ha välgörenhetslotteriet på PUSS var ju en bra idé o att man då mer kan lotta ut berlocker i paket.:nod:

Fast kanske inte - för jag tror inte maneki kommer till PUSS eller gör du det?

[kissidor]
0

ja på ett sätt vore det ju väldigt behändigt att ha lotteriet på PUSS, men det är såklart jättetrist att många inte kommer med då Rynkar på näsan

funkar det juridiskt att maneki arrangerar lotteriet genom sin blogg (om du nu kan tänka dig det maneki), blir det några snårigheter med lotterilagen då? och om en butik nu inte kan sälja lotter - kan den om den så önskar göra lite reklam för lotteriet och länka dit?

kan man om det blir många berlocker tänka sig att en del av dom doneras till PUSS i syfte att även PUSS-arrangörerna håller ett välgörenhetslotteri under själva PUSS - om dom vill förstås? det är ju ett tag kvar dit, kanske hinns det gott och väl med berlocker till ett lotteri där också efter att vi hållt ett första exvis genom manekis blogg?

ang antal så nog har jag ju tänkt göra fler än en Skrattande! några fusade och några pärlade pärlor tror jag väl.

kanske kan man säga att man ska göra minst en eller två i den framröstade färgkombon och sen får man om man vill göra fler göra i vilka färger man vill? det blir ju säkert några som kommer att passa ihop i alla fall, och det finns ju hursomhelst ingen anledning att rata skänkta berlocker som kan bli fina vinster.

Alex05
0

Skulle vara kul o vara med, men det verkar lite krångligtObestämd

Kan man göra en berlock av fimo-lera?

[kissidor]
0

det "krångliga" tror jag inte du behöver bekymra dig om alex, formerna kring det hela löser vi och vill man inte vara med och tjattra kring den saken så bidar man sin tid tills det är klart och äntligen dags att börja med själva berlocktillverkningen Flört.

jag tror alla hoppas att du ska vilja vara med och göra lite fimoberlocker alex, det är ju ett perfekt exempel på själva grundtanken med dom egentillverkade berlockerna Glad.

Alex05
0

Tack, KissidorSkrattande

Okidoki - jag är med! Glad

noora
0

Jag har bara hittat själva lagtexten och ingen sammanfattning på "begripliska", men vad jag förstår måste man ha tillstånd för att ordna lotteri där man tar betalt för lotterna om inte lotteriet sker under ett specifikt evenemang. Jag läste inte jättenoga, så om nån vill läsa själv så finns lagtexten bl.a. här:

lotterilagen

[kissidor]
0

"begripliska", bra ord Skrattande - och nej, det var det ju inte Obestämd. enklast antar jag att berätta hur vi vill göra och helt enkelt fråga och hoppas att dom har hjälpsamma personer på "lotteriverket" eller vad det heter

Mmadeit
0

lotteriinspektionen heter det…

[kissidor]
0

jag vet mmadeit FlörtSkrattande

maneki
0

Ja, det är nog bäst att maila Lotteriinspektionen med frågor först innan vi bestämmer oss för lotteri. Lite retligt med såna regler som ska göra det svårt med ren välgörenhet.

Som noora säger får man bara köra lotteri utan tillstånd på speciella tillställningar (med begränsingar av både vinstvärden o lottpriser). I övrigt heter det att "I princip är det bara ideella föreningar som bedriver allmännyttig verksamhet som kan få tillstånd (15 § lotterilagen). Exempel på föreningar som kan få tillstånd är sådana med välgörande, sociala, politiska, konstnärliga, kulturella, idrottsliga eller andra jämförliga ändamål."

Så i princip: Cancerfonden (eller annan vald välgörenhet) hade kunnat arrangera lotteriet, men vi som icke-organiserade pärlare som vill gynna välgörenhet får det svårare. Nyckelordet verkar dock vara princip, vilket borde betyda att där kan förekomma undantag (noterar att Guldfynd säljer lotter till förmån för bröstcancer eller nåt, men de kanske samarbetar direkt med organisationen som får själva tillståndet?).

Nej, Puss ska jag inte på -- en om jag haft råd så är frågan om jag hunnit anmäla mig i tid med tanke på årets anstormning. Tungan ute Många som skulle vara beredda att köpa lotter kommer nog inte dit, annars hade det ju varit perfekt. Hade även sparat kostnader för att skicka vinsterna.

Alex: säger som kissidor, egenhändigt tillverkade fimoberlocker är en idealiskt exempel på berlocker i handgjord anda. Jag tycker det ska bli intressant att få se exempel på många olika tekniker o material.

Kan tänka mig göra flera berlocker, beror dock också på vilken tidsram vi sätter.

Finns där nån mer färgkombo ni tycker är värd att ha med i en omröstning? Annars kan jag kirra en sån direkt, men kanske ska avvakta lite så alla som ev. vill hinner ha en åsikt om nån annan kombo.

Alex05
0

En fråga då om färgkombon: betyder det att det bara ska vara de färgerna i kombon, ska vara t ex lila-grön, ingen anna färg får alltså vara med? Jag o mina dumma frågor…ObestämdOskyldigSkrattande

Mmadeit
0

svart tycker jag borde kunna få vara med i ALLA kombosar men kanske inte som huvud färg utan delfärg.

[kissidor]
0

personligen anser jag att det nödvändigt måste få finnas med små detaljer och accenter i andra färger - det blir på tok för begränsande annars. men berlocken bör ju upplevas som i första hand av den färg/färgkombo som är sagd. dvs säger vi lila/grön så kan man göra en lila/grön berlock med svarta prickar men kanske inte en svart berlock med lila/gröna prickar. om det inte är jättestora prickar CoolSkrattande

maneki
0

Ja, mindre inslag av andra färger o olika metallfärger är helt ok som jag ser det. Bara färgkombon är det som dominerar. O sen är det ju också så att man kan välja att göra en berlock i bara en av färgerna i en kombo -- för tillsammans med övriga berlocker blir det ju ändå en mix av de två färgerna (hoppas även andra har samma syn där).

Ingen mer som vill lägga till nån kombo innan omröstning?

Alex05
0

Låter bra! Inga tilläg från mig i alla fallSkrattande

SusannAlg
0

Nej, nu vill vi rösta!Flört

maneki
0
Bimse
0

njaeaea, kanske en liiiten kommentar om att det är liite fiint med transparent typ kristall och matt, att leka lite med det blanka och det matta, men ni/vi behöver inte alls ta med det som ett alternativ. Fint är det i alla fall.

maneki
0

Jag tar med det också.Det var kanske därför det strulade för mig igår, iFokus visste du hade ett bra förslag att foga till listan. Flört

noora
0

Jag såg precis en variant av lotteri som förmodligen skulle funka även för oss för att slippa strula med lotterilagen.

I detta lotteri var deltagandet helt gratis, bara att anmäla sig. Vad jag förstår är det okej att anordna sådana lotterier utan speciella tillstånd. Arrangören av lotteriet uppmanade samtidigt folk att helt frivilligt skänka pengar till ett specifikt välgörande ändamål. Att skänka pengar var alltså inte ett krav för att man ska få vara med i lotteriet, men min gissning är att de flesta i en sådan situation skulle skänka en slant.

Till exempel kan vi starta en insamling på Cancerfonden och i samband med lotteriet uppmana folk att skänka en slant till insamlingen. Vi kan även låta pärlbutiker sälja något litet till förmån för cancerfonden, t.ex en berlock där 10 kr av priset går till Cancerfonden så att den som inte vill skänka hela 50 kr också kan bidra. När butiken har fått in minst 50 kr kan den sätta in pengarna på samma insamling så att det syns hur mycket just denna kampanj har dragit in.

maneki
0

Ja, det hade ju också varit en lösning. O så får man ju hoppas att det inte blir ett "free-rider" problem. Synd bara att man måste betala minst 50 kr om man donerar direkt till dem. Men man skulle väl inte behöva sälja nåt utan att nån kan ta på sig att ta emot mindre gåvor även utan försäljning o notera namnet för utlottning.

Fast jag har inte riktigt kunnat läsa mig till om det ej kräver tillstånd. Det mesta jag hittar är att lotteri innebär slumpmoment (vinnare dras ur en hatt) o öppen för allmänheten, ja då går lagen in. Och lotteri är lotteri även utan insats. De undantag Lotteriinspektionen nämner (för allmänheten) är lotteri vid nöjestillställning o lotteri för att särskilja vinnare i en tävling. Så där verkar de eg. inbegripa även rena giveaways (de nämns som exempel på lotterier)?

Om vi hade begränsat deltagandet till t ex bara medlemmar här så hade det kanske inte heller behövts tillstånd, men frågan är om vi dels vill det o om vi kan argumentera för att det ej är för allmänheten (sluten krets)? Citat från Lotteriinspektionen:

"Lotterilagen reglerar lotterier som anordnas för allmänheten. Men vad menas då med anordnat just för allmänheten?

För att ett lotteri inte ska vara anordnat för allmänheten krävs det att de som deltar i lotteriet utgör en klart avgränsad och sluten krets (en lätt utskiljbar grupp av människor som inte är för många) och att de har någon form av inbördes gemenskap. Då är lotterilagen inte tillämplig."

Nä, jag ska inte försöka mig på att tolka det hela. Skickar ett mail till Lotteriinspektionen istället för säkerhets skull.

maneki
0

Klistrar den här tråden lite temporärt bara för att ingen ska missa den innan vi sätter igång.

Har ni nån sista minuten-grej som vi glömt reda ut så passa på att ställ den nu innan jag sammanställer vad vi kommit överens om!

Utlottning vs auktion vs sälja är ju en sak som kan modifieras under resans gång efter vad lagen kräver, men några frågor kan ju vara bra att klargöra innan vi börjar. Ska vi t ex klubba att alla ska använda enbart klolås för upphängning av berlockerna? Eller tillåts varianter som springringar/springlås?

Vem kan tänka sig samla ihop berlockerna o komponera några armband? Jag har själv inget emot det, men min ekonomiska situation är sån att jag helst inte vill behöva betala en massa porto för att skicka ut vinster, vilket jag hoppas är förståeligt.

Cessy
0

Om du tar hand om det maneki, så kan det ju ingå för oss som tillverkar berlockerna att vi skickar med lika många frimärken som vi måste sätta på kuvertet, så är där s.a.s. garanterat returporto. En annan variant är att vi sätter in pengar på ditt konto motsvarande en överenskommen summa för att sponsra frimärken o kuvert. Själv kan jag tänka mig att skicka de berlocker jag gör i var sin organzapåse så att det går att skicka ut berlockerna till vinnarna, men detta med att skicka berlockerna i organzapåse kan ju vara valfritt. Däremot måste vi ju lösa frågan om portot för det är inte rimligt att vem som än tar på sig att sätta ihop berlockerna till armband också ska behöva stå för pack o porto. Ingen ska behöva betala för att göra jobbet utan det får vi ju dela på.

Evahelene
0

Håller med Cessy där. Klart att vi kan skicka med lösa frimärken, eller hur? Sedan, om någon/några skickar extra kuvert (vadderade)…*blink blink* Det som ev. blir över i frimärken o kuvert kan räknas som "tack för jobbet/hjälpen". Tycker jag!

Alex05
0

Håller med, lägger gärna i lösa frimärken. Det verkar rimligt.

[kissidor]
0

jag tänkte på det där med pack och porto för vinsterna förut när det inte verkade så problematiskt att ordna lotteri Obestämd, och då tänkte jag att för det tar du (ehrm… dvs den ännu inte utsedda person som åtar sig samordningen av det hela Skäms) förstås så mycket som behövs ur lottkassan - men nu när vi inte vet så skickar jag gärna med frimärken (och några organzapåsar skickar jag gärna också, men som sagt den som inte har en kasse full av dom ska ju inte behöva skicka några, det får ju vara frivilligt)

jag tycker nog vi bör ha små klolås, blir det ett problem för nån så kan den väl säga till - jag kan tänka mig att undsätta med några extralås.

ja och så kan jag skicka ett par såna där armband som vi pratade om förut.

Alex05
0

Jag har en del organzapåsar jag kan skicka tillsammans med frimärken.

Med små klolås, menar du typ 10-12mm?

[kissidor]
0

jag har skaffat 10:or med främst detta i åtanke, för till dom berlockerna jag tänkt göra kommer det nog att se lite klumpigt ut med 12:or

Mmadeit
0

tyvär är ju detta projekt lite väl omfattande för att jag skall kunna få till "mygel porto" som jag använt någon enstaka gång när jag skickat tyngre saker, dessutom vill jag ju inte sätta jobb adressen som avsändare till vem som helst.

MEN jag även jag kan tänka mig göra en arbetsinsats i detta projekt annars kan jag absolut tänka mig skicka med några lösa frimärken.

har knappt några 10 mm's men kan absolut investera i några det går ju åt så småningom för mig med kan jag tänka.

maneki
0

Hrm… har fortfarande svårt att fokusera på allt jag borde göra just nu, men ska skärpa mig för att sno ihop det här…

Ja, jag ska nog också ha lite organzapåsar liggande nånstans. Använder ju själv mer eller mindre aldrig sådana om det inte är nån speciell present.

Två saker tänkte jag på.

1. TEMA. Ska vi ha ett eller är det nästan självskrivet att så här mot sommartid är blått o grönt lika med sommar, vind och hav? Ska vi ha två kombos så ingår även grönt o lila, som vi kanske kan tänka ett tema till. Ev. kan vi låta det vara fritt.

2. TIDSPLAN. Vad är för er en lagom deadline för när berlockerna ska vara färdiga? Vi börjar komma in i en tid, som brukar betyda många tillställningar, ställen man ska vara på o helger som ska firas. Samtidigt som vi kanske inte vill dra ut på det för länge. Det kan också handla om vad som är en passande tid att samla in pengar.

[kissidor]
0

jag tycker att att temana får ge sig själva utifrån färgerna - dom allra flesta kommer säkerligen inte att göra rent figurativa berlocker av mer komplicerad art än typ blom och bladklase ändå, och för dom som kommer att jobba i en teknik där dom har möjlighet att skapa mer avancerade former vore det synd att sätta hämsko på skaparlusten Flört. varför neka nån att göra tex en lila och grön drake genom att bestämma att lila och grönt ska vara tex sommarblomster Skrattande? (eller en blågrön katt Tungan ute!)

och förresten så är ju det härliga med såna här berlocksmycken (om man nu ändå tänker sig att vi iaf monterar och fotar samlingen/samlingarna på en armbandsstomme) just den myllrande variationsrikedomen, dock inom ramen för någon sammanhållande faktor - som i vårt fall blir en övergripande färgskala.

jag tycker vi kör två kombos, men att man i första hand skapar till vinnarkombon. jag vet inte om man ska säga minst 2 blågröna berlocker och minst 1 lilagrön och sen är det fritt om man vill göra fler - eller nåt sånt? är det nån som backar för att man sätter ett sånt krav?

jag har nog preliminärt tänkt göra väsentligt fler berlocker än så iofs, om jag inte dör eller rymmer med en cirkus. men det är klart att om nån har en superidé till en berlock men inte hinner eller orkar mer så är det förstås dumt att rata den enda berlocken.

tid ja… nu har vi ju röstat fram två rätt somriga färgkombos vilket gör att det vore synd att inte hinna prångla ut dom inför sommaren. men i såfall är det nästan riktigt bråttom! om en månad slutar skolorna och många (inte jag dock) försvinner i princip från jordens yta då. då skulle vi innan dess både ha hunnit tillverka, montera och fota, marknadsföra, beckna lotter, dra vinnare och skicka ut vinster - det kan faktiskt bli lite tight.

fast blågrönt är iofs så populärt att det lockar nog året om, och lila/grönt känns helt ok som höstfärger också tycker jag, så hinner vi inte innan sommaren så hinner vi inte och då är det ingen katastrof - då är det bättre att det blir ordentligt gjort i höst.

har vi en lösning på lotteriteknikaliteterna än fö? det är ju rätt avgörande för val av deadline - får vi inte till det väldigt snart så kommer vi nog inte att hinna före sommaren helt enkelt.

MaMaMade
0

Vore bra med val av någorlunda inriktning (om vi nu ska ha ngn) före nästkommande helg för då är det storpyssel i Umeå. Både Pearlized o Pagoni kommer att vara där så jag har chans att kunna köpa "med alla sinnen" sas. Ungefärlig storlek? Får väl hålla mig på mattan o inte "blaffa ut" som jag har fallenhet att göra…Oskyldig Skäms Skrattande

Fö har jag varken tid el ekonomi att göra/köpa ngt avancerat/dyrt men lite ska jag väl kunna knåpa ihop. Mindre jobbigt för nacken än att sitta o sy småpärlor.

Cessy
0

Jo men om vi bestämmer att kör efter färg, sedan får ju var o en bestämma hur mycket tid o arbete de vill lägga bakom en berlock. För mig är en berlock dessutom relativ. Det kan vara en ensam fin lampworkpärla som bör just vara ensam för att synas. Det kan vara några blommor o ett löv o det kan vara en pärlad pärla eller något annat mindre sytt o det kan vara gjort i en annan teknik, men det ska inte vara större än att det går o fästa i ett berlockarmband, så de bör ju inte anta hur maffiga former som helst.

Tja om det skall hinnas med innan sommarlovet är vi nog lite för tajt ute, men varför inte sätta ett datum för när berlockerna ska vara inlämnade o till vem de skall skickas o sedan måste ju den personen ha rimlig tid att hinna sätta ihop armbanden o fota dem o distrubuera lotter m.m.

Tja man kan ju också säga så här. Att blågrön vann stort o att alla som vill vara med helst bör tillverka minst 2 blågröna berlocker o sedan kan de ju bidra med 1 i valfri kombo också. För även om jag älskar lila/grön så kan ju det sätta hämsko på folk som inte tycker om kombon, men att huvudregeln är att man först o främst ser till att tillverka blå/grönt o att man lämnar in fler blågröna än av annan sort, så att det kommer in tillräckligt blågröna i alla fall. Sedan kan det ju bli härligt spralliga berlockarmband av annan sort eller?

Alex05
0

Jag gör gärna minst 2 berlocker av blå/grön komboSkrattande

Och säkert nån mer också om tiden räcker till.

Men hur blir det nu med t ex en lite prick eller en liten pärla i t ex svart e d som liten dekoration eller nånt sånt? Ska det bara vara blått o grönt?

Om man får göra 1 valfri kombo, (utöver de 2 blågröna) gäller det av kombona som var med i omröstningen? Eller helt valfritt?

[kissidor]
0

kolla inläggen #24 och #25 alex - i övrigt tror jag ingen har kommenterat det så då kör vi väl enligt dom synpunkterna

utöver dom blågröna, 1 lila/grön och sen valfritt eller valfritt direkt - hmmm, ja detta diskuterar vi ju fortfarande - vad tycker du själv alex Flört?

Mmadeit
0

svart är ingen färg ;-) det är brist på ljus så håller med om att det måste få vara MED!

Alex05
0

Okidoki, tack, Kissidor, läste lite slarvigt från början.SkämsSkrattande

För min del spelar det ingen roll om vi tar lila/grönt som första valfria eller valfritt direkt - eller helt enkelt så att en av färgerna lila eller grönt bör vara med i det första valfria och sen helt valfritt. Kanske lite mer flexibelt för alla då eller ? ?

[kissidor]
0

ja det är ju en variant med sina förtjänster alex! blir det dåligt med lilagröna då så kan man ju på så sätt ändå få ihop ett lila-grönt armband också!

och om jag tänker närmare efter angående min egen tidigare framförda synpunkt kanske det även kan få vara valfritt direkt efter blågrönt - för att det kanske blir roligare för alla på så sätt. det blir säkert ett antal lila-gröna berlocker ändå från dom som röstade på det - och dom som hade det som andra-favorit icke att förglömma Flört

maneki
0

Bara en liten snabb kommentar o så återkommer jag till tråden lite senare.

Jag frågade Lotteriinspektionen o svaret över lag var: nej, vi får inte anordna lotteri (undantaget för ett evenemang eller lotteri som ej är öppet för allmänheten i enlighet med vad som står på deras hemsida). Även rena giveaways räknas som lotteri så även förslaget Noora gav ogillas av dem. Rynkar på näsan

Så då finns eg två alternativ:

1. Vi säljer/auktionerar ut berlocker/berlockarmbanden istället. Den mer klassiska approachen som inte ger några problem med stelbenta lotterilagar.

2. Lotteriet får anordnas inom en "sluten grupp" som på en pärlträff eller i samband med en marknad. Vilket dock begränsar hur många som kan delta.

Eller ev. ett alternativ 3: vi hittar en intresseorganisation som inte har nåt emot att anordna lotteri med våra vinster.

"Blågrön katt" får mig att tänka på de söta manekisar som FlickanM på PP länkade till en gång. Kyss

Mmadeit
0

om man tittar på fotoalbumet på pärlguiden så är ju "regnbågsfärgat" rätt poppis just nu dvs ett sammmelsurium av alla färger så … ja man kanske itne måste vara så restriktiv till att börja med sen "efterlysa" om det behövs fler/mer.

SusannAlg
0

En tanke som dök upp i mitt huvud är att man skulle kunnat ha lotteriet på PUSS….. och de på forumet som inte ska dit kunde ju få hjälp med att köpa "lotter" av dom som ska dit….

maneki
0

Mmadeit: att hålla sig till några färger är enklast eftersom vi kommer att få berlocker i många olika former o det är inte snyggt med för stort spret både i färg och form. Då ser det mer rörigt ut o det är även svårare att urskilja enskilda berlocker i gröten, vilket vore synd. Så länge man kan hålla restriktioner på antalet former så kan en plottrig färgmix funka, men när vi håller öppet för många olika sorters former så blir det en annan sak. Det behövs en "sammanhållande faktor", som kissidor så bra benämnde det. Men det är ju bara min åsikt.

Färger o färgkombos än nåt jag är mycket förtjust i o det betyder också att jag har relativt bestämda åsikter om det med. Tungan ute

Susann: Tror PUSS nämnts tidigare i tråden o att nackdelen med det är att så många av oss då inte riktigt kan delta i själva lotteriet eftersom vi inte är där. O det begränsar ju hur många som kan köpa lotter (även om vi som inte är där kan köpa via ombud). Men jag ser det def. som ett alternativ om vi vill köra på lotteri snarare än försäljning/auktion.

Så vad sägs? Blå-grönt + valfritt eller blå-grönt + bestämd kombo (t ex tvåan lila-grön)? För mig låter båda varianterna bra (inte minst för att jag gillar lila-grönt). Det förstnämnda ger ju mer frihet så det kanske attraherar fler.

[kissidor]
0

ååååhhhh, jag ser framför mig ett mardröms-schenario där vi lägger ut en helt underbar berlocksamling på tradera och får typ 12 kr för den d'oh!! skulle det månne gå att auktionera ut berlockerna nån helt annanstans som på ett välbesökt pärlforum där vi direkt nådde rätt målgrupp och berlockerna fick tillräckligt mycket uppmärksamhet? nej det gör det väl inte förstås, en programvara för nätauktioner måste man förstås ha. nå det är risk för att det måste bli tradden ändå då Obestämd, men då måste vi vara noga med att marknadsföra auktionerna på alla pärlforum vi kan komma på. i en del fall blir det ju till att fråga väldigt snällt och artigt om det går för sig att puffa för det på det forumet. kanske går det också att skriva till tradera och berätta om projektet och att det är ideellt och höra sig för om dom kan lyfta fram det lite - sist jag hölls på tradden fanns det ju "utvalda objekt" som låg på första sidan tex.

vad tror vi om susanns idé om att arrangera det lagligt på PUSS men att dom som inte ska dit kan köpa via bulvan då? det kan jag ju sätta en slant på att det inte är ok heller, så det skulle man vara tvungen att sköta off the record i såfall vilket skulle krångla till det.

ang detta med tillverkning utöver det blågröna vinnaralternativet har jag ju redan lyckats uttala mig både för och emot idag så jag tror jag låter det vara en stund nu - kan bli rörigt annars Skäms

Mmadeit
0

nackdelen med PUSs tror jag är att det säkert finns fler pärlare som jag som faktiskt sällan KÖPER smycken utan hellre gör dem, och kanske just på puss hellre köper pärlor i butikerna på plats än köper lotter för att vinna ett smycke hur vackert det än må vara och hur ädel insats man än må göra för donations mottagaren.

Nej ultimata vore ju att komma utanför "den interna pärlar världen) på ett eller annat sätt.

[kissidor]
0

nej men det är ju inte som ett smycke vi har pratat om att marknadsföra det heller - inte vad jag har uppfattat iaf. just därför att berlocker som råmaterial till pärlare borde vara så mycket lättare att marknadsföra än ett färdigt smycke - säkert många som är beredda att köpa det också om vi försöker nå ut till den målgruppen, men det vet ni ju vad folk är beredda att betala för det om det inte står ett känt märke på det… Obestämd. jag tror tyvärr inte det vore ultimat att försöka hitta utanför pärlarvärlden och marknadsföra det som ett färdigt smycke - nån här som tjänar massor av pengar på försäljning av sina smycken…? självklart vore det superkul om det kunde lyckas - men säljer vi detta på tradden som ett färdigt armband för 12 spänn så går jag i ide och kommer aldrig ut igen!

Cessy
0

Tja där var någon på PUSS som hade gjort typ änglaberlocker o sålde till fördel för bröstcancerfonden o de sålde för 1390 kr under själva PUSS, så jo försäljning av berlockerna under själva PUSS kan visst funka om pengarna går till ett sådant ändamål, men då tror jag inte på att sälja hela armband, utan just enskilda berlocker o sedan är ju den stora nackdelen i sådant fall att alla tillverkare av berlockerna inte kommer vara med på PUSS. Men visst skulle det funka att antingen sälja lotter eller sälja berlocker där om avkastningen går till typ bröstcancerfonden.

[kissidor]
0

jo men det tror jag också cessy, att styckvis och för ett gott ändamål kan berlockerna säljas till vettigt pris - inte minst på ett sånt ställe som PUSS. men ett helt armband? nej det är det jag inte tror vi kan få ett vettigt pris för om vi inte har världens röta helt enkelt.

maneki
0

En kombination? Sälja enskilda berlocker o lotta ut vår pièce de résistance (helt armband) på en pärlträff där vi slipper den stelbenta lotterilagen? Samtidigt som lotteri är en kul grej: visst är det roligare att vinna nåt på lotteri än att köpa detsamma (vilket dessutom blir dyrare)?

En sak bör vi tänka på bara: det är inte vi som kan bestämma om vi kan/ska anordna ett lotteri på t ex PUSS. Flört Nu består väl arrangörsgruppen av ett gäng trevliga o resonabla tjejer, men vi ska inte glömma bort att vi inte kan göra för många planer utan att först fråga dem om lov o höra om de har möjlighet att få in det i sin planering.

Ifall vi nu vill köra den varianten så vi slipper skräckscenariot med att lägga ut på t ex Tradera o få riktigt dåligt betalt -- det vägrar även jag ställa upp på!

Mmadeit: Tänk så här -- ett armband är en hållare av enskilda berlocker som kan användas av pärlare. Vill man inte ha smycken har man ju en tjusig present att ge bort om man skulle vinna.

O vissa pärlare kanske bara tycker det skulle vara kul att äga ett smycke som vi gjort tillsammans. Trots allt är det så att på UK Beaders är det medlemmarna som köper lotter för att vinna ett armband de själva o deras kompisar på forumet skapat tillsammans. Flört Är svenska pärlare så annorlunda att de ratar smycken gjorda av sina forumvänner eller pärlkollegor? Rynkar på näsan Särskilt med tanke på att det är för ett välgörande ändamål.

SusannAlg
0

Klart att vi måste prata med arrangörerna av PUSS. Kanske tom PUSS arrangörerna nappar och går ut med detta till alla som anmält sej att dom kan göra berlocker…. det skulle ju bli många berlocker och vinster på lotteriet då….  men det måste ju ändå vara någon/några  som kombinerar ihop armbanden….. kanske en trevlig sysselsättning på fredagskvällen på PUSS…..   å, nu börjar jag ju ångra mej att jag inte anmält mej dit….

[kissidor]
0

jo absolut, visst måste vi kolla med PUSS-tjejerna om det är ok att använda oss av PUSS, men jag har dock tänkt att dom med hyfsat stor sannolikhet skulle vara positivt inställda, och kaaaanske till och med kan tänka sig att puffa lite för det hela.

MaMaMade
0

Hej tjejer!

Jag måste dra mig ur. Fick inte jobbet jag varit lovad i 2½ månad, tala om smäll på käften. Det var vår räddningsplanka om Guben inte får sin A-kassa beviljad. Har inte ett öre att lägga på ngt som fr o m idag räknas som "onödigt"…humöret (o inspirationen) är def inte heller på topp.

Guben blev jättestressad, fick förmodligen jätteångest över att han sa upp sig när jag blev lovad jobb. Jag är så orolig att hans migrän o magbesvär kommer tillbaka. Dessutom är han i den ålder då man kommit inom riskzonen för hjärtinfarkt. All min kraft går åt till att hålla skenet uppe så han inte mår ännu sämre.

Sker ett under så kanske jag skickar ngt…men jag kan inte lova ngt.

[kissidor]
0

nej men mamamade så fruktansvärt tråkiga nyheter Gråter! hur kunde det bli så tokigt?!? jag tänkte häromdan att det var ett tag sen vi sett till dig härinne, och tänkte att du kanske hade för fullt upp med nya jobbet för att hinna…

men vad sjutton hände?!? blev det ingen tjänst överhuvudtaget eller var det så att dom inte fick tillsätta den på det sättet och den gick till nån annan baserat på formalia? och jag vet att jag blev lite förvirrad när du sa att guben din sökte jobb för jag hade för mig att han hade jobb - men var det dj-a dumt det var, så otroligt typiskt!

egentligen borde det ju anmälas/överklagas nånstans men det finns förstås inget skrivet - finns det några vittnesuppgifter om att du faktiskt blivit lovad jobbet?

menmen, det båtar ju föga att ondgöra sig över att det är som det är nu - nu ska vi istället hålla tummarna att det ordnar sig för er båda!

vad beträffar berlockprojektet, du hade alltså tänkt köpa material för det - eller åtminstone använda material som du nu istället vill reservera för nåt du kanske kan sälja. så vad hade du tänkt göra om man får vara nyfiken? tänkte vem vet, det du hade behövt kanske ligger och skräpar i nån annans gömmor så om du fortfarande vill bidra med ditt arbete så kanske det går att lösa ändå… Flört? för egen del tex så kommer tiden och inte materialet att vara den begränsande faktorn för hur mycket jag kan bidra med så om det är tvärtom för dig så jämnar ju det ut sig och projektet tjänar på om vi båda deltar med det vi kan.

Alex05
0

mamamade: Så tråkigt o höra, måste kännas väldigt osäkert just nu för er båda. Håller tummarna att det löser sig.

Beträffande material har jag också lite…(inte så lite förresten) och som ni nog har förstått så kommer jag nog att ev använda mig av annat material än pärlor - eller både ock. Flört

Skulle glädja mig mycket om jag kunde bidra till att du är med på det här!Skrattande

MaMaMade
0

Tack tjejer men jag står nog över erbjudandet! Det är så kaos inombords nu o Sonen har sina problem som ska redas ut förutom det. Känner att jag förmodligen inte kommer att kunna sitta ner i lugn o ro. Satsar lite mer på mina odlingar nu när det är säsong, då har vi iaf grönsaker framemot höstkanten o så får jag utlopp för lite ilska mm genom fysiskt arbete.

Då det var ett assistentjobb så är det ingen idé att bråka för det är brukaren som bestämmer pga att man ska jobba så nära varandra. Jag skulle inte heller vilja gå till brukaren efter att ev ha bråkat till mig jobbet. Nu håller vi tummarna för att Gubens A-kassa godkänns på måndag så får vi liiite andrum. Har fixat min arbetslöshetsanmälan igår o ska gå in på AF idag. Har fixat blanketter från soc *om* det skulle gå åt pipsvängen samt gjort en förfrågan om samtalsstöd från ett håll. Inte läge att gå in i väggen igen just nu sas.

Jag kikar in ngn ggn då o då men orkar inte alltid både läsa o skriva då det bidde så mkt runtomkring oss. Det jäkligaste är att jag sumpat andra, sommarjobb, pga detta samt att brukaren ska ha *2* tjänster o jag fick inte ngt av dem, nobbad 2 ggr således. Men jag tror att assistansföretaget o ett av barnen idkat påtryckningar, vill inte tro personen om detta. Sökte ett annan PA-jobb igår men det är bara 1 dag/v o jag måste åka 5 mil fram o tillbaka. Det ger iaf lite klirr i kassan då de betalar minst 10 kr/h mer än det förra bolaget.

Nu är det dags för FSK-dag o träff med Sonens kurator…hej sålänge!

[kissidor]
0

okidoki mamamade, det har jag all förståelse för. visste inte hur du såg på saken bara för ibland kan ju pärlorna ge ro när man behöver det, men har du trädgården nu så får du ju den biten där.

jaså var det det var Förvånad, jag som trodde det var kommunen som krånglade - väldigt tråkigt då inte bara med tanke på konsekvenserna det fått för er familj utan det måste ju göra lite ont i själen att bli lurad och sviken på det sättet.

håller alla tummar och tår att det ordnar sig snarast för er alla !

Cessy
0

Åh jättetråkigt MaMaMadeGråter Hoppas verkligen att det här med A-kassan åtminstone löser sig o att det löser sig snart med jobb också för er båda. Jättetråkigt  o fruktansvärt jobbigt när det blir så här.

Bimse
0

Jättetrist Mamamade, det som såg så lovande ut. Hoppas att det ordnar sig i alla fall med din mans A-kassa.

MaMaMade
0

Kyss

mialycktman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Puss på dej MaMaMade, eloge att du orkar med allt. Tänker på dej. Glad

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

maneki
0

Hur blir det med projektet. Pga av rådande omständigheter är ju inte min energi på topp nu för tiden så när inte tråden rullar på av sig själv har jag inte alltid engagemanget att hålla igång den.

Det jag tycker vi absolut måste enas om snart är

1. Deadline

2. Försäljning vs lotteri. Definitivt bestämma om vi ska ha ett lotteri (eftersom vi då måste kontakta PUSS-gruppen i god tid) eller enbart försäljning eller utauktionering.

Säg t ex först ett lotteri för armband(en) o ev. lite försäljning av enskilda berlocker på PUSS, om detta är ok. Sen försäljning av övriga berlocker över nätet så att vi som inte kommer till Täby i oktober har chans att bidra.

Om början av oktober är det vi satsar på som första målet så kan vi sätta deadline därefter. Är risken då att projektet tynar bort under sommaren då många är borta? Eller är det ett lagom "semesterprojekt" för lata dagar, som innebär att det lagom till hösten finns ett spännande lager av berlocker för några attraktiva armband o lättsålda enskilda berlocker?

Seriöst, jag tänker inte låta detta grupprojekt rinna ut i sanden, men jag vill höra input i den här tråden. Jag vill höra fler än några få personer ha synpunkter. Eller föredrar ni att jag pekar med hela handen, lägger ut en deadline o så följer alla den?

När vi väl har en deadline så tänkte jag också promota projektet på bloggen osv för att försöka få med så många pärlare som möjligt, även de som kanske inte annas är så mycket på forum.

SusannAlg
0

Maneki tycker att du kan "peka med hela handen"…å bestämma deadline….

Jag röstar för lotteri, på PUSS om det är ok för arrangören. Å, vi som inte ska dit kan väl få köpa genom bulvan…

Alex05
0

Håller med SusannAlg.

noora
0

Jag röstar för lotteri på PUSS och deadline några veckor innan det. Peka med hela handen, så följer nog folk med.

Om du inte vill eller orkar ta emot berlockerna och sätta ihop armband så kan säkert någon annan ta över den biten. Jag är frivillig att ta hand om det om vi siktar på PUSS (och alla andra tycker att det är okej). Just nu har jag lite mycket att göra och har varit lite inaktiv här på iFokus, men fr.o.m. början av juli ska jag vara tjänstledig för att prova att driva Silvergrejs på heltid under ett halvår. Då har jag mycket mer tid till sånt här Glad Jag ska på PUSS, så om inte annat kan jag se till att berlockerna kommer dit, oavsett vem som tar emot dem initialt.

[kissidor]
0

jag tror nog ärligt talat att dom flesta har väntat på att du ska peka maneki. du har ju visserligen aldrig tagit på dig en samordnande och bestämmande roll, men det blir ju naturligt att folk ser det så då du väckte hela frågan - så länge ingen annan officiellt har tagit på sig det. och just med tanke på "rådande omständigheter" så har jag inte velat tjata om projektet heller. (men jag har faktiskt redan gjort några berlocker Flört)

när nu tiden ändå har förflutit som den har gjort så ser jag inte längre någon anledning att försöka hitta en tidigare möjlighet än PUSS, det blir ju den klart smärtfriaste lösningen. en utlottning av en samling/armband och småvinster tycker jag också fortfarande vi ska ha, och skulle det komma in många berlocker kan vi väl ta ställning till sen om vi kanske kan sälja några också (och eventuellt sockra dealen för PUSS-arrangörerna genom att erbjuda några berlocker till dom småvinster som delas ut för allt möjligt där?).

sen får vi väl lösa lottförsäljning till intresserade som inte ska till PUSS med bulvaner, det ordnar sig säkert

Annisangel
0

hmmmm…. förlåt en kanske dum fråga, men kan man göra egna berlocker…?Skäms

Många Goa Kramar

Annisangel

[kissidor]
0

tja annisangel, jag tänkte fusa några i glas och kanske om jag hinner och orkar sy några som pärlade pärlor. alex förutsätter jag kommer att bedåra oss med sin skicklighet med fimolera. noora skulle visst göra av sina egna lampworkpärlor - och vad andra tänkt satsa på vet jag inte fast jag har mina aningar i vissa fall, men maneki har säkert precis hur många uppslag som helst Flört!

av metalltråd tex borde man ju kunna sno till lite schyssta grejer, bara som ett exempel.

maneki
0

Ja, mitt problem med att "peka med hela handen" är väl just det att jag vill att alla ska vara med o känna att de fått sin röst hörd innan jag gör det -- o det blir ju alltid svårare över nätet när man inte kan de facto se övriga deltagare, om de nickar instämmande eller ej. Jag gillar att bossa, gillar bara inte att vara diktator. Skrattande

Ok, vi siktar in oss på PUSS o då kan jag ta o kontakta PUSS-gruppen ang lotteriet vi vill hålla. Jag kan absolut ta på mig den samordnade rollen o delegera själva armbands"sammanställningen" till en eller flera andra.

Det vore kanske som sagt smidigast om de som ska sammanställa armbanden också är PUSS-deltagare (eller bara bor nära nog att lämna av armbanden i Täby/till en puss-deltagare för den delen). Noora har anmält sig, minns inte riktigt vilka fler som nämnt att de kan vara frivilliga tidigare. Man kan ju både sitta hemma själv o göra detta eller om ni vill träffas några stycken o göra det tillsammans?

Deadline blir egentligen då upp till de som sammanställer armbanden. Hur lång tid behövs för det, räknat att PUSS är runt 8/10 om jag inte missminner mig? Sen blir det nästan bäst att sätta deadline en vecka före den önskade tiden pga t ex förseningar i postgång eller att någon glömmer att igår var sista da'n. Då finns det utrymme för eftersläntrare.

Annisangel: Kika på länkarna, som finns i mitt första inlägg så finns där många exempel. Speciellt i de två sista om UK Beaders o A Charming Exchange.

Inte minst är där i första exemplet s k pärlberlocker, dvs pärlor som trätts på hattpinnar eller sydda små pärlhängen, men även mer "traditionella" berlocker utan pärlor är tillåtna. T ex om man stansar eller graverar nåt på en metallbricka eller gör nåt i bronslera, metalltråd, polymerlera, glas, trä, tyg, krympplast, epoxi, decoupage (förseglat) osv. En berlock är i princip ett litet objekt med en ögla för upphängning (och i detta fall: klolås i öglan) så den kan göras på många vis. bara fantasin sätter gränserna. Det viktigaste är bara att hänget inte blir för stort för att fungera i ett berlockarmband/-smycke eller att det görs i "opassande material" (dels horn, ben o skräppärlor som få vill ha, dels sköra material som inte tål att bäras som smycken). Samt att minst en av dina berlocker följer vårt blågröna tema.

Vi kanske ska försöka göra ett litet inspirerande bildcollage på hur olika berlocker kan se ut?

Evahelene
0

Inspirerande bildcollage låter alldeles fantastiskt utmärkt, Maneki! (velar fram o tillbaks - vet vilka pärlor som ska få den äran att bli berlocker, men…'suck')

Annisangel
0

#78 Tack så mycket maneki!! Inte för att jag tänker vara med, jag blev bara så otroligt nyfiken!!Skrattande

Många Goa Kramar

Annisangel

SusannAlg
0

Vad ska lotterna kosta?

Man kanske skulle få en lott för varje berlock man skänker?

[kissidor]
0

är en tia ett vettigt lottpris? är det tillräckligt lågt för att många ska köpa flera lotter? sätter man en tjuga tror jag det är risk att dom absolut flesta som köper lott köper bara en. jag kan tänka mig att en tjuga är vad många kan tänka sig att köpa för, oavsett hur många lotter man får för det. men om man sätter en femma och många ändå bara köper en lott så kommer det ju inte in så mycket pengar

låter iofs som en trevlig idé med en lott i gengäld för berlocker - men kanske inte en lott för varje berlock? kanske en lott per 3 eller rentav 5 berlocker? men hur många lotter man skulle få om vi bestämmer oss för det beror förstås på hur mycket en lott ska kosta också. och sen kanske vi hamnar i trubbel med lotteriinspektionens regler om vi delar ut några lotter på det sättet, det är väl risk för det kan jag misstänka Obestämd

Alex05
0

En tia är ett vettigt lottpris, tycker du har en bra åsikt där, Kissidor.

Cessy
0

Håller med en tia låter som ett rimligt pris o i övrigt håller jag med det som skrivits i de sista trådarna om att köra lotteriet på PUSS m.m. Är för förkyld i hjärnkontoret nu för att orka göra en vettig sammanfattning av vad jag tänker mig o det känns dessutom helt onödigt då jag inte har någon avvikande åsikt. Skriver helt enkelt bara för att bekräfta att jag är med o att det ni hitentills beslutat verkar ok i mina ögonSkrattande

Fast en sak undrar jag över. Att blått/grönt vann med stor majoritet fattar jag ju, men har det blivit någon andra färgkombo bestämd eller är det blå/grön som gäller o sedan är det fritt? Hur många av varje är det tänkt att vi ska göra eller är det också fritt?

noora
0

Om vi som är med och skänker berlocker ska få gratis lotter så tycker jag att man bara ska få en lott oavsett hur många/få berlocker man skänker. Vill man ha fler lotter får man köpa dem precis som alla andra. Hela poängen är ju att samla in pengar, annars kan vi lika gärna göra en berlock-swap i stället.

Om det känns jättetråkigt att vara med och inte få något alls för besväret kan vi ha en swap parallelt. T.ex. kan alla som vill vara med i swappen skicka in en extra swap-berlock och ett frankerat kuvert med sin adress, sen blandar koordinatorn swap-berlockerna och skickar ut dem till swap-deltagarna.

10 kr låter som ett rimligt lottpris.

Jag tycker att vi helt enkelt kan säga att "minst en" av berlockerna ska vara blå/grön, så får vi förhoppningsvis ihop minst ett armband/kit av det. Då tvingar vi heller ingen att göra mer än en berlock.

maneki
0

Ledsen att det dragit ut lite med att hålla liv i tråden. Hoppas inte alla redan hunnit åka iväg på semester eller ut till internetfria sommarstugor.

Tidsram: Fick inga svar på det, vad de som kan tänka sig sammanställa armbandet önskar. Så jag ger ett förslag. Låter 10 sept som ett ok datum för sista dag att skicka?

Ansvarig: Om vi ska sälja lotter på Puss behövs nån ansvarig där, som kan men inte behöver vara samma som tar emot berlockerna.Om jag ska blogga om detta så vore det bra att redan då ha en adress, som jag kan hänvisa till för de som vill skicka in berlocker (dock kommer jag inte att publicera adressen på bloggen utan samtycke -- det går ju att maila ut till enbart de som gjort berlocker).

Puss: äntligen tog jag tag i det o mailade dem. Får se vad jag får för svar.

Cessy: sent svar, men så fritt som möjligt är nog bra. Minst en blå/grön berlock, sen är det fritt.

10 kr låter rimligt i min värld också. Bara lotteriet är avskärmat från allmänheten för annars var nog 7 kr det dyraste man fick lov att sälja för (men på en plats dit allmänheten inte ha tillträde utan bara en begränsad grupp, som 100 pärlare, gäller inte lagen).

Ett litet tips för den som verkligen intresserar sig för det som kallas art charms: fick idag mail från Kalmbach om en ny bok: Making Mixed Media Art Charms & Jewelry. Kanske också nåt som kan inspirera? Art charms beskrivs där som en het smycketillverkarstrend.

maneki
0

_Nu har väl den här tråden legat i dvala länge nog? Läs o kommentera! Fundera o skriv!
_

Först o främst: efter sommar o semestertider har jag fått positivt besked från PUSS-gruppen om att hålla ett lotteri på pärlträffen i höst. Så om vi satsar på det behöver jag definitiva namn på en eller flera personer som vill ta ansvar för lotteriet på plats. De kan, men behöver inte, vara samma person som tar emot berlockerna och sammanställer vårt armband.

Personen som tar emot berlockerna får också välja om hennes adress ska publiceras så att alla deltagare (o alla andra på nätet) kan se den eller ge den till mig så jag kan vidarebefordra den till de som vill skicka in berlocker.

Cancerfonden har vi redan kommit överens om som ändamål för vinsten.

Temat är blått & grönt för armbandet. Övriga berlocker i valfri färg. Små klolås ska finnas på berlockerna.

Puss är från 8 okt. Kan 24 sept vara deadline för berlockinskick? Ger det nog med tid att sammanställa ett armband och skapa några extravinster? Samtidigt som ni får lagom med tid att göra minst en berlock?

När jag får adress, namn och fastställd deadline publicerar jag även info om projektet på bloggen. Kanske bör jag också städa upp o göra ännu en ny berlockprojektstråd o lägga denna åt sidan så att nytillkomna kan läsa enbart den viktiga infon, inte all diskussion som nu är avslutad?

Bildexempel på hur berlocker kan se ut är på väg. Tills dess hänvisar jag till länkarna i första inlägget. Glöm ej att vi sagt att berlockerna ska förses med små klolås.

Fram till siste aug kommer jag att vara lite upptagen av andra projekt så jag ber om ursäkt i förväg om jag själv är lite mindre aktiv här de kommande dagarna, men september kommer jag helhjärtat att använda för att pusha det här projektet. Jag hoppas verkligen många av er vill vara en del i det!

Mmadeit
0

ang lås etc kom vi fram till färg på delarna eller skall det vara sterling delar?

visst blir det en massa administration etc men OM vi skulle vilja ha likadana lås på alla berlocker och iden uppskatats skulle jag med glädje kunna donera runt ett 30 tal sådana lås som på bilden de är i antik silver och lite annorlunda design på dem. de är 11x 6 mm

[kissidor]
0

det var snygga lås mmadeit Glad, frågan är som sagt om det funkar praktiskt att distribuera ut dom… tror nästan bästa lösningen i såfall vore om den som tar emot berlockerna byter till dessa lås på dom som ska vara i armbandet.

sterling silver tror jag aldrig har varit på tal direkt, men vi har nog nånstans sagt att visst finns det roligare metaller men det är nog lugnast och enklast om vi använder silverfärgat.

och beträffande färgen sa vi ju som sagt i första hand blågröna till armbandet och vill man göra fler berlocker till småvinster som jag tycker det är viktigt att vi också har är man välkommen att göra dom i valfri kombo. och då måste det ju vara ok med valfri metall också väl?

beträffande deltagandet har jag legat i startgroparna för det här länge nu - så det är lugnt, jag är väl förberedd och på g Flört

beträffande att stå för det på PUSS är jag tacksam om nån annan har möjlighet ta det - jag kommer inte att vara där på fredan annat än kanske en kort visit, och sen har jag ett annat litet uppdrag att sköta och släpa med grejor till, så jag tror inte jag skulle vara så lämpad som Organisatör På Plats

Bimse
0

Även jag har ett annat lite uppdrag på plats vilket medför att jag inte är lämplig att vara samordnare, däremot kan jag hjälpa till. Någon annan som ställer upp?

Mmadeit
0

jag tänker vara krass och ärlig och säga som det är, jag ställer gärna upp hur mycket som helst innan men INTE under själva PUSS helgen det är Mitt första PUSS och vill inte binda upp mig med några som helst "måsten" blir mycket ändå med intryck osv.

Sorry hoppas alla förstår…

Cessy
0

I inlägg #74 skrev Noora så här:

"Jag röstar för lotteri på PUSS och deadline några veckor innan det. Peka med hela handen, så följer nog folk med.

Om du inte vill eller orkar ta emot berlockerna och sätta ihop armband så kan säkert någon annan ta över den biten. Jag är frivillig att ta hand om det om vi siktar på PUSS (och alla andra tycker att det är okej). Just nu har jag lite mycket att göra och har varit lite inaktiv här på iFokus, men fr.o.m. början av juli ska jag vara tjänstledig för att prova att driva Silvergrejs på heltid under ett halvår. Då har jag mycket mer tid till sånt här Glad Jag ska på PUSS, så om inte annat kan jag se till att berlockerna kommer dit, oavsett vem som tar emot dem initialt."

Nu är ju Noora sällan här - tror jag i alla fall, för jag ser inget skrivet av henne, men kanske någon av er Stockholmstjejer har lite mer kontakt med Noora o kan höra om hon ff. är intresserad av att dra lasset på PUSS? Jag kan hjälpa till på PUSS om det behövs, men vill gärna att någon annan tar huvudansvaret, för jag är inte så bra på att orientera mig i stora sammanhang o def. inte med något där jag inte har en susning om vad som förväntas av en. 

O det är framförallt det sistnämnda som är stötestenen för min del. Jag kan visst prata inför stora grupper om uppgiften bara är tydlig o när det gäller det här är allt fruktansvärt otydligt o därför vill jag gärna slippa vara den som håller i det här på PUSS, men jag kan hjälpa den som tar på sig det. Fast det gäller att den med huvudansvaret är tydlig med vilken hjälp den vill ha.

noora
0

Jag är här och läser dagligen men lyckas inte yttra mig så mycket eftersom jag aldrig hinner läsa ikapp "snacketråden" ;-)

Jag kan ta ansvaret för själva lotteriet på PUSS om någon annan kan sätta ihop armbandet. Jag ska ha min butik med på PUSS och kommer därmed att ha alldeles för mycket att göra fram tills dess, så jag skulle nog inte lyckas ta mig den tid som behövs för att sätta ihop armbandet på ett genomtänkt sätt (även om jag skulle tycka att det vore kul att göra det).

Jag kan även se till att pengarna från lotteriet kommer till Cancerfonden. Jag har skapat insamlingar på Cancerfondens webbsida tidigare så det ordnar jag på ett snäpp :-)

Hur ska vi gå tillväga rent praktiskt med lotteriet? Ska vi köpa ett gäng "lottringar" och ha dragning på de sålda lotterna? Det vore i alla fall enkelt och garanterat rättvist. Om inte lottringarna kostar alldeles för mycket kan jag sponsra dem.

Jag föreslår att vi har lottförsäljningen inne i pärlsalen, och då får gärna någon som sitter i pärlsalen hålla ett litet öga på den så att ingen går och plockar åt sig kassan. Om det känns för osäkert kan jag sälja lotterna vid min butik, men då kan det bli otydligt vems lotteri det egentligen är.

Cessy
0

Åh Noora - du är en ängelGlad. Som jag förstod det innan, men jag kan ju tolkat det fel, men jag fattade det som att vi skulle skicka till maneki, så satte hon ihop det o jag skickar med 2 eller 4 frimärken (vad vi nu bestämmer att var o en ska skicka med) så att hon kan skicka det vidare till dig då Noora.

Ja hur man sköter lottförsäljningen sedan på PUSS är ju en fråga, för ingen kan ju stå vid bordet o vaka o frågan är ju vad man ser även om man försöker övervaka o så är man ju inte där hela tiden heller. Kanske om man lägger fram armbandet/ena, berlockerna på ett bord o har en stående skylt bakom som berättar om lotteriförsäljningen o om idén bakom berlockerna o att pengarna går till Cancerfonden o att lotterna finns o sköts av dig Noora i din butik Silvergrejs. För berlockerna/smyckena hoppas jag o tror jag på att man kan ha framme, men inte pengarna.

noora
0

Jag tror i och för sig att kassan för skyddsänglarna som någon sålde till förmån för någon av cancerfonderna stod framme förra året.

En skylt låter som en bra idé. Vi kan presentera projektet lite kort vid första samlingen, sen får folk läsa resten själva.

Mmadeit
0

Ang kassa och framme… har hört ett rykte om att det funderats över att låta allmänheten få tillgång till butiksdelen så som facett gjorde i våras då kanske det inte är så bra med saker framme obevakade? MEN jag vet inte om det skall bli så elelr inte bara att det diskuterades.

Cessy
0

Ja kanske det funkar. Presenteras det bara ordentligt så tror jag nog folk är bättre på att värna om att pengarna finns där. Här finns ju ett kvitto, för antal tagna lotter kan ju räknas av mot pengarna.

Cessy
0

Mmadeit: Nej blir det så så tror jag inte på att lotter o pengar ska stå framme.

noora
0

Men pärlsalen borde väl inte bli öppen för allmänheten oavsett? I och för sig kan det vara svårt att hålla koll på det om det blir generellt "spring" med en massa extra människor utanför.

Det är inget problem för mig att ha lottförsäljningen vid min butik, bara det inte förvirrar folk så att de tror att det är jag/Silvergrejs som arrangerar lotteriet.

maneki
0

Återkommer lite senare i em, men tänkte bara lägga till några saker som Tigris sa till mig o som jag inte skrev i #87: dels får vi gärna presentera lotteriet vid en av samlingarna på PUSS och PUSS-gruppen hjälper gärna till att fixa affischer om vi förser dem med en färdig text.

*kilar iväg igen för att blogga*

noora
0

Jag föreslår att vi presenterar lotteriet så tidigt som möjligt. Jag har inga problem med att prata inför folk, så jag kan ta det om alla andra tycker att det är jobbigt :-)

maneki
0

Jag har aldrig varit på PUSS så jag vet inte var som är bäst att ha lotteriet, men bara en kort passus: om det skulle stämma att butiksdelen är öppen för allmänheten så måste lotteriet följa lotterilagen (dvs vi får hålla lotteriet eftersom det är på en fysisk plats i samband med ett evenemang, men lagen bestämmer lottpriset till max 7 kr o vinsten måste stå i relation till intäkterna osv). I en del av lokalen där bara deltagare vistas räknas lotteriet som en intern angelägenhet o lagen gäller ej. En liten kort detalj att tänka på.

Det vore ju jättebra om folk var så ärliga att lotteriet s a s kunde sköta sig lite själv så ingen känner sig tvungen att hela tiden ha koll o hålla ett öga när man eg. vill fokusera på att ha kul.

Ja, jag sätter gärna ihop armband o extravinster. Det enda att tänka på är att eftersom jag inte ska vara med på PUSS så måste jag i så fall ha någon PUSS-deltagare att skicka vidare det hela till sen. O då måste där finnas nog med tid från att jag får berlockerna till att jag kan skicka det hela igen. Så då är ju frågan vad som är smidigast, att jag gör det som vi först sade, eller att någon eller några som själva kan ta med vinsterna gör det, vilket jag tror vi också var inne på. Som jag föreslog kan ju flera pärlare som bor nära varandra sitta tillsammans med det om de vill, bara det finns en person som tar emot breven. Skulle minska portokostnaderna också, att inte behöva skicka två gånger. Vet inte vad ni tycker? Eller om det ens finns några frivilliga utöver mig?

Sist nåt jag skule gjort igår: sätter in ett litet collage med exempel på berlocker. Obs! På bilden har bara en berlock ett klolås, som berlockerna här ska ha (det är en av mina etsade pärlor, tyvärr syns det dåligt). Några av "berlockerna" saknar upphängning o andra är egentligen för stora för att kallas berlocker -- se dem bara som förslag på vilka tekniker o material man kan arbeta med. Polymerleraberlocker saknas helt, liksom metallera o mycket annat. (Åter: hänvisar till de två länkar som finns i #0 för mer inspiration.)

Bimse
0

Jag kan ta emot berlockerna, ta dem till Puss och tillsammans med Noora ordna så att de tas om hand, dels genom att jag går omkring med lotteriet på den tid jag inte har andra uppdrag och att det finns tillgängligt hos Noora emellanåt*, men inte på den tid som allmänheten har tillträde. Tror dessutom att allmänheten inte har tillträde hela tiden. Vi är väl en liten grupp som kommer att sitta tillsammans och vi kan väl tillsammans sätta ihop hela armbandet skulle jag tro. Kan ta emot berlockerna när vi kommer till Puss.

*eller så har vi två eller flera ringar (billiga på ÖB) så att vi sprider ut lotteriförsäljningen. Det gör ju inget om vi har lite för många lottringar för man drar ju bara på de lotter som man har sålt.

Cessy
0

Bimse: Men hinner du så mycket med tanke på att du ska leda dina WS också? Änglaförsäljningen skötte ju mycket sig själv i fjol o den gick ju bra. Om det bara förklaras (pratas o informeras om lotteriet) o sedan finns en skylt som förklarar o där berlockerna o armbandet visas så hoppas jag att det s.a.s. säljer sig själv. Visst om någon går runt o säljer eller om ringarna skickas runt vid informeringstillfället, så ökar väl det chanserna till bättre försäljning, men jag som inte ens kan truga på folk mina smycken utan att känna mig mycket obehagligt berörd känner att jag def. inte vill gå runt o truga på folk lotter. Är helt enkelt urkass på att sälja just för att jag tycker så illa om detta själv.

Problemet som jag ser det är ju pengarna som blir liggande. Har någon ett sådant där litet låsbart kassaskrin? så skulle ju i alla fall pengarna kunna finnas där men inte fullt synliga o skrinet kan låsas o flyttas vid typ lunch eller när ingen är där o kan hålla ett litet öga på det?

Jo om någon har sådana där färdiga armband typ de som fanns i välkomstpåsen i fjol (mina 2 har jag gett bort tyvärr) så är det ju snabbt gjort o sätta ihop ett par armband om där är lås i berlockerna. Nu skall ju inte alla till PUSS, så de som inte ska dit måste ju i så fall ha någonstans att skicka berlockerna = Till någon som ska åka till PUSS.

maneki
0

Japp, det är rätt viktigt just den detaljen, att alla vi som vill göra berlocker kommer inte vara på plats o kan alltså inte själv frakta våra bidrag. Så det måste finnas en adress för oss att skicka till.

Om armbandet sätts ihop på plats är det också rätt bra om det görs i tid så där finns ett färdigt förstapris att visa upp när lotteriet presenteras på samlingen.

Jag har aldrig varit på PUSS, men litar på att bara där är lite koll så ska väl lotteriet kunna "sköta sig själv" åtminstone till viss del. Eller? Man kan ju köra nån liten drive innan lottdragning, att aktivt säga att nu är det sista chansen. Beror så mycket på omständigheter tycker jag, om det passar sig att aktivt gå runt o sälja eller ej. Finns det nåt bra tillfälle/tidpunkt att ha lottdragningen på förresten?

Och det vore också jättetrevligt om någon tog ett kort eller två på armbandet/armbanden (o gärna även de andra berlockerna) så vi som inte är med där uppe också kan få se slutresultatet. Flört

Bimse
0

Cessy, förstår att du är lite orolig om/hur jag ska hinna med, men det känns som om det är viktigt och eftersom ingen förutom Noora har erbjudit sig så tycker jag att jag kan göra en insats tillsamman med Noora för den goda sakens skull. Vi har inte lyckats komma fram till en ideal lösning än så länge och håller med dig Maneki att det verkar lite fel att skicka i flera led så de som gör berlocker och inte kommer till Puss kan väl skicka dem till mig istället* och de som gör sådana och ska till puss tar dem med sig. Egentligen borde jag tala med Noora eftersom det inbegriper Noora/din medverkan också, dvs om det är så vi enas om vill säga.

* PMa mig om adress om vi bestämmer att det är så som vi enas om.

flower1
0

Jag har kvar åtminstone ett, kanske två (om jag hittar det andra - det låg inte kvar i kedjelådan Obestämd), av armbanden vi fick på förra PUSS, och kan ta med det i organzapåse.

Insläppet på Puss är kl 14.00, men jag anländer redan ca klockan 12.45 (åker tåg från Skåne). Har för mig att man kunde gå in i lokalerna tidigare i fjol, men annars kanske vi kan samlas ett gäng i lobbyn och försöka få till ett eller två armband?

Här är min hemsida.

ommok
0

Bra förslag, flower1! Jag har också kvar minst ett kedjearmband från förra PUSS, och kommer också tidigt till hotellet. Vi kan sitta i lobbyn och pyssla med detta. Skrattande

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

noora
0

Jag tror inte att det är något problem att ha försäljningen av lotterna på ett bord inne i pärlsalen, med en liten ask för kassan. Vi kan ju helt enkelt gå och tömma kassan på större sedlar ibland så att det aldrig ligger några stora summor i den (bara vi håller koll på hur det vi har plockat ut…). Om växeln i kassan tar slut är det bara att komma till mig och växla, jag brukar ha massor med växel.

Det låter som en utmärkt plan att armbandet sätts ihop på plats.

Jag har också ett par såna där kedjearmband och kommer att vara på plats tidigt för att sätta upp min butik. Dock kommer jag inte ha tid att hjälpa till med att sätta ihop armband, förra året hann jag inte ens äta lunch och var ändå inte färdiguppackad när butikerna "öppnade"… Glad

Egentligen är det viktigaste att vi ser till att berlockerna och lotterna kommer till PUSS på ett eller annat sätt. Detaljer kan vi lösa snabbt när vi väl träffas "öga mot öga".

noora
0

För övrigt har jag en stoppad filtklädd (grå filt) displaytavla som vi skulle kunna nåla fast både berlockerna och armbandet på och ställa framme så att folk får se vinsterna. Ni som var på Facett kanske såg displaytavlan vid mitt bord när jag sålde glascabbar. Då hade jag exempel på vad man kan göra med cabbarna på tavlan. Den är hyfsat stöldsäker eftersom det borde märkas om någon börjar pilla loss saker från den eller bär iväg med hela tavlan.

Jag har även extra displaytavlor av den gröna modellen som jag har till butiken. På dem kan man fästa saker med hjälp av smyckeswire och klämpärlor, vilket blir ännu mer stöldsäkert. Jag tycker dock att den grå stoppade tavlan är snyggare.

Vi behöver inte besluta om det nu, jag kan ta med tavlorna, ställ och nålar så kan vi titta på dem på plats och bestämma då.

maneki
0

Är deadlinen lagom förresten eller ska jag hellre lägga den på siste sept, som kan vara lättare att komma ihåg? Det viktigaste är ju att berlockerna som skickas måste vara framme i tid. Ska armbandet monteras på plats så behövs ingen tid före PUSS för det.

Noora: Har inte sett displaytavlan, men det låter trevligt att kunna ha en fin presentation där vinsten syns tydligt. O som du säger så är det också lite säkrare att ha nåt fastnålat. Inte för att jag tror att nån skulle frestas att ta det, men man vet ju aldrig nuförtiden…

Bimse: ja, det vore perfekt om du tog emot berlocker via post. Ska jag notera det som fastslaget, att du gör det nu?

För er som vill göra berlocker o ska till PUSS: ska vi säg nåt om att vill man ta berlockerna med sig till träffen själv så bör man vara på plats senaste en viss tidpunkt för att berlockerna ska få vara med i ett armband? Att pytsa på nån småvinst, om det blir berlocker över, lite längre fram (men före lottdragningen) är väl helt ok. Bara där finns tillräckligt med berlocker på plats när armbanden ska sättas ihop. Ska ju helst finnas en färdig vinst att visa upp när lotteriet presenteras på samlingen.

För de som inte kommer att vara på plats så tidigt är det kanske enklare att posta även om de ska dit?

Bimse
0

Maneki, det går bra det. Dessutom känner Cessy, Kissidor, 53goran, Mmadeit, Needful och kanske några till min adress, bra att veta kanske.

Bra om du repeterar lite riktlinjer tror jag, så att det inte är så att någon missuppfattar dem.

[kissidor]
0

det blri ju bra att jag kan lämna direkt till dig bimse, jag har några berlocker färdiga och några på g Flört

Alex05
0

Jag har några berlocker färdiga, som väntar på att skickasSkrattande

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.