Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: pärlor-tråd
Läst 10638 ggr
Cessy
0

Turkish beaded crochet

Ja det verkar ju som alla har drabbats av turkish beaded crochet-feber o medan jag suttit o trevande börjat lära mig efter tittat på denna youtube videon, så undrar jag ju lite hur ni gör o vad ni använder för något när ni turkar.

Videon är ju med tre bågar, men vad jag har förstått så gör ju de flesta den med två bågar (scrolla ner på sidan) o sedan finns där ju på denna sidan även en flat turk o så har jag läst om att någon gjort den 4 bågad också. Vilken sort brukar du göra?

Vilket garn föredrar du o använda då du gör turkar? Själv har jag bara gjort två hitentills o den ena var en grov c-lon som är mer avsedd att knyta med o så då 1 med pärlgarn nr 8 o här vinner ju pärlgarn nr 8 stort då den är oändligt mycket mjukare o smidigare att virka med. Vad har du testat o vad föredrar du?

Hur gör du när du trär upp pärlor på garnet? Jag är helt enkelt ute efter lite tips för att snabba upp det tradiga momentet av påträdning av pärlor på tråd. Pärlgarn nr 8 går ju fint att sätta på en big-eye nål o ändå få igenom 11/0 men jag vet att jag läst någonstans att en del härdar garnet o gör en spets med nagellack på garnet o jag tänkte att där finns kanske andra tips på hur man kan göra?!?

Vilken storlek brukar du använda på seed beadsen? Själv har jag bara provat 8/0 o 11/0 o vet inte vilket av dem jag eg. föredrar ännu o är nyfiken på att höra vad ni föredrar att använda eller om ni kanske föredrar någon annan pärla en vanliga rocialles?

Jag har sett att ni använder fire polished, kuber o chips ihop med seed beads/rocialles. Finns det någon annan som provat något annat? Vad tycker ni blir snyggast?

o slutligen så finns det kanske något annat ni gör när ni turkar som jag glömt att fråga om men då kan ni väl skriva det, så blir detta ju en bra tipstråd för de som vill prova o göra turkish beaded crochet.Glad

Fru-Parla
0

jag har gjort de flesta med 3 loopar, det har bara blivit så. Använder pärlgarn nr 8 och ett annat vanligt bomullsgarn, typ det gamla hederliga bianca virkgarn. I mitt första halsband med 2 loopar använde jag fp 4mm och 11-15-11, det funkade bra. Sen blev det miyuki triangles och 3 st 8/0. Nästa blev 6/0 och 3 st 8/0. Jag brukar trä upp några rapporter och provvirka för att se om det blir snyggt - samtidigt över jag mig i att börja virka, så att även början blir lika snygg som resten av virkningen.

Jag använder en twistad nål med flexibelt öga eller en stor big eye needle när jag trär o trär o trär….

Det finns en del tyska forum med lite tips, kan inte länka just nu pga avsaknad av dator. Vill minnas att ett forum heter perlenhäkeln.de.

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

Cessy
0

Fru Pärla: Jo perlenhaekeln såg ut att vara ett bra forum med mycket nyttig info.

Jo det är väl så man borde göra - virka små snuttar så man ser hur det blir o samtidigt övar sig på att starta för det är ju def. det som är det svårasteSkäms

Cessy
0

Jo på tal om den sajten som du tipsade om fru Pärla var väl den där du hade hittat ett tips om hur många pärlor som gick åt o Bimse översatte. Tänkte det passade bra i denna tråden att skriva ut det igen.

Kedjelängd på 45 cm
För 4 mm pärlor, 210 st, för 2 öglor och med 3 öglor 320 st.
För 5 mm pärlor, 200 st, för 2 öglor och med 3 öglor 270 st.
En annan person skriver att om man vill ha en kedjelängd för 2 öglors ska man trä 6 ggr längden, alltså 42 x 6 = 252 cm.

leja
0

Jag tog ett garn jag hade liggande, siden men broderigarn, relativt grov. Som jag hade "vanlig" nål och virknål till. Sen tyckte jag att jag ville ha finare, så då testade jag en pärltråd i siden som jag köpt och inte varit riktig nöjd med som pärltråd då den är lite tjockare än andra trådar. Den är däremot väldigt bra till det här. Virknålen är en gammal sådan för finaste möjliga virkgarn, den brukar jag använda för att få tråd igenom pärlor när jag knypplar med pärlor. Så den är fin. Sen har jag bara en fin nål som är  av"finaste sortens synål" köpt på loppis.

När jag trär gör jag det med en pärla i taget och det brukar gå bra, är lite slarvig och har fått göra om och fylla på med pärlor, bakifrån emellanåt. Men det ser ju bra ut när det blir färdigt ändå.

Bra initiativ med den här tråden tycker jag.

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

BitteS
0

Jag har bara gjort en turk än så länge. Rocaille 9/0 och kuber 4mm (den vita).
Trär pärla för pärla, eftersom jag använder olika sorters pärlor måste jag räkna varje pärla. Tycker det går ganska bra att använda vanlig tunn synål. Det tar ju tid, men den som väntar på något….

Har precis trätt upp en ny med som jag tror är Toho 11/0 i den där kopparärg-gröna färgen + bronsfärgade ojämna rocaille9/0 och en transparent brun rocaille( kan det vara storlek 6/0). Har virkat en snutt och det ser ut att bli bra.

En fråga. Är det bara jag som har problem med att när man ska virka fast den nya loopen så vill gärna den första pärlan på den nya loopen krypa in och hamna på fel sida så att säga(inuti arbetet). Så när man tittar på arbetet efteråt ser det ut som att det sitter en grön pärla mellan de bronsfärgade. Vet inte om ni förstår vad jag menar. Det går att pilla tillbaka pärlan dit den ska i efterhand men det irriterar mig att den inte kan hamna rätt på en gång. Försöker hålla tråden spänd och jag tror att jag lyckas att få ganska spända bågar så det kan inte bero på för lös tråd.

Eftersom jag har lite större pärlor med så blir snodden ganska tjock. För att få tunnare början och avslut (för att slippa så stora koner) så har jag på den här senaste gjort så att jag gjort de tre första looparna med enbart roccaille 11/0.

Fru-Parla
0

I den tyska tråden som det stod om pärlåtgången i, fanns ett inlägg på engelska om jag inte minns fel, där dom hade ett tips på sydd? Vanligt virkad början/ slut.

Jag får också en pärla i första varvet som kommer lite fel :-)

Här hittar du det mesta!

maneki
0

När det gäller tråd så har jag virkat bl a med YLI jean stitch, en jeanssytråd, efter "rekommendation" på nån pärlvirkningssajt. Den var rätt trevlig att arbeta med. (Inte turkar, men "luftmaskeöglevirkning", som påminner om turkiskt men utan att man virkar fast pärlöglorna igen.)

Garner jag skulle vilja testa är Miyukis, men så är jag också förtjust i Miyuki för deras spännande pärlformer.

Nä, börjar kännas som det snart blir dags att testa en turk… Eftersom jag helst trär från hank så blir det troligen att testa med mina 10/0. 11/0 tjeckiska eller charlottes (13/0 samt 15/0) känns för små för att lätt träs från hank till garn/tråd. Nån som har virkat med så små pärlor?

Fru-Parla
0

Inte med enbart 15/0+ fokalpärla, jag hade 4 mm 11 - 15 - 11 i ett halsband, det var inga problem. Att virka med bara 15/0 och en större pärla ser jag inte som nåt större problem.

Här hittar du det mesta!

Mmadeit
0

inte virkat med mindre än 11/0 men däremot så har jag testat turkvirka utan någon större pärla men då hade jag 8/0 och virkade med 4 pärlor per båge

maneki
0

Frågan jag borde ställt är kanske om man orkar trä så små pärlor för ett halsband, åtminstone utan hjälpmedel? Tungan ute (Mina 15/0 är tjeckiska så det är något mindre än Miyukis, Matsunos eller Tohos.) Tänkte också att det kanske blev tjockt med nål + hanktråden o sen dubbelt virkgarn när man ska trä, men man får väl välja en tunn stark tråd istället.

Glömt att jag faktiskt har virkat ett armband i kedjemaskor med öglor/picoter av japanska 15/0, men det bestod mest av triangles o long magatamas. Svåraste var nog att pyttepärlorna ville slinka igenom mina maskor.

jagga-ewe
0

Okej, jag är totalt noob på det där med att blanda in pärlor i virkandet, men jag virkar mycket o gärna. Bara lite funderingar…

Gör man alltid bara fasta maskor i de där bågarna? Nån som testat om man kan trassla in annat? Stolpar med enskilda pärlor i vart omslag… Måste nog utforskas!

På filmen sticker de in nålen i mitten av pärlsettet, drar ner ett nytt pärlsett och gör en fast maska ovanför det settet. På bilderna verkar man istället göra grunden för den fasta maskan först, o sen dra ner nästa pärlset till det sista omtaget, som sluter den fasta maskan. Det står att man ska göra ett slip stich (smygmaska) men det ser ut som avslutningen på en fast maska. Vilken variant funkar egentligen bäst?

Hmm, får nog kolla om jag har nån så pass liten virknål att det där går att testa. Jag brukar ju bara hålla mig till de lite rejälare sakerna, mellan 3 o 8 mm, när jag virkar. *skratt*

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[kissidor]
0

ja det är en löpeld och en drog med dessa turkar, dom är ju så snabba och roliga och varierbara och…. Glad

så jag som aldrig virkat förut kan inte nog tacka bimse som tog sig tid med en utryckning med personlig handledning - youtube hade nog inte bitit på mig med tanke på utgångsläget, men nu virkar jag och står i som om jag varit född med virknål Skrattande. eller hrrrmmm Skäms, nåja - jag virkar iaf Oskyldig

jag har hittills bara gjort tvåloopars för det lite slinkigare repartade resultatet faller mig bäst i smaken. rentav brukar jag oftast köra en lite större pärla bara i varannan loop för att få ett ännu lite nättare resultat där spiraleffekten på den större pärlan då dessutom blir ännu tydligare. har gjort ett par stycken med sötisar och dom blev alla tiders faktiskt om jag får säga det själv. lite ekonomiskt gynnsamt är det ju också Flört

jag har bara använt 11/0 som småpärlor och då kör jag alltså oftast 4x11/0 A + 4x11/0 B + 4*11/0 A + 1x4-6mm. 11/0 går ju utmärkt på vanligt pärlgarn tycker jag, det enda jag haft besvär med är att få igenom big eye i mina galvade permanent finish då dessa ju är lite tjockare både utanpå och inuti. är inte så intresserad av att gå ner på 15/0 dels med avseende på trädningen men också på att som bitte skriver den första 11:an i varje loop vill ju gärna smita igenom - en 15/0 borde ju vara än mer benägen till det då tycker man.

trädningen är ju heeeelt klart myntets baksida i den här tekniken och det enda jag kan säga är att äntligen har jag fattat vad tusan big eye och twisted wire-nålar ska vara bra för Skrattande. jag kör big eye om det går att dra igenom och annars byter jag till twisted wire.

maneki jag tror tyvärr inte du får särskilt mycket glädje av att trä dom från hank i det här fallet när du inte ska trä så många av samma sort i ett svep.

inte annat än jag kunnat komma på är det nog bara att trä dom styckvis och bita ihop och se glad ut. men jag tar alltid en nypa 11:or och rullar dom lite mellan fingrarna - har jag riktig svintur så lägger dom upp sig så jag kan sticka igenom nålen genom 4 stycken på ett bräde. största chansen att det ska gå är ju med big eye, för den är ju så styv att man kan tvinga in dom lite i ledet sas - twisted wire böjer sig ju direkt och tar stopp vid minsta lilla riktningsavvikelse.

dom garner jag har provat är vanligt anchor pärlgarn nr 8 som går utmärkt för det mesta men kan ludda upp sig och splitsa sig lite ibland, ett jag fick av bimse som det står DMC pärlgarn på - också nr 8 men jag upplever detta som en aning tunnare. ett garn jag inte vet namnet på som jag fick av bitte, det är lite tjockare och kanske kan bli svårt att få på tex sötisar på men annars funkade det jättebra och var tydligen väldigt billigt. inte så billigt men svinbra tyckte jag miyukis virktråd var, den är tunnast av dom jag testat. jag skulle vilja komma över den i mer enfärgade rullar bara, en vit har jag från pärltorget men i övrigt fanns det bara melerade och jag är inte så säker på att jag alltid vill ha den effekten.

har bara haft 1.5mm och 1.75mm virknålar, men det har ju gått bra.

dom större pärlor jag hittills testat är 4mm fp, 4mm shell pearls, 4mm kuber, 6mm bugles, 6mm ovala resp 6mm runda sötisar och så en sträng riktigt feta fina fluoritchips. dom senare var såpass tjocka att garnet syns ganska mycket där, så det får man ha i åtanke. det blev ett ganska annorlunda resultat jämfört med andra turkar, men väldigt läckert på sitt eget sätt. drops står ju på listan förstås, och naturligtvis alla former som jag redan testat men i andra färger - många andra färger Skrattande

avsluten blir ju lite sådär - jag kämpar fortfarande med dom och ibland blir det ok och ibland lite mindre ok. början blir ju så skum, jag vet inte om jag gör fel men det är som att virkningen är uppochner eller bakochfram eller nåt från början och när man lägger looparna rätt så kommer svansen inte ut från själva änden på virkningen utan en bit in och första pärlan sitter alltid konstigt och fult - så man måste ju nästan ha koner eller nåt för att gömma undan det där.

undantaget fluoritarmbandet som jag faktiskt sydde ihop till ett slutet armband som man får kränga på sig. det syns rätt mycket garn där jag sytt ihop det, men eftersom det syns rätt mycket garn i hela armbandet och det dessutom inte har den där fina symmetriska formen utan spretar med chipsen så ser det godtagbart ut - men jag är väldigt tveksam till att det skulle bli ok att göra så med en turk med andra pärlor i.

Fru-Parla
0

Jar har ju virkat med miyukidrops det blir läckert, men drar en himla massa droppar IOM att dom är samla vid hålet .Sen lägger dom sej inuti ibland så man får peta fram dom.

Här hittar du det mesta!

maneki
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kissidor: jo, lika stor tidsvinst som när jag "öglevirkar" tänker jag mig inte att det blir, men eftersom man trär på några pärlor åt gången känns det behändigt att ha dem uppradade med alla hål i linje o man varje gång får med alla pärlorna man ska plocka upp på en gång. Speciellt som jag ofta sitter i sängen med dåligt ljus -- då är det jobbigare att sitta med lösa pärlor när ögonen börjar gå i kors i skumrasket.

Jagga-ewe: om du vill experimentera så kanske "öglevirkningen" också är av intresse? Jag gillar luftmaskevirkning o där kan man kombinera olika stora pärlöglor med enstaka fastvirkade pärlor på många olika vis. Man kan kombinera pärlor helt fritt eftersom man inte måste tänka på att hålla öglorna jämna som i turkiskt. Finns en gratis tut (Bead crochet: chain stitch, pdf) o betalmönster på Bead Pattern Central bl a. Tror jag nog har några bilder på luftmaskevirkat i nån av mina smyckestrådar. Halsbandet jag ska virka till mamma ska bli ett väldigt basic sådant -- hon blev inspirerad av mitt gröna halsband (se bifogade bilden), som dock inte är färdigt då jag ska fästa blomberlocker på det.

Ok, inte turkiskt -- men kul så jag nästlar in denna typ av pärlvirkning i den här turktråden. SkrattandeOskyldig

Cessy
0

maneki: Dina öglevirkade halsband är jättefina o en dag blir jag kanske färdig o prova det ocksåSkrattande

Jag har hållt på bli galen för jag har inte vetat vilken storlek mina gamla virknålar (Boye) är jämfört med mina nyare som anges i mm. Att mina nya inte är användbara visste jag ju med blotta ögat, för de är grövre o anges i mm, men jag har ändå suttit där o blängt på mina 2, 4. 6 o 8 o undrat vad de eg. är o då hittade jag denna tabell på hemmets journal webbsida:

Virknål Boye nr

motsv

Virknål nr

0-1

"

2,50-2,75 mm

2-3

"

2,00 mm

4-5

"

1,75 mm

6-7

"

1,50 mm

8-9

"

1,25 mm

10-11

"

1,00 mm

12-13

"

0,75 mm

14-15

"

0,60 mm

Där finns även en virkskola hos hemmets journal (o stickskola + broderiskola) ifall någon är sugen o prova o aldrig har virkat tidigare.

Jag har som sagt var bara provat den grövre c-lon tråden o DMC pärlgarn nr. 8 o så har jag fått hem Miyuki´s tråd (den lila melerade - vem kunde ana att jag skulle välja denOskyldigFlört) Om någon hittar den enfärgad i större sortiment av färger så är jag klart intresserad av den, för den var en trevlig upplevelse att virka med. Synd bara att där är så mycket mindre på dessa rullarna o att priset är högre än DMC:s men jag gillar att Miyuki´s tråd var tunnare o därmed mer försvinner o så är den inte lika slinkig som DMC:s pärlgarn nr 8 är. Så hittar någon Miyukitråden i enfärgat sortiment någonstans så får ni gärna tipsa om var ni hittade den.Skrattande

Jag vet inte ännu om jag bäst gillar när turken blir spiralrandig (varannan stor pärla) eller om jag gillar den mer när den blir "prickig". Tror det där också är avhängigt med vilken stor pärla man använder. Fast det jag gillar med turkarna är att de blir som du säger Kissidor - slinkigare - än virkade Peyotekorvar blir o de blir ju slinkigare i 11/0 än i 8/0, men allt beror ju på vad de ska vara till. Ska själva turken "bara" vara som ett halsband utan något mera. Ja då föredrar jag nog att den görs i 8/0 eller 9/0 men skall man ha den som länk till ett hänge av något slag då vill jag nog helst se den i 11/0 o kanske t.o.m. 15/0 för då skall den ju bara vara mer än en träd kedja men inte dominera allt för mycket. Ja ja ….. smaken är som sagt var som bakenFlört

[kissidor]
0

cessy jag har kollat runt lite och vad jag kan förstå så finns det utmärkta miyuki-garnet helt enkelt bara i melerat förutom det vita Rynkar på näsan. så nu när man iaf vet det så är det väl bara att gilla läget och antingen försona sig med dom melerade eller med att använda andra garn som inte är riiiiktigt lika utomordentliga ur själva virkningssynpunkten. men jag förstår inte var dom fått en så tokig idé ifrån att bara göra melerade Obestämd. det kan väl ha sin charm föralldel men man kan ju tycka att det kunde vara steg två i såfall att komplettera den enfärgade serien med några melerade… Obestämd

javisstja maneki, nu kommer jag ihåg dina fina virkade alster som du visade oss förut när du hade haft ett virkningsskov Glad! jag får väl ta en titt och se om jag fattar nåt Flört

Cessy
0

Åhå förhåller det sig på det viset. Vad synd. Hoppas att någon annan hittar någon annan tråd som är mer likvärdig Miyuki´s o gärna lite större rullar o så då fler färger.

maneki
0

Ja, enligt Miyukis hemsida är det bara melerat el vitt som gäller så det är inte ens frågan om att bara en del av utbudet finns utanför Japan. Melerat är väl lite kul om man virkar med ofärgade transparenta pärlor, men oftast vill man ju välja färg på ett annat vis. Får väl skriva några snälla önskemål till dem om att vi vill se tråden i enfärgade färger. Flört

Enda nackdelen med öglevirkning är att man måste planera framåt (ja, det är ju nåt som gäller all pärlvirkning). Svårt att få infall mitt i eftersom man inte kan lägga till nya pärlor om man t ex får för sig att göra ett graderat halsband. Eller om där skulle passa med nån större pärla till. Därav att jag gjorde halsbandet i #14 utan några "krusiduller": när jag började visste jag inte alls om jag ville virka små eller stora öglor, hålla mig till en storlek eller blanda. Så då fick utsmyckning vänta tills efteråt. O så var det bara att trä på så mycket pärlor jag trodde skulle räcka (= ½ hank 10/0, eg. skulle det bli ett armband).

De turkiska är ju lite mer "strukturerade" så där känns det mest som att man kan planera det som går att variera -- pärltyp, strl, färg -- i förväg eftersom man sen inte kan ändra hur som helst ändå, precis som med sydda tekniker: lite svårt att ändra sig mitt i armbandet för att man kommer på att det hade varit kul att ha en rand i russian netting i avvikande färg typ.

Nåt jag skulle vilja testa är att pärlluftmaskevirka i friform, bara trä upp pärlor o blanda hej vilt mellan stora o små öglor, öglor o enstaka pärlor i varje maska osv. Om jag bara orkade trä upp en av mina bead cocktails så skulle det kanske vara kul. Resultatet kanske blir för jäkligt men man måste ju testa.

Önskar bara att nån annan kunde trä pärlorna åt mig. Tungan ute

Fru-Parla
0

Jag har har blandat stort o smått, glest och tätt på en del halsband när jag metalltrådsvirkat, det blir jättesnyggt :-)

Här hittar du det mesta!

leja
0

Upptäckte att jag virkat med 15/0, men det gick bra det med. Har använt en del tunnare virkgarn och då är det bra om färgen stämmer med pärlorna, men den tunna vita siden tråden jag använt mest verkar liksom försvinna in i mitten, vet inte riktigt hur det funkar men det ser bra ut.

Storleken på virknålen vet jag inte, men skulle denv ara finare skulle jag behöva virka med sytråd.

Flört

Emo
0

Leja, lite OT, men går det med DMC 70 och virknål 14? Det blir så fina dukar med den kombinationen. Sånt garn har jag mycket kvar. Kan jag använda det?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Mmadeit
0

emo du kan använda precis vilket garn som helst bara det går igenom håen på pärlorna och det inte är aldeles fööööör tunnt så pärlorna glider omkring hur lätt som helst på tråden.

virknål väljer du en som är lagom till tråden…

leja
0

Precist som mmadeit säger. anpassa pärlorna efter tråden så kan man ha hur fin tråd som helst. Lite mer petigt, men det är inte så svårt om man virkat förut.

Emo
0

Tack för svaren. Det hade jag nog upptäckt om jag hade gjort något i turkisk virkning, men det dröjer för nu håller jag på med geometeriska figurer och med att ställa i ordning för nya aktiviteter i gamla huset.

BitteS
0

Är det någon som använt Delicas till turkar? Kanske det inte blir så bra med cylindrar. Fast å andra sidan så om man tar de minsta så kanske det inte gör så mycket att de är avlånga. Hade en fundering om att det kanske blir lite kantigt pga cylinderformen. Vad tror ni?

Cessy
0

BitteS: Har ingen aning eftersom jag aldrig har testat, men tror du har rätt i att det blir lite kantigare. Tror dock inte jag själv kommer testa, men det har mer o göra med att delicas är dyrare än vanliga rocialles o att jag är för snål för att använda dem till turkar helt enkeltSkäms 

Sedan har jag ett lager kvar av ganska ojämna rocialles som jag köpte i tidernas begynnelse (d.v.s. i min smyckestillverkningsbegynnelse) o jag tänker mig nog att ta av dessa först eftersom det ju funkar med att göra turkar även om rociallesen är ojämna.

BitteS
0

Du vet ju att jag älskar DelicasGlad. Kanske jag skulle göra en liten provbit i alla fall bara för att se hur det blir. Man kanske inte gör ett långt halsband med tanke på hur mycket pärlor det går åt, men kanske ett armband, om det blir bra.

Jag har också en massa rocaille som är ojämna i storleken som jag borde/kan använda till turkarna för här gör det inte så mycket att de är ojämt stora, så länge man inte får bara smalisar eller bara tjockisar i samma båge. Man får blanda lite så det jämnar ut sig.

Cessy
0

Ja gör ett armband med delicas o visa gärna resultatet, för det skulle vara kul o se hur det blir med delicasGlad

Jo när de är så där ojämna rocialles får man ju "frisera" dem lite hur de hamnarSkrattande

[kissidor]
0

som jag ser det framför mig blir det alla tiders med delicas - men jag kan tycka att det är lite onödigt slöseri med så fina dyra pärlor…

BitteS
0

Nu har jag provat med små delicas. Ingen hit. Jag vet inte om det var för att jag bara tog fyra pärlor till varje båge. Kanske det blivit bätter om man tagit fler pärlor så bågarna blivit längre, eller de större pärlorna. Jag kommer inte att prova något mer med Delicas i alla fall. Spar dem till något annat. De är ju super till tex peyote. Nästa turk blir med rocaill och något mer.

Emo
0

Som ni vet har jag ännu inte provat turkisk virkning, så ni tycker kanske att min fråga är dum, men det gör inget. Varför kan man inte skarva tråden? Det kan man ju vid annan virkning.

Om det går att virka turkiskt på samma sätt som annan virkning så förstår jag inte problemet med att allt måste vara rätt från början, rätt antal och inga felträdningar.

Fru-Parla
0

En knut på virktråden gör att den inte går igenom hålet på pärlan. När man virkar utan pärlor är det inga problem att knyta tråden, knuten göms i arbetet, men som sagt, pärlhålet är för litet för en knutGlad

Här hittar du det mesta!

leja
0

Sen så kan man fylla på med pärlor bakifrån om man har tråd kvar, det har jag gjort, men det gäller att veta vilken upprepning man valt.

Skarvning av tråd beror på tråden och pärlorna man valt. Dety borde gå att skarva, men risken för att knuten blir synlig är mycket större än i vanlig virkning.

När jag arbetar med armbanden så har jag ibland flera små, upp till 6 st på ett armband, för att  få samma längd som den stora pärlan. Ska försöka fota mina senaste försök.

Cessy
0

Måste bara säga att jag verkligen har totalt kapitulerat inför turkarna. Visst de tar en halv evighet att trä upp o är bottenlöst tråkigt, men sedan tar det ju ingen tid alls att virka ett helt halsband o i regel har jag för säkerhets skull trätt upp så mycket pärlor att det räcker till ett amband också.Skäms Till en början är ju starten ett problem men numera så funkar detta också ganska bra, för det är ju som de säger - att övning ger färdighetFlört

Just det här att man kan variera dem så pass dels i krafighet ( hur tjocka man vill ha dem) o sedan  varierar dem så pass i utseendet beroende på hur man väljer använda de större pärlorna. Man kan ju få så helt olika karaktärer på den. Dels kan ju dessa virkade turkar duga perfekt som smycken som de är o dels är de perfekta att sätta olika former av typ av t.ex. fusade eller sydda hängen, så tack Bimse för att du ledde in mig o många andra på turkarnas väg

För mer snabbgjord länk sedan den väl är uppträdd o som blir betydligt mer än än ett läderband eller enkla trädda o ser så fint arbetad ut, har jag inte träffat på ännu. RAW-spiralen går ju relativt fort, men den här går minst lika fort även med den tråkiga uppträdningstiden inräknad. Så jag har nog fastnat totalt i turkarnas värld, för jag måste ju prova den/de färgen/erna, den/de pärlan/pärlorna, den kombon o ……………………… OskyldigSkrattande

Emo
0

Fresta mig inte! Jag har ju inte tid nu.

maneki
0

Är det nån som har gjort en jämförelse mellan bomullsgarn och syntetisk tråd?

Själv har jag bara virkat med polyestertråd (YLI jeanstråd) o vid nåt tillfälle med pärlsilke så jag har inte själv nån direkt erfarenhet av pärlvirkning med naturfiber. Är det nåt material/fibertyp som slits/nöts lättare än nåt annat? Vad håller bäst i längden? Jag är rätt trogen mina syntettrådar, men å andra sidan är inte alltid naturfiber det klenaste.

[kissidor]
0

hehe, är det tillåtet att säga "vad var det vi sa?!?" cessy OskyldigSkrattande?

en tanke - kunde vi inte ha en särskild turkgalleritråd där vi alla bara öste in våra turkar till allas förnöjelse och inspiration resp varnagel? nu när "alla" turkar liksom?

det känns ju lite koko att visa varenda turk man nånsin gör i sin egen tråd, men hade vi en särskild turktråd med tillhörande uppmaning att lägga in så många turkar vi bara kan så tror jag dom flesta av oss skulle känna att det var mer ok att göra det, och som sagt till glädje för oss alla. att se hur dom och dom pärlorna funkar tillsammans efter ens egen smak etc.

och såna specialtrådar kunde vi ha nya förstås varje gång en sån här riktig feber sveper över pärllandet, med en i grunden relativt enkel och snabbgjord teknik som gör att man bara sprutar ut olika variationer i färg och form. kommer ni ihåg flat spiral stitch tex? det var också en sån grej tycker jag.

tja maneki, jag tycker nog att det syntetiska specialgarnet jag hittills testat (miyukis virktråd) var lite mer lättarbetat än anchors bomullsgarn. ingen av oss har väl haft våra turkar länge nog för att säga nåt om långtidshållfasthet dock, men det är klart man får ju en känsla av större pålitlighet även vad gäller den saken av ett garn som inte luddar/splittar upp sig så mycket.

smet fö in på trevliga http://www.robins-beads.co.uk/ häromveckan och hittade din yli-tråd där i några färger och köpte vitt för att testa - men har inte hunnit detta.

fick även ett garn av bitte som jag inte vet vad det är gjort av som också känns lite stabilare än anchor nr 8. bitte du som har originalrullen, vad är det garnet gjort av?

fast i rättvisans namn är det väl också så att jag blivit lite händigare på att virka med tiden och anchors och dmc´s garn var det jag hade i början när jag trasslade som värst - kort sagt alltså, man kanske inte ska lasta garnet till 100%… Skäms

Emo
0

Kissidor, jag gillar din idé om samlingstråd när det gäller sådant som många gör i olika varianter. Det hade underlättat mycket. Bra tänkt!

maneki
0

Undrar om det inte var på Robin's jag också köpte tråden? Att använda jeanstråden var efter ett förslag jag läst i B&B:s "trådlexikon". Den är dock inte 100 % luddfri alltid, men jag tycker den går bra att virka med, inget som får mig att känna att tråden håller på att slitas utan bara lite löst "ytfibrer".

Nej, det där är ju alltid lite lurig, att man blir bättre samtidigt som man byter tråd. Idag tycker jag t ex det är enklare att arbeta med C-lon än jag tyckte förr, även om jag förstås gillar min K.O. bäst. Men jag har liksom lärt mig att bli smidigare på tekniken o då får jag också lite mindre problem. O så är jag duktigare på att vaxa.

Ja, "teknikgalleritrådar" hade kunnat bli kul disskusionstrådar tror jag, om det rör tekniker/mönster många fastnar för. När man hamnar i en sån period så blir det ju mycket "variationer på ett tema", som kanske är mest intressant för de som också arbetar med samma teknik eller mönster. Just i detta fall hade jag gärna sett en tråd som äv. inkluderar andra slags ögle- och luftmaskvirkningar eftersom den typ av öglevirkning jag gillar har en hel del beröringspunkter även med turkarna (om än den är friare än dem).

Kom inte frågan om att trä pärlor utan nål upp här eller nån annanstans? Iaf, ett exempel på CraftyPod där pärlor träs upp för påtade snoddar. Där doppas inte tråden i snabblim, som jag sett förr, utan hon använder en tygstärkare. Robin Atkins doppar i Beaded Treasures sina trådändar (Mac cord) i Fray Check, en vätska som används för att hindra band från att fransa sig. Sen kan man klippa trådänden i en vinkel för en spetsigare "nål".

Pärlpåtning är f ö en teknik jag "gav upp" mest för att den också kräver att man trär en oändlig mängd seeds först… (Men nu har jag faktiskt fått blodad tand tack vare ett blogginlägg på The Beading Gem's Journal.)

BitteS
0

Kissidor: garnet heter Gjestal MAXI och är 100% bomull.

En egen turkinspirationstråd för att visa alla variationer var en jättebra ide.

Emo
0

En avdelning med sådana trådar hade väl suttit fint. Då kunde vi få med flat spiral stitch, pärlbollar, hana ami och mycket annat.

[kissidor]
0

javisstja emo, pärlbollar Glad! hur kunde jag glömma dom - mycket bra exempel på vad jag menar!

tja det var bara en förflugen tanke det där, men det verkar ju som att några av oss tycker det kunde ha en poäng. om vi nu är tillräckligt många som tycker det och om det nu ska vara en egen underavdelning i forumet så behöver ju nån som kan lägga till det. jag tänkte inte alls så långt först, men det blir ju lättare att hitta då om vi har ett separat teknikgalleri, så folk kan söka fram en tråd med en teknik dom vill se och veta mer av.

maneki det är väl cessy som undrar över detta med trädningen i själva huvudinlägget. fast frågan kanske kommit upp nån annanstans också.

tack bitte, jag tyckte den kändes väldigt "bomullig", men då jag är rätt så rudis på textila hantverk så tyckte jag inte det var nån mening att vilseleda nån med en chansning Skrattande. hursomhelst, det garnet funkar mycket bra och var ju också ett kanonpris, men ibland behöver man nånting tunnare - och ibland nånting i en specifik färg.

förresten så provade jag yli-tråden igår alldeles efter att jag skrivit här - hade ju glömt av att jag hade den men när jag påminde mig själv så blev jag ju tvungen! den var inte pjåkig alls, tunn och fin och ganska luddningsfri - den var väl som miyukis ungefär men till ett heeeeeeelt annat meterpris. robins beads (obs! fri frakt till sverige!!!) tar £3.45 för en rulle på 183m av denna och en miyuki-rulle kostar £4.75 - för 25m… synd att dom allra mest användbara färgerna lyste med sin frånvaro bara (svart och grått förstås Oskyldig! och mörkbrunt med för den delen. och ok, en mustig och fin mörklila Flört)

maneki
0

Sen lär ju även Gütermann Top Stitch vara en tråd liknande YLI, men den har jag inte heller testat. Har inte ens kollat efter den när jag varit i sybehörsbutiker som har deras trådar. Men den kanske också är värd att kolla upp nån gång?

Jo, hade inte suttit fel med nån bra butik med bättre utbud av YLI än Robin's. Finns ju många fina färger i deras jeanstråd, inkl melerade. Men de enda ställena jag funnit hittills var alldeles för dyra på frakten. Undrar om tråden säljs i Sverige? Ofta står det ju bara jeanstråd o för all del kanske all jeanstråd funkar, men nu är ju YLI den jag vet går bra.

Såg på Beadwrangler att där var en som virkade med bara stavpärlor o som förordade YLI framför bomullsgarn i de fallen då de senare trådarna lätt skavdes av de vassa pärlkanterna.

Allamej
0

Ok, Jag har trätt upp alla pärlorna, 8 mm vaxade runda och 11/0… de 3 första öglorna, eller 2, går finfint men sen blir det som ett spöstraff… nån som har nåt tips?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Parlerian
0

I det läget hade jag också problem ända tills jag såg att ryska damen i det läget gjorde 2lm och gick sedan till första bågen, trä in nålen mellan 8:an och 11:orna.. Obs att de två lm gör jag bara där.. Det ser ut som kattskit men brukar se rätt ut när man gjort ett par rundor..

Allamej
0

Jag försökte… och jag lade sakta ner den ohjälpliga knölen… klippte av tråden och lade bort det för att jag inte ska kasta det i väggen… jag ska göra något enkelt istället… exakt samma som ryska damen och se den där videon ruta för ruta…

det är som med den vanliga pärlvirkningen… jag är blockerad..

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Cessy
0

Allamej: Javisst blir det rena skatboet o jag vet inte hur många omstarter jag fick göra på första turken eftersom jag gick vilse bland bågarna. Håll hårt i startänden så att du tydligt ser vilka som är startbågarna o sedan är det faktiskt lättare att se hur man gör om man har två olika färger på de stora pärlorna d.v.s. får den spiralrandig i två färger, för då reder man lättare ut vilken båge som är vilken.

Svårigheter med turken är just starten, men jag kan trösta dig med att övning ger färdighet o efter några turkar så ser man tydligt vilken båge man går vidare från, men jag vet att jag svor långa mindre vackra ramsor över starten i min första turk o undan för undan har det gått lättare för varje start av en ny turk. Så ge inte upp - det kommer o sedan när man fått till starten så är det faktiskt väldigt enkelt o det är bara just starten som är svår.

Cessy
0

Jo som jag sa - håll hårt i starttråden o tänk sedan att du skall bygga uppåt, för annars är det lätt hänt att man trasslar o istället bygger runt o får som du säger en boll eller som jag säger - ett skatbo, men försöker man se det som att´man ska uppåt o tittar på bågarna så kan man efterhand se vilken båge det borde vara som man ska igenom o två färger på de stora pärlorna (varannan) så ser man bågarna lättare.

Allamej
0

Tack och lov att jag inte är den enda som drabbats av skators bygginstinkt bland pärlorna… men nu sitter jag med seeds och bugles och det ska gå innan jag ger mig… eller så upprepar vi samma procedur med detta…

Cessy
0

Jag startade om (repade upp) över tio gånger med min första turk o sedan fick jag repa upp 3-4 ggr med min andra o sedan ett par gånger med de jag gjort efter det, men då jag satt med min första så var jag övertygad om att jag aldrig skulle klara av det o det tog ett par dagar innan jag s.a.s. knäckte koden. Numera ser jag hur jag ska göra, så övning ger färdighet även om det känns fullständigt omöjligt i början. Det är dock bara starten som är svår - sedan är det jätteenkelt o det är värt mödan man har med att lära sig starten för det går så snabbt o virka hop en finare länk som är fin nog att bära som den är eller sätta ett fint hänge till.Skrattande

leja
0

Håller helt med. Starten var förfärlig, efter de första tre fyra försöken tänkte jag att det här går INTE. Men så tittade jag på den ryska damen ännu en gång och så fick jag till det. Men den andra turken var lika svår startad, så jag fick göra om och om igen. Men sen föll det på plats och nu flyter det på, men det är en svår start, för man vill att det ska se bra ut och kommer man fel är det bara att repa upp och börja om. Nu tycker jag det är värre att tappa maskan när man kommit en bit. En turk blev ett riktigt skatbo och jag fick klippa isär pärlorna. Senv ar det bara att börja trä upp på nytt.

Lycka till Allamej

Flört

Cessy
0

Ja det där med att tappa en maska är ett elände. Från början fick jag bara repa upp bakåt tills jag hittade en maska som var tillräckligt stor att få igenom virknålen i, men numera har jag lärt mig att köra in en hattpinne o "dra upp" en större maska igen där jag tappade den eller så får jag repa bakåt en båge.

Hoppas du får rätsida på starten Allamej, men det kan ta ett tag innan man får rätsida på den, men jag lovar att det är värt besväret, för det blir fina "länkar" av det o som man ju kan variera jättemycket i utseendet beroende på vilka pärlor o färger man använderGlad

Fru-Parla
0

Man kan hänga en tyngdpärla i starttråden så hjälper den till att tynga ner så att de bågarna man ska virka i blir mer synliga.

Här hittar du det mesta!

Allamej
0

Jo jag fick ju till det till slut och den första är strax färdig… dock har jag inga koner så jagt får flura ut något annat :) Bugles was the shit…

Jag kommer i framtida turkar att använda mig a fru pärlas tips, en tyngdpärla

[linda-pinda]
0

Jag hade precis samma problem i början; det blev ett skatbo och kändes omöjligt att komma vidare! Men efter att ha fått det eminenta rådet att strunta i hur det såg ut i början och bara fortsätta, gjorde jag precis det och efter ett par varv löste det sig och blev jättetydligt vilken båge som var på tur. Tack till Cessy och Catarina för gott stöd när jag och mitt skatbo behövde det! :-) Att använda en tyngdpärla som frupärla föreslog låter som ytterligare ett mycket bra tips!

BitteS
0

Jag provade att göra en turk med två loopar. Det blev som fler säger bara en härva. Jag har ju gjort två turkar med tre loopar och det har inte varit någta problem i början mer än att det inte blir lika jämt som när man kommit en bit på väg.

En fråga till er som gjort med två loopar. Kan ni ge ett exempel på exakt hur ( vilken ordning) och hur många pärlor ni trätt (till varje loop). Som det ser ut på tex Cessys halslänk (den svart/gråa med runda och kuber i turkbild-tråden) så blir det som tre olika länkar som är skruvade om varandra. Så blir det definitivt inte när jag försöker. Förstår inte hur jag ska trä för att få den effekten. Please help!

Cessy
0

BitteS: Mina skruvade är trädda 4 små en stor (färg A) o 4 små o en stor (Färg B) o sedan är det bara att trä vidare i dessa två kombona. Då blir de automatiskt skruvade o 2 loopsvarianten. Alla mina spiraliga är gjorda så här.

BitteS
0

Aha, tack Cessy. Ska prova så nästa försök. Visst är det väl fantastiskt hur man kan variera detta sysätt.

Cessy
0

Jo man kan göra dem så fantastiskt olika o det är väl därför man bara måste prova hur det blir med den pärlan o med den o ………. så i den färgkombon o så kan man hålla på ganska länge. Finns tydligen de som gör turkarna i 4-loops variant också o då måste de ju bli suuuupermaffiga.

[kissidor]
0

bitte jag gör också alltid 2-loops och trär efter samma princip som cessy - dels ger det den effekt jag tycker bäst om, och dels så underlättar det mycket i den lite knöliga starten om inte looparna är likadana. för att få ett ännu lite slinkigare resultat trär jag dessutom ofta seeds färg A + större pärla, seeds färg A + seeds färg B.

seedsen är ju ofta 4 eller 5 11:or beroende på hur lång "storpärlan" är, men jag har även gjort nåt med seeds färg B i 8/0 1 st färre än seeds färg A, och även ett med båda seedsfärgerna 8/0 och det blev jag faktiskt jättenöjd med inte bara den lätthanterligare trädningen och avslutssömnaden utan också utseendet på.

Evahelene
0

NU - efter moget övervägande, inköp av (i mitt tycke + vilda gissningar Flört) rätt pärlor så har jag gjort min första turk! Skrattande

Det bidde ett armband Glad Ja, starten var krånglig…gjorde en liten test-start för o se hur många seeds det skulle vara mellan stora pärlorna och den gick sk*tbra! MEN - när allt var trätt och jag skulle göra "på riktigt" upptäckte jag hur mycket som kunde gå galet… Iaf är armbandet klart, sånär som på lås :D Har bestämt mig för att göra ett knapp + ögla-lås Cool

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Cessy
0

Peronligen tycker jag det var enklare att göra starten med 3-loopar än med 2 loopar. Vet inte varförObestämd men jag hade jättevårt innan jag slutligen fick till o kunde fixa 2-loops starten. Skulle jag ge mig på 3-loppar nu så skulle jag väl inte fixa det.

Kul att du fick ihop det Evahelene. Hoppas att det kommer bild senare. Gjorde du 2 eller 3 loopar?

Evahelene
0

Bild kommer - nångång… Jag gjorde 2-loops.

Cessy
0

Oki-doki. Ska bli kul o få se armbandet EvaheleneGlad

Jo jag har precis gjort färdigt en turk med 5/0 triangles o 6/0 som stora pärlor o det blir lite skevt med 5/0 trianglar däremot fungerar 6/0 bättre. Mitt största misstag med denna turken var dock inte trianglarna för de ger en lite udda rolig look utan att jag använde melerad tråd o hade klara seedbeads o så färgade trianglar o 6/0. Det fungerar ju jättebra med klara pärlor o peyotevirkning o melerad tråd, men eftersom jag hade färgade trianglar o färgade 6/0 så blev det inte speciellt snyggt. Nästa gång jag ger mig på melerad tråd, så skall alla pärlorna vara klara, så att tråden kommer mer till sin rätt, för så här blev det tyvärr inget vidare. Får väl se om jag sätter lås på den eller inte, men iså fall fotar jag den så får ni se misstaget med egna ögon.Skäms

Mmadeit
0

är det någon som provat att blanda in daggers i virkningen? lite sugen på det….

[linda-pinda]
0

Oh, det lät spännande med daggers!

Apropå två ellre tre: jag har försökt med två, men får det inte att fungera i starten (och ahr då gett upp). Men jag får göra ett försök till, för på det armband jag håller på med nu, kommer pärlorna inte att räcka till tre loopar, så det blir till att hålla tungan rätt i mun och köra på tills det löser sig! :-)

Cessy
0

Jo förvisso låter daggers både spännande o snyggt, men vem vill bära ett halsband som hela tiden sticks? För kör man det traditionellt runt kommer taggarna vändas även mot halsen o ett halsband ska ju vara mer än bara snyggt o titta på. Kanske är det bara jag som inbillar mig att ett sådant halsband sticks men jag får obehagliga asociationer av ett strypkoppel.

För att lära sig 2-loops lättare, så är det bästa om man kör med två olika kombinationer, så att halsbandet blir spiralig look, för då ser man vilken båge som är den rätta. Av någon underlig anledning så är det lättare o göra 3-loops än 2 vid starten, men 2-loops blir slimmare o inte alls så stelt som 3-loops blir, men å andra sidan blir 3-loops kraftigare o vad man gillar bäst handlar ju om tycke o smakGlad

jagga-ewe
0

Jag har fortfarande inte kommit mig för att testa det här, men funderar vidare på det. Problemet, för mig, är att jag inte begriper hur storleksangivelserna på pärlor funkar. 11/0 betyder vadå i längd på pärlor? Jag är totalt lost…

Men, jag funderar på, kan man göra sånna där virkturkar med bara småpärlor, eller måste man ha en större pärla med? Tänker om man gör med olika färger på småpärlorna bara, för att få ett ganska slätt resultat? Blir det spiralat då med? Antar det bästa vore att sätta mig o testa, men jag har inte riktigt tid till det nu, så jag frågar er som lurat ut koden redan. :)

Bra synd att jag inte kan åka på den där pärlträffen i Örebro, när det faktiskt ska läras ut turkvirkning. Får hoppas på att det blir nån mer sån träff, o att nån annan kan lära mig det då.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[kissidor]
0

ewe jag har gjort ett par "halsremmar" med bara 11/0 just för att jag inte ville ha dom för feta - och dom blir ju också spiraliga även om det förstås blir lite mer iögonenfallande om pärlorna avviker i både färg och form. bugles är ju också ett alternativ om man vill ha en slimmare rem. en 11/0 är väl sisådär 2mm tjock och 1,5mm lång, men häng inte upp dig på det.

nånstans stod det ju för 2-loops att ca 6 gånger så långt som man vill ha det färdigt ska man trä upp, och jag kanske virkar lite löst och slafsigt, inte vet jag - men jag skulle vilja säga att trär du 6 x färdig längd så har du goda marginaler att det räcker till.

Cessy
0

11/0 anger helt enkelt antal pärlor som går per tum. (En 11/0 är 2,1mm) Ju högre siffra ju mindre pärlor.Här har du en bra sida som förklarar det här med pärlmått.

Javisst går det att göra med bara små pärlor utan stor pärla, Om du skall göra 2-bågar o vill göra den riktigt spiralutseende så har du två färger - en på varje båge.

Cessy
0

Oj då - samtidigt. Nå då får du ju det ordentligt förklarat i alla fall jagga-eweOskyldig

[kissidor]
0

ja det stämmer att det är där pärlstorleksangivelserna ursprungligen kommer ifrån, men tillverkarna har väl gått ifrån det måttet så man kan inte räkna med att det stämmer

Cessy
0

Hm … nej o ärligt talat brukar jag ju inte bry mig heller om hur stora de är utan X/0 står ju för en pärla som jag har en uppfattning om hur stor den är. Det är väl så det börjar o att man arbetar in efter erfarenhet hur stor en, 8/0, 11/0 o 15/0 m.fl. är o så utgår man från det. Det blir ju ett begrepp som man inte tänker på i mm, men väl ser framför sig hur stor pärlan är på ett ungefär. (Tjeckiska pärlor är något mindre i samma storlek än de japanska) Sedan har det ju betydelse att veta dessa storlekarna o även vissa andra för att få rätt pärlorfrån de butiker som specialiserat sig på att sälja småpärlorna.

Vill man sedan krångla till det så finns det ju olika pärlor (rocialles, hex-cut, bugles, Delicas m.m.) i samma storlek o här kan man läsa lite om olika pärlsorter

Cessy
0

Nyfiken på vad ni anser vara ett rimligt pris för ett virkat turkhalsband 45-50 cm långt? Ja nu kan ju materialpriset skilja rätt ordentligt eftersom det är stor skillnad på vad man använder som stora pärlor o hur mycket av de stora pärlorna man använder. Har man använt 6/0 istället för fp eller sötisar eller annan dyrare pärla så sjunker ju materialpriset rätt väsentligt, men jag är som sagt var nyfiken på att höra vad ni tycker är rimligt pris på ett turkhalsband.

Cessy
0

Jo jag försöker ju fråga efter vad ni tycker är lagom pris för turkarna för jag tänkte att några kanske vågade säga vad de har tagit eller tänker sig ta. Jag vet ju att prisfrågan är inflammerad eftersom det lätt uppstår vad man borde ta o vad man faktiskt tror är säljbart pris. För teori o verklighet är två helt olika saker. En del anser ju att det är bättre o ta ut rätt priser o beroende på vilka sammanhang man har att sälja på, så kan ju en sådan inställning vara rätt för vissa o fel för andra.

Jag tycker ju turkarna är rätt tacksamma o göra, men kan ju inte samla dem på hög o jag var helt enkelt nyfiken på vilket pris folk faktiskt har varit beredda att betala. Spelar ju mindre roll om det är armband eller halsband, för det jobbiga är i o för sig att trä på pärlorna o sedan fästa o sätta dit lås o det sistnämnda är ju lika för både halsband o armband. Så ett armband bör ju vara ca. halva priset av ett halsband med samma pärlor.

Jag brukar inte ha ett enhetspris hos frissan utan genom alla åren har jag motiverat att priserna kan vara olika beroende på vad materialet har kostat. Fast sedan är det ju givetvis så att jag sätter ändå lite dyrare pris på billigt matierial jämfört med vad jag eg. skulle ha tagit o lite nedräknat på det dyrare materialet just för att kompensera att det inte går o få folk o förstå att pärlor skiljer sig så pass mycket i pris.

Frissans kunder är inte beredda att betala för äkta silver o äkta silver är dessutom en dålig idé hos en frissa, för detta blir snabbare angripet än plätterat i regel blir. (fast det skiljer mellan plätterat o plätterat också). De har varit ganska kallsinniga inför finare/dyrare material o likaså har de inte varit beredda högre pris för smycken i olika sydda tekniker. De vill ha enkla smycken (läs enkelt trädda, kedjor o läder) o till priser där de har råd att köpa mer att mixa o matcha med.

Nu vill jag ju försöka få dem att köpa turkar för jag tycker de är roliga att göra o känns lite mer än ett enkelt trätt men är ändå mer lagom tror jag i alla fall, men därför ville jag så gärna ha era priser för att se vad ni har tagit eller vad ni tänker er att ta för turkarmband/turkhalsband. Min tidsåtgång för att göra något i sydda/virkade tekniken är minst det dubbla jämfört med er (antagligen mer) o jag har ju därför jättesvårt att beräkna o sätta pris på sådant som tar längre tid att göra. Det har alltså inte med materialet o göra för det vet jag ju vad det har kostat, utan att jag inte kan rimlighetsbedöma tidsåtgången.

Det är därför jag så förtvivlat gärna vill få höra vad ni faktiskt tar i verkligheten o inte vad man teoretiskt borde ta, så att jag får en (gärna flera) hållpunkt/er att rimlighetsbedöma mot. Fast å andra sidan vet jag att folk mycket sällan brukar skriva ut vad de faktiskt tar, så jag antar att jag aldrig kommer få det jag frågar efter

leja
0

Jag har nog tänkt mig, har inte sålt något ännu, ca 200:- för ett armband och någon hundralapp mer för ett halsband. Men jag har som sagt inte bestämt mig och det får kanske räcka med 150:- för ett armband, lite beroende på vilka pärlor jag använt.

Flört

Cessy
0

Tack lejaGlad

Nå jag ville någon skulle säga först så att jag inte la locket på direkt eller att folk inte vågar säga vad de tänkt, men kanske tänker jag fel, för ju fler vi blir som vågar skriva ju fler vågar kanske säga vad de tänkt sig???

Jag tänker att halsband kommer ligga på runt 220 - 280kr är materialet mycket dyrt så får ju priset ökas men i det spannet kände jag vore ett rimligt pris o så om jag även gjort ett armband så blir det halva priset jämfört med halsbandet.

Tycker ni det är rimligt? o vad hade ni tagit för ett halsband eller armband?

Fru-Parla
0

Ja, det är helt rimligt, min tanke är  250-300 kr för ett halsband med pläterade detaljer. Det tar ju sin lilla tid i alla fall att virka, om man jämför med kedja/berlock som går på en kafferast att göra. Och dom har ju folk villigt betalat ganska mycket för. Gillar man den sortens smycken som turkarna, så betalar manGlad

Här hittar du det mesta!

Cessy
0

Tack Fru Pärla GladJa det skall bli spännande o se om de gillar dem eller inte

BitteS
0

Jag fick 160 kr för mitt bruna turkarmband.

ommok
0

Jag fick 225 för mitt turkos/clear fp med kopparfärgat togglelås. Men det innehåller ju 84 st fp, så materialet är ganska dyrt i sig.

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Cessy
0

Tack tjejer. Jätteglad för att få höra vad ni har tagit. Ger ju mer substans åt hur jag kan tänka mig att lägga mig prismässigtGlad

maneki
0

Längre upp i tråden nämnde jag Gütermann top stitch, som omnämns på t ex B&B för pärlvirkning. Nu har jag skaffat en tråd så det blir till att jämföra med YLI. Om jag inte missförstått så är top stitch samma tråd som kallas för knapptråd här o den fann jag på Panduro bland deras Gütermanntrådar (men däremot inte på CityGross, som bara hade deras vanliga sytråd).

MaMaMade
0

Har jag förstått det här rätt nu (enligt Youtube-videon)?

Man virkar 3-4 "rundlar" på raken, sedan virkar man ihop den sista med den första (mitt i rundeln, runt tråden). Fortsätter med att virka ihop "rundel" 2 på "andra varvet" med den andra på första "varvet"…förstår ni hur jag menar?

Måste försöka…söker ngt jag kan sitta med på bussen till o från jobbet. Har inte tid att pärla här hemma o har abstinens så det *skriker* om det, vill sy men det funkar ju inte på buss, kan lätt bli kaos det!

Cessy
0

MaMaMade: Starten ska du göra i hemmets lugna vrå för det är starten som är jobbig, men sedan går det utmärkt o virka på bussen.

Det vanligaste härinne är 2 eller 3 bågar i startvarvet. På videon gör hon tre bågar  men vi är rätt många som gör två bågar. Det går däremot att göra även 4 bågar, men det måste bli en ganska tjock o lite styv korv av den:

Den första du gör bör du använda 2 olika färger på de "stora" pärlorna som du har trätt på tråden med varannan intervall. Då ser du lättare vilken båge som är nästa/rätt båge. Om man gör den två bågad o tvåfärgad med varannan stor pärla så blir den då spiralig. Starten är som sagt det svåra momentet. Sedan man kommit igång så är det hur lätt som helst o def. en lämplig bussaktivitetSkrattande

maneki
0

Nu vet jag förresten varför en del av färgerna på YLI saknas hos Robin's Beads (som nämndes i bl a #42). Trådarna har sålt under förväntan så de kommer inte att ha kvar YLI i sortimententet, bara sälja slut på det som finns i lager -- så tillvida ingen vill göra en specialbeställning för det går bra (min. av varje färg de kan köpa in är 6 st så de vill nog helst ha köpare för det). Noterbart är dock att priset gått upp ca 20% sen de köpte in det lager de har kvar av o säljer just nu.

MaMaMade
0

Trådproblem här, vill jobba *NU* men bor ju som ni vet långt ute i bushen…dessutom är det helg. Har gjort en provvirkning à la manekis luftmaskeöglor, det blev jättefint. Tror dock att tråden inte håller för smyckeanvändning, tog bara en jättegrov sytråd…kan det möjligen vara knapphålstråd månntro? Har ingen som helst aning!

Tror ni att man kan virka med Fireline? Det borde iaf hålla! Får väl göra ett försök. Det första kommer att lindas runt ett glas som får bli värmeljushållare…får väl göra likadant med nästa. Glad

miuljo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har inte hunnit med att läsa alla inlägg i den här tråden men angående storlekar på pärlor:

jag brukar ha en liten tumregel när jag väljer pärlor och det är att 4 småpärlor ska va ungefär lika långa som en stora pärlan, dom ska ju lixom läggas runt den och är dom för stora så blir det en båga (vilket inte heller är fel)

nån gång när jag ahft lite för stora seedbeads så har jag trätt på 3 st istället för 4.

jag använder SABA polyestertråd. tunn och diskret men ändå stark och hållbar.

klart man kan virka med fireline MaMaMade ;)

jag höll ws i detta i lördags och fick då testa på att virka med delatagarnas olika trådar, personligen tycker jag det är lättast med en så tunn tråd som möjligt, men man får väl prova sig fram vad man tycker är enklast.

jag har funderat på om jag skulle försöka knepa ihop en tydlig beskrivning på svenska på hur jag gör en turk, eller finns det?

Evahelene
0

miuljo, det skulle vara mycket uppskattat med en beskrivning på svenska!!!

MaMaMade
0

*Ja tack*!

miuljo
0

ja har gjort en beskrivning nu… vet bara inte riktigt hur jag ska få upp den här Skäms

Allamej
0

Är den text och bilder eller video?

Om det är video så klistrar du bara in url till den i rutan här nedanför, om det är test och bild så kan jag göra dig till artikelförfattare :)

miuljo
0

åh! det är text och bild =)

Allamej
0

Grattis, om 4 sekunder är du artikelförfattare :) Du måste logga ut och sen in igen för att kunna göra det. Tryck på artiklar i den svarta raden så löser sig massor sen :) Om inte fråga :)

MaMaMade
0

Ser fram emot att få läsa… Glad

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.