Fråga om plastad wire
Hej!
Ny medlem här. Jag har pärlat en del men nu ska jag använda plastad wire för första gången och vi är verkligen inte överens jag och tråden…
Hur gör man ett avslut med plastad wire? Om jag knyter så går det upp oavsett hur jag knyter känns det som. Jag har testat med klämmpärlor men de glider bara av.
Jag vill göra en öggla som avslut och den plastade wiren är 0,45 mm tjock.
Tacksam för svar.
Om klämpärlorna glider av har du nog inte klämt ihop dom tillräckligt mycket, skulle jag tro. Annars vet då inte jag vad som felas…
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
Klämpärlor finns i flera storlekar o likaså kan plastad wire vara i olika grovlekar, så det gäller s.a.s. att wire o klämpärlor passar ihop. Klämmer du klämpärlan med plattång eller med klämpärletång? Tar du wiren igenom klämpärlan sedan igenom en motring o sedan tillbaka in genom klämpärlan så att wiren går 2 ggr genom klämpärlan? Vet du vad du har för grovlek på wiren o vilken storlek o sort du har på klämpärlorna?
Nu ska vi se om jag lyckas svara också. :)
Tack för era svar.
Wiren är 0,45 mm vet inte riktigt hur stora klämmpärlorna är. Jag kan lika gärna köpa nya, men vilken storlek ska jag köpa i så fall?
Jag använder en klämpärletång.
Motring har jag inte använt utan jag har bara trätt wiren igenom klämpärlan gjort en öggla och sen tillbaka genom klämpärlan igen. Alltså går wiren igenom samma pärla två ggr.
Det måste bli hållbart för det ska användas på hundar. Brukar använda läderband, men har fått önskemål om wire den här gången.
på 0,38 mm wire använder jag 1,5 mm runda klämpärlor o på 0,45 fungerar det bäst med 2 mm runda. Eg är 2 mm lite stora till 0,45 wire men om man klämmer med klämpärletång brukar det fungera för då kan man klämma åt hårdare. Jag vet att de flesta butikerna säljer 1,5mm tubklämpärlor (avlånga) o de skall även funka till 0,45 wire, men jag har dock aldrig lärt mig att komma överrens med tuber. De runda både 1,5mm o 2mm köper jag på Continenta o har ingen koll alls på vilka andra butiker som för dem tyvärr.
Ja om du inte behöver motringen så behöver du ju inte den, men huvudsaken att du går igenom klämpärlan 2 ggr. Jag brukar använda 2 klämpärlor efter varandra o sedan dölja dem i klämpärlegömmor - liknar en rund silver eller guldpärla när man klämt fast dem ovanpå klämpärlan.
OBS! till 1,5 mm rund klämpärla behöver du en s.k. microcrimper (Micro klämpärletång) o till 2 mm runda ska du ha den vanliga standard klämpärletången. Det går som sagt var att platta dem med en plattång men det är svårare att få dem att sitta fast då o så blir de som skadeskjutna fjärilar som får rätt vassa kanter. Om man använder klämpärletången rätt så crimpar man ju pärlan 2 ggr, så klämpärlan blir betydligt mindre o sitter hårdare. Runda klämpärlor blir heller inte vassa på samma sätt som tuberna blir.
Eh …. det ska väl inte vara som koppel? utan som dekoration antar jag för som koppel rekommenderar jag def. inte wire, för det kan ju skada hunden om den drar.Eller ska du klä in wiren helt?
Tack för tipsen. Ska bege mig iväg imorgon och köpa nya klämpärlor. :)
Nejdå det är inte koppel/halsband på det sättet.
Fast, förstod jag fel nu, eller gör du bara en ögla och har tråden genom klämpärlan två gånger? Alltså inget som wiren går runt innan den går tillbaka genom klämpärlan? För då glider ju klämpärlan som sagt rätt av wiren… :-/
Ja det är så det är tänkt fast sen kommer ju resårbandet i själva ögglan också.
Men det är ju det jag menar att klämpärlan glider. Och kan den inte glida däråt så glider själva wiren ut ur klämpärlan. Det är ju det jag har problem med.
Jag har svårt att ätnka mig att klämpärlan sitter kvar om man inte har typ en motring eller så som wiren löper runt. Men det är möjligt att det går ändå. :-) Annars är det nog så som de andra sagt, att klämpärlan är för stor. Lycka till! Kul om vi får se en bild på hund-dekorationen sedan! :-)
Kan du inte sätta resårbandet genom motringen istället? För då har du något som stoppar glidandet. Det behöver ju inte vara någon större motring du använder o lika väl som du använder öglan som fäste så kan du ju använda en motring som fäste. Ja det vore kul med bild sedan - Lycka till
Vad är det med själva motringen som gör att klämpärlan sitter fast bättre?
Wiren kan väl fortfarande glida ur klämpärlan?