mattiz smycken!
Eftersom vi nu gör trådar med våra smycken så gör jag det med! Här kommer jag lägga in bilder eftersom jag gör dem. Jag har ju foton i fotoalbumet oxå men där lägger jag inte in allt. Sen finns det mycket på min blogg oxå (http://pysselliv.blogg.se).
Här är ett set som mamma ska få! Hon önskade sig ett set i familjens jurist färgerna som är grönt och mörkgrått. Tyvärr hittade jag inget hjärta i den olivgröna men hjärtfärgen är den som är mest rätt (tror jag).
Kissidor: Det behövs nog 9 blommor i armbandet med 4mm pärlor! Jag gjorde med 8 och det blev lite tajt men jag ska lösa det men vet inte hur. Har inte fler gröna pärlor men jag kommer nog på en lösning.
Ursäkt den dåliga kvaliteten på bilden!
men vad snyggt det blev
! olivgrönt och hematitgrått är klara favvofärger för mig men lustigt nog har jag nog aldrig kombinerat dom - läckert
! och precis som vi båda misstänkt så blir armbandet fint och lite mer lagom med 4mm
.
längden blir ju sällan exakt rätt med ett visst antal av vad det nu är i ett sånt här repetitivt mönster - men du behöver ju inte sy ända fram till låset med just blommor, du kan väl sy en lite längre "tafs" fram till själva låsknappen tex. om du syr en liten sträng seeds från varje hörn så det bildar som en triangel om du fattar hur jag menar så tappar du inte bredden så abrupt.
en grej som slår mig ang hjärtat är att du med fördel skulle kunna investera i några snygga arbetade hängöglor för att matcha så maffiga hängen - såna här tex: http://www.fruparla.se/product_info.php?cPath=110_124_125&products_id=387 bara som ett exempel - dom flesta butiker har nån variant eller flera och som du ser är dom inte dyra! (pläteringen kommer ju att nötas av så småningom förstås, vill man använda nåt som håller längre kostar det mer)
Hur fäster jag dem i ett hjärta? jag har aldrig sett de förut!
Jag tänkte jag skulle göra om tafsen på armbandet men jag har ju sytt kanterna på samma tråd så då måste jag göra om mycket men det gör inget. Jag fattar hur du menar med triangeln, tror jag. Sätter jag tafsen på triangeln eller blir triangeln tafsen?
Tack Kissidor för alla tips! Du är en klok kvinna du.
Jag är väldigt glad att jag hittade er på Tradera precis innan de la ner grupperna så att jag kom med hit. Jag har lärt mig otroligt mycket utav er.
Tänker lägga ut ett kort igen när armbandet är helt klart tillsammans med det andra på 6 mm för att se skillnaden.
som det ser ut på bilden iaf så har du väl en hattpinne som du satt hjärtat på, och så gjort en ögla upptill i den som du satt i en ring som väl är avsedd att hänga på band eller kedja. sätt hattpinneöglan i den lilla öglan på hängesöglan istället, eller möjligen med en ring emellan om det blir för trångt. det blev mycket "ögla" nu ser jag - hoppas det inte blev för rörigt
.
tror triangeln kan få bli tafsen, men det ser du nog bäst själv vad som ser bäst ut i det här fallet.
bra idé att lägga ut 4mm och 6mm-armbanden bredvid varann och fota, det ser jag fram emot!
men asch då
- men så är det ju att håller man på ett tag lär man sig en del, av sina misstag bla
.
tycker också det är jättekul att traderagruppen lyckades få en tillflyktsort och leva vidare med både gamla och nya medlemmar som trivdes där och följde med, och med nya goa tjejer som kommer till också 
Ser ut som 4mm facetter var en jättebra idé för det ser nättare ut men väldigt vackert. Låter som en bra idé att lägga ett med 6mm o ett med 4mm bredvid varandra så att man kan se skillnaden. Ett fint armband blev det i alla fall
Tack Cessy!
Nu kommer jämnförelsen! Som ni ser så är ju det mindre alldeles för kort. Jag ska göra en ändring ikväll men jag vill helst inte! Vill börja med flat spiral nu men jag måste göra klart en sak i taget annars blir det aldrig färdigt!
Ja, det mindre armbandet är ju mycket nättare och det skulle faktiskt jag kunna tänka mig att bära.
Jättefina båda två, men helt klart är det med 4mm facetter mycket nättare.
Eftersom jag inte har grundmönstert så är jag nyfiken på storleken på seed Beadsen i de båda armbanden. 8/0 i 6mm armbandet? 11/0 i 4mm eller är det 11/0 o 15/0? Fast jag tror mer på mitt första alternativ.
Vad du är duktig på att gissa!
Jag tror det är 8/0 i första (jag visste inte att det fanns så många olika storlekar innan så jag har ingen aning men jag tror du har rätt) och 11/0 i det mindre.
mattiz med tiden lär man sig att se någorlunda, men säker kan man ju inte vara för bilder kan lura ögat
Men båda armbanden är jättefina, men skall jag ge mig på något liknande så blir det nog 4mm facetter för som du säger så känns det ju mer lättburet
För ett tränat öga som dej behövs det väl inga mönster? du kan ju titta på mitt och sen göra efter!
Ikväll ska jag göra ett flat spiral…det måste jag bara hinna för nu är jag så sugen!
Ja o det är inte svårt - mycket lättare än det du gjort med blommorna/cirklarna, för flat-spirl-stich är samma sak om o om igen. Har du bara kommit igång så behöver du inte videon sedan utan då har du skissen som stöd om du villar bort dig.
Jättefina armband, men även jag tycker att 4 mm verkar vara mest lättburet. Ska nog försöka mig på ett armband senare i veckan.

Fina armband, gillar speciellt det lilla. Både för färg o storlek. 
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Tack så mycket! Ja, mamma gillade det med sa hon så det var ju bra!
Det armbandet blev fint o visst går det fort o göra
Jag har köpt fel! När jag var i min fysiska butik så köpte jag glasfacetter 25st/påse á 10 kr st men köp 10 påsar för 70:-. Jag fick för mig att pärlorna var 4mm. Svårt att se om man inte har något att jämnföra med. Men tji fick jag! De är 5mm och vad ska jag göra med dem när de mönster jag har är för 6 eller 4? Blomarmbandet kan jag ju göra för det förminskade jag ju från 6mm till 4 mm så det går väl att göra med 5mm oxå eller? Vad ska jag då ha för storlek på seedbeedsen?

Mattiz: Vad fina dina armband är, jag skall också försöka mig på ett blomarmband, snart, en annan dag, när jag får tid över
!
Angående felköpet, om det är Flat Spiral Stich du skall göra, tror jag att du kan anpassa det hela med att ta färre eller fler seed beads, så har jag gjort på min Flat Spiral Stich, för där använde jag ingen större pärla på bågarna utan ersatte dem med seed beads. Men vid närmare eftertanke så är det nog en blomlänk du tänker göra.
Men någon sorts anpassng borde det gå att fixa till. Jag tänker så här: Om du skall ha tre seed beads så kanske du kan ha två av den mindre stl och en av den större, eller två större och en mindre. Om du sen planerar hur de skall sitta i mönstret (tex den större seed beadsen sitter närmast facetten) och väljer samma färg på båda storlekarna så tror jag att det kan bli bra. Förstår du min krystade förklaring, annars kanske jag kan rita en beskrivning?
Nytt Alias: Pugglis 
Jo det skulle kunna funka Paerlugglan eller prova o ta 5mm o 10/0 ev. 9/0 på seed Beadsen.
Jag fattar pärlugglan! Jag ska försöka lösa det men det måste ju gå att göra blomarmband med 5 mm och sen med 11/0 seed beeds. Jag ska testa om ett tag då jag är sugen men nu vill jag göra flatspiral igen!

Zebrakänsla, läckert! Svart och vitt är alltid läckert.
ja det blev en häftig effekt
- vad produktiv du är förresten
! visst är det kul med nåt som blir klart så förhållandevis fort också
, så man får chansen att testa fler saker, och fler färgkombos - så snart som möjligt när man är på g som du verkar vara nu 
Svart och vitt är ju en perfekt kombo när man som du säger vill ha det att vara lättburet till kläder mm. Jag instämmer med Kissidor, jisses vad du hinner med att göra armband! Härligt med så mycket inspiration
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!
Jag hade på mig armbandet i dag! Satte på mig det ca 7.30 och 9.30 var det sålt! Så nu är jag armbandslös igen. En på jobbet köpte det men jag är lite orolig om det ska hålla! Jag sydde med SoNo men men…jag ska köpa fireline snart! Vart är den billigast? Är det någon som vet?
Men 170:- passar fint i pärlkassan! Så nu måste jag väl göra ett nytt till mig!

Stort grattis till försäljningen! Vad roligt! Får jag fråga vad köparen tyckte om priset?.. Skrev just lite angående detta i flat spiral stitch-tråden… 
Grattis mattiz - jättekul att det sålde så där direkt
Jo 170 låter lagom när man säljer det direkt (det jag kalla hemifrån) För hemifrån hade jag nog tagit något runt 150-170kr för ett flat-spiral-stich o runt 200 från frissan, för där ska hon ju ha 25%.

Fint armband o grattis till försäljningen 
Hon hajade till lite när jag sa priset men sa att det var väl mycket jobb med det och det är det ju för även om det är enkelt så tar det ju lite tid. Sen går det ju åt lite pärlor! Nej, hon sa inget och jag tänkte faktiskt ta 170:- för det hädanefter sen kan jag ju ibland rea på bloggen och ta 150:- i ett par dagar typ!
nej, priset var nog ganska bra!
Ja, jättekul att hon tog det direkt! Sen fick jag ju hinta de som inte hade sett det att titta på hennes arm! Hon satte på sig det direkt oxå! Det ligger ju skönt mot huden. Jag gillar inte när det känns för mycket!
Tack alla! Ja, jag åkte direkt till pärlaffären för de skulle ju ha någon rean men det var inte mycket så jag åkte nästan tomhänt hem igen!
Wow! Snyggt!
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
Tack! Den här tekniken var ju väldigt lätt och samtidigt ganska rolig och resultatet blir ju så läckert!
Mattiz nu får du ta den till nya höjder o göra den tvåradig. Det blir inte precis något vardagsarmband då, men det blir maffigt o läckert o jag såg att Karla Kam har instruktionsvideo på det också o slog en blick på den o den var faktiskt lite kul för Karla får hams på tråden o underförstått håller hon på att bli alldeles tossig på den *fnissar* men man ser i alla fall hur man gör för att få den tvåradig

ordentligt läckert festarmband i denna färgställning
!
kanske ska kolla den där videon bara för att se när proffset trasslar med tråden
, men dom enradiga är väldigt lagom breda tycker jag. faaaast det beror självklart på pärlval - man skulle ju kunna göra 2 radiga med 3mm i stammarna…
eller inte
!
Åh glömde förresten att säga att det svart/röda flat-spiral-stich armbandet blev jätteläckert. Nu är jag ju ganska svag för just svart/rött men av någon underllig anledning använder jag sällan den kombon
Varför vet jag inte, för jag tycker den blir så läcker. Men en kombo som jag använder destu oftare o som visat sig sälja mycket bra är svart/grått eller svart/silver eller alla 3 i kombo för dessa smycken brukar försvinna direkt.
Ja ni som vill se Karla Kam trassla med tråden
o göra tvåradig flat-spiral-stich. Här är den:
http://www.youtube.com/watch?v=nxPM0mEQ9cs
Eg. ser man inte så himla mycket utan Karla berättar att de fick sluta filma för hon fick trassel (knut på tråden) o sedan ser man mer hur det trasslar efter 3½ minut o det är rätt gott o se när andra trasslar o att det inte bara trasslar sig för en annan för att man inte är tillräckligt proffisig

Svart/grått/silver, ja det är färger i min smak! Det ska jag testa! Mina svarta seedbeeds tog slut igår så till ringarna till låset fick jag ta hematitfärgade! Hmmm….måste i nästa inköpsrunda köpa 11/0 i många färger! Just nu letar jag efter vita 4mm bicones för att göra ett sånt här armband till min röd/vit/hematitfärgade stjärna! Jag har ju gjort 1 till likadan som den jag gav bort!
2 radigt låter maffigt! Jag ska väl testa det men jag gissar att man gör först 1 armband och sen lägger på men jag ska kolla videon när jag kommer hem! Kan inte se youtube på nätet! :-(. Jag jobbar till 18 idag så jag är väl lagom mör när jag kommer hem!

Jätteläckert med svart och rött Mattiz.
Och Kissidor, varför inte ta steget fullt ut och köra med 2 mm i stammen och sånna där små 15/0 på bågarna, 
.
japp pärlugglan, det ska jag - fast då tänker jag göra 10-radigt, och jag ska inte skarva utan ha tillräckligt lång tråd för hela armbandet redan från början ;D
10 radigt? Ska du göra 10 rader med pyttepärlor! Det måste du visa upp när dewt är klart. Och inte skarva! Nej, nu driver du med mig!
Tyvärr kommer jag NOG (om jag kan hålla mig) inte synas så mycket just för tillfället. Min sambo har ordnat virus på den andra bästa datorn så nu sitter jag i sonens rum. Denna datorn är så seg men funkar till spel. Sambon ska försöka fixa det idag men ev måste vi lämna in den :-(. Jag tror han gjorde så för att han var sur för att jag satt så mycket framför datorn. Här inne tar ju tid + bloggen!

10 radigt, utan att skarva, nu skarvar du allt lite va?
Vilken utmaning.
va, TROR ni mig inte
?!? 

Jomen givetvis! Klart att vi tror dig! 
Absolut! Jag riktigt längtar efter att få se det! Just nu är jag irriterad för jag har inte tillräckligt med vita seedbeeds för att göra ett armband i rosa! På söndag nästa vecka ska ju kompisen ha smyckesparty och då ska hon ta med lite av mina saker! Just nu har jag inte mycket ocj mina 11/0 matchar inte det andra! usch och fy! ? att den andra datorn inte kan användas!
Men min sambo har bjudit på mat idag (hemlagad) Toast skagen och toast alá Lindström till förrätt och marinerad lövbiff, hasselbackspotatis, berneisesås och wokad sparris och sockerärtor! MUMS!
Jomen Kissidor visst tror vi dig
………………..när vi har fått se bilden
o så en video som fångar när du slåss med tråden

Nej, inte riktigt.
Och till efterrätt blev det toscapäron! Smarrigt värre! 10 radigt med 2mm i stommen? I min hjärna blir ju det hur många pärlor som helst i bara 1radigt! Men jag hejar på dig Kissidor! Men 2 meter tråd att sy med blir inte det lättaste!
2m räcker nog inte på långa vägar mattiz, ni förstår vilket hjälplöst intrasslat nystan man skulle sluta som om man gav sig på detta
!
fast det vore säkert snyggt om man skämt åsido gjorde det -fast med lagom långa trådar som skarvades vid behov - fast jag står nog ändå över det till nån händigare och tålmodigare person 
Jag menar givetvis 20 meter! Jag vet inte vad det är med mig? Ska skriva 4 men det blir 44, ska skriva 20 men det blir 2. Uschh… Min sambo jobbar inget med den nya datorn och frågar jag hur det går blir han skitsur! Jag vet inte hur jag ska göra! den gamla datorn är seg, hänger sig (måste starta om då) och är allmänt knäpp! Jag blir galen!!

Jag gjorde en lite testbit av Flat Spiral Stich i natt, med 3 mm biconer och 15/0 i bågarna, händerna kändes som världens största blaffor, och jag har inga stora händer, uj uj. Men det blir nog bättre när man kommit några varv, jag gjorde 4 par bågar och det började kännas ganska hanterligt, men i början, uhh, kan föstår hur en karl med jättenävar känner sig när de skall knäppa en skjortknapp eller så. Vart tog allt vägen?
Han tycker väl att det är bra att du inte sitter vid datorn så mycket Mattiz
. Men hoppas han ändrar sig snart! När du blir så galen att det börjar ryka ur öronen och börjar tugga fradga så kanske det händer något.
Nu har vi tom tagit in ´den fina sköna stolen till sonens rum och sonen ska sova hos oss och när vi går och lägger oss lyfter sambon över honom. Allt för att vi ska kunna sitta vid datorn! men skärmen är ju så liten! Sista veckorna har jag haft en 38 tums och tittat på och nu har jag 19 tum.
NU har jag beställt mer seedbeeds!
svart, hematit, vita och crystal!
Ja, detta blir nog bra! Har väl inga pengar till mat efter det här! Men nu ska jag bara betala speed07 oxå! Det är ju bara 200:- till!
19 tum "så liten"
? och jag som var glad för min 19 tum…
19 tums är stort men jag har vant mig vid 38 senaste tiden! Fast 19 tums är egentligen bättre för det är lättare att överskåda allt men 38 tums blir större text och jag ser bättre på den!
Jo man vänjer sig fort vid "bättre" o det är aldrig roligt o gå ner i standard igen
Fast 38 tum är ju som en tv - använde ni kanske den till detta också? Joakim fick en 24 tum, men den la av efter 1 år
o då fick jag ta min 19 tums så den har massor med år på nacken, för datorn har ju lämnat in men skärmen funkar ff., men när ny ersättningsskärm kom i höstas så har vi inte blivit färdiga o sätta in den, för 19 tummaren är trots allt mer lagom för hans skrivbord o nu måste vi def. vänta till Zelda blivit vuxen o har full kontroll på sina rörelser, för hon har ju gjort skrivbordet till en av sina domäner
o visst 19 tum är ju inte jättestort. Speciellt inte jämfört med 38 tum, men om jag jämför med 24 tummaren så tror jag inte jag skulle vilja ha det som datorskärm, men däremot som tv-skärm hade det ju varit suveränt
Vi köpte den för att ha som kombinerad tv/dator skärm! Men nu har vi lånat en 40 tums tv så då fick skärmen flytta ut till köket! Och på fredag ska vi ev få en DVD med usb så vi kan se filmer och serier på tvn i vardagsrummet annars är det köket som gäller.
I sonens rum får det inte plats större skärm men den räcker för honom (19tum). han vill gärna byta säger han men han förstår att det går inte.

Mattiz73: Läckra örhängen, de på #58. Riktigt snygga i sin enkelhet.
Jag vill ha hem mina fasetterade pärlor så jag kan prova att göra ett sådant där armband också!
Tack BitteS!
Tänkte att de skulle matcha mina trasselhjärtan! och sen får jag ju göra några armband som matchar men det får vänta! Men flat spiral går ju att göra i de färgerna lite grann iaf!

Örhängena var ju läckra!
Tack Tigris! Vad glad jag blir när ni skriver det! Jag känner ju mig som värsta amatören jämnfört med er! Då blir jag extraglad när det är ni här inne som tycker det!
Ni kanske inte tycker så (att jag är amatör) men jag känner så men det är så kul att ni vill hjälpa mig att utveckla mig! Det är kul att utmana sig själv! Idag försökte jag lära 2 9-åriga flickor detta flatspiral och den ena hajade direkt men den andra förstod inte alls! Men det är en utmaning! Sen är det kul för på jobbet är det nu jag som är experten som de kommer och frågar om det är något. Och igår gjorde barnen cernitlersmycken och när jag kom idag fick jag böja alla krokar för det är ju jag "så" duktig på.
Så tack än en gång för era vänliga ord!
japp, örhängena är mycket läckra - jag är ju inte sådär superförtjust i "trassel" rent allmänt eftersom det ofta ser just bara trassligt ut, men dina trasselgrejor är jättesnygga mattiz! som sagt, du kan ju din metalltråd du
.
och tänk jag tycker alltid det är lika kul att se ett nytt flat spiral - dom blir så olika med olika pärlval! jag gillar faktiskt det rosa
, det var snyggt med grått till! riktiga små godisdingelbokmärken också 
Jo flat-spiral stich blir ju väldigt olika bara genom att man varierar färgerna o det är väl det som gör dem så tacksamma att göra +att har man bara kommit igång så går det ju s.a.s. av sig själv.
Håller med er andra om att örhängena var läckra. Är vanligtvis inte så överdrivet förtjust i trasselhjärtan m.m. men så här i platt variant o mer sparsmakat trasslat så blev det riktigt läckra o snygga

Snygga örhängen.. och armband oxå..ler.
// Nyfiken Jenny
Tack alla!
Jag tycker de blev lite tunna eftersom jag tog 0,3 tråd men det kanske gör att det ser lite nimmare ut!

"nimmare"? Det ordet har jag aldrig hört förut, vad betyder det?
När något är nimmare, så är det inte så klumpigt. Det blir finare smalare, så använder i alla fall jag det ordet. Det kan också betyda att någonting fungerar smidigare kom jag tänka på sedan

Aha, då har jag lärt mig något nytt idag!

Nimm som smidigt o praktiskt/lätt är nog det enda sätt jag använder det som. Som motsats till klumpigt har jag inte direkt sett det, men man får kanske vara på östsidan för att höra det.
Fina smycken
Är inte heller nån stor trasselfantast, men använt så där som i örhängena tycker jag bättre om.

Jättefina örhängen!
Tack!

Jag trodde att jag var ensam om att inte vara en trasselfantast.
Jag har tyckt att de varit läckra på något sätt och jag har förstått att många gillar dem och att det krävs lite teknik för att få det bra. Det har dock inte varit för mig liksom, det är för trassligt och stökigt. Men jag håller med om att örhängena var läckra, de var lugnare när de var platta och trådarna rakare, det såg rent och elegant ut. Kan tänka mig att försöka göra några själv, måste bara skaffa sådana creolringar, eller det kanske man kan fixa själv ju, hmmm.
Och flat spiral är alltid läckert.
Nu kommer de utlovade bilderna på mina hemmagjorda blommor. Bilderna blir inte så bra och det är svårt för er att se hur de ser ut riktigt. Men jag har 4 färger på tråd, kruka, pärlor och sten!
De är ljusturkos, svart, silver och vit! Blommorna är inte symmetriska utan på en är det 3 av 5 blad som jag virat glaschips runt och på en är det 1 av 5 blad som fått turkosa biconer osv…
I botten har jag lagt silverstenar tillsammns med 2 svarta kubpärlor och 4 turkosa likadana, allt finns inlindat eller hängande på blommorna förutom stenen.
häftigt
! vilka fina jämna former du får till, syns att du har vana 
Dessa 4 är de första jag gjorde med den formen och det efter att min sambo lagt in veto på de första 2 jag gjorde! Men jag tycker själv att de blev bra! Lite kul när det inte är regelbundenhet eftersom han som ska få dem inte har någon jämnhet i sig själv, om ni förstår vad jag menar!
¨HAns fru kommer bli nipprig eftersom hon är pedantisk!
Det blir väl en jättebra gåva, Mattiz! hoppas det blir en trevlig fest också

Jättesnygga blommor, klart att de inte skall vara perfekt symetriska, vilka blommor är det i verkligeheten? Hur skulle frun göra med äkta blommor
klippa till dem så de blir jämna, eller?
Häftiga blommor o en rolig form på dem. Hoppas att mottagaren blir glad för gåvan o att festen blir trevlig

Jättefina blommor!
De hade passat perfekt i mina blomkrukor eftersom jag mest har oansenliga gröna växter typ succulenter och sånt som inte inte blommar (och inte behöver så mycket vatten…)

Kul blommer. Önskar att det vore jag som skulle få de. Men hoppas de blir lyckade som present.
Vad ska man ha som signatur tro?
Tack allihopa! Ni är ju för gulliga!
Jättefina blommor.

Jag tycker också att blommorna är jättefina!
Hoppas de blir uppskattade efter förtjänst! Och att frun också kommer att tycka om dem
.
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.
Det hoppas jag med!
En kompis var förbi och hon frågade vart jag hade köpt dem och när sambon sa att de hade jag gjort trodde hon inte på honom.

Fina blommor i fin, lite annorlunda form
(som påminner mig om att jag har bruna emaljblommor i liknande form -- vad gör man med såna?).
Jag sålde ett flatspiral armband i fredags och hon ville ha ett hänge och ett par örhängen som matchade oxå. Och nu har hon tagit en beställning från en kompis till henne på ett likadant set. Pengar, pengar till nya pärlor! Yippieee…..
Jag gör ett set i samma färger men inte exakt likadant för jag vill helst inte göra likadant och min arbetskamrat ville inte det heller. Men nu har jag något att göra! Hehehe……

Grattis till beställningarna! 
Grattis!!!
Tack! Jag behövde det d¨å jag köpte pärlor och tillbehör för över 1500:- i februari och nu har jag köpt för 310:- i mars redan. Men nu ska jag sätta igång att tillverka lite mer och sen leta efter marknader så jag kan få sålt lite oxå!
he, så dom gillar rosa tjejerna va
? liiite väl rosa för min smak ärligt talat men annars är dom ju fina
. och stjärnan till höger förresten som är lite mindre chockartat rosa, den var mild och fin i färg!
grattis till försäljningarna
!
Tack Kissidor!
Det är lite för rosa för mig oxå! Det ända jag har hemma som är rosa är ett par strumpor som min sambo köpte till mig för länge sedan. Ja, min arbetskamrat är väldigt rosa. Hon älskar allt som är rosa och hon köpte båda stjärnorna fast jag tycker att de är snarlika. Jag gillar oxå den som du sa bättre för den är lite gulligt rosa och tanken var att det skulle matcha armbandet med att de stora rosa i mitten var i mitten på båda och de vita var ytterst på båda osv…
Fattar du eller ni hur jag menar?
Nu måste jag ge mig på något nytt! Men nu är det stiltje i hjärnan! Jag hittade ju ett set på en sida men jag tror att jag betalade för mönstret men något gick snett. Ja, jag vet inte!

De var verkligen rosa, jag fillar ju rosa, men mer cerise och chockrosa etc. Jättekul att du fått så mycket beställningar, grattis!
Tja jag tillhör ju dem som gillar rosa, men har svårt o göra något så att det inte känns för prinsessaktigt. Sedan finns det gott om rosa som jag inte gillar också, men så är det väl i o för sig med alla färger - att man gillar vissa nyanser o har svårare för andra. Tycker alla dessa örisarna är fina på var sitt sätt o roligt att du har fått beställningar.
jag fattar mattiz 
men vad bra att vi är överens om det rosa, då tar du inte illa upp
- och som sagt fina är dom ju ändå men jag tappade bara fattningen en stund av att bli totalt rosabombad när jag förstorade upp bilderna 
Nu har jag köpt det mönstret jag skrev om! Ska skriva ut det på jobbet imorgon och ta en titt på vad för pärlor jag behöver!
Ska skicka iväg EN beställning snart, behöver nya klolås och pärlor till detta set. Hoppas att jag hittar det på samma ställe bara!
Fint set, kanske lite väl rosa för min smak. Men det finns ju massor som älskar allt rosa.
Det är lätt att få stiltje, men det lossnar nog snart och har du köpt ett nytt mönster så måste du ju testa det ialla fall.
Fina colilade hängen o intressant o se vad som händer då man använder 2 olika färger för det har jag funderat på hur det ser ut.

snygga, det droppformade är min favvo
. med risk att bli tjatig måste jag säga det igen, du har verkligen handlag med metalltråden du 
Tack till er båda! Vad snabba ni är!
Vad du måste tänka på med 2 trådar är att inte vira den första för tajt men inte heller för glest. Den andra tråden måste vara hållbar eftersom jag pressade ner den andra tråden med kraft emellan silvertråden. På det röda hjärtat har jag 3 färger men den gröna syns knappt för den pressade jag för hårt ner pga att det fanns för lite plats kvar så den hamnade under lite. Dessutom gick den av så jag struntade i att göra trassel med den gröna.
Men jag skulle vilja lära mig sådana hängen som du gör Cessy och de som Allamej gör! De med en stor sten som hon coilat!
Nej, nu säger jag det igen! God natt på er så ses vi imorgon igen!

Fina hängen, gillar hur du blandat olika färger på tråden 
Tack Maneki!

Härligt! Då är ju din helg räddad!!
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
Ja, absolut! Var lite orolig att de inte skulle komma innan helgen men det gjorde de!

Vad kul, bara att pärla på som en tok då! Hi hi.
Ska det nu på en gång men jag måste ju alltid läsa alla nya inlägg innan jag lämnar datorn! Det har blivit ett tvång men ett trevligt tvång!
Nu har jag oxå använt svarrisarna! Jag har sytt ett hänge med fp, 15/0 och svarrisar. Jag fick göra om hela en gång pga att det blev så sladdrigt. 2:a gången sydde jag 2 varv på varje romb och det blev mycket bättre. Meningen är att jag ska göra örhänge till oxå men det kommer en annan dag, ska bara äta upp mina salta skruvar och dricka upp läsken…sen bums i säng! TOKTRÖTT!
Fint hänge i härlig färgkombo o roligt att pärlpaketen kom fram, så att helgen är räddad

det var ju ett jättetrevligt hänge
, vad är det för mönster du använt?
visst "måste" man läsa alla nya inlägg innan man går ifrån
!
vilket fint hänge. Vilken tur att pärlorna kom innan helgen. Vet hur det är att vänta. Man vill ju ha pärlorna redan innan man har beställt.
Jag köpte mönstret härifrån och nu hittar jag inte mönstret. Jag gillade det på bilden men det blev lite litet för ett hänge. Jag använde 4mms pärlor och ska nog testa med 6mm någon gång. Idag ska jag göra 2 till som man kan ha som örhänge tror jag iaf. I helgen ska jag även hinna med ett flatspiral! Arbetskamraten som köpte ett rosa,vitt och hematit färgat tappade sitt i helgen och beställde direkt ett nytt. Låset gick upp tror hon men jag vet inte! Jag tänkte bara ta en 100-ing för det eftersom har köpt så mycket. Vad tycker ni om det?
"härifrån" mattiz, och vart är det då
?
tja många skulle säkert säga emot mig men jag skulle också ge henne en rejäl kombinerad stamkunds- och tycka synd om-rabatt. det var ett vanligt togglelås på det eller? dom är ju inte helt säkra förstås, och värst är det om armbandet sitter ganska löst, då ökar risken att det hakar sig på nåt och pinnen glider ur.
Jag har fixat det nu! Jag glömde lägga in länken, vilket inte är ovanligt för att vara mig!
Sök på item nr: 158-156
aha, var det dom - fast som hänge och bara mittenpartiet liksom! där ser man ytterligare ett exempel på vad otroligt olika samma mönster kan te sig med andra pärlor och bara nån liten variation!
Jag tror det blev fel!
Sök på Diamond crystal istället! Din kommentar förvillade mig och då märkte jag att det inte blev rätt!
ja det känns igen bättre
!
Jag fattar inte hur det kunde bli fel! Men vad krångligt det var att jag inte kunde kopiera så att du hamnade rätt när du klickade på länken! Kluddigt!

Fint hänge i fina färger. 
Mattiz: numret som står under bilderna är numret på kategorierna mönstret ligger i, inte art-nr som istället står i rutan. Sen är det lite klurigt att länka också för det räcker inte att hitta mönstret utan vara säker på att man har direktlänken (är man osäker så klickar man på "direct link to item # XXXX"). Råd från en som många gånger lyckats länka fel till den sidan…. 
Direktlänk: 14701
Tack Maneki, både för komplimangen och för hjälpen!

Åhh, jag älskar de coilade hängena! Önskar att jag också kunde göra så snyggt! 
Tack Idaz! Det är inte så svårt om du gör som jag och bara lindar runt en stomme men ska du ge dig på det Allamej gör då är det tuffare men oxå snyggare!

Jag ska testa :)
Vad kul!
Nu har jag läst igenom hela denna tråd och tittat på alla bilderna.
Så många fina grejor du gjort!
Dina trasselörhängen var fina. Annars tycker jag inte om trassel. Detta var första gången jag såg något i trassel, som jag tyckte om.
Spiral stictcharmbanden är alltid roliga att se - och göra, men dina örhängen och halsbandshängen till var ju helt fantastiskt fina. Nu vet jag vad jag ska börja på, men kanske i lite andra färger.
I början på tråden kallade du dig amatör - men det var väl då det?
Tack för all fin inspiration.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Tack Emo! Dina fina ord värmer verkligen! Jag vet inte, jag anser mig fortfarande vara en amatör iaf i jämförelse med en del här inne. Jag sålde faktiskt trasselörhänge i fredags + ett trasselhjärta! Jag ska bara göra de först eftersom tjejen ville ha andra färger.
Just nu har jag ingen inspiration att göra något…väntar på ett paket med fireline så att jag kan göra om mina armband eftersom SoNo inte håller. Sen står mitt gula paket inne i sovrummet och jag vill bara öppna…..
Ett set till svärmor! Hon gillar ju den här mintgröna färgen…har tom målat sitt hus i den färgen!
Jag gjorde ju fel! Tog grått i mitten av stjärnan istället för vitt! Vet inte vad jag tänkte med faktiskt! Vad tycker ni? Måste jag göra om stjärnan? Jag har redan gjort om den en gång eftersom i spetsarna behövde jag 11 pärlor istället för 9 så det var bara att börja om.

Läckert set!
Hmm… Jag tror att stjärnan hade sett "fräschare" ut med vitt i stället för grått men det är ju så tråkigt att repa upp och göra om. Du har inte fler pärlor så att du kan göra en till stjärna? Då kan du ha denna till något annat.
Jag har inte fler 8mm i mitten! Jag har köpt 10 för detta ända målet! Jag kanske gör om imorgon…just nu orkar jag inte!
Jag fattar inte hur jag tänkte…kom på det när jag var färdig!
Ja hade inte armbandet o örisarna haft vitt, så hade ju grått gått men ihop ser det lite fel ut, just för att de andra är vit/mint. Synd att det blev galet, men det är ett jättefint set du har gjort.
Snyggt set, bortsett från att det inte är mina färger.
Håller med om att stjärnan hade blivit mycket snyggare ihop med de andra delarna, om du gör den, så som du själv föreslår. Det finns väl någon du kan sälja denna till?
Hoppas din svärmor blir riktigt glad för detta.
vilken underbar present det setet blir
! tyvärr blir det väl allra bäst om du gör om stjärnan - du får försöka se det som övning 

Fint set i mysiga färger. 
Jo, att göra om är inte kul, men ibland känns det bättre efteråt när man är färdig o ser det nya resultatet. Man får försöka fokusera på den känslan. 

Jättefint set. Det är en färg som är snygg men som jag aldrig skulle våga ha på mig. Men det är verkligen jättesnyggt! <3 Det blir nog bättre med vitt i mitten på stjärnan…
Ja, jag hör vad ni säger! Jag ska göra om den men inte ikväll! Jag har en ny beställning från en tjej på jobbet! Ett trasselhjärta + en på sambons jobb ska ha trasselhjärta + trasselörhängena.
Så jag har lite annat att göra…dessutom träffar jag inte dem förrän på lördag så jag hinner! Jag fattar fortfarande inte vad jag tänkte på……..
ja visst vart det det! och visst var det väl värt besväret att göra om stjärnan trots allt!
setet är kanonfint! den där färgen är ju lite speciell och inte nåt som alla riktigt kan tänka sig att ha på sig, men oerhört fräscht blir det och tänk bara till lite solbränna!
Tack Kissidor!
Nu håller jag på med det här armbandet från facett men efter tuten som någon tog fram (tror det var Cessy men jag kan ha fel). Jah hade gjort halva första steget men fick repa upp. Kastade 3 m fireline som vart förstörd av alla repande. Nu har jag gjort en tredjedel av första steget men nu får det vara till imorgon.
Ja ursprungligen var det någon annan som letade upp den sidan där facett-syskon-armbandet fanns bland de olika mönsterna, men det var jag som länkade just till det armbandet just för att det var så pass "syskomlikt". Hoppas att du får rätsida på det denna gången sedan då du fortsätter mattiz, för det är aldrig kul o repa upp.
Ja nu blev ju stjärnan oändligt mer passande till setet. Fräscht o sommarfint set blev det av det

Så festligt det blev när du fotade setet! Det ser ut som en
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken

Ja, det ser mycket fräschare och finare ut när du gjorde om stjärnan!
Det är väl inget fel på den färgkombon. Det blev ju ett riktigt stilfullt o elegant armband
Tack Cessy!

Det där mintsetet var jätteläckert, tycker om den färgen. Och facettarmbandet fick en jätteläcker färgkombo, gillar det, absolut! 
Det där är en riktigt läcker färgkombo Mattiz :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
ja den är alla tiders den färgkombon, jättesnyggt 
Det blev ju hur bra som helst, mattiz. stjärnan blev också fin när du gjorde om den.mycket fräscht set.
Visst blev det ett snyggt armband!
Tack alla! Ja, jag gillar färgerna men det blev för mycket emerald tyckte jag!
Ni vet det setet jag gjorde till min mamma i inlägg #1? Hon hade haft det på sig på en fest igår och fått så många komplimanger för armbandet! Och de trodde att det var köpt för dyra pengar (köpt är det ju) i någon jättedyr affär. De trodde inte att jag hade gjort det! hihi..
Vad glad jag blir!
Där ser du!
Gratulerar till framgången.
Sådant är alltid roligt.

Fint armband och grattis till kommentare. Det är alltid kul att få veta vad folk tror. Så när de säger att det ser ju ut som om det inte är hemmagjort. Blir man glad, de skulle väl bara veta att mycket fina smycken alltid är handgjorda, som silversmides och så.

Visst är det kul när man får positiv respons och det med all rätt också för setet är så snyggt!
Tack så mycket för era fina ord!
Ikväll skulle jag ha gjort ett nytt facettarmband och hade förberett alla pärlor och tråd osv.. men jag orkade inte! Och NU ska jag gå och lägga mig!

Fint halsband i fina färger. O grattis till lovorden. 

#148 Vad fint armband! Var finns den tuten? Jag orkar inte leta. Hihi. 
Ja du! Du får fråga Cessy för jag kommer inte ihåg. Jag vet att den finns i min mönsterpärm men det blir ju svårt för dig att titta i! Tack för komplimangen!

Okej, tack Cessy!!!
Jättefint armband. Inte tycker jag det blev för mycket emerald.
Jag tror att jag måste skaffa mig en pärm och skriva ut dom mönster jag har sparat på datorn. Kanske lite lättare att få något gjort då, har hur mycket som helst som jag vill testa.
Japp, det var den jag gjorde efter!
Tack så mycket Goran!
Jag tycker det är lättare än att sitta framför datorn och sy!

Men den var söt ändå.
Jo men det är så det lätt blir. Att man tycker att man börjat få grepp om något. Slappnar av lite o så upptäcker man att trots att man nu tycker att man vet hur man gör så blir det ändå lite knöligare o inte bättre som man tycker att det skulle bli. Så jag tror att sådana känslor att man tycker något blir sämre delvis handlar om att man inom sig ställer krav på att denna gången skall det bli bättre än förra gången o det blir det sällan så länge man håller på o lär sig någonting nytt. Nu stämmer ju inte färgerna riktigt i bilden, men hematit o grönt är riktigt snyggt ihop o den blev ju ett fint mobilsmycke.
Jag skrev ju att jag tyckte om ispärlorna och att dina bollar är fina.
Inlägget försvann kanske ut i cyberrymden 
Cessy har skrivit så bra, så det behöver jag inte upprepa.

Fina färger, gillar kombon grönt o hematit. 
Har du då sett i inlägg #1??
Jag tittade på inlägg 1 och gick sen till din blogg :-)
När gick du på Clemensskolan?
Jag gick aldrig på Clemensskolan eftersom jag hann flytta ett halvår innan jag skulle börja där. Jag gick på Mörarps skola tills halva 6:an men sen flyttade jag till Ödåkra och gick någon skola där.
Efter 1 år i Ödåkra flyttade vi in till HBG och till Drottninghög och då gick jag på Fredriksdalsskolan. Men högstadiet gick jag år 86-89.
Roligt, jag frågade eftersom vår son gick på Clemensskolan. Du är ju ändå för ung för att känna våra barn, ser jag.
Ja, jag är ju jätteung…
Nej, jag känner mig gammal! 35 år är jag!
Klart du är gammal!
Du är flera år (7) äldre än -
mitt äldsta barnbarn 
Det måste kännas att åren tynger 

179: Gammal, nehe då! Nästan 20 år yngre än jag är
.
Men jag känner mig inte så gammal, utom då jag suttit stilla en längre stund. Då känner jag mig som 70
. Men får jag bara komma igång så knatar det på igen. Blir bara lite trög i starten
.
BitteS Hur känner man sig som 70? 
Oroar mig, för jag har ju inte så många år dit 

Det kanske beror på hur mycket man nött på påkarna tidigare i livet. Jag har alltid cyklat och gått så fort jag skulle någon stans. Har även ett jobb där jag går i princip hela dagarna. När jag nu sätter mig stilla en stund så tar det en stund innan jag får fart på påkarna igen. Det är nog höfterna som är lite slitna. Men inte värre än att de kommer igång igen efter ett tiotal steg igen. Jag tror i och för sig att det är bätter att hålla igång än att sitta stilla. Då får höfterna ju aldrig chansen att stelna till. Konstigt nog är jag aldrig stel på morgonen när jag stiger upp.
Jag är väl rätt ung på den här sajten!!!
Fast jag blir oxå stel om jag sitter för länge! Och ont i svanskotan får jag om jag sitter alldeles för länge på en hård stol. Det kom förra våren då jag var på kurs i 2 dagar och vi satt på en stol hela dagarna. På kvällen efter första dagen kunde jag knappt gå på toa utan att börja tjuta, så ont gjorde det. Nu måste jag sitta på kanten så jag kan ställa mig upp ibland. Det är en himla tur att jag inte gör det så ofta. Jag har oxå ett bra jobb där jag rör mig mycket, spelar fotboll och innebandy och leker lekar.

Vissa krämpor beror på åldern. Andra på skador, så nog känner jag mig gammal ibland, men oftast inte. Har dålig rygg, av tunga lyft och lite annat. Men även problem med svanskoterna, jag körde omkull med skridskor på isen när jag var 16, sen dess har de krånglat. De kan göra så infernaliskt ont. Men oftast så har jag inga problem(tack och lov).
Så jag hoppas att jag inte blir värre när jag blir äldre, för det är problem nog redan nu.

Fina bollar o se där det bidde ju en fin puff också

Den orange-svarta bollen var ju helläcker (fast jag hade föredragit den utan den guldiga strassbollen)
Söt lite puff också!
Den orange-svarta är en beställning utav en av ungarna! Hennes nya mobil ska vara i dessa färger! Och hon älskade strassbollen som kommer från mitt påskägg! Tack Miuljo!

Fina bollar o puff, gillar speciellt bollen i mitten. 
grattis till premiärpuffen
! vad häftiga mobildingel du gjort, så läckert det blir att hänga en blingig kula av nåt slag under! gillar också den orange-svarta!
Tack igen! Ni är för snälla!
vad fin den blev
! ser välgjord ut och i väldigt fräscha sommarfärger! men vilket jobb för ett hänge
! eller dvs den blir för stor för hänge va? måste vara minst 6 cm tvärsöver? tja fönsterdekoration antar jag 
Ja, 5-6 cm! Jag vet inte vad jag ska ha den till men det var kul att testa! Vad man skulle ta för ett sådant arbete vet jag inte men säkert 400:- för alla timmar jag suttit!

Läcker krans. Måste man göra den i 3 mm facetter för att det inte skall bli en för stor kran, jag skulle ju vilja göra ett hänge av en krans?
Ja, jag tror det! Min går att använda som ett hänge men då blir det ett stort hänge! Funderar på att hänga som typ ett silverfoilhjärta i mitten.
Jag kan ta ett kort i framtiden när jag har hängt den på en kedja!
Oj vilket jobb, men jättefin krans du har gjort mattiz73
Så fin krans.
Det var nog roligt att göra den.
Fönsterprydnad? Ja, varför inte!
Fin krans! Ljusmanchett "röstar" jag på. Skulle gnistra bra om den då…
ljusmanchett var bra, det får min röst också 

Fin krans, den såg bra ut på kortet. Så någon användning blir det säkert.

Ja, ljusmanchett blir ju perfrekt, en lyxig sådan! Eller ett fönstersmycke i ett soligt fönster, vilket glitter det skulle bli.
Ser ut som du är inne i ett kreativt flöde nu mattiz73 o du är verkligen en mästare på dessa pärlbollarna nu
Ja, jag vill bara göra mer och nu ska jag göra klart halsbandet för jag ska ha det ikväll för vi ska iväg och fira sambons lillebror!
Tack Cessy!
Vilken härlig produktivitet.
visst känner jag igen dom läckra kuberna mattiz
!
vad härligt att ha både tid och lust och inspiration samtidigt
! dom där fotlänkarna är nog supersnygga på misstänker jag, och jag håller med cessy om att du får lov att kallas bollmästare
!
Tack så mycket!
Jag hade en av länkarna idag samt mitt nya länlade halsband och fick mycket beröm!
En sa att halsbandet liknade ett SNÖ! Ska man ta det som en komplimang? Jag gillar visserligen en del av deras smycken men dock inte priset!
tja du får absolut ta det som en komplimang mattiz fast det egentligen inte är det som vi ser det - massproducerat och fruktansvärt simpelt krafs i undermålig kvalitet är ju SNÖ egentligen men i "folks" sinnebild är det ju "fin" och märkvärdig design och det är naturligtvis utifrån det man ska tolka en sån kommentar
! en jättefin komplimang får du se det som med andra ord, även om i själva verket SNÖ borde vara tacksamma om dom jämfördes med dig
. menmen 

Fina smycken. 
Ja, det där med Snö var väl tänkt som en positiv komplimang även om vi pärlare kanske inte ser det så. 

Fina grejer, som vanligt, bollmästaren! 
Håller med tidigare åsikter om SNÖ, lite väl uppschåsat märke. Visst är en del läckert designat, men kvaliten är inte i paritet med priset, tycker jag.
Åh SNÖ ger mig rysningar, för jag ser bara framför mig alla SNÖ-smycken jag har lagat åt andra genom åren, så SNÖ är för mig synonymt med väldigt enkla smycken sålda till ett fantastiskt överpris o oftast väldigt usel kvalité på wire lås m.m Fast jag vet också att om en kund jämför en med SNÖ så är det inte menat som allt det negativa jag känner när jag hör SNÖ, utan det är menat som en komplimang.

Håller helt med. Ett känt märke som inte håller den kvalite som man borde få för det priset.
För att återkomma till SNÖ så har jag faktiskt härmat ett halsband jag såg på stan igår! Bara för att se hur lätt/svårt det är, se om det är dyrt/billigt och för att bara testa med en annan glaspärla!
Kedjan mindre än 11:-, ringen, pärlan och hänget kanske 40:- sammanlagt! Så 55 kr ca och detta tog SNÖ 399:- för!
Ja men jag är säker på att ditt är väldigt mycket mer välgjort o det blev ju jättesnyggt
Det var ett snyggt halsband, mattiz. Och visst är det så att märkes-smycken vet att ta betalt, det är ju en del av affärsidén.
Så "enkelt" och så snyggt!
Oftast när det gäller märkenprylar så är det ju namnet man betalar för.
Måste vara vindögd idag, märkesprylar ska det va o inget annat
ja visst är det snyggt - men inte snyggare än du hade kunnat gjort helt efter eget huvud mattiz
- och som sagt säkerligen mer välgjort! intressant experiment som ju bekräftar det vi sagt tidigare 
Ja, jag fick ju idén av SNÖ och eftersom delarna fanns hemma ville jag testa!
Ska premiär använda det idag och höra vad folk tycker men tyvärr är det mest killar på festen!
Syns imorgon!
Tack förresten för era snälla kommentarer!

Snyggt och kul. Jag har också tänkt när jag sett visa designer smycken att det skulle jag kunna göra själv. Så nu har du bevisat att det kan man.
Absolut och jag fick massor av beröm!

Snyggt Mattiz och kul expriment. 
Visst måste du lägga på lite i telverkningstid också, men inte tog det väl så lång tid som 344:- motsvarar, ingen dålig timmpenning!
Jodå, så är det! Det är inte kvaliten folk betalar för utan reklamen (marknadsföringen) Trevligt halsband du gjort, men jag håller med de andra. Du kunde gjort det utan att titta på annat.
Varje gång jag läser något som detta, kommer jag att tänka på den gamla visan: "Allting går att sälja med mördande reklam, till och med alltför söt konserverad gröt."
Vissa kunder vill ha varumärket på förpackningen och köper glatt den dyra förpackningen, andra handlar hellre samma vara (producerad av samma fabrik och alldeles likadan som märkesvaran) till halva priset. De vill inte betala så mycket för en förpackning, som ändå är det första man kastar.
På SNÖ-smyckena är det inte förpackningen som folk är ute efter, utan det ät tagsen som det mycket klart o tydligt o med stora bokstäver står SNÖ eller SNÖ of Sweden på. På vissa smycken finns det t.o.m. flera tags o de sitter mycket sällan "dolda" vid lådet, utan de skall synas så mycket som möjligt. Folk vill att andra med blotta ögat skall se att det är ett SNÖ-smycke de har på sig. Smart grej som de (de bakom SNÖ) kom på helt enkelt.
Principen är densamma. Det är inte varan de betalar för utan något annat. Skillnaden är att vid smyckesköpet får de en grej som visar att de handlat för dyrt, vissa andra varor är de nöjda med att veta att de handlat för dyrt. Vissa skryter till och med om att de har råd att handla där det kostar mer, är mindre att välja på och är långt hemifrån. Folk är som de är ;-)

Sött hjärta!
Fint och vacker färgkombination.
Jättefint hänge
o det där är din alldeles egna stil mattiz, så du får skriva coilat i mattiz-style

Gulligt och fin färg.

Jättefint hänge Mattiz!
Så gullig form på hjärtanet. Jag gillar knubbiga hjärtan!
Va gulligt hänget är! Ljuvligt sött
Vilket litet gulligt hjärta!

Gulligt hjärta. 
Tack alla för era fina kommentarer! Vad snälla ni är!
ååh så fint det blev
! visst kan man se inspirationen från cessys hjärtan men jag håller med cessy om att du satt din alldeles egna stil och prägel på det 

Sött hjärta! 
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.
Visst är det smycken. Du smyckar ju väggar och kylskåpsdörren med dem. 

Du har haft kul, ser jag.
Visst har jag det…men detta letande efter färger driver mig till vansinne…Så idag köpte jag vitt och svart iaf…så nu slipper jag leta efter dem!
Tänkte faktiskt smycka kvarteret med dem…har sett på andra hemsidor att det finns människor som sätter upp sina verk både lite här och där.
Härliga Mariofigurer. Riktigt så jag får lust o ta fram o spela på vår gamla NES igen
o kuben blev ju kanonfin
Tack…..Kul att pärla något nytt…de som finns i pärlböckerna vi har på jobb är ju tjatiga…..
Kuben var väldigt lätt när jag väl fattat och provat ett par ggr.
Svamparna och spöket ser "lagom" ut som glasunderlägg på små pojkskalas :-)
jättefina pärlplattefigurer
- fritisungarna måste väl tycka det är alla tiders när du visar sånt med pärlplattor?
söt kub, nu när du bemästrat tekniken blir det säkert många
. en kommentar, RAW heter det i vilket fall, vare sig du syr med en eller två nålar. det finns andra sömsätt som du kan använda tvånålsteknik till också, även om det är allra mest lämpat för just RAW
Ok….Kissidor….vad står RAW för? Jag trodde att det var när man sydde med 2 trådar!
Jag gjorde 2 till igår…en med 6mms bicones och hörnen blev 4mms runda.
Den 3:e blev med 4mms facetterade och rocaille….
Dessa ligger på bloggen!

mattiz73: RAW står för Right Angle Weave, och är en teknik att sy med pärlor. Den kan sys med både en och två trådar.
Dina kuber är jättefina, och du har verkligen fått till många fina saker med pärlplattornas hjälp. 
Tack Ommok!
den fina stjärnan du gjort i bland annat inlägg 142 är det eget påhitt eller finns det mönster på den?
nej,det mönstret köpte jag av Pärlugglan…samma som hade gjort kuben som jag var intresserad av….
Här ovan finns en länk till henne!