Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettproblemhörnan
Läst 3610 ggr
NeedfulThings
0

Mockaband

Köpte jättefina mockaband i svart, men jag blir lite svart om fingrarna av dem, och jag vill ju inte att folk som köper smycken av mig så småningom ska bli svarta runt hals eller arm . Har någon ett tips? Det är äkta mocka.

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Allamej
0

Det är ju färgat så jag vet inte riktigt… tvätta den? Är det färgäkta så borde ju färgen hålla och överflöden fara bort. och jag tycker att mocka ska klara att bli tvättat… det är ju inte så att kossorna faller sönder i regn.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

maneki
0

Ja, tvätta/skölja skulle nog vara min spontana tanke också, få bort överflödsfärg. Det finns ju impregneringsspray för mocka o nubuck, men jag vet inte om den kan hjälpa till att hindra att det färgar av sig också. Vet inte hur huden reagerar på impregneringen heller.

När man tvättat mocka ska man tydligen borsta med en hård borste eller slipa med fint slippapper för att det ska bli mjukt igen. Har aldrig testat själv utan bara hört den rekommendationen. Fördelen med remmar är ju att man kan klippa av småbitar o testa på först.

Evahelene
0

Det finns (fanns?) en särskild mockaborste som man borstar upp mockaskor / mockajackor med när man använt dom vid "fuktigt väder". Kolla hos skobutiker / skinnhandlare-

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!