hemlig tomte?
Jag läste på ett annat ifokus-forum om en "lek" som kallas hemlig tomte. Tycker jag skulle vara kul, men eftersom det är på det här forumet jag hänger mest så tycker jag vi ska låna idén.
Det går ut på att de som vill vara med anmäler sig till en arrangör och berättar sitt riktiga namn och adress och några ord som beskriver en själv, typ 3 eller 4 ord. Sen lottar arrangören ut vem som ska vara tomte till vem. Man får veta detta, men inte nick. Visst, många här känner ju till varandras riktiga namn, men…
Man köper en liten present, (eller gör den själv) för inte mer än ett bestämt pris och skickar, utan att avslöja vem avsändaren är. Det är självklart okej med julklappsrim eller liknande som ger en liten hint om vem man är. Detta sker i tid innan jul, så posten hinner med.
Som mottagare ska man ju självklart vänta tills julafton med att öppna sin lilla klapp. Då är det dax att gissa vem ens tomte varit. I mellandagarna avslöjas sen tomtarna.
För att unvika besvikelser tycker jag det ska vara bindande anmälan, men lågt klapp-pris. Kanske 30-40:- eller nåt sånt.
Nu kanske det finns nån sån här tradition här redan, det vet inte jag. Jag hittade inte in här förrens efter jul förra året. :)
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Påskäggen fungerar också på samma vis.
Man kan också vara hemlig på de vanliga swapparna, som Trick & treat-swappen som pågår just nu där Mmadeit erbjöd anonymitet.
En annan liknande "tradition" värd att nämna för de som kanske inte varit så länge på forumet är adventskalendern. Den är inte en secret santa swap, men ett annat kul juletidspresentevenemang s a s. Då får man en hemlig liten överraskning från alla som deltar, en för varje dag i adventskalendern fram till jul. Men det blir ju inte samma gissningsmoment eftersom man får från många olika personer.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries