Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpolymerlera-pärlor-tillverkning
Läst 9297 ggr
MajaL
0

Fimolera?

Fick hem min fimolera idag. Jisses vilka instruktioner, är detta en farlig/giftig lera? Förvånad

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Dodat
0

Nedå, inget farligt med FIMO :)

Man kan t.o.m ha töjningar av FIMO :P

// Dodat :)

maneki
0

Nejdå, farlig eller giftig är den inte. Inte mer än all plast är farlig. Fimo o Cernit är numer även ftalatfria. Precis som med alla material (keramik, färg, metall osv) finns det dock saker man inte bör göra. Som att använda samma verktyg till lera som till mat t ex. För att äta plast är inte så jättenyttigt.

Och om du bränner plast så utvecklas otrevliga ångor, därav är det viktigt att inte ha för hög värme i ugnen (proffsen rekommenderar en ugnstermometer eftersom inställningarna är opålitliga samt att ej använda en självrengörande ugn). Vissa som arbetar mycket med polymerlera använder en separat ugn för att de inte vill få plastpartiklar i den ugn de sedan använder till mat (om inte annat kan det få maten att smaka plastigt). Se polymerlerasajter för fler säkerhetsrekommendationer.

Som med de flesta hobbymaterial och verktyg finns det alltså smärre risker om man inte använder materialet på det sätt det är avsett, men det är ingen fara om man bara följer instruktionerna.

Du får komma ihåg att lerorna ofta används av barn, vilket delvis förklarar varför man är så noga med föreskrifter. Man vill verkligen ta det säkra före det osäkra.

MajaL
0

Tackar. =)

Då förstår jag. =)

De första sakerna är på väg att bli klara, så snart kommer en tråd med bilder. =P

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Evahelene
0

Jag har en fråga till er med erfarenhet av både Fimo och Cernit: Färgar båda av sig lika mycket när man jobbar med dom?

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Dodat
0

#4 Nej, FIMO färgar av sig mycket mer.

// Dodat :)

MajaL
0

#5 Instämmer. Gillar dock resultatet av Fimo bättre.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Spacegirl31
0

FIMO är mjukare att arbeta med också.

* ~* Ha en bra dag *~*