Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettproblemhörnan
Läst 6352 ggr
maneki
2

Pärlvävning -- boktips?

Jag lade till en ny bok till min pärlboksönskelista senast idag, men ändå så räcker inte det utan jag söker ännu fler böcker att frestas att köpa… Tungan ute

Iaf, jag har länge gått o varit lite småsugen på att väva lite med pärlor. Men vill ha inspiration. Grundtekniken kan jag o jag är inte ute efter att väva motiv. Jag söker nåt som handlar om att experimentera lite mer o skapa spännande ytor. T ex blanda pärlstorlekar o -former, använda andra pärlor än seeds/cylinders eller kanske -- som i en pärlbok från 70-talet som jag läst -- fästa pärlor även på varptrådarna.

Har funderat lite på Alexandra Kidds The Beginner's Guide to Beading on a Loom. Nån som lästs den o har nåt omdöme? Eller nån som har andra tips? (Nån som ens väver, det är kanske inte den vanligaste pärltekniken på forumen?)

Bok som tar upp pärlor som inslag i "vanlig" vävning med tråd/garn/fiber skulle också kunna vara av intresse. Om det ens finns.

Allamej
0

Inte läst den men det var vävning som jag började med när jag började med pärlor. En pärlväv och ½ kilo blandade kinesiska 8/0.

När du börjar prata om att väva in andra material än bara seeds så väcks intresset lite igen, trots att jag verkligen hatade det i slutändan.

Vill också gärna höra om det är någon som läst den :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

maneki
0

Ja, det var ungefär så för mig också: gjorde lite som barn, men tröttnade o det var inte ens nåt jag reflekterade över att jobba med när jag började pärla. Men tanken på att göra nåt mer spännande, som Kidds bok bl a verkar innehålla, har fått mig att vilja spänna upp en pärlväv o leka. Nu känns pärlvävning plötsligt lite lockande igen. Och intressantare (från mitt perspektiv).

maneki
0

Ingen som läser pärlvävningsböcker? Den här eller nån av de andra som Beading on a Loom, Contemporary Loom Beading, Out on a Loom m fl.

Jag är lite sugen på att köpa den, men samtidigt känner jag att jag kanske borde spara pengarna till böcker som står högra upp på min lista först o som jag vet lite mer om innehållet o att de troligen når upp till mina förväntningar.

BitteS
0

Jag har en bok som är helt underbar att titta i och inspireras av. Det är inte bara vävda alster utan blandat olika tekniker. Inga beskrivnignar utan mer en bok som visar vad man kan göra med pärlor. Den är fylld av bilder av de mest faschinerande konstverk och smycken. Man blir helt mållös av vad människligheten kan åstadkomma.

Boken heter Masters Beadweaving, ISBN 9781600590399.