Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpärlor-tråd
Läst 4094 ggr
glittertind
1

Wirestrul, undersökning

På tal om tigertail, ja…

Jag vill gärna delge er detta:

Tigertail använde jag i mängder när jag, för några år sedan, sålde som mest. Eftersom jag jobbar på en jättestor skola med 150 anställda, var detta min huvudsakliga marknad och jag beordrade alla mina kunder att komma tillbaka med smyckena om de gick sönder. Det hände ibland, och jag lagade dem gratis.

Några kom tillbaka flera gånger, och då var det armband som gällde. Det fanns också de som både sov och duschade med halsbanden och armbanden, men de fick upplysning om att det inte går att göra så med annat än  guld och silver…

Jag studerade noga hur och var tråden gått av. Jag kom på att det inte alls var vid vassa kanter eller där tråden var viken. Det var där metalldelar suttit. När jag drog fingrarna över wiren hela vägen, så kändes det tydligt att det var skador hela vägen under varje metalldel. Även när jag tog isär smycken, som bara legat ett tag, kändes detta tydligt.

Jag studerde brottytorna genom lupp och fann, till min stora förvåning, att det såg bränt och etsat ut. Varför då?

Min kemikunnige svåger svarade: När olika metaller får kontakt, reagerar de med varandra och GALVANISM (rost)

uppstår. Tillsätter man salt och vatten (i detta fall svett) fungerar det som katalysator och reaktionen går snabbare.

Vi funderade på vad som skulle vara lösning på problemet och kom fram till att fiskelina, av något slitstarkt slag, som är avsedd att tåla tuff kontakt mot stenar och grenar egentligen vore bäst. Inte bara vanlig nylonlina, för smycken, alltså. Fast egentligen borde det vara någon typ av wire, där nylonskiktet är mycket slitstarkt, så att metallen inte så lätt blir kal och öppen för galvanism.

En sak till kom jag på: De som använde handkräm hade inga problem med trasiga armband, och det var likadant när man använde hudkräm dagligen över hals och bröst.

När man skyddar bilen mot rost oljebehandlas den noga… Kanske är detta en parallell.

Vad säger ni andra om detta?

undrar Glittertind

Glittertind

Cessy
0

Jo visst tror jag att du har rätt Glittertind, men fortfarande så är tigertail bland de sämre av sin sort. Lätt att knicka o lätt att skada. En wire som inte är så känslig för att bli knicker på bör heller inte kunna angripas lika lätt eftersom där inte blir knicken/skadan på dem.

För mig är inte tigertail eller de billigare wirerna som lätt blir knickiga ett alternativ. Jag satsar hellre de extra kronorna o köper Accu-Flex eller dylika andra wirers. De bli inte knickiga oavsett om du skrynklar ihop dem eller stoppar ner dem i handväskan. De blir mjuka o följsamma att ha på sig o i alla fall Accu-Flex finns i flera olika grovlekar o i 49, 21, 19 o 7 strands Så där finns rätt wire till olika sorters pärlor o man bör ju anpassa grovleken på wiren efter vad för pärlor man tänkt trä på den o den finns i massor av färger o även i Sterling Silver utförande.

Sedan försöker jag säga till mina kunder att de inte ska sova eller duscha med sina smycken. Inte heller bör smycken förvaras i badrummet (fast jag gör själv gärna dettaSkäms) Man sminkar sig först o använder ev. spray innan man sätter på sig smyckena o man tar av sig smyckena innan man tar av sig sminket. så lever smycket lite längreSkrattande

glittertind
0

Javisst!

Jag håller med dig helt Cessy! Så är det!

Detta var bara ett försök till förklaring till varför tigertail inte funkar. Plastskiktet är för dåligt och materialet i metallen är urusel.

Accuflex är bevisligen helt annorlunda i både metallsammansättning och ytskikt.

Min tid med tigertail är förbi sedan länge nu.

Mvh

Glittertind

Glittertind

glittertind
0

Förlåt mig,

Jag ser det nu… Det där med entimmeshalsband med Tigertail blev ett missförstånd. Tigertail var för mig, just då, på något vis ett samlingsnamn, för all plastöverdragen smyckeswire, vilket ju är orättvist mot de dyrare med hög kvallitet.Skäms

Men jag har också sett fenomenet på finare wire, om än i betydligt mindre grad.

Mvh

Glittertind

Glittertind