*Årets julklapp 2010*
Detta höll jag helt på att glömma bort, men det skulle ju vara synd om det inte blev av i år.
Årets julklapp innebär att man köper pärlor och smyckestillbehör för cirka 75 kr. Dessa skickar man sedan som hemlig tomte ( med min adress som avsändare) till den person jag meddelar er.
Vi har en "Jag vill helst inte ha".tråd där alla deltagare får skriva max 3 saker de INTE vill ha, Inga önskningar är tillåtna.
Nu blir det lite kort varsel, så anmäl er i tråden senast torsdag den 16/12.
På fredag 17/12 får du veta vem du ska skicka till och sedan måste du posta ditt kuvert allra, allra senast den 22 december, men helst måndagen den 20 eller tis den 21, så det verkligen hinner fram nu i julruschen.
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!
Hur ska jag hinna handla pärlor för 75 kr om jag får reda på min mottagare så sent och sen hinna få hem det jag behöver innan jag ska skicka iväg?
Jag har nog inte så mycket hemma just nu! 
Får ta en snabbkoll i gömmorna och återkomma!
Jo, men det är klart att jag ska vara med. Jag skickar plaströrpärlor till min mottagare. Det finns säkert minst en, som vill ha 

Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Ojj…vad mitt svar lätt negativt…inte med mening….Jag vill vara med och jag ska jobba för att vara med….och jag tycker idén är jätterolig!
Så förlåt för mitt första tråkiga inlägg!
Jo, men mattiz, köp något sånt du tycker är fint och kanske lite neutralt? Många vet jag inte önskar sig guldpläterat och ojämna seeds, så det kan man ju undvika.
Jipiii! Jag är med *vinkar ivrigt* 

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Ja, jag har ju samlat på mig lite pärlor de senaste månaderna för att jag planerat att vara med på julklappen i år med så jag hoppas där är nåt bland allt det, som passar min mottagare.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Ni, som skulle kunna tänka er att ta emot plaströrpärlor, skulle ni vilja skriva här i tråden vilka mönsterhäften ni har nu? Gärna även om ni saknar något speciellt, så blir det lättare för mig att anpassa till mottagaren. Tyvärr har jag glömt (inte antecknat) vad jag har skickat tidigare.

Jag vill också vara med.
Har en hel del i gömmorna numera, så något borde väl kunna passa mottagaren, hoppas jag. 
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.
frosto8, pagoni, pearlized,frupärla och anjalu brukar vara supersnabba om man betalar med kort… bara en hint till er som känner tidspanik ;-)
OCH SJÄLVKLART vill jag vara med!!!
Vill ABSOLUT vara med
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Jag vill vara med! :-)
Det vill jag med :-)

Här med (viftar ivrigt med armen)

Vad ska man ha som signatur tro?
Hej
Inser att jag glömt be er skicka ett pm med er adress till mig…men de flesta borde jag ha..dock inte alla. så pm:a mig så fort ni ser detta, lika bra alla gör det kanske?
Gick hemifrån 7 i morse och kom hem kvart i 9 nu ikväll, så detta blev lite sent på kvällen, sorry
Sådärja
nu är lottningen avklarad (victor fick dra namnen ur en låda:) och alla bör ha fått reda på vem de ska skicka till
annars får ni hojta till.
Nu minns jag inte vem som skickade till vem i påskas eller förra julen eller sådär, så det får bli som det blir, hoppas det är ok med alla om nu någon skulle råka få samma person i år igen..
Nu är mitt paket skickat till någon som gillar prp. 

Jag har också postat nu
Inte ens i närmsta brevlådan så det går inte att se på poststämpeln att det är från mig 
Jag har också postat ett paket.
_
Jag har oxå postat ett paket!
Nu längtar jag tills det kommer ett paket i min brevlåda!
Postis försökte först pillra ner paketet, men gav upp och ringde på, så nu är det bara att längta tills på fredag
_
Mitt paket kom idag

Känns sorgligt att inte vara med i år… men jag hann bara inte…. suck…..
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
Här damp det ner ett stooort paket på farstubron
Det är inte svårt att räkna ut vad som är i paketet, men det blir då spännande att se vad ändå…liksom…
Tusen tack Emo! Det blir svårt att låta bli att öppna 

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
Skönt att höra att det kom fram Evahelene. Ha det nu roligt i helgen.

Ett paket är skickat, och jag hoppas det hinner fram innan jul. 
Mitt paket låg i brevlådan idag. Så spännande! Men jag håller mig till julafton. 
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Nu så är paketet postat, igår vid tre tiden, så jag håller tummarna för att det kommer fram i tid.

Jag har nyss hämtat in ett stort tungt paket från ?
Det blir spännande att se vad det innehåller.
Tack!
har fått paket… och självklart även skickat paket!

Har fått ett litet paket, ser med spänning fram emot vad det kan vara.
Kul det här. Det är från någon som gillar katter, så då är det ju lätt att gissa…

#29 Vaaaaa? Finns det någon här som inte gillar kattor??????????
Vem är det i så fall?
emo.. det fins EN här som INTE gillar KAttor ett endaste dugg faktiskt…
Det finns 2 faktiskt Emo….Jag är livrädd för katter! De är lömska djur som anfaller utan anledning!
Jag har fått paket idag och jag vet från vem! Nu funderar jag på om jag ska öppna idag eller om det ska få följa med ner till Skåne.
Ajdå och vi flesta som tycker de är döcharmiga. Min lilla skeppskattsförken är helknäpp, snö och svinkallt ute, ja då SKA hon ut på balkongen och rulla sig i snön, men DÖRREN SKA stå på vid gavel annars är det inget roligt
Sedan när hon kommer in ska hon rulla runt i sängen för att torka tassarna.
_
"lömska djur som anfaller utan anledning"
jaha, men vad är hundar då i såfall? 

eller alla andra djur som kan nafsa till när dom känner sig trängda för att markera, och i enstaka fall av alla djurarter slår det helt enkelt slint i skallen på dom - vilket bla leder till att man då och då ser att barn bitits till döds eller svårt skadade av hundar.
jag blir alltid lika förvånad och beklämd när jag stöter på den här inställningen till katter, den känns så medeltida och inlärd. och kattvänner är ytterst sällan hundhatare medan hundvänner mycket ofta har den här tråkiga inställningen till katter. (själv är jag litegranna hundrädd ska erkännas, men jag tycker inte illa om dom och skulle aldrig uttrycka mig sådär hätskt och kategoriskt om hundar som grupp.)
oftast är det män som man hör uttrycka det och på ett väldigt otäckt sätt där dom närmast skrävlar om hur gärna dom misshandlar eller dödar katter - typ "jag dängde ihjäl kattfan när tjejen var bortrest för jag tål inte kattdjävlar. han kom och skulle upp i knät och då tog jag tag i han och slog han i väggen. tjejen grina och böla när hon kom hem över att kattfan var borta men jag låtsas som ingenting å sa att jag har ingen aning. men skaffar hon en ny kattdjävel så gör jag likadant med den"
ooooops, en aaaaaning OT blev det nu - sorry 

Det finns väl snälla och icke snälla djur av alla raser. Jag vet att det är så. Men det är väl så att en del har dåliga erfarenheter av djur. Själv har jag svårt att förstå att man kan vara rädd för hästar, för de flesta hästar är så snälla, tänk så stora djur som är så försiktiga och lydiga mot små mäniskor.

Men trots att jag blivit både biten av hund och riven av katter så gillar jag djur, dock är jag allergisk, så kan inte ha och ska helst inte umgås med de som har päls.
Nu ska jag snart ge mig ut i kylan, med bil. Men det är inte så långt att köra bara ca 2 timmar. Så jag hoppas det går bra och får önska er alla en riktig God Jul.

Kissidor, jag tror att du kanske överreagerar en smula nu
Ingen här har väl i alla fall pratat om att misshandla katter! Och är man rädd för katter så är man… själv har jag blivit rädd för hundar på senare år och det må för det mesta vara irrationellt (enligt ägarna brukar ju hundarna bara "vilja leka") men jag har aldrig haft hund och vet inte hur man beter sig mot dem för att de inte ska komma och "leka" eller ens hur man ser skillnad på en hund som vill "leka" och en som vill "äta". Då är det inte så lätt att bli något annat än rädd när en jycke kommer farandes mot en. Jag kan tänka mig att samma sak gäller den som av en eller annan anledning har fått samma känsla av katter. Katter brukar i och för sig inte vara lika aggressiva i sitt sätt som hundar kan vara, men de är mer egensinniga och de springer löst utan någon som håller koll på dem.
nja jag tycker faktiskt inte jag gjorde det noora, då misstolkar du mig nog lite och missar det jag skriver om hur jag just själv är lite småskraj för hundar (och för hästar - dom är stora!) - men jag säger inte att hundar i allmänhet utan åtskillnad är lömska och anfaller folk utan anledning.
det är just det här ständiga generaliserandet att katter är lömska och katter är falska och så vidare som är så oerhört vedertaget att säga och så säger man bara om katter och inte om våra andra vanligare husdjur. självklart tror jag inte att någon härinne skulle få för sig att misshandla eller döda katter, men jag bara påpekar att det är precis samma uttryck man hör från dom som skulle göra det och det är därför jag reagerar med obehag. det är liksom lite för lätt att säga att alla katter är lömska och falska djur, och det sättet att se på katter har ju anor från häxprocessernas tidevarv vilket väl känns som att det borde vara överspelat. och jag kan önska att man om man nu är rädd för katter (vilket är helt ok med mig vare sig man själv råkat ut för nåt eller bara fått för sig det) kan ha en mindre kategorisk och hätsk inställning till katter överlag.
Hinner inte skriva vad jag eg. tycker o tänker, men håller i stort sätt med Kissidor att rent generellt är katter hårdare drabbade av generallisering o så vissa hundraser också förståss, men att säga att en vis art är farlig o generallisera till att det gäller alla individer gäller oftare katter än hundar.

Vill bara meddela att tomten i den gula bilen levererade ett paket till mig idag
Paketet ligger nu under "granen" (det skåp i vardagsrummet som jag har lagt alla paket under i brist på gran av annan modell).
Tack du underbara tomte för den fantastiska julklappen. Ledtråden hittade jag här i #227 ledtråd 
Jag blev otroligt glad för allt som fanns i paketet. Om någon vill se, så kommer jag att använda några rutor i min tråd om kalendern, för att visa hur härlig julklapp jag fick av min "hemliga" tomte.

Fick en fantastisk fin julklapp. Med glittrande fina pärlor, ska försöka ta en bild om det går med dator mm som krånglar.
Men tack för fin present.
Jag skrev min egen åsikt och inte allmänheten….Jag är livrädd för många djur då jag är allergisk mot pälsdjur…
Syrrans hund funkar för den känner jag…
Tack allamej för julklappen…Mycket användbart måste jag få säga!
Tack, tack, tack!
Kort kommer när jag kommer hem!
Stort tack till goldenbeadcat för min fantastiska julklapp. En massa roliga pärlor , och alla är väldigt användbara. perfekt!
Kul att du gillade sakerna jag skickade.
Tyvärr är jag dålig på att gissa så jag har ingen aaaning om vem som var min tomte, men en massa fina saker fick jag. Nu ska jag bara kasta ut granen, så jag kan möblera iordning pärlhörnan igen och verkligen kunna bre ut alla pärlorna igen.
_
Mattiz73, sorry, jag hade inte möjlighet att vara med så jag kan inte ha varit din tomte.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Oppsss….Nu är ju jag bortgjord….
Usch…vad pinsamt!
Det stod: V. Jonsson och Umeå på avsändaren…
Ok…Tack till den som skickade…allt kommer till användning!
Har absolut ingen som helst aning om vem som är min tomte men tack den det är, fick ett härligt paket innehållande massa olika "vinröda" pärlor och lite olika vitasroppar och seedbaeds pärlor :-)

Stort Tack! för den jättefina julklappen, den innehåller många fina och mycket användbara pärlor i underbara färger! 
Jag är inte alls säker på vem som var min tomte, men eftersom min fina julklapp innehöll några fina frostade cabbar förutom alla underbara pärlor, så gissar jag att Mmadeit var min tomte. Stämmer det? 
ommok nope inte din tomte…

Nähä, inte det. Då kanske det är du, Needful, som tomtat åt mig? Det var bilder på fina valpar på kuvertet, och du hade ju hand om några valpar ett tag? 
Nix, jag är oskyldig, ommok

En gissning till. Kan det vara du, Maneki?
Fanns ju tre mycket fina frostade cabbar, och du har ju provat många tekniker, bl a för att mattera ytor. En söt kisse på adresslappen på paketet är ju inte heller fel. 
Ommok, det är inte lätt när man inte känner igen handstilen.
Då hade jag det lättare.
Tack ommok, du ser i min kalendertråd vad jag skrivit om det. Det var en julklapp, som kommer att räcka länge och ge mig mycket glädje.

Ommok: Denna gången blev det helt rätt.
Ja, glasbluppen o mosaikrutorna är några av dem jag slängde ned i syrrans stentrumla. Hoppas du kan få nån användning för dem.
Hundklistermärkena kanske gjorde det lite lurigare, men det finns en logisk förklaring: jag samlar på kattklistermärken. Ibland säljs klistermärken med blandade katt- och hundmotiv. Då blir hundarna över o hamnar i lilla "att använda på brev och paket"-högen.
Min tomte vet redan att jag fått mitt paket -- och även tjuvkikat i det före jul.
Men jag måste ju passa på att tacka "offentligt" här också. Tack så jättemycket för de fina swarrisarna, "bildblupparna" och allt det andra, Bimse!
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

Varsågod, Emo! Kul att du gillade sakerna.Hoppas att du kommer att få glädje av det mesta! 
Nej, det är definitivt inte lätt att identifiera avsändaren, speciellt som jag inte kunde hitta någon direkt ledtråd. Jag gissar att de matta cabbarna är en ledtråd, fast inget stod på dem om det. 
fick en ingivelse ikväll ochg tänker gissa på Noora som min tomte?!

Stort tack för alla fina pärlor, Maneki! 
Jag tänkte på dig inledningsvis, men hundklistermärkena förledde mina tankar, och sen blev det alla möjliga andra funderingar och frågor
innan jag till slut kom att tänka på dig igen. Idag hittade jag en bild i din blogg där bronstagsen, som ingick i paketet, fanns.
Det var de tillsammans med den jättefina hållaren med blomma på var vad som från början fick mina tankar att gå till dig. 

Tänk att en dåligt skriven avsändare kan leda så fel…
Men U-a är kort för Uppsala.
Däremot har jag ingen aning om vem som var min tomte, men pärlorna var verkligen fina. Så stort tack.
Ahaaa…betyder det att du var min tomte Leja?
tack för alla fina pärlor isåfall! Jag blev väldigt glad!
Idag fick jag min fina julklapp bestående av finfina seedbeads, vita droppar och ett jättefint stort lås med en vacker blomma av black lip snäckan, allt i finstämda grå-blå toner. Tack så mycket Needful
.
Tack även för att du annordnade även detta års julklappsrunda. 
Visserligen skickad jag också vita droppar i min julklapp, men till din är jag oskyldig, bimse. Jag blev själv lurad vid halloweenswappen, eftersom alla skulle använda Mmadeit som avsändare, vilket jag glömde ju, så jag var så säker på att det var från henne ( tills jag fick det, sen trillade poletten ner)

mattiz73, jag är skyldig, dessutom har vi en affär som är på väg att stänga så jag köpte seeds med 70% rabatt. Så jag höll mig inom prisramarna.

Tack…Jag funderade verkligen på det där med pengarna…Tyckte det var väldigt mycket pärlot…Älskar 15/0…funderar nu bara på vad jag ska göra med dem…..hehe…det ska bli kul!
Du har även fyllt på mitt trasselhjärta förråd….härligt! Tack så mycket!
Jasså var det inte du Needful, det trodde jag. Det var väl en listig en som skrev ditt namn som avsändare och jag gick på den lätte. Tjaha, och inte har jag någon som jag kan gissa på heller egentligen, så om det är en rödklädd skäggig varelse som träder fram är jag mycket tacksam 
bimse så mycket skägg har din tomte nog inte. men en sur tomte är det ,-) sur på sina kollegor som uppenbarligen inte klarade av att göra sitt jobb! *blink blink*
Stämplade frimärken? Nej ingen ledtråd där, för dem var ostämplade, men jag har nog klurat ut det hela ändå och säger TUSEN tack till Mattiz73.
_
Nä, du har ju inget skägg eller röda kläder …(….. ännu i alla fall 

… men hade ni ingen tomte till lille bus?) Jasså var det du vännen, tja jag tänkte det ett tag men så tvekade jag. Ja, du känner ju till min smak och är liksom Kissidor en "gråråtta" som hon uttrycker det.
Tack snälla, blev jätteglad.
Jag hoppas du kan göra något med innehållet i paketet Goldenbead!
Varsegod…det vara bara kul!

Jag har "tagit ledigt" från forum under jul- och nyårshelgen, men nu är jag här igen
Tack till en givmild tomte som jag inte ens tänker försöka gissa på! Ett vintrigt paket med många vita och klara pärlor, lite lila pärlor, en stor stenpärla m.m.
Själv ansträngde jag mig t.o.m. till den grad att jag inte ens postade paketet här hemma i Tullinge (oavsiktligt, men ändå…), så nu kan jag ju inte gå och bekräfta någons gissningar 
!