Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: problemhörnan
Läst 6782 ggr
mattiz73
0

Jag söker 3

Fortsättning på den andra tråden! Den hittar ni här! Skriv vad ni letar efter och hoppas på det bästa!

mattiz73
0

Nu är jag igång igen!

Nu söker jag rocailles som är lagom till pärldjur som görs med ståltråd 0,3 mm.

Vilken strl? Jag vet att 11:an blir för tajt då tråden ska igenom ibland 4 ggr.

Vart hittar jag jämnast och billigast?

mattiz73
0

Oj…inget svar!

Jag som hoppades på lite tips nu när jag fått lite pengar i födelsedagspresent!!

Smyckestillbehor
0

Det är nog oftast en smaksak Skrattande TOHO har större hål, det är ett av TOHOs kännetecken. Annars finns ju nummer 8 till ex :)

www.smyckestillbehor.se - missa inte allt nytt och intressant!

mattiz73
0

Jag är så velig….8/0 eller 11/0….vilket blir snyggast! Jag vill ju köpa rätt strl nu eftersom jag ska köpa ganska många färger!

Är det ingen annan som vet mer än mig?

Smyckestillbehör: Är TOHO jämna??

Allamej
0

Toho är en av de bästa japanska märkena så oja, dom  är jämna :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Cessy
0

Köp en 8/0 o en 11/0 o testa. Sedan finns där även tjeckiska 9/0 men de är inte alls lika jämna som Toho o Miyuki är men storleksmässigt ligger de i mellan 8;or o 11:or

mattiz73
0

Ok….Cessy, det blir så mycket fraktkostnad då! Om jag har 200:- att handla för så vill jag inte lägga 48:- i frakt men annars var ju det ett jättebra förslag!

tack Allamej…Jag vet ingenting om seed beeds utan köpte ett gäng för ett par år sedan via tradera men alla var ju ojämna….

Smyckestillbehor
0

Billiga seeds brukar komma från Kina och är bra som utfyllnadsmaterial, men vill man ha jämna så ska man helst satsa på japanska tycker jag.

Och ja, TOHO är en av de jämnaste sorterna man kan få tag i :)

www.smyckestillbehor.se - missa inte allt nytt och intressant!

Mmadeit
0

mattiz jag kan skicka dig några toho 11/0, matsuno 8/0 samt miyuki 8/0 så får du se dem innan du handlar, har dock inga toho 8/0

mattiz73
0

Mmadeit: Skulle du vilja göra det! vad snällt! Det räcker egentligen med 1 av varje sort så jag får se strlen…..

jag vågar nämligen inte beställa för om det blir fel blir jag så ledsen.

Jag PM:ar min adress till dig! Tack!

mattiz73
0

Tack så mycket Mmadeit! Idag dök det ner ett kuvert i min brevlåda…så härligt och med 10 småpåsar.

Jag ska spara din innehållsförteckning och påsarna till framtida bruk.

Tack än en gång….Nu ska jag surfa vidare och beställa ToHo 11/0.

Jag älskar detta forum….

Cessy
0

Åh sprang på en sådan urläcker nyhet som jag totalt missat. Det var en dubbelring o jag köpte på mig ett par för att kunna ha till fusade cabbar o för o se om de funkar till detta, men det jag undrar är om någon vet fler ställen som denna dubbelringen finns o köpa? Gärna någon form av storpackspris o det behöver inte bara vara inom Sverige.

Allamej
0

Dom får ju inte säljas i sverige för dom klassas som knogjärn såg jag nyss på PG så det gäller att hitta utanför sverige och hoppas att inte tullen tar dom.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

maneki
0

Eller så kan man limma en metallplatta på två vanliga ringstommar om det är lättare att hitta.

I vilket fall som helst kan det vara bra att veta att det är som Allamej säger: polisen har i några fall, t ex hos H&M betraktat dem som knogjärn = olagliga vapen. Har dock inte tillräckligt bra koll på läget för att säg nåt om detta är något som omprövats eller överklagats.

Cessy
0

O jisses - har polisen inte bättre saker för sig än att utreda om en dubbelring kan betraktas som knogjärn.Förvånad Inte undra på att så få brott blir uppklarade med tanke på hur resurserna fördelasObestämd Men även om man limmar två ringstommar med en platta så blir det ju ändå svagare konstruktion eftersom jag sedan tänkt limma en avlång cabbe ovanpå. O dessutom om köpta dubbelringar räknas som knogjärn/vapen så spelar det ju ingen roll om man köpt dem eller konstruerat dem själv, så det är ju lika illa vilket som.

Kan tyvärr inte kontakta butiken o fråga, för jag får inte kontakt med Yahoo nu ikväll, men glad för att jag inte betalade ringarna omedelbart o eftersom de var det enda jag köpte så är det ju bara att annulera köpet. Nåja då sparade jag de pengarna, men synd för det hade verkligen kunnat bli urhäftiga ringar o nytt o annorlunda.

[kissidor]
0

men säg hörni tror ni verkligen det känns ok att ha på sig en sån ring ? jag gillar ju inte riktigt att ha ring på mig överhuvudtaget iofs (utom på tårna som sagt för där känns det inte), men jag skulle nog bli vansinnig av att inte kunna spreta fritt med fingrarna iaf

Cessy
0

Det där vet man ju inte förrän man har testat. Förr använde jag en hel del ringar men sedan jag blivit hemma har jag slutat med det. Jag tror att till fest skulle jag mycket väl kunnat bära en sådan ring, men inte till vardags (Hemma/arbete).

Kan någon förklara för mig. Vad är skillnaden mellan ha en dubbelring mot att ha två maffiga ringar eller fler som en del har? Är inte det precis lika farligt att ha på sig vid slagsmål? d.v.s. är de inte att betrakta lika mycket som knogjärn som dubbelring? Borde i så fall inte alla ringar förbjudas?

maneki
0

Tja, om lim känns för svagt så finns ju alltid nitning -- den starkaste metoden att sammanfoga metall näst efter lödning. Men det är ju en akademisk fråga om du nu valt att avstå ringarna.

Knogjärn är i vapenlagen, antar jag, liksom mycket beskrivna utifrån sin utformning på ett sätt som ska omfatta så många olika stilar av knogjärn som möjligt och därför kommer smycken som motsvarar dessa paragrafer att ses som knogjärn. Det har inget med farlighet vid slagsmål att göra utan laget utgår från ett sammanhang då dubbelringar inte fanns eller åtminstone inte var så vanliga utan allt som täckte två fingrar eller mer var knogjärn, designade för att slåss med. O tur är det att lagarna ser ut så för annars får vi samma problem som med de nya drogerna: i lagen beskrivs olagliga substanser utifrån precisa recept, vilket gör att drogerna blir lagliga så fort man ändrar lite i receptet. Sedan är det ju fullt möjligt att en prövning skulle ge ett tydligare rättsläge där det kanske utmynnar i att man gör undantag för dubbelringar eller kommer fram till att lagen kan tolkas så att dubbelringar i lagens mening inte är knogjärn. Men det vet man som sagt inte förrän lagen prövats, vilket betyder att ringarna först måste anmälas.

Jag har inte läst vapenlagen så jag kan inte säg om det är det faktum att ringen sitter fast runt två fingrar som är problemet. Annars finns det ju en hel del andra ringar att inspireras av, som bara sitter fast på ett finger men täcker en eller två av de intilliggande fingrarna. Har varit populära rätt länge inom smyckeskonst i sin olika former.

Utöver det kan det också vara värt att veta att vissa, redan innan polisens ingripande, associerar till knogjärn när de ser vissa dubbelringar o tycker de är lite obehagliga. (Själv tänker jag mest på hiphopsmycken så för mig ser det mest tacky ut snarare än hotfullt.)

SusannAlg
0

Söker röda dropp-liknande pärlor, med hål lodrätt genom pärlan. Stl ca 10-15 mm. Ska påminna om en blod-droppe…. har en väninna som fått ett barnbarn som har blödarsjuka. Hon skulle vilja göra någon slgs berlock som hon vill sälja till förmån för forskning runt denna sjukdom.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Fru-Parla
0

Dubbelringen är vansinnigt obekväm, tänk bara på när man skriver på tangentbordet, är ju fingrarna lätt åtskilda. Jag beställde en ring för att prova just bekvämheten, men jag fick en lätt panikkänsla av att vara låst med 2 fingrar.

Susanne, här finns röda dropparGlad

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

Bimse
0

Söker en speciell pärla. Håller på med ett projekt och tror inte att de jag har kommer att räcka. På det rör jag har står det inte om det är Toho eller Miyuki, men jag tror att det är Miyuki och på röret står det:

11/0 - 154 -Dyed

SL DK Grayish/Purple 916-488-23

Skulle ni ev ha, kan ni väl skriva en PM till mig.

Tack!

Mmadeit
0

tyvär ingen aning om vart man kan få tag i dina seeds bimse, tittat på alla ställen jag vet om som har mycket miyuki…

letar själv efter en sån där "kon" med mått angivelser på som man kan mäta storleken på armband med.

[kissidor]
0

ez bracelet tror jag dom brukar heta mmadeit, borde va lätt som en plätt att hitta på e-bay - det var då på den tiden jag köpte min iaf :)

Mmadeit
0

ah tack ett namn är kanon att ha när man söker. "armbandstorleksmätarmojäng" gav inga resultat ;-)

Cessy
0

Shocked :lola:

Alex05
0

Mmadeit: Det var det bästa idag!SkrattandeSkrattandeSkrattande

Emo
0

"armbandstorleksmätarmojäng" gav inga resultat ;-)

Konstigt, det är ju ett så bra beskrivande ord och innehåller ingen felaktig sär skrivning FörvånadSkrattandeOskyldig

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Mmadeit
0

"armbandsmätarmojängen" är iallafall på väg mot sverige även fast den hade ett betydligt tråkiare namn.

Nu är jag åter igen ute och "letar" efter nått utanför mina normala gränser. Ovala "platta" facetterade pärlor glas eller gärna sten bara de är hyffsat jämna i färgen dvs inte jätte spräckligt, fushia, mörklila mörkgrönt eller möjligen mörkt blå skulle funka de bör helst vara 12-18 mm någonstans på det längsta måttet och behöver rätt många så sträng vore underbart.

hittat flera alternativ på älskade ebay men har inte tiden till att ta en kina leverans nu (tar ju minst en månad)dock inte hitatt något fungerande alternativ i de svenska shoppar jag rotatigenom.

NeedfulThings
0

Jag söker örstickare med platta, nånstans mellan .0.6 och 1 cm att limma en liten glascab på. De ska vara nickelfria, behöver inte vara sterlig silver, misstänker att de är rätt så dyra.

Köpte i kirurgiskt stål från FMG. Pinnen är inte så stabil i dessa, och får den en liten knick så dinglar den löst…och om man limmat på cabbar ör det lögn att ta av dem = örhängena måste göras om.

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Mmadeit
0

köpt sådana hos smyckestillbehör.se

Cessy
0

Jag har i o för sig bara gjort 3 par örhängen med glascabbar. Mest för att det är så svårt o åstadkomma 2 exakt lika cabbar, men då har jag använt sådana här som man fäster i en vanlig öronkrok sedan. WarmGlass har ju en hel del olika sorters fästen men just sådana örstickare med plattor har de bara i SS. Antar att om man ska få bra priser så är det väl storpack från Kina som gäller.

NeedfulThings
0

tackar för tipsen, båda två. Ditt alternativ var ju också ganska smart, Cessy, för då kan  man ha sterling i kroken och sådana krokar är det gott mått på här hemma  än så länge. Det jag är mest orolig för är ju om pinnen på stickarne blr lös, det är värdelöst.

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

SusannAlg
0

Jag gör som Cessy. Limmar man på en cab på ett sånt örhänge med platta blir det oftast för tungt å då ser det inte fint ut på örat. Cabben vill liksom tippa neråt…. hm vet inte hur jag ska förklara.. men ni fattar nog.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

ommok
0

Så har jag också gjort, men då jag fick tag i några stickare med platta har jag gjort jättesmå cabbar, ca 7-8 mm i diameter, och limmat på dessa. De verkar inte vara så tunga att de tippar så mycket, men det återstår att se om någon vill köpa dem/testa dem. Själv kan jag inte prova då jag inte har tagit hål i öronen. Hoppas någon annan vill… Flört

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.