Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: off-topic
Läst 4538 ggr
Kalasjnikaj
0

Material från ölburk - men hur?

Hej! Vet inte om jag är i helt rätt forum, men den här är väl bland de närmsta jag kan komma ämnet.

Det är nämnligen så att jag vill återanvända (eller "upcycle") material som finns i min vardag, bland annat aluminiumburkar. Det går finemang att klippa i dem med en lagomt dålig sax och är lätt att forma till olika mönster, men problemet är att de kanter som blir är hutlöst vassa att en skär sig direkt!

Några tips på hur dessa kanter kan bli mindre farliga? Förstår nog att jag måste fila dem, men med vilken sorts fil i så fall? Eller finns det kanske något annat sätt?

Tack på förhand!
Kaj

Allamej
0

Jag skulle vika ner kanterna på nåt sätt men hur kan jag inte säga eftersom jag kan inte med ljudet av metallfilning och sånt så jag håller mig borta

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mmadeit
0

funderar på om det går att "behandla kanten med tex ICErecin så det blir som ett plastlager runt det vassa… bara en märklig ide kanske…  glöm inte att nickel testa dina metaller om du skall göra smycken av dem, chemo nickeltest finns på apoteket.se elelr i en del shiopapr så som frupärla.se och smyckestillbehor.se tex…

maneki
0

Fila är väl förutom att vika det vanligaste alternativen. En nagelfil räcker ofta långt om metallen är mjuk o man inte ska använda den allt för ofta. Annars är nålfilar inte så dyra på t ex Jula.

Du kan också fundera på hur designen ser ut. Runda former bra eftersom man slipper de sylvassa hörnen. Om du t ex nitar fast de urklippta alu-formerna på en annan, tjockare metalldel så minskar risken att man skär sig på kanterna. Som i detta projekt.

Du kan ju kika lite hur de gör i de här projekten. Det kom nyligen också en bok om just smycken av alu-burkar, Create Colorful Aluminum Jewelry. Hon använder såna där motivstansar som används till papper för att stansa ut många av formerna hon använder.

Man kan ju välja att använda konservburkar istället, men de är tuffare att jobba med eftersom de är gjorda av stål. Dock är de tjockare så kanterna blir inte rena rakbladen. Finns ett exempel på armband hos 365 saker att slöjda.

Glöm inte att återvinna de delar av burkarna du inte använder: det är mycket viktigt att det finns en stor andel återvunnen aluminium i systemet då efterfrågan är fortsatt hög och det är väldigt energikrävande att framställa metallen från råmaterial. Man sparar ca 90 % genom att istället återvinna använd alu.