Tävlingssugen? del2
HTar mig friheten att starta en ny tråd för den gamla är sååå lång. Fick nämligen just mail om Sirligs nya tävling o passar på att även notera några andra aktuella tävlingar, svenska o internationella.
Sirlig har just annonserat ut en ny tävling på temat höstfärger. Sista tävlingsdag 20/10
FMG:s Beading Contests 2009-10 består av 6 mindre tävlingar. Just nu tas bidrag emot på temat metall (pärlor, lera, tråd) o kommande tävlingar är Seed beads, Glass, Gemstones respektive Pearls, organic beads, Ferido & Kato Polyclay.
R&T Your Designs Rock har inlämning först i januari o februari, fördelar på kategorierna Glass & crystal, Mostly metal, Gemstones, Metal clay och Found objects & Miscellaneous. Speciella utlottningar för de som deltar för första gången respektive de som skickar in bidrag tidigt.
The Ugly Necklace Contest 2010 -- för åttonde året inbjuds pärlare att skapa världens fulaste halsband, som bryter mot alla estetiska värden. Temat för i år är LILA.
Vintaj har temautmaningar varje månad där du kan vinna vintajkit (samt även rena utlottningar).
Art Bead Scene Blog har också månatliga utmaningar på teman där du ska använda art beads -- se deras definition -- för en chans att vinna handgjorda pärlor.
Har jag missat någon tävling?
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Åååh, jag vet precis vad jag skulle göra till Sirlig´s tävling! Fast du måste jag köpa mkt mer pärlor än vad jag redan har gjort. Tror att Guben säger stopp där. Ska man bara skicka in en bild? Trodde man skulle skicka in smycket.

De allra flesta tävlingar (alla svenska jag känner till) behöver du bara skickat in ett bra foto på smycket till. Vilket är enkelt o bekvämt. Börjar du däremot gå upp till stora tävlingar som FMG o Bead Dreams, ja, då kommer finalisterna även att bedömas IRL.
Hrmm… jag har ju glömt nämna Ugly Necklace Contest! 
Man måste alltid ha fler pärlor -- tävlingar är bara ett användbart svepskäl för att övertyga sig själv att inköpen var mycket nödvändiga. 

Ugly Necklace Contest!
Det var verkligen hemska alster på den siten.
He eh, där kanske man kunde ha en chans med alla gräsliga skräppärlor man har liggande, sådana som är lite skavda i färgen eller så.
De är kvar för att jag inte gillar att kasta
saker, och jag tänker att om jag kastar dem så kommer någon att komma med ett jättefiffigt sätt att använda fulingarna på. En idé är ju att göra decopagé på dem!Det finns säkert mer man kan göra, gäller bara att komma på vad.
Nytt Alias: Pugglis 
#3 Du har inte barn Pärlan? Här skulle de hugga innan jag ens tänkt tanken! Låser dörren till "mitt" rum så fort jag lämnar det. 

Barn och barn, den yngsta är 18, hon ler mest överseende åt mitt pärlpyssel, och säger "ni är så gulliga med era pärlor" om jag pratar om pärlträffar och om hur trevligt vi har på iFokus. 
OK, då får du spara till barnbarnen då… 

Ja, risken finns ju att de blir kvar så länge. 

Tänkte att någon kanske också är intresserad av CreativeFX, färgutmaningarna/kittävlingarna hos kanadensiska BeadFX. Månadens vinnare dras slumpmässigt o vinner ett presentkort, men alla vinnare deltar sedan även i en större tävling mot årsslutet då butikens besökare får rösta fram bästa bidraget bland månadsvinnarna.

Ok, inget tävling, men Vintaj har börjat med ännu fler giveaways på sin blogg nu. De ger bort små presenter med vintajprodukter varje vecka/dag nu till slumpmässigt utvalda personer som kommenterar i deras blogg. Läs mer om när, var, hur o varför här.

Ännu ett tips på giveaways för jag fick just svar från Lorelei att utlottningen är öppen även för oss utanför landsgränsen. Hon har inget mindre än fem grodpärlor o -knappar från Green Girl Studios att lotta ut.
(Nej, jag är inte så förtjust i grodor själv, men bloggar om dem för syrrans skull. O jag vet att det finns andra här som gillar grodor o Green Girl.)

Åh det var väldigt söta grodor! 
Jättegulliga grodor! Åh, vill ha 
Är det förresten bara jag som tycker att Ziddhartas tävling dragit ut lite på tiden, eller brukar det ta sån lång tid? Man är ju lite nyfiken nu..
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Sirlig har en hösttävling
Citat från nyhetssidan:
Höstens stora designtävling hos Sirlig pärlor är nu igång!
Temat för hösten är Höstfärger!
Vi tar emot ett tävlingssmycke per deltagare.
Bidraget måste innehålla pärlor från Sirlig pärlor.
Maila ditt tävlingsbidrag till oss senast 20 oktober på info@sirlig.se.
Största bildstorlek på tävlingsbidraget är 300 kB.
Lycka till med skapandet!1:a pris Presentkort hos Sirlig pärlor på 1000:-
2:a pris Presentkort hos Sirlig pärlor på 500:-
2:e pris Presentkort hos Sirlig pärlor på 250:-

Fråga mig inte hur det knde bli så där lila och vacker i inlägget men det ser ganska tjusigt ut 

Skulle inte sitta illa med ett presentkort på 1000:-, men jag tror inte att jag har en chans, har inga idéer.
Tigris - hade du inte skrivit att du inte har en aning så hade jag nog frågat hur sjuttsinge du fick till det så där med färg - Nu får jag väl fortsätta o undra, men visst blev det tjusigt

Ja, det blev tjusigt lila, det där ju. 
Jag är också nyfiken på hur det går med Ziddhartas tävling. Är alla bidrag ens utlagda än? Pagoni har ännu inte presenterat vinnare heller väl? Å andra sidan: vill ni delta i internationella större tävlingar så är det kanske bra träning: där tar det några månader att gå igenom alla bidrag o ibland är det bara för att singla ut de som kvalificerar sig för final. 
Inga fler tävlingar på gång? Sirlig tänkte jag hoppa, har väl inte direkt några pärlor som kvalar in…
Äääntligen är Ziddhartas tävling avgjord. Grattis till vinnarna om nån av er är här inne

Håller med om att det kändes som lång tid. Jag har varit med i tävlingar som tar längre tid att förkunna -- läs R&T -- men då står det en uttrycklig "tidsplan" på hemsidan så man vet från början. Här visste åtminstone inte jag att det var planerat att ligga så sent.
Hur är det med andra delen av tävlingen tro? Jag tyckte bara det verkade som om det gällde pärltävlingarna, men det var ju en pärltipstävling också. Eller är det jag som missat att de kommit upp?
*editerat: såg nu att det stod den skulle avgöras i… december*
Stort grattis till alla vinnare, om ni finns här inne! 
Från Perles and Co fick jag ett mail som talade om att de utlyser en tävling där man bla. kan vinna en helg i Watten i Österrike där Swarovski har sin tillverkling.
Ugly necklace var verkligen en annorlunda och rolig tävling! :) Något man skulle kunna göra av alla spillbitar man får över, och för att göra något heeelt annorlunda mot vad man försöer åstadkomma i vanliga fall! :)
Paulina

Läste att vinnarna i Sirligs tävling nu korats -- finns att bese här.
Vet inte om någon pristagare finns här? Om så är fallet, stort grattis! Fina o höstmysiga smycken allihop.
*G*R*O*D*O*R*!!!
Samlar på feer o grodor…Minstan min såg ut som en liten groda när jag fick henne…bloggade om henne som Lilla Grodan! Nu ser hon ut som en liten alvprinsessa, därav fe-samlandet. Jo, hon är nog mammas gullegris… 
Ja, grattis till vinnarna om de finns här inne

Hittade en jultävling hos Grodans shop !

ÄnglaDesign har en jultävling:
Skapa ett smycke som du förknippar med julen!
Inspireras av tomten, julklappar, granen, stjärnor, änglar, ljus, mistlar, julblommor, snögubbar mm.
Det är bara fantasin som sätter gränser
Lycka till!

Tävlingstime hos pyssel.net
www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.
Här hittar du det mesta!

Jag passar på att tipsa om Smyckestillbehörs nya tävling Vintersaga.
Det kommer även bli rolig för mig personligen då jag har fått äran att vara en av jurymedlemmarna, som ska kora vinnaren. 
Ouuuhhh…vet precis vad jag skulle vilja göra! Men tid, pengar…o framförallt; kunskaper! Men hade jag det kan jag tala om för er att jag nog vunnit!

Nä, skämt åtsido…det är iaf häftig när man direkt ser en bild innanför pannbenet o blir nöjd på en ggn med det man ser. Önskar att jag kunde teckna…
ja vintersaga var verkligen ett suggestivt och lockande tema
, tvivlar starkt på att jag hinner samla mig till ett bidrag personligen dock
. men jättegrattis till det fina erkännandet att tillfrågas som jurymedlem maneki
! grattis även till den lilla reklam för din enastående blogg som det innebär - och grattis inte minst till tävlingsdeltagarna för den seriösa behandling som deras bidrag kommer att få med dig som jurymedlem
!
Självklart…hur kunde jag missa!
Grattis maneki!
Har tankarna långt borta idag…närmare bestämt de 3 mil som är till marknaden imorgon! 
Grattis maneki! Jättekul att du får vara jurymedlem o ja din blogg förtjänar definitivt att nämnas i många sammanhanf o många gånger, så det är kul att du o den syns lite
Jo men Kissidor - tävlingen går ut den 28 februari. Även jag har svårt o samla tankarna nu till tävling, men det finns ju ett liv efter jul också
o Vintersaga låter definitivt som ett spännande tema,
Grattis Maneki till Rollen som jury medlem…
Fick genast inspiration till denna tävling men attans 50 % skall vara från smyckestillbehör och då jag hade ett sytt smycke i åtanke och de inte har några seed beads i sitt sortiment så får jag tänka om helt enkelt… gott om tid tilld et iallafall :-)

Sirlig har en ny designtävling på gång:
Ny designtävling!!! Skapa ett smycke åt en avliden berömd person! Personen kan ha levt nyligen eller för väldigt länge sedan, vara kung, författare, politiker eller vad som helst! Ange vilken person ditt smycke är tillägnat och skriv en motivering om vad i smycket du tycker symboliserar personen i fråga! Skicka in ditt smycke till info(at)sirlig.se senast 28 februari för att delta!
På tal om FMG´s tävlingar - jo de har ju numera olika kategorier o i princip pågår det alltid någon tävling året runt. Läs vidare här.
Nu har swarovskitävlingarna just avgjorts - Crystallized TM -Swarovski elements o slå gärna en blick dit, för det är fantastiskt vad man kan göra om man nu verkligen nänns o använda så många swarovskis samtidigt.
När jag tittade på prisvinnarnas tävlingsbidrag så fick jag ju syn på ett för mig känt namn Jamie Cloud Eiken författare av en del pärlböcker som jag vet att några härinne har köpt. Hon är finalist med tre olika bidrag i olika swarovskikategorier o hon kom på 2:a platsen med sina örisar i just örhängeskategorin. Lite kul att känna igen någon i alla fall.
O man kan se verken ganska vettigt om man zoomar in på bilderna, men tyvärr går ju helheten förlorad då.

Hmm man kanske skulle ge sig på någon tävling.
* ~* Ha en bra dag *~*

Ja, tävla är kul.
Själv sitter jag just nu o försöker få ihop nåt vettigt till Your Designs Rock (deadline 28/2, men early bird deadline 5/2). Hoppas även det ska bli nåt till Vintajs februariutmaning. Art Bead Scene hade en fin målning till månadens tema, men det är lite sent o jag har inga bra idéer….

Tina Glitter har ocså en tävling på gång. Temat är Vårlängtan 
ohh det var ett härligt tema på tinas tävling, kan nog inte delta dock har lovat gubben att i februari bara handla om jag har en beställning och måste ha av den anledningen dock får jag fria hnder på mässan i helgen (kreativa mässan) men var ju endast delar från tina glitter vilket innebär hattpinanr lås ja rubbet till hela smycket och nej det kan jag nog inte motivera att jag MÅSTE just nu då han vet att jag HAR ju hur mycket material som helst hemma egentligen… (men mycket vill ha mer 9

Både tävlingen hos Sirlig och den hos Tinaglitter låter roliga! Men usch, vad synd att allt material måste komma därifrån! Det blir dyrt (tråkigt om man inte har råd att handla så mycket fast man skulle vilja) Och om man nu skulle vinna, då är vinsten "bara" (förutom äran och att det är kul och en utmaning) att man får tillbaka nästan lika mycket som man har handlat för, att handla för igen… Och om allt material måste komma därifrån, ja, då måste man ju handla "basmaterial" med, som man redan har hemma!.. Så känner jag med, om det hade varit bara hälften av materialet som måste komma från webshopen så tror jag att fler hade deltagit, dessutom!..
Jag har lyckats hitta tillräckligt med pärlor på smyckestillbehör.se för att göra ett bidrag dit föresten =)
Å andra sidan, det enda positiva jag ser med det, är att alla har samma materialförutsättningar, om det bara finns vissa pärlor och material i butiken, så får man skapa utifrån det. Men då blir även variationen bland bidragen mindre, vilket kan vara lite tråkigt med.. Och så blir det svårt om man ska köpa alla pärlor från butiken, när det även kan vara så att vissa pärlor ser ut på ett visst sätt på bilden, men visar sig inte vara riktigt som man tänkt när man får dem… De pärlor man har hemma kan man ju kolla på och matcha ihop på ett helt annat sätt!..

Nej, jag tror inte variationen blir mindre för många butiker har väldigt mycket olika pärlor att välja mellan o vi som använder dem har väldigt olika stilar o använder olika tekniker.
Visst har vissa svenska butiker mindre utbud, men kolla R&T:s tävlingsgallerier -- de utgår också från samma sortiment allihop, men man kan ju inte anklaga alstren för nån form att likriktning. Även en kittävling kan visa att variationen kan bli stor med exakt samma material. Med samma begränsade material kanske man om nån måste pusha sin kreativitet extra mycket för att skapa ett smycke med det där lilla extra, som gör en vinnare.
Däremot kan man ju hoppas att butikerna skulle kunna välja att vara lite flexiblare, t ex att man ska vara kund där o använda material som finns i deras sortiment, men att det är OK att allt inte är inköpt just där. Då är det fortfarande så att smyckena som visas i gallerierna kan inspirera till köp o visa hur butikens material kan användas, samtidigt som det inte blir en massa gnet om att minsta hattpinne ska komma därifrån. Är det förresten nån som vet om de butiker som nu är på tal faktiskt menar att de tänker kolla att varenda motring är inköpt från dem, eller har de en öppnare tolkning?
En annan sak som är viktig för mig, om jag ska delta i en tävling är att man vinner presentkort, alternativt ett preciserat pris. "Blandade pärlor" lockar inte mig som vinst… Tänk om man bara vinner pärlor man inte gillar?
oooh skulle äslka en "kit" tävling altså köper gjärna ett färdigt kit där alla har samma material det är ju en utmaning värdig att antas dessutom så blir det ju inte den med "störst" plånbok som kan unna sig de mer exlusiva materialen som får försprång utan antingen kan man ha råd att vara med… eller inte…
men håller med ang priserna där vill gjärna veta vad man tävlar om inte sådär att " vi raffsar väll ihop något vi har mycket av på lager just då när det är dags" som just orden blandade pärlor kan ge sken utav .

Så roligt -- känns som där är en massa svenska tävlingar just nu. 
För er som gillar Vintaj så har de inlämning senaste 12:e feb på temat Lover's Bouquet. (Är det i senaste laget kan ni läsa om kommande teman här. För mars gäller Heather Fields.)
O R&T har nån vecka kvar på Your Designs Rock (se länk i #0). 

Påminner om FMG: just nu är det seed beads- respektiveglastävlingen som är på g. Sista dan är 9 mars.

Vinnarna till Ziddhartas pärltipstävling har utsetts. Kikade på tävlingsbloggen, men där stod inget resultat (än) så här är vad som stod i dagens nyhetsbrev från butiken:
~ Vinnarna i Ziddhartas Pärl-tips TÄVLING - har utsetts! ~
GRATTIS alla ni som vann!
Och stort Tack! till ALLA som deltagit!
PRISLISTAN för Pärltips-tävlingen:
1a pris: 500 kr Presentkort = Margareta Åberg
2a pris: 250 kr Presentkort = Kristina Johansson
3 - 5e pris: 100 kr Presentkort = Christina Glasell
6 - 10e pris: Läckra Pärlpaket! = Åsa Gille, Mican Ojala, Ida Samnegård, Katarina Andersson, Elisabeth M

Internationell kittävling med en liten "twist!: Use the Muse IV
Art Bead Scene har inte bara månadsutmaningar utan även just nu en tävling i samarbete med Margie Deeb: Turquoise Color Challenge (färgkombotävling).

Är det någon mer än jag som skickade in till Your Designs Rock? Frågar inte bara för att jag är nyfiken -- det är jag -- utan också för att R&T hade tekniska problem under helgen. Risken finns att något bidrag inte kommit fram. Har du inte fått ett automatiskt svar från sajten när du skickade in så har bidragen inte kommit fram. I så fall bör du kontakta den ansvariga för tävlingen så kan hon ge dig en möjlighet att skicka in bidragen på nytt. Jag har mailadressen om nån behöver den, annars kan du gå via forumuläret på tävlingssidan.
Om ni känner till nån som skulle vara med o som skickat in nån gång 26-28 så kanske ni kan passa på att nämna detta.
Jag hade planerat att vara med men blev så fullständigt blockad att jag kunde inte göra annat än att stirra framför mig..
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Good Quill Hunting har utlyst sin andra årliga Haute Couture Beading Contest. Tävlingen går ut på att du ska skapa ett smycke inspirerat av ett av 36 utvalda bilder av designerkläder (haute couture). Tanken är inte att göra ett smycke som skulle passa till kläderna, utan det är klädernas former, stilar, färger, strukturer med mera som ska inspirera ditt smycke. Som sägs i tävlingstexten: "Go bold, go bright, use your imagination to conjure up your wildest dreams, as these designers have."
Du får använda dig av olika tekniker och material, men huvuddelen av ditt smycke ska bestå av seed beads. Därför har tävlingen också en generös inlämningsperiod: sista dagen att skicka in ditt (dina) bidrag är 19 november. Du får delta med mer än ett bidrag. Observera att ett dåligt foto inte accepteras, men du får då ett meddelande om detta så du har tid att skicka in ett nytt (det måste dock ändå vara inne senast 19 nov, midnatt EST). Priserna inkluderar flera presentkort, Soft Flex smyckesvajer, lucite och shimmerstones.

Ännu en kul tävling: Soft Flex upplaga av Flex Your Creativity Beading Contest 2010 har temat STEAMPUNK! 
Alstren (flera bidrag är tillåtna) ska innehålla synlig smyckesvajer från SoftFlex o temat till ära ska resten bestå av återvunnet material o found objects likväl som mer traditionella pärlor o smyckesdelar. 1 september är sista tävlingsdag. Så gott om tid att tåta ihop nåt riktigt spännande o steampunkigt.
kanske inte "tävling" i ordets fulla bemärkesle men en kul utmaning som jag tror skulle passa flera här med tanke på de alster man sett
Frost08 har en utmaning där man skall blanda olika pläteringar/fäger i samma smycke flera små vinster utlovas. (6st)
någon som har tips på någon skoj tävling? sugen på någon form av utmaning.

Kika i mitt första inlägg på Vintaj o Art Bead Scene. De har tävlingar/utlottningar varje månad. Maj månads utmaning från Vintaj har inlämning idag, men du kan redan nu läsa nästa månads tema, som är Vintage Wedding.
Notera att Vintaj kräver att du använder minst en vintajprodukt i ditt alster (som inte behöver vara smycke) o ABS kräver att minst en s k art bead ska användas, vilken kan vara gjord av dig eller någon annan fristående pärlmakare.
Haute couture tävlingen pågår t o m november, Soft Flex tävling (tema steampunk) slutar 1 sept o Zoya Gutinas färgtävling pågår t o m 15 juni. Gemensamt är dock att de är större, utländska tävlingar o två av dem kräver att arbetena ska domineras av pärlsömnad/sydda tekniker.

Jag vet, sista minuten mer eller mindre, men tänkte tipsa om att Vintajs tema för juniutmaningen med inlämning 11/6 är VINTAGE WEDDING. Kanske nåt som passar?
För den som tycker det är i sista stund kommer en lista på kommande månaders teman:
July Challenge: "Secret Garden"
August Challenge: "Butterfly Orchid"
September Challenge: "Family Tree"
October Challenge: "Maple Glow"
Inte bara smycken välkomnas, enda kravet är i princip att alstret innehåller någon Vintajprodukt.

Ängla design har en sommartävling med änglatema

I mer eller mindre sista minuten fann jag en beaded bead contest på Bead-patterns.com. Kanske nån som är intresserad? Inte så ofta man stöter på just pärlade pärltävlingar.
Bara Pyssel har förlängt datum på sin tävling.
Sen är jag nog lite för trött för att reda ut resten o var jag läst andra tipsa om just de här tävlingarna, sorry. Men jag har nämnt några aktuella tävlingar i min blog, som kanske kan vara av intresse. Se inlägg här.
Pearl Dream har en tävling där du ska skapa ett smycke från ditt bästa sommarminne o deadline är 30 juli.

Mixxit har en sommartävling.
Hos Bead Unique Magazine hålls en pärltävling på temat Get steampunked där en person kan vinna en årsprenumeration på tidningen (o topp tre publiceras i deras vinternummer). All info i denna pdf-fil.
Ingen designtävling, men väl en "fota din arbetsplats/pysselhörna och vinn pärlor" på Ziddhartas blogg. Första pris ca 1 kg blandade pärlor, sen finns även 5 st Mat-Tina-DVD:er samt småvinster.
Just nu pågår en tävling på Manekis pärlblogg där du kan vinna väldigt vackra pärlor o det är en motiveringstävling.
-----------------------------------------------------------------------
För att vinna behöver du bara svara på en fråga:
Tänk dig att en god vän till dig nyligen har börjat tillverka sina egna pärlsmycken. Du vill ge henne eller honom något med tanke på den nya hobbyn. Vad skulle du ge din vän? Varför?
Det bästa svaret vinner -- och med bästa avses det mest användbara, smartaste, finurligaste, roligaste eller på andra sätt mest kreativa svaret. Det kan vara något du anser alla nybörjare borde få likväl som det kan vara något speciellt anpassat bara för din vän. Kanske är där något du önskar att du hade fått av någon mer erfaren pärlare när du var ny. Eller något du själv hade/har god nytta av som nybörjare.
----------------------------------------------------------------------------
Tävlingen pågår till till o med 12 september.

Dags att fylla på med lite nya tävlingar. Båda råkar vara tyska, men väldigt olika (o, ja, de informerar på engelska också).
Först har vi Perle4U, som har pärlmönstret Bellatrix som tema: du ska göra ett smycke med en eller flera av dessa hängen/komponenter. En vinnare kommer att röstas fram av deltagarna (enbart) och vinnaren kommer att få en överraskning från Simone/Perle4U. Vill du vara med i tävlingen mailar du henne för att få mönstret gratis. 30 sep är sista tävlingsdag.
Sen har vi stora International Bead Award, som Best Beads Verlag (förlaget bakom Perlen-Poesie) anordnar. Du kan tävla i klasserna hobbyist, professional eller master class och det finns hela nio olika kategorier att delta i. Vinnare väljs ut av en internationell expertjury och sedan kommer ett "allmänhetens pris" även att röstas fram på tidningens hemsida. 15 dec är deras sista tävlingsdag.
maneki: Bara en fråga som jag vid snabb genomläsning inte hittade svaret på. Är man inte bunden av att behöva handla pärlor i någon speciell shop på International Bead Award? Såg ingenting men däremot var det ju vääääldigt lång tid de skall ha på sig för att avgöra o publicera vinnarna sedan. Lite sugen på att våga mig på det. Speciellt om man för en gångs skull kan använda sådant man redan har i sitt förråd

Nej, mig veterligen är det en helt öppen tävling där man får använda material från vilket ställe man vill. Krav på specifika butiker brukar ju främst vara när det är butiken själv som håller i tävlingen (o likadant när det gäller en tillverkare som vill man ska använda just deras produkter).
Jo, många månader brukar det bli på större tävlingar. Man får nog se det som så också att just i det här fallet så blir det viss fördröjning pga att de vill ha ett bra event att presentera vinnarna på för att få maximal uppmärksamhet o tyngd för det nya priset. Ska väl vara en "konkurrent" till Bead Dreams på sätt o vis.
O visst blir man sugen, även om det känns som jag är ganska långt från att verkligen satsa på att göra nåt tillräckligt kvalitativt o genomtänkt för en sån tävling. Men kul vore det allt!
Åh vad bra, då var det inte bara jag som missat då. Jo sugen är jag litegrand i alla fall, men ska man gå på att vara så kvalificerad för att våga delta, så vågar man nog aldrig delta. Fast det är väl just där skon klämmer - att om man får en vettig idé o sedan vågar tro på att man är tillräckligt bra för att våga delta. Nå någon gång kanske man vågar - om något år eller så

Bello Modo har en Swarovski Pearl Challenge på gång just nu.
Gissa om det började brinna i brallan när jag öppnade eposten idag… Simone Helmig har ju sin tävling där alla ska göra ett visst mönster… och sen skicka foto och visa upp… jag hoppade på det direkt och glömde lika fort så nu sitter jag och letar febrilt efter bra pärlor till projektet.. Gah!
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ännu en tävling: Artbeads har en "inspirationstävling" där du ska skapa ett pärlarbete inspirerat av något. Detta något ska du också bifoga en bild på. Två kategorier: halsband respektive övrigt, som även omfattar annat än smycken. Tänk på att minst 50 % av pärlorna ska vara köpta från Artbeads.
Priserna är presentkort på 500, 300 resp. 100 USD i varje kategori. Det är (liksom allt nuförtiden?) en omröstningstävling.
En Kit-tävling kommer utannonseras av Caraga med start den 20 oktober (säljstart av kitet). Det kommer finnas 30 kit (30 deltagare) i tävlingen o man har tills den 10 januari på sig att göra färdigt o fota sitt bidrag. Tävlingen kommer avgöras av en jury utsedda av Caraga. Priserna består av presentkort på 500kr, 300kr o 150kr.
Jag har kommit på att försöka mig på åtminstone 2 internationella tävlingar… geez…. Har jag blivit knäpp eller?
Håller på med ett bidrag till Puss "efterfest" tävling… Men nästan klar letar efter något nytt att ge mig på efteråt några tips?

Har mest koll på amerikanska tävlingar just nu: Vintaj o Art Bead Scene har månatliga utmaningar ännu. Vintajs tema just nu är Wandering Journey. Artbeads tävling är fortfarande aktiv. Och R&T har publicerat info o regler kring 2011 års upplaga av Your Designs Rock. (Notera att man inte behöver vara kund hos dem för att delta, bara använda material av samma typ de säljer.)
Ska vi fortsätta på större tävlingar så är där ju International Bead Award (se #65). O så, som ovan nämnts redan, Caragas kittävling.
Har inte hört om fler just nu, men jag har dålig koll på många av de svenska pärlbutikerna.
Jag ska testa haute couture tävlingen och sen IBA. Kanske ska kika på R&T också

Ja visst, ja, haute couturetävlingen hade jag glömt…
Ett tips till: Bead Unique har en ny grej, som börjare i förra numret, där de har en ny tävling i varje nummer av tidningen. Vinnaren får en ettårig prenumeration. Just nu är temat pärlbroderi. Omfattar "beaded jewelry, art jewelry, home décor, or fashion.", bedöms efter originalitet och hantverksskicklighet med extra poäng för "unusual use of materials". Deadline: 13 dec.
Info finns på Bead Uniques hemsida.

Frost08 nämndes i en annan tråd. Hon har ju också en utmaning på gång just nu på temat romantik, såg jag.
O där är f ö nån dag kvar på Sirligs tävling, 31/10 slutar den. Det glömde jag också i #75…
K. Gottfried lär troligen snart utlysa 2011 års swarovskitävling.
Tävling finnes och internationella bidrag är välkomna!

Jag följer deras blogg (Bead Mavens), men den utmaningen hade jag missat. Inspirerande tema.

Sirlig har en tävling där man ska skapa ett glamoröst festsmycke som skulle passa på nobelfesten. (Står inget om krav på att använda pärlor från butiken o fritt var det även förra gången.)
För den som vill pärla, men inte smycken, så börjar ICA:s julpyntstävling 1:a dec.
Sparklingdesign har advent-/lucia-/jultema.
…o så är 3 december nytt datum på Vintajs decemberutmaning.

Creativ Company har en "julidétävling" där man kan vinna 1 000 kr att shoppa för i butiken.

Art Bead Scene blog har utmaningar varje månad o sen ett bra tag tillbaka har varje temat varit ett konstverk. Denna månaden tyckte jag det var ett speciellt lyckat var att inspirationsalster. Så mysig stämning o sköna färger. Kanske mer än jag som finner bilden inspirerande?
Måndag är f ö sista dagen att skicka in bidrag till Your Designs Rock om man vill vara med i deras early bird draw. Annars är det fortfarande den siste som gäller.

Jag är lite smådålig på att tipsa om tävlingar här (kanske för jag bloggar om dem), men här kom ett nytt: Sirlig har en tävling på temat föresatser:
"Föresatser, där pastelliga pärlor står för
ambitioner, föresatser, förhoppningar -
positivt ska det kännas.
Man ska bli glad redan av färgerna, även om det
skulle gå lite si och så med föresatser o.dyl.
Ja man är ju inte mer än människa, men
föresatser känns som ett väldigt
spännande och vårigt tema.
Sista inlämningsdag för ett foto av ett smycke
är 28 februari och vinnarna vinner presentkort
på 500:-, 250:- samt 150:-"
Zoya Gutina har en tävling nu där man ska jobba efter Pantones kvinnliga vårfärger