Silverlera (Art Clay). Fråga!
Jag är helt ny på detta med silverlera men har tänkt börja med det. Har gått bild & formgivning som gymnasieinriktning och har utbildning inom keramik. Vad jag främst undrar är, om man använder en vanlig ugn eller om det ska vara en kersmikugn? Tänkte att man ju kan börja med vanlig ugn och sedan övergå till microugn, har läst om en smart burk man kan använda för det. Jag har tänkt göra ringar bara, så undrar om ni har några generella tips kring det? Jag har tänkt använda korklera också, tycker det låter smart att använda. Annars är det bara silverlera jag tänkt mig att använda. Man kan ju innefatta pärlor/stenar också, men jag tänkte skippa bronslera som jag sett finns också. Tänkte köpa från detta stället: http://www.slojd-detaljer.se/deptlist.aspx?deptid=230&requestedPage=1 Tycker ni jag ska börja med att köpa enstaka produkter eller ska jag köpa deras ring-paket? Vad är lämplig utrustning till ringtillverkning anser ni? Kanske det finns någon ringtillverkare här? :) Tack på förhand för svar! :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du kan inte bränna silverlera i en vanlig hushållsugn då du behöver en temperatur på ca 800 grader. Det går att använda en sk art-box som man värmer i vanlig micro, men då kan du inte använda korklera. Själv använder jag en butangas-brännare. (billigaste alternativet)
Att göra ringar i silverlera är nog inte det första man ska ge sej på som nybörjare…..
Jag rekommenderar dej att låna eller köpa böcker och/eller gå någon kurs.
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
Okej. Tack för tipsen. Har du en länk till en sådan som du använder? Vet inte vad det är, inte hört talas om det. :)
Jag tänker som så, att övning ger färdighet. ;)
Vet ju inte hur den är att arbeta med i jämförelse med annan lera i och för sig, men det märker man ju.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kolla på www.folkare.com
Där finns både material och redskap och butangas-brännare.
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
Tack så mycket! :)
Ang hur silverlera är i jämförelse med annan lera, den främsta egenskap som jag tror många får problem med är att den torkar SNABBT och ju mer man bearbetar den desto snababre torkar den såklart, blöter man den är det risk att det bara blir "gegga" utan man behöver tillföra fukten försiktigt gärna som typ "dimma" ur en sprayflaska.och framförallt ha tex plastfilm att täcka leran med medans man sträcker sig efter verktyg etc för att bibehålla fukten.
http://www.pmc.se/livraddaren-sprayflaska-med-mycket-fin-spray/369-0 Sprayflaskan som ger mycket fin dimma fylld med vatten (köpt för detta ändamål) och gladpack är ens bästa vänner när man håller på med silverlera *nickar*. Det finns mycket "specialprodukter" som säljs, men mycket man redan har hemma går att använda som substitut. Jag använder t ex spelkort i st för distanser, mönster kan man göra med nästan vadsomhelst. Som underlag använder jag glaset ur en kasserad tavelram, med en bit rutpapper under osv osv.
Om man har en riktig ugn, finns det speciella ringpluggar att köpa hos bl a folkare. Jag använder enbart butangasbrännare (har box till mikron, men har endast använt den till glassfusing än så länge) och gör ringar runt en trämandrel istället. Tips på hur man gör ringar med mandrel finns bl a i boken Precious Metal Clay av Xuella Arnold. I boken Metal Clay in a Day av Tammy Garner använder man sig av en bit ihoprullad tunn kartong som mandrel… Två bra svenska böcker är Skapa i silverlera av Anna Siivonen (som ofta finns på biblioteken, och som tar upp många alternativa verktyg) och Silverlera av Karina Mattsson (som ligger bakom butiken folkare som rekommenderades i ett tidigare inlägg och som också visar hur man gör ring med trämandrel) Själv använder jag en trämandrel på fot.
Finns garanterat en hel del länkar på Youtube med
. Jag har gått en kurs i silverlera, och man får många bra tips där, men sen kan man inte komma ifrån att man lär sig en hel del genom att arbeta med materialet. Att tänka på när man gör ringar är att silvret krymper ca 8-12 % beroende på sort vid bränning.
Länkar till affärer där jag handlar silverleramaterial:
www.perlesandco.com (titta även under polymer clay för små stansar/formar och texture sheets. De har även cubic zirkona)
www.pmc.se (bra startpaket)
www.folkare
Här är min hemsida.

Jag rekommenderar också att du köper eller lånar en bok om ämnet eftersom det finns en hel del man bör känna till för att lyckas, även för den som har arbetat med keramik. Övning ger färdighet, men då silverleran kostar 15 kr per gram så blir det dyr övning att prova sig fram helt på egen hand
T.ex. Karina Matssons bok kostar ungefär som en 10-gramsförpackning silverlera (som räcker till 1-2 smycken) och kan säkert bespara dig många misslyckanden.

Det går för tillfället inte att radera dubbla inlägg, för om man väljer ta bort ett dubbelt inlägg så försvinner nästkommande tråd/inlägg också. Gå istället in o radera texten i det inlägget som blivit dubbelt o skriv en rad om det.
/Cessy
#5 & #6 Tusen tack!
Jättebra länkar och tips, tack! =)
Ja men att den torkar fort, sådant är jag van vid får jag nog säga. Sprayflaskor och vatten är ett måste till många av lerorna jag arbetat med.
#7 Ja absålut. Tusen tack för boktipset! =)