Budgettips till pärlbroderare
Det underlag som är mest uppskattat bland pärlbroderare är Stiff Stuff. Men om man som jag inte har råd med det, vad gör man då?
Jag har testat sy på allt från motorfilter till dammsugare ( testa inte ens, inte värt det) till våtkompresser från sjukvården. Våtkompresserna är väl dom jag gillat bäst men det är ju viss svårighet att få tag i dom…
Jag gjorde ett fynd igår på Åhlens, Staflex heter det och det är ett mellanlägg som finns i både svart och vitt. Jag strök fast det på vanligt filttyg och det blev helt perfekt att brodera med. 40 kr och 70x90 cm som passar på så gott som alla sorters tyg.
Tyget blir styvt så man behöver inte lirka med en broderiram heller.
Jag är väldigt lycklig över upptäckten och ville dela med mig av den till er alla :)
Cabben på bilden är broderad runt om och det var på fyra lager limfritt vliselin… Tack och lov att den var så pass lite att brodera.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Pärlbroderi, ja….
Nu har jag köpt pärlor och nålar Bra tråd (tror jag i alla fall) C-cord något, var det visst…fyndade jag på Tradera för ett bra tag sedan, då jag trodde det var makramétråd som jag fått korn på…
Men klister… och underlag…. Jag valde något konstigt, tjockt, pappersark för 29:- hos smyckestillbehör när jag plockade till mig för vinstsumman… Det liknade faktiskt damsugafiltret…
Det tog jag med mig till textilinriktningen på jobbet och frågade om någon där visste något om hur det skulle vara eller användas…
Nej inte… Men de hade just textila smycke på schemat och borde varit mer intresserade än de var…
Men jag fick rekognisera bland tyger och fliseliner… Visste inte vad jag skulle ha, men valde också bland de små filtstumparna i olika färger och plockade tilllite av varje…
Men hur ska jag göra sedan… Att limma på en av Cessys glascabbar verkar svårt… på filt, i alla fall med det limmet jag har. Ska jag stryka på fliselin på baksidan av filten???? Eler ska jag inte alls använda hård, fast, tjock filt, utan i stället det Allamej beskrev ovan… Och fliselina det? Men var kommer sedan ultrasued in i bilden????
Jag har letat efter dessa elementära fakta, men kan inte hitta något någonstan… (Fast Maneki har säkert något om det) Och hur skapar man mönster? På känn och gehör med kulspets på tyget? Jag började, men cabben släppte från filten… (Går det så går det…)
Undrar jättemycket… Är sugen på något nytt nu…
Kram!
Glittertind
Det du köpte/vann är ju stiff stuff. Det behöver du ju inte göra något med, bara att limma cabbar och sy. :)
Med det jag hittade på Åhlens kan du använda vilka tyger som helst, dvs. få mönster om du bara vill sy lite grann eller en bakgrund som passar färgerna du syr med. Använd det på filten som du fick :)
Jag sitter och syr ett armband nu för jag kan inte sluta nu när det blev så enkelt och oknövligt så jag kan visa resultatet när det är klart :)
När jag infattar cabbar i pärlbroderiet så limmar jag först och sen så gör jag även en infattning så att den sitter säker på två sätt (paranoid javisst)
Ultrasuade är ju som fuskmocka som du syr på baksidan av pärlbroderiet. Jag använder skinn istället eftersom jag har det hemma efter en auktion där jag ropade hem en bra låda.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Glittertind. Jag limmar glascabbarna direkt på t.ex stiff stuffen med E6000 o så syr/broderar jag det jag ska. När jag är färdig limmar jag på ultra sueden (eller lädert eller vad jag nu fodrar med) på baksidan också med E6000 Sedan klipper jag till ultra sueden o stiffstuffen så att deras kanter blir jämna med varandra. Sedan syr jag med pärlor runt omkring kanten så den blir dold o det syns alltså inte att broderiet består av två "tygbitar" då man är färdig. Lycka till
glittertind, jag kan bara rekomendera detta KIT från beadmonsters http://shop.textalk.se/se/article.php?id=19242&art=6301199 det är en suveränt bra beskrivning, alternativt kontakta kristina och hör om du får köpa bara beskrivningen
föresten är det så jag gjorde mitt bidrag till smyckestillbehörs tävling strök på ett tjockare typ fliselin som jag fått från helen aresik (vart hon köpt det vet jag ej) på ett mönstrat tyg, vissa bitar av mönstret täckte jag med pärlor vissa delar lät jag vara synliga och så la jag även till lite mer än vad som var "förtryckt på tyget) sen är det var färdig broderat limmade jag på ultra suade på baksidan och sen kantade.
har för övrigt broderat en hel del på reparations tapet från rusta och den går även ypperligt att färga med typ textil färg :-)

Tror det var Foxan som har tipsat om att stryka vlieselin på filttyg för att få ett stadigt underlag. Misan's wonder, som säljs av henne i hennes o Karton (Kristinas) butik Beadmonsters är också hobbyfilt med påstruket tjockare mellanlägg typ Vildona.
Kikade lite på de där olika mellanläggen i Slöjd-detaljers katalog för jag behövde vliesofix, men där finns ju så många olika så jag visste inte vilken typ som skulle vara mest passande att köpa o testa med. Så hittills har jag inte experimenterat själv.
Jag har broderat på tjock (tror den är 5 mm), styv hobbyfilt också. Mest när jag gjort broscher. Det är så smidigt att sy i, men tyvärr kanske inte tjockleken passar till alla smycken.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Åh vad mycket fina tips! Tack alla!!!
Jag fick både olika filtstuvar och olika fliselinsorter på skolan, så det verkar som om jag har bra möjligheter till variation.
Då är det lim som behövs, samt någon beskrivning… I The NEW BEADERS COMPANION av Judit Durant och Jean Campbell finns en del beskrivningar från sidan 70 till 79. Är det något som går att gå vidare med? Det är olika sömsätt som beskrivs där.
Ska leta mer i böckerna och de gamla bead and button-tidningarna jag har köpt på Tradera. Kanske hittar jag något av värde där, som jag kan gå vidare med.
Kramis!
Glittertind
Glittertind - tog ned boken från bokhyllan och kollade sidorna du nämner. Visst kan man använda dessa stygn, även om en del av dem kanske mer är avsedda för att sy på kläder eller kuddar då tråden syns. Men det kan ju i o fs vara snygg i smycken också… Men det är det som är så bra med pärlbroderi - man väljer själv hur man vill sy, och hur mycket av underlaget man fyller, och om man vill att tråden skall synas eller ej.
En annan bok, som beskriver olika tekniker, och även visar hur man syr kantsömmen med pärlor osv, är The Art of Bead Embroidery - Technique, Design & Inspiration, som är skriven av Heidi Kummli och Sherry Serafini. De har många vackra inspirationsbilder, och tjejerna går igenom sina respektive favoritstygn. De skriver även om olika material och olika typer av klister osv. Den finns bl a här: http://www.amazon.com/Art-Bead-Embroidery-Techniques-Inspirations/dp/0871162431
Annars håller jag med mmadeit om Beadmonsters kit. Jag och många här har testat det, och det är en mycket bra grundkurs i pärlbroderi. (Det var den vi gjorde på Kartons/Kristinas ws på PUSS). Beadmonsters säljer även misanswonder som det pratas om här i tråden, och den finns i många härliga färger. Såg att de numera även har budgetalternativ för armbandscuff i plast i st för mässing…
Youtube misstänker jag har en hel del matnyttiga tips också… ALLT brukar finnas där 
Här är min hemsida.

Ja, Serafini & Kummlis bok är väldigt bra. Det är rätt många pärlbroderar som köpt den o gärna rekommenderar den, varav jag är en. Det finns som sagt böcker om pärlbroderi som fokuserar på smycken osv o sen finns det böcker som mer fokuserar på pärlbroderi på kläder o tyger. De senare har inte alltid så bra info om att fodra på baksidan osv, vilket man gör med broderade smycken.
Sherry Serafini har f ö precis kommit ut med en ny bok om pärlbroderi. Det finns några gratisprojekt från den på förlagets blogg. 
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Jättespännande!
Jag var just inne på Adlibris och såg att de har den boken där. Ska beställa den snarast som ett billigare alternativ till Facett och som en tröst för att jag inte kan åka dit.
Sedan vet jag vad jag ska pyssla med den närmaste tiden… Måste ju bara…. Ska bli kul….
Tack alla som ger råd!
Kramar!
Förresten jag har ett just ett inlägg på min blogg om bärnsten. Har ett speciellt förhållande till den ädelstenen…
Glittertind