Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: problemhörnan
Läst 2634 ggr
Allamej
0

Hjälp med lösning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick ju återfall med fusingen när jag följde med på en kurs för att göra reklam för min egna kurs…

Den ena är jag helt klar på vad jag ska göra med men den andra…

Jag vill göra en pärlbroderad infattning på den men jag vill samtidigt behålla ljuset… är detta omöjligt? Eller hur ska jag göra?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Allamej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna är den vars öde redan är bestämt :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

NeedfulThings
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jättefina cabbar båda två. Kanske kunde du infatta den övre i wire istället? Så bli baksidan fotfarande öppen?

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Allamej
0

Det är en tanke… undrar bara hur… jag är inte så bra på infattningar i wire…

Cessy
0

Båda är jättefina men den övre är väldigt vacker o ärligt talat om du infattar den så kommer du kompakta upp den eftersom du ramar den. Om du verkligen vill behålla ljuset o att fjärilen är på väg att lyfta ut ur glaset så tror jag inte du skall infatta den alls, utan bara sätta ett hängfäste på den.

Annars hade jag limmat den mot vitt underlag o inte kört pärlbroderiet upp på kanterna av glaset utan s.a.s. broderat runt den för att behålla luftigheten i den. Men det är vad jag tror - hoppas du hittar ett sätt att göra någonting med den som du sedan känner dig nöjd med hur resultatet blev.

Allamej
0

Ett hängfäste skulle synas och störa för mycket för min smak. Att brodera runt är en möjlighet… ska kolla olika sätt och bakgrunder för glaset som den ligger på är lite dichroniskt och den effekten vill jag inte förlora

Mmadeit
0

jag håller med föregående att en pärlinfattning nog skulle "störa" mer än att lyfta fram den underbara fjärillen. JAG tycker det skulle vara snygagst med en sån wire lösning som goran gjort i inlägg 166 på att fusa i microvågsugns tråden http://migrated.ifokus.se/uploads/6d6/6d6cc31d4b56f9fd03d8f85ca254e2c4/halsband-015.jpg MEN då behöver man slipa ett spår längst kanten och jag skulle nog velat ha en öggla i varje hörn på din cab för att framhärda den kantiga formen ännu mera…

Allamej
0

Har ingen slip och när jag berättade för fusinglärarna att man kunde slipa sina smycken till olika former så blev ögonen väldigt stora… det hade dom aldrig hört talas om…

Cessy
0

Jag hade heller inte kunnat slipa ett sådant smalt spår runt glascabben som det 53goran har gjort, men samtidigt håller jag med Mmadeit om att det hade varit den perfekta lösningen för att framhäva den vackra fjärilen. Du känner ingen som kan fräsa ett smalt spår runt den?

Jag förstår att du inte vill sätta ett hängfäste som syns o alternativet till det är att sätta hängfästet under den ljusblå enfärgagade vingen o låta cabben hänga snett.

Underlaget ifall du ska klistra den på något o sy runt omkring den (dock ej upp på cabbens kanter) bör väl vara vitt för annars trollar du bort iridnyansen i glaset eller möjligtvis svagt nyanserat åt samma lila håll som glaset har.

[kissidor]
0

vilken vacker fjäril Glad - jag tänkte direkt jag såg den att vore det jag skulle jag sätta hängfäste så som cessy föreslår, i hörnet under ena vingen

maneki
0

Ja, för den fjärilen känns den verkligen som man vill hålla infattning/upphängning till ett minimum för att få fokus på just den ljusa, luftiga designen. Någon form av fäste, som inte stör för mycket borde det kunna gå att få dit på nåt vis, eller? Nu är den asymmetrisk, men annars hade mitt förslag kanske varit två fästen, som göms bakom vingspetsarna på varje sida, om fästet blir för synligt om det sitter i mitten upptill. Och om det passar hur du vill använda hänget i ett smycke.

Hur känner du för ett fäste, som limmas fast på både fram o baksidan, så det går över kanten som en båge? Det skulle ju inte bli lik "osnyggt" som när ett fäste på baksidan syns igenom.

Eller borra ett hål o fästa en bail alternativt direkt fästa tråden i hålet? Beror ju lite på storleken på hänget o vilka möjligheter du har att antingen själv borra eller låta någon annan göra det åt dig.

Allamej
0

Inga fräs eller borrmöjligheter alls har jag… Kollade dock mot vitt underlag och då sen man effekten i glaset nästan effektivare än utan, ni ser den ju inte alls för man måste vicka den lite för att få ljuset just rätt

Bimse
0

Oj, vilka snygga cabbar du svängde till bara så där.Skrattande

Hm förstår ditt problem, men om man skulle kunna limma fast några korta rör pä baksidan under vingarna, sy fast hänget mot ett ljust underlag av tex skinn eller ljusa pärlor, snyggt också om det står ut en bit ovanför underlaget, fångar ljuset, så kan man göra tex med vissa inramningar och som jag för min privata del tycker är väldigt snyggt.

En annan tänkte är att infatta det i en tennram som du löder själv och som är lite större än hänget, i hörnen löder du fast stöttor så att ramen inte släpper igenom hänget.

Hoppas vi får se resultatet när du har tänkt klart.

Denna kommentar har tagits bort.