Bergskristaller
Hej!
Jag hoppas att det kanske finns någon här inne med svar till mig :)
Jag letar vigselring och har hittat en stor pampig med diamanter (den övre av de två, den med en större i mitten) som jag skulle vilja ha och så har jag pratat med min kompis som jobbar för en guldsmed. Jag har en stor ring på närmare 6g i 24 karat som ska användas och så pratade hon på att använda bergskristall istället för diamanter för att få ner priset.
Men med guldet och bergskristaller skulle jag ändå få betala 3500kr, plus att hon ger oss resterande summa i bröllopspresent, ungefär lika mycket till.
Är det någon som har koll på priser på bergskristaller och vet om detta låter väldigt dyrt eller inte.
Jag har sagt att jag har en budget på 4000kr plus guldringen till vigselring så kostar det så mycket så är det helt fine med mig. Jag har dock en annan kompis som har lite koll på diamanter och så och tycker att det låter väldigt dyrt för bergskristaller..
Vad tänker ni? Hjälp?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
linn jag tror inte det är dyrt - jag undrar om din andra kompis kan ha missuppfattat det och tror att själva stenarna utgör en stor del av den kostnaden, det tror inte jag. jag tror inte alls det är bergkristallerna som kostar utan arbetet. men om du skulle ha diamanter så skulle du få betala väldigt mycket mer för att diamanterna skulle vara en väsentlig kostnad också då.
ringen du länkar till är ju en pläterad ring med cz, men om du i din ring skulle haft diamanter - framförallt den stora stenen - HU, jag törs ju knappt tänka på vad den skulle kosta
! men vad jag förstår så snackar vi om ett gäng tiotusenlappar bara för den stenen…
vi hade en period för rätt många år sen nu i min familj då vi på min mammas initiativ lät göra om lite gamla vigselringar och så och det kostade verkligen ganska mycket - första gången blev man chockad för man hade inte alls fattat att det var själva arbetet som var så kostsamt.

Jo tack jag har förstått att det skulle kosta en smärre förmögenhet om det skulle vart diamanter hela vägen. Men jag har inte hittat någonstans om vad bergskristaller kostar.
Jag är själv hantverkare och har inte alls något emot att betala för arbetet det är mest priset på stenarna jag funderar över. Den här guldsmeden skulle nämligen vara billig och jag tänker då om jag har guldet (som han visserligen behöver blanda ut) och bergskristaller som är billiga.Hur mycket är då kostnaden för arbetet?
Blir det jätte snurrigt nu?
Jag har ju bara sett bergskristaller som är betydligt större än så där… Jag skulle söka mig utomlands och förfråga mig om priser osv. om du kan göra en bra deal med en av dom som handlar med sten så kan ju guldsmeden få köpa av dig dom övriga och på så vis så sänks din kostnad ytterligare.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
nejdå linn, jag förstår precis vad du menar - och det jag menar är att bergkristallernas kostnad är antagligen en förhållandevis mycket liten del av det hela, alltså att det är inte alls orimligt att själva arbetet kostar sådär mycket. jag tycker iofs att även bergkristaller borde kosta en liten slant om de ska vara slipade sådär fint - det är väl ytterst ovanligt att man slipar bergkristall på det sättet skulle jag tro, ska man ha så små stenar av den modellen är det väl nuförtiden cz man normalt tar till.

Tycker det känns lite tråkigt att betala så mycket pengar och inte få en enda äkta diamant… Har suttit och klurat hela dagen på något annat alternativ. Och på en annan modell för fattningen på den ringen jag länkade till är tydligen inte så hållbar.
tror faktiskt det är dyrare att själv hålla guldet och betala för hantverket än att köpa en färdig lite mer serietillverkad eller vad man ska säga ring. men det kan ju kännas roligare att ha en ring som är speciell och unik förstås, det kan ju vara värt lite
. det finns ingen annan sten du skulle kunna tänka dig då? det finns ju många vackra stenar som inte har samma extrema pris som diamant - och som är fina i egenskap av det de faktiskt är istället för att de ska låtsas vara en diamant 
och jo, en diamant för säg femtitusen som sitter placerad som stenen på ringmodellen du länkade till - det är då inget jag skulle känna mig lugn att bära dag och natt i resten av mitt liv… 
Om jag skulle ha en bröllopsring med en stor sten skulle jag inte vilja ha en diamant, jag hade velat ha något med färg, ametist eller akvamarin, och komplementerande stenar runt om Men jag är inte ens i närheten av att gifta mig så min åsikt är bara baserad på vad jag tycker är unikt och snyggt…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag har hittat en bild på en annan modell jag gillar så jag får ta och visa upp den och se vad den kostar att köpa ny eller egentillverkad.
Om man tänker sig andra stenar, vad finns det för svarta stenar? Men det känns ändå som att det är bättre med diamant (ofärgad sten) eftersom att man troligtvis inte kommer tröttna på det.
tja du har förstås svart diamant
. nä sorry, det blir ju inte precis billigare
. men en helt underbar svart sten med nästan samma bländande glitter som diamanten men ett helt annat pris är ju svart spinell. svart granat är det också ganska bra stuns i, men den tror jag är ovanligare som slipad oborrad smyckessten. och självklart svart onyx om du skulle vilja ha en riktigt rejäl bumling.

usch vad svårt detta skulle vara då.. :(
Hur är det med ofärgade stenar. Hur blir cz efter många års dagligt användande? Bergskristall såg lite plastigt ut på en bild vi hittade?
Berskristall blir inte plastliknande, jag har en runt halsen och den kommer bara av om jag ska opereras och direkt på igen efteråt. Samma klarhet som när jag fick den av Mormor 19 år sedan.
Fina cz stenar i bra kvalité ser inte du ingen skillnad från diamanter. Bara en som är utbildad på ädelstenar o som tittar på dem under lupp ser skillnaden. Många har köpt diamanter eller andra ädelstenar - tror de, men då de ska ha smyckena värderade många år senare, så visar det sig förvånansvärt ofta inte vara äkta ädelstenar utan just cz de har köpt. Idag är väl i o för sig kontrollen hårdare, men många som värdera sin mormors gamla juveler får plötsligt beskedet på att de fina diamanterna i själva verket är cz o det gäller lika ofta andra ädelstenar som väldigt ofta istället är cz. CZ håller bra o kommer lura de flesta att det är diamanter så länge det är bra kvalité.
Fin bergskristall av bra kvalité är inte plastig. Tyvärr är ofta det som säljs billigt i pärlaffärer eller billigare bijoutterier inte bergskristall av god kvalité.
cz har högre hårdhet än bergkristall (och än de flesta andra ädelstenar också) och klarar därmed slitage bra. de gnistrar fantastiskt om de är av bästa kvalitet och som cessy säger kommer inte du eller någon annan icke-professionell att se skillnad. så det är egentligen bara frågan om vad du kommer att känna - om det kommer att kännas tråkigt att veta att det är syntetiska stenar, eller om du inte bryr dig bara ringen är och förblir vacker
. personligen tycker jag cubic zirconia är väldigt vackra och använder dem gärna i smycken jag gör - under sitt eget namn och i sin egen rätt - men är mindre förtjust i dem när de ska låtsas vara något annat, för det tycker jag är onödigt 
riktigt fin bergkristall är också mycket vacker med en ljuvlig lyster om den är fint slipad - och verkligen inte plastig, men den kan ju aldrig få riktigt samma gnister som diamant eller som cz. det är nog som sagt frågan om ifall känslan blir annorlunda för dig vid vetskapen att det är en naturlig eller en syntetisk sten som du får ta ställning till om du väljer mellan bergkristall och cz.

syntetisk sten? vad innebär det? är den tillverkad? av vad?
Den är manmade o framställd i ett labb.
Från wikipedia: cubic zircon är en kubisk form av zirkoniumdioxid, ZrO2. Materialet liknar diamant och används i smycken med förkortningen cz. Den mest påtagliga skillnaden med diamant är att materialet har mycket lägre värmeledningsförmåga än diamant, något som man kan känna mot läpparna. Ämnet är inte identisk med silikatmineralet zirkon.
Här är en längre beskrivning o historik på engelska wiki.
Du ser inte skillnad på en cz o en diamant - inte om den är av god kvalité. Du ska inte jämnföra med något som ser plastigt ut, för man gör alltså materialet i ett labb identiskt med en naturlig sten, men naturen har inte framställt den utan människan har gjort den själv.

Fråga hur mycket som är materialkostnad för ytterligare guld (förutom det du lämnar in i inbyte alltså), hur mycket som är kostnaden för stenarna och hur mycket som är kostnaden för arbetet. När vi beställde våra vigselringar fick vi allt sådant specificerat. Jag har diamanter i min ring och vi satt med prislistan för diamanter och valde storlek på dem så att ringen inte skulle bli för dyr…
Har du kollat på rådiamanter? Dom kan vara närmast svarta och är överkomliga i pris.
En ring med "serietillverkad" stomme borde vara det billigaste alternativet om du vill få ner arbetskostnaden. Det betyder inte att den behöver se likadan ut som "alla andras". Min egen vigselring utgår från en av standardringarna men har en dekor och infattningar runt omrking som gör den helt unik (ringarna var vår egen design i samarbete med guldsmeden).

noora, vill du visa din ring? blev nyfiken när du beskrev den :)
på fredag ska jag åka till en butik och prata med en guldsmed och se hur man kan få gjort den på billigast vis.
Jag fick reda på att fattningen i den ringen jag länkade till i första inlägget inte är så hållbar så just nu lutar det mest åt denna ringen. Hoppas att jag kan få reda på hur jag kan göra ringen så billig som möjligt.
Bergskristaller är ofta inte tillräckligt starka för att infattas i en sådan typ av ring som ska användas i "evighet" dag ut och dag in. Dessutom brukar man inte slipa dem på samma dyrbara och komplicerade sätt som med diamanter för man får helt enkelt inte ut priset till kund som det kostar att lägga ner på en dyrbar slipning. Det finns även äkta zirkon, mycket hållbar, mycket snygga. Jag har infattat en cz i en ring som jag har använt i flera år och den är fortfarande väldigt fin. Den guldsmed som du ska besöka har antagligen mycket bättre kontakter för att få bra priser på sten än vad privatpersoner kan få.