Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: pärlsorter
Läst 4501 ggr
Nusse123
4

Att tillverka egna ringar

Jag skulle så gärna vilja tillverka mina egna ringar, men jag har ett problem.

Jag hade tänkt att helt enkelt ta en färdig ringstomme och limma på en "berlock". Problemet är att jag då självklart behöver "berlocker" utan öglor, vilket jag inte hittar på internet.

Heter dessa "berlocker" något speciellt, och var kan jag hitta dom?

Tack!

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Mmadeit
0

ringstommar heter just ringstommar finns tex hos pagoni

berlocker finns i nästan varenda smyckestillbehörs butik

Allamej
0

Klipp bort öglan med en avbitare :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Nusse123
0

Syns inte det lite granna?

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Allamej
0

Inte om man gör det bra

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Niwa
0

Det kanske går att fila lite försiktigt om det blir en liten kant?

Hälsa gärna på mig på Facebook.

maneki
0

Ja, klipp av öglan och fila till kanten. Men det funkar förstås bäst på berlocker som inte är pläterade. Är berlocken anti-tarnishsbehandlad o av t ex mässing eller koppar är det bra att lacka över snittet så den inte ärgar.

Man kan också använda sig av sliders, men då de har hål på sidan får man täcka över dem. Har man en ringstomme med kant täcker den lite, men inte allt. Panduro hade ett ringkit en gång med just en slider. Där täcktes kanten med en tunn smyckeskedja som limmades fast mellan slidern o kanten på ringstommen. Har en bild på den här: http://manekisparlblogg.blogspot.com/2008/12/mnstertips-smycken-med-sliders-inte.html

Man kan också använda sig av (metall)knappar av den typ som har öglor på baksidan. Ofta är de gjorda i tenn eller nån annan billig o mjuk metall som är lätt att klippa med en rejäl avbitare. O så filar man ned den sista biten. Voilà!

Om det inte prompt måste vara av metall så kan du söka på cabochon och flatback. De finns i olika material som glas, kristall, plast/resin, sten/ädelsten, keramik, polymerlera, trä osv i olika former. Någon gång även i metall, men det är inte det vanligaste materialet. Just nu är väl inte minst alla dessa blommor i lucite/akryl/plast/resin/harts poppis att limma på ringstommar (väldigt poppis som Regretsy noterade).

Sen finns det i metall också nåt som kallas stampings. De har dock fördjupningar på baksidan så det går åt mycket lim att fylla dem om det är den teknik man vill använda. De är inte alltid anpassade för just fingerringar. Castings finns också o har man tur kan man hitta nåt tillräckligt litet. Fast det är ett svårt ord att söka på eftersom det kan betyda allt som gjutits, inklusive berlocker likväl som saker som inte alls har med smycken att göra.

Annars återstår att själv gjuta delarna.