Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: andra-sätt-att-sy
Läst 4412 ggr
Niwa
1

hjälp!! spiral stitch

Jag har testat att göra ett armband m spiral stitch och tyckte det vart super bra.

När jag nu skulle göra nästa så får jag inte till det :-(
jag får inte igenom ngn nål och göra det utan nål känns inte lockande.

hur gör ni när ni gör spiral stitch?
vad använder ni?
blir det bra även om man inte gör det så tätt/tight, blir det inte glest/ mellanrum mellan pärlorna.

tycker inte jag "drar" åt så mycket men kanske jag gör :-(

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Allamej
0

Menar du flat spiral eller vanlig rund, för vanlig rund går verkligen inte utan nål.

Jag är en av dom som spänner tråden som om hela livet hängde på det, men spiralrep går ändå nål och tråd igenom, det är ju bara 3 ggr per pärla om ens det och så länge man använder en bra tråd och inte 15/0 i kärnan så ska det ju gå :)

Flat spiral stitch får nån annan som är mer van svara på :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Niwa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

spiral stitch menar jag. inte flat spiral stitch för den får jag till.

på spiral stitch och jag använder rocaille pärlor så får jag inte in nålen i "kärnan" när jag kommit en bit (ca "ett varv") för det är så tätt, har försökt få det glesare men det blir för tight i alla fall :-(

Allamej
0

Har du försökt böja den lite, så att den ligger över ditt finger tex. ?

Sen beror det helt på vilken storlek du har på pärlorna, om dom är jämna eller inte osv.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Niwa
0

har försökt att böja den, men det är så svårt innan man kommit en bit in så det finns något att böja Rynkar på näsan

får försöka igen ikväll och testa med att försöka vira tråd o spiral runt fingret, det har jag inte testat ännu. tack för tipset :-)

Cessy
0

Avskyr spiral stich just p.g.a. av att jag måste använda minst 1 nål till varje smycke jag gör i denna tekniken. Antar att du har en storlek större seeds i kärnan än utanpå? o absolut inte mindre än 11/0 - helst större i kärnan? Utrusta dig med en tång (bra att ha både för att trycka in nålen o för att kunna dra ut den) o nålen måste vara ganska stabil men ändå böjlig, för till slut börjar nålen likna ett u (nja inte riktigt men du kommer se hur den böjer sig allt mer) Vad använder du för tråd? Bör inte vara en grövre tråd just för att man går igenom samma pärla flera gånger o annars får inte alla trådar o nålen plats. Jag brukar använda Fireline B till spiral stich.

Niwa
0

mm minst en nål skulle jag säga, på det första jag gjorde gick nålen sönder halvvägs och sedan trädde jag resten för handSkrikandesnu kommer jag inte ens "ett varv" innan nålen är sönder och har testat tre olika.

har dock samma stl på kärna som runt om, men det kanske inte är bra? får testa m större inut i

Cessy
0

Tja utanpå kan man ju välja o ha olika sorter. Ibland små o kanske en stor typ sötis i mitten. Allt beror ju på vilket utseende man vill ha på spiralen, men vilken storlek har du på pärlorna i kärnan? O vilken grovlek har du på din tråd?

Niwa
0

cirka 0,3 mm på tråd och 2,7 mm på rocaille pärlorna.

just de pärlor  jag tänkt använda till spiral armbandet är köpt på Panduro

Cessy
0

OK 2,7 motsvarar ca 9/0 pärlor så problemet är inte där, men 0,3 mm är något grov tråd men det beror också på sort. Om det är en typ genomskinlig fiskelina så är det inte konstigt att det blir svårt för då hakar trådarna i varandra (blir trögt o svårare o dra igenom) o även om det är annan typ av tråd så är 0,3 ganska grov tråd, så det stora problemet har du nog där.

Niwa
0

så tunnare tråd är att föredra?
vilken skulle du rekommendera?

finns det ng artikel el sida på nätet där det finns rekommendationer för vilka linor/trådar/wire som lämpar sig för vad, skulle verkligen behöva det {#emotions_dlg.laughing}

Allamej
0

Om du kollar artiklarna här på sidan så finns det en som heter trådtestet. Där kan du börja :)

[kissidor]
0

kan väl tillägga att jag tror de flesta av oss använder fireline storlek D. jajaja, jag vet några av er har helt andra favoriter {#emotions_dlg.laughing} (SoNo och KO är också hyfsat populära) och jag vet att fireline inte heller är problemfri - men ni kan inte annat än medge att vi  trots allt är en majoritet som föredrar att jobba med den {#emotions_dlg.wink}.

Allamej
0

Fireline…*mutter, fräs och alla dessa knutar….* Jag är ett SoNo fan :D

[kissidor]
0

SoNo *mutter och fräs, tänka sig en tråd som låter sig splitsas av nålen…* :D ! men jag håller med om knutarna som blir när fireline slingrar sig runt sin egen ände, men man vänjer sig ju vid att hantera den för minsta möjliga egenknytande. och den perfekta tråden har de ju tyvärr inte uppfunnit än ;)

Niwa
0

ojoj nu blev det ju ännu enklare {#emotions_dlg.wink}

[kissidor]
0

hehe, sorry niwa {#emotions_dlg.embarassed}

[kissidor]
0

dj…a iFokus just nu - smilies ska man inte använda heller märker jag, och inte radbyte >:( men det jag skrev som höggs av niwa var att egentligen borde du förstås prova bägge dessa - alt KO som är mer samma typ av tråd som SoNo men som jag nog föredrar av de två.

Cessy
0

Ähum …. jag är ju också fireline anhängare o vill ju hellre ha knutarna på firelinen än knutarna som blir på de båda andra. Fast oavsett vilken tråd man föredrar så säger jag nog att du hellre ska testa Fireline B än D till spiral stich för Fireline B är tunnare o får alltså bättre plats inne i pärlorna än D får. Fireline D använder jag annars till det mesta jag sytt men just till arbeten där jag ska igenom samma pärla flera gånger brukar jag ta Fireline B, för att man får bättre plats då inuti pärlan helt enkelt.

Niwa
0

ok fireline B verkar vara det jag ska satsa på för hittills har jag bara testat sådant där tråden ska i samma pärla flera ggr :-)

tack för all hjälp alla duktiga smycke designers :-)

[kissidor]
0

det beror helt på vilka pärlor du använder i kärnan niwa - med 3mm i kärnan (som jag oftast har) går det alldeles utmärkt med fireline D, men med 2mm håller jag med om att du bör gå över till B

Niwa
0

tror det är ca 2,7mm på pärlorna om jag inte minns helt fel.

[kissidor]
0

sen har jag för mig du skrev att de var från panduro? då kanske det inte är samma jämnhet som på de japanska seed beads man oftast använder till pärlsömnad, och då kan det vara några hål som är trängre än andra. fireline D är iaf 0,2mm och B 0,15mm om jag inte missminner mig helt, så det skiljer mer mellan D och den du använder nu än mellan D och B. jag törs inte uttala mig om dina pärlor, men med japanska 8/0 (3mm) i kärnan har jag aldrig haft problem med fireline D, inte ens när jag måste skarva tråden, fast det är ju då svordomarna ligger närmast till hands förstås… :)

Niwa
0

Det funkade bättre med större kärna,inte en enda nål har gått sõnder på tre armband:-) fast ni får jag det inte så där tight,jämnt o fint som på det allra första jag gjorde utan det blir mellanrum mellan raderna och de blir välvda:-( tycker att jag spänner tråden allt eftersom men det blir inte bra. Kan man fixa det efteråt? Någon som har några tips?

Allamej
0

Behöver bilder…. både av det som knäckte nålarna och de som böjer sig

Emo
0

Då är det väl bäst att jag inte talar om att jag sällan använder nål. Vanlig fiskelina i olika tjocklek använder jag till det mesta jag gör. En fördel är att jag inte får några problem med nålar. FlörtSkrattandeOskyldig

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[kissidor]
0

det behöver du inte hemlighålla emo, så kan man absolut göra om man får igenom en sådan tråd tillräckligt många gånger utan bekymmer. det har jag också gjort med tex fyrkantsteknik - och slipper jag ha nålar så är jag glad. men i niwas exempel med spiral rope och inte så stora pärlor i kärnan som hon behöver gå igenom flera gånger funkar det ju helt enkelt inte. hon måste nödvändigt ha en tunnare tråd och därav behöver hon också använda nål Flört

Emo
0

Oj, då. Jag gör tvärtom. Går det inte att komma igenom med nål och tråd, så brukar det gå bra utan nål och bara enkel tråd. Glad

Cessy
0

Emo: Du har inte en chans att komma igenom så många pärlor så många gånger som en spiralstich kräver. Bollar o Hana-Ami blommor går, 4-kantsteknik går, men inte spiralstich o en genomskinlig fiskelina fiskelina. Då behöver du nål vare sig du ville det eller inte o likaså en tunnare o slirkigare tråd.

Emo
0

#28 Jag började undra hur jag gjorde, så jag kollade.

Här är mitt:

http://smyckestillverkning.ifokus.se/discussions/4d714f76b9cb462233061c5a-emos-forsok-att-gora-smycken#4d7123cfb9cb4621410441c7-8

#191 visar bild i #186 och #187 beskriver jag hur jag gjort.

[kissidor]
0

tja som sagt, hålstorleken är självfallet det avgörande för hur pass bra det går att använda en styvare nållös lina - när det blir så trångt att det egentligen inte finns plats för att föra igenom linan ännu en gång utan man måste tvinga igenom den blir det riktigt fruktansvärt jobbigt att göra det utan nål. obs dock att man måste förstås anpassa nålens tjocklek också.

dessa pärlorna är ju tämligen små och det var bra gjort att du klarade det Skrattande. men det framgår ju också i texten att det tog rätt många timmar och var ganska tålamodsprövande - det hade varit snabbare och smärtfriare än så med typ fireline och nål.

till japanska 8/0 kan jag säkert tänka mig att det funkar ganska bra med typ illusion cord tex. med dessa lite mindre och tjeckiska(?) funkade det fortfarande men det var visst ganska motigt och för egen del hade jag då gått över till fireline och en nr 12 nål då mitt tålamod inte är så stort som ditt emo Flört.

Cessy
0

Bra gjort Emo, men jag lovar att det varit smärtfriare med nål o tunnare trådFlörtSkrattande Fast jag avskyr spiral stich oavsett om man gör det med nål eller inte o har aldrig lärt mig komma överrens med den, men .t.ex. Tigris är ju en suverän expert på dessa o har ju gjort fantastiskt snygga varianter, men jag har gjort 3 armband o det räcker nog för resten av mitt livSkäms

Emo
0

Tråden heter ju Emos försök att göra smycken :-)

Det var så lite jag visste då. Senare har ni försökt (och ibland lyckats) lära mig lite om hur man ska göra.

Niwa
0

Mitt första försök finns i min smycke tråd "niwas smycken" # 115. Har försökt lägga upp bilder här men ngt strular och får det inte att funka :-( det första försöket blev bra men testade mitt tålamod rejält. Nu blir det mellan rum mellan de yttre raderna. Det går bra m nål,inga problem nu när jag har större kärna. Aldrig blir man riktigt nöjd .:-)