Nybörjare i fusingdjungeln....
Hej!
Hoppas nån kan hjäklpa mig, har nyligt skaffat en Mikro Kiln och börjat testa fusing… Beställde Dikroniskt gals från Warm glass och fick ett klarglas som är "ripplat"/ vågigt… Hittills så spricker det i bränningen hur jag än gör… Klarglas över, eller det här glaset överst…
Däremot kan jag bränna om allt med skärvorna efter den misslyckade bränningen och då blir det bra… Vad gör jag för fel?
Menar du att du har en fusingburk som du kör i micron eller är det en riktig fusing ugn?
Om det är en burk så är det mest troliga att du startar på för hög effektläge (watt-tal) Jag fusar i en burk i micron (den större burken) o när jag fusar typ hängen från utskuret glas börjar jag 2-3 min på 500 w, sedan 2-3 min. på 750 w o slutligen kör jag färdigt glaset så länge som krävs för att få det resultatet som jag vill ha på 1000w. Fast det är inte säkert att det är detta som är problemet, för jag är lite osäker på din beskrivning av hur du gör o vad som händer.
välkommen hit miagrå, hoppas du kan få nytta och nöje av att läsa i våra fusingtrådar
!
jag tolkar det som att du har en "burk" som du kör i micron, och då är det med 99% säkerhet precis som cessy säger att du kör den för fort, det dichroiska glaset är alltid ännu känsligare för för snabb temperaturstegring.
vad är det för mått på burken du har? har du den lilla modellen med sisådär 7-8 cm innerdiameter om jag inte missminner mig så går det ju att fusa glaset supersnabbt, mycket snabbare än vad det är säkert att det tål och problemen ökar med större och tjockare bitar och framförallt om du blandar in metaller av olika slag vilket ju också gäller det dichroiska skiktet. det är i princip samma problem med den större burken, men den kommer inte upp i fusingtemperatur fullt lika snabbt så det brukar vara lite stökigare med de små burkarna.
orsaken till att det går bra att fusa ihop skärvorna sen är ju att spänningarna du fick i de större bitarna redan utlösts genom att det sprack, och de nya spänningarna blir inte lika stora i de mindre bitarna du har kvar.